Alfredo Alfredo skrev:
Trend? Det har väl varit standard länge?
Jaaså, har trenden redan spridit sig från Hammarstrand.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbe9012 och 7 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Finns lokala ordningsföreskrifter som säger att varje fastighet som tilldelats gatuadressnummer skall förses med särskild adressnummerskylt, läsbar från gatan.
Det verkar inte finnas överallt dock? Jag googlade det lite och får rätt mycket träffar, men när jag har med Södertälje, vilket är kommunen där jag har fritidshus, så får jag inga träffar. Ingen har iof någonsin klagat på att det saknats skylt... och nu går det faktiskt att läsa adressen från gatan eftersom jag satte upp en brevlåda med en Dymolapp på för att kunna få tidningen :)
 
A
tippz tippz skrev:
Måste också, i mitt tycke, vara bland det fulaste man kan montera på sin fasad :sick:
Jo,men tydligt och bra:rofl:
 
A
e02jr e02jr skrev:
grannen åt andra hållet har 1140 typ...
Där skulle det passa med stor text istället=
"ETTUSENETTHUNDRAFYRTIO"
de kanske får bygga ut för att få plats med det på väggen iof:thinking:
 
  • Gilla
Keki och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nästa trend blir väl hela adressen i trädgården i det här formatet?

[bild]
Glöm inte var trenden började.... ;)

http://kph.kumla.com/2006/2006.htm
 
  • Stor text med namnet "JOHANSSON" på en kulle täckt av gröna träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
På vissa ställen har man husnummer efter avståndet till början av vägen, min pappa bor så på nummer 92, alltså 920m från korsningen.
Det där lät logiskt! Men stämde inte här, har 1,83 km till där vägen börjar enligt kartmätartjänsten. Några andra hus som ligger mer i klunga har helt random nummer vad det verkar sett till avstånd, det ökar både med 2 och 50 mellan dem trots att de ligger med andra avstånd. Undrar vem sjutton det är som hittar på alla nummer, det verkar ju inte finnas någon logik? :thinking:
 
thomas33 thomas33 skrev:
Finns lokala ordningsföreskrifter som säger att varje fastighet som tilldelats gatuadressnummer skall förses med särskild adressnummerskylt, läsbar från gatan.

Inget om att den måste sitta på huset och det är bra, för då kanske skylten blir oläslig från gatan.
Reglerar inte lokala ordningsföreskrifter endast offentliga platser, med eventuella specifika tillägg, men aldrig privata fastigheter?
Har du ett exempel på det du beskriver?
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Undrar vem sjutton det är som hittar på alla nummer, det verkar ju inte finnas någon logik? :thinking:
PostNord med en thailändsk konsult kanske, för i Thailand saknas det verkligen logik kring "adresser" och "numrering". :surprised:
 
Känns rimligt, Napoleon var ju aldrig borta i Thailand och härjade så där lär han inte styrt upp husnumreringen.
 
harry73
När vi byggde hus, var det ett krav från räddningstjänsten eller kommunen att det skulle finnas husnummer på huset som var synligt från vägen, men det var inget som kontrollerades i efterhand.

Just nu är största problemet att lära ambulans och brandkår att ta rätt väg hem till oss (de hamnar oftast hos grannen trots nummerskylt)

Har försökt lära google, hitta, eniro, mm att ta rätt väg men blå ljus har sin egen karttjänst.

För övrigt har vi en genomgående numrering genom hela socken. Vi är alltså enda hus med vårt husnummer i hela omgivningen. Varje postlådeuppställningsplats får en egen nummer serie med plats för kanske 30 nummer.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
harry73
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Glöm inte var trenden började.... ;)

[länk]
Finns du med på bilden?
Stor grupp människor poserar för ett gruppfoto utomhus med efternamnet "Johansson" i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73 harry73 skrev:
Finns du med på bilden?
[bild]
Nej, tyvärr, jag flyttade ifrån byn samma år som konstverket invigdes 2006... :D
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
När vi byggde hus, var det ett krav från räddningstjänsten eller kommunen att det skulle finnas husnummer på huset som var synligt från vägen, men det var inget som kontrollerades i efterhand.

Just nu är största problemet att lära ambulans och brandkår att ta rätt väg hem till oss (de hamnar oftast hos grannen trots nummerskylt)

Har försökt lära google, hitta, eniro, mm att ta rätt väg men blå ljus har sin egen karttjänst.

För övrigt har vi en genomgående numrering genom hela socken. Vi är alltså enda hus med vårt husnummer i hela omgivningen. Varje postlådeuppställningsplats får en egen nummer serie med plats för kanske 30 nummer.
använd 112 appen så borde så borde räddningstjänsten hitta rätt med hjälp av gps
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl alldeles oavsett vad man "måste" ganska bra om ambulans och/eller räddningstjänst snabbt hittar rätt den dag det eventuellt blir aktuellt.
De kommer nog hitta rätt

De flesta oroar sig nog mer att posten aldrig verkar hitta när de ska leverera paket oavsett hur bra uppmärkt det är ;)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Häromkring på landet finns inga husnummer, varken på hus eller brevlådor. Allt har unika husnamn och för det mesta hittar folk ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.