Magnus Filip skrev:
I mitt jobb är jag van vid att konsumenter klagar på allt möjligt och grälar på mig.
Ibland har de rätt, men oftast har de inte förstått att det ligger en standard bakom eller att man måste handha produkten på rätt sätt.
Om man har återkommande problem med att missnöjda kunder kommer tillbaka och gnäller så går det inte att gömma sig bakom att "de inte har förstått". Då har man misslyckats som säljare.
 
J Jakob.elmlund skrev:
Måste ge stående ovationer till att ni samtliga har gjort min dag denna tråkiga dag på jobbet...

Ingen expert i ämnet men när vi byggde om våran kök till en IKEA-kök så köpte vi kyl/frys från annan leverantör än IKEA pga att frugan tyckte att det var snålt med utrymme med deras kyl/frys.
Vi är mycket nöjda med deras reklamation både innan och efter bytet och det har alltid gått utan krångel... finstilt här är att jag skickar alltid fram min fru för hon har en sådan oskyldigt ansikte så ingen vill få henne att bli ledsen.

Blir svårt att du ska få fram din sak med tanke på att IKEA får sina värden från tillverkaren och isåfall blir de en mellanhand och således inte ansvariga.. ingen lagman i området men inom branschen jag är verksam så är det enligt dessa spelregler.

däremot så skrev någon att du har rätt att lämna tillbaka produkten och det tycker jag isåfall du ska satsa på.. prata gärna med ARN först och i då kan du cc:a personen i ARN med mailet du skickar till IKEA så borde det ge en annan sorts tyngd.

Läser jag på IKEAS hemsida så står det följande:

"Öppet köp i 365 dagar
Vi har öppet köp i 365 dagar som en extra hjälp till dig om du skulle ångra dig eller om det inte riktigt blev som du tänkt dig. Öppet köp ger dig pengarna tillbaka om du returnerar en oanvänd produkt med kvitto eller orderbekräftelse samt betalningsbevis. Det gäller allt utom måttbeställda bänkskivor, måttbeställda väggplattor, livsmedel och vitvaror som installerats."

[länk]

Lycka till och hoppas du får en bättre upplevelse vid dina kommande köp hon vem det nu än må vara.

//Jakob
Det står ”oanvänd produkt ” i villkoren för öppet köp. TS hade kopplat in sin kyl och startat den.
 
Ber om ursäkt för trådkapning, men det verkar som att det är här experterna på ljud, IKEA och kyl samlats och då passar jag på. Hoppas det är ok.

I min nyköpta IKEA-kyl låg det här papperet som pedagogiskt beskriver alla ljud som kan uppstå och som är ok. De flesta förstår jag, men det sista går jag bet på. Vad är det som händer när det låter "crack" och är det verkligen ok? Alla andra ljud förklaras med bilder, men här är det bara att det kommer från kylen.

Illustrerad guide över normala ljud från en kyl med texter som "HISSS", "CLICK", "BRRR" och "CRACK".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 4 till
  • Laddar…
haggle haggle skrev:
Jag måste berätta om mest idiotiska IKEA-turerna denna höst.
Jag köpte för ett par månader sedan en integrerad kyl- och frys från IKEA. Jag valde modellen Tinad av skälet att bullernivån är angiven till endast 35 db.
När skåpet var på plats och skulle börja användas noterade jag att skåpet lät mycket mer än förväntat.
Jag gjorde därför först en bullermätning med min mobil som visade 42 db. En kompis som jobbar som ljud- och vibrationsingenjör kom hem till mig med en mätare som också visade 42-43 db.
Jag ringde då IKEA och reklamerade skåpet, varvid jag fick till svar att IKEA skulle skicka ut en tekniker. Tre veckor senare kom det en tekniker från en liten firma (Kyl & Hushållscenter Syd) som IKEA tydligen anlitar som underentreprenör för reparationer och dylikt. Teknikern konstaterade först att kylskåpet fungerade, och skulle därefter göra en ljudmätning. Han fick dock inte sin ljud-mätare att fungera och åkte därifrån igen. Veckan efter ringde teknikern och berättade att han varit i kontakt med Whirlpool (hur de nu kommer in i bilden?). Whirlpool hade då förklarat för honom att de ljudmätningarna som ligger bakom decibel-specifikationerna på vitvaror görs i en ”väldigt speciell miljö” och är inget man kan mäta hemma hos någon. Så länge ett kylskåp fungerar och låter som ett ”normalt” kylskåp ”brukar låta” godtar man därför inga reklamtioner.
Detta är naturligtvis ett fullkomligt idiotiskt resonemang. IKEA säljer kyl- och frysar ända nerifrån 35 och upp till 42 decibel. Alla som känner till decibelskalan vet att det är en väldigt stor skillnad mellan 35 och 42 decibel! En kund måste naturligtvis kunna förlita sig på att decibel-angivelse och övriga produktspecifikationer stämmer och ska inte behöva vara rättslös därför att företag försöker smita undan sitt ansvar med resonemang om att egenskapen ”inte går att mäta” eller att produkten fungerar som en sådan produkt ”normalt brukar fungera”. Mätning med en vanlig decibelmätare är fullt tillräckligt och måste accepteras, i annat fall får väl säljaren komma hem till mig och hämta kylskåpet och göra en mätning i sin superspeciella setup!
Whirlpools resonemang är ungefär lika korkat som om en kund beställer och betalar för en porsche men får en Ford fiesta levererad, och säljaren försöker klara sig undan sitt ansvar genom att säga att Forden fungerar som en bil ”brukar fungera” och ”låter som en bil brukar låta”.
Så otroligt dåligt och amatörmässigt skött av IKEA. Återkommer med mer information när jag hört vad mer IKEA har att säga om detta!
Utan att gå in på detaljer är jag inte heller någon beundrare av IKEAs reklamationsregler - däremot är jag en stor beundrare av IKEAs grundare Ingvar Kamprad. Skulle tro att han vänder sig i sin grav när han ser hur dagens management ”misshandlar” IKEAs reklamationsregler – regler som i grunden (och rätt hanterat) knyter kunden ännu närmare till IKEA.

Lars-Johan Jarnheimer är ju numera styrelseordförande på IKEA. I början på 2004 noterade han till mig, som dåvarande VD på Tele2 AB, att ”ibland kan en organisation hamna alltför lång ifrån sina kunder” – undrar om inte det också gäller IKEA idag. Lars-Johan skapade på TELE2 en kundservice i absolut världsklass – och kunderna strömmade till.

När allting fungerar som tänkt, är ingen utmaning för en leverantör. Det är när något oväntat händer, när något går sönder eller blir fel – det är då agnarna skiljes från vetet - i att skickligt kunna hantera den uppkomna situationen. Där är IKEA numera nybörjare.

Men till ljudproblemet. Många inlägg pekar helt riktigt på normerade mätningar i tysta rum och att man får se upp med resonanser etc. - men frågan är hur skall man praktiskt göra i det aktuella fallet.

Jag skulle ha gjort följande.

Det viktigaste är att först att fastlägga bakgrundsljudet. Har man ett bakgrundsljud som ligger ca 10 dB(A) under det man förväntas mäta, kan man som regel bortse från bakgrundsljudet – och då är halva jobbet gjort.

Problemet i det här fallet är att bakgrundsljudet skulle behöva ligga på 25 dB(A) eller lägre – och DET är väldigt tyst – du bör vid normal hörsel inte kunna höra någonting.

På någorlunda kvalificerad ljudmätare finns det vidare som regel en analogutgång som man kan koppla till en bandspelare. Så leta upp en hyfsad kassettbandspelare eller motsvarande. Själv använder jag en gammal hederlig SONY TC-D5M. Ljudmätarens analoga utgång kopplas till ena kanalen – och den andra kanalen kopplas till en liten mikrofon där man före varje moment berättar vad man kommer att göra.

Men innan man börjar mäta måste ljudmätaren kalibreras. Spela in både kalibreringsljud, ljud från bakgrunden och ljudet från kylskåpet i drift etc. – då har man något användbart för den intresserade tillverkaren. Man gör också ett enkelt protokoll där man ritar upp mät positioner och mätvärden från de olika positionerna – tillsammans med den tillämpliga bakgrundsljudnivån.

Standardmässigt gör man enligt IEC ljudmätningen runt om på 1 meters avstånd i ett antal mät positioner. Men i ditt fall räcker det nog med typ en halvcirkel runt fronten i säg 5 positioner om kylskåpet är inbyggt. Hamnar du på värden runt 35-36 dB(A) är det inte mycket att be för, men 42 DBA – då har du mer än den fyrdubbla ljudeffekten mot vad du borde ha – och då är ditt kylskåp Way off.

Initialt sänder du in protokollet till IKEA tillsammans med ett coverletter där du formellt reklamerar ditt kylskåp. Informera att du också registrerat ljudmätningen på kassettband (om du nu gjort det) – så dom vet att det finns.

Vore jag IKEA/Whirlpools skulle jag vara mycket intresserad att få det bandet för analys. Det är sällan den här typen av problem bara drabbar ett enskilt exemplar – det brukar bli en hel produktionsbatch – och att få veta det är guld värt för en tillverkare.

Samtidigt skall du inte ha alltför stora förhoppningar – dagens leverantörer imponerar sällan, även om man ibland kan bli positivt överraskad, lycka till.
 
  • Gilla
Mac9
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vad är det som händer när det låter "crack" och är det verkligen ok?
Måste vara när du fått möss i skåpet som äter dina kex. :surprised: Skämt åsido, ingen aning, tycker inte att "bilderböckerna" från IKEA är så där jättepedagogiska direkt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ber om ursäkt för trådkapning, men det verkar som att det är här experterna på ljud, IKEA och kyl samlats och då passar jag på. Hoppas det är ok.

I min nyköpta IKEA-kyl låg det här papperet som pedagogiskt beskriver alla ljud som kan uppstå och som är ok. De flesta förstår jag, men det sista går jag bet på. Vad är det som händer när det låter "crack" och är det verkligen ok? Alla andra ljud förklaras med bilder, men här är det bara att det kommer från kylen.

[bild]
Du får inte förvara crack i kylen :cool:
Vin går bra, helst vitt.
Katten är tveksamt.
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du får inte förvara crack i kylen
Helt klart öppet för tolkningar. Jag trodde att det kanske betydde att man ska förvara sitt crack i kylen. Något med hållbarhet gissar jag. :surprised:
 
haggle haggle skrev:
Jag måste berätta om mest idiotiska IKEA-turerna denna höst.
Jag köpte för ett par månader sedan en integrerad kyl- och frys från IKEA. Jag valde modellen Tinad av skälet att bullernivån är angiven till endast 35 db.
När skåpet var på plats och skulle börja användas noterade jag att skåpet lät mycket mer än förväntat.
Jag gjorde därför först en bullermätning med min mobil som visade 42 db. En kompis som jobbar som ljud- och vibrationsingenjör kom hem till mig med en mätare som också visade 42-43 db.
Jag ringde då IKEA och reklamerade skåpet, varvid jag fick till svar att IKEA skulle skicka ut en tekniker. Tre veckor senare kom det en tekniker från en liten firma (Kyl & Hushållscenter Syd) som IKEA tydligen anlitar som underentreprenör för reparationer och dylikt. Teknikern konstaterade först att kylskåpet fungerade, och skulle därefter göra en ljudmätning. Han fick dock inte sin ljud-mätare att fungera och åkte därifrån igen. Veckan efter ringde teknikern och berättade att han varit i kontakt med Whirlpool (hur de nu kommer in i bilden?). Whirlpool hade då förklarat för honom att de ljudmätningarna som ligger bakom decibel-specifikationerna på vitvaror görs i en ”väldigt speciell miljö” och är inget man kan mäta hemma hos någon. Så länge ett kylskåp fungerar och låter som ett ”normalt” kylskåp ”brukar låta” godtar man därför inga reklamtioner.
Detta är naturligtvis ett fullkomligt idiotiskt resonemang. IKEA säljer kyl- och frysar ända nerifrån 35 och upp till 42 decibel. Alla som känner till decibelskalan vet att det är en väldigt stor skillnad mellan 35 och 42 decibel! En kund måste naturligtvis kunna förlita sig på att decibel-angivelse och övriga produktspecifikationer stämmer och ska inte behöva vara rättslös därför att företag försöker smita undan sitt ansvar med resonemang om att egenskapen ”inte går att mäta” eller att produkten fungerar som en sådan produkt ”normalt brukar fungera”. Mätning med en vanlig decibelmätare är fullt tillräckligt och måste accepteras, i annat fall får väl säljaren komma hem till mig och hämta kylskåpet och göra en mätning i sin superspeciella setup!
Whirlpools resonemang är ungefär lika korkat som om en kund beställer och betalar för en porsche men får en Ford fiesta levererad, och säljaren försöker klara sig undan sitt ansvar genom att säga att Forden fungerar som en bil ”brukar fungera” och ”låter som en bil brukar låta”.
Så otroligt dåligt och amatörmässigt skött av IKEA. Återkommer med mer information när jag hört vad mer IKEA har att säga om detta!
Som jämförelse,
Tankade ner appen Sound meter X på min iphone X.
Har två st Siemens KG49NAXDP stående brevid varandra.
Product specen säger att ljudvolymen i dB är 38

Telefonen mäter upp mellan 32-34 dB(A) på 1 m håll.
 
A
Beror inte ljudet från kylen också på vad man har i den? Ställer jag in 15 flak ljummen öl inför senaste avsnittet av Grays Anatomy, som jag ska kyla inför kvällens happening med grabbarna, så får ju kylen kämpa stenhårt med att kyla, men tinar du 25 kilo älgfärs till middagen med frun, så åker ju kylen snålskjuts, så det kan inte vara helt självklart att mäta hemma.
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
R
Scouten skrev:
Beror inte ljudet från kylen också på vad man har i den? Ställer jag in 15 flak ljummen öl inför senaste avsnittet av Grays Anatomy, som jag ska kyla inför kvällens happening med grabbarna, så får ju kylen kämpa stenhårt med att kyla, men tinar du 25 kilo älgfärs till middagen med frun, så åker ju kylen snålskjuts, så det kan inte vara helt självklart att mäta hemma.
Nja, om kylen låter eller inte är väl binärt. Antingen kyler den och då går kompressorn, eller så kyler den inte och då får man ju anta att den är helt tyst. Att det skulle finas något mellanläge där en kyl kyler "lite" har jag aldrig hört talas om.
 
R RoAd skrev:
Nja, om kylen låter eller inte är väl binärt. Antingen kyler den och då går kompressorn, eller så kyler den inte och då får man ju anta att den är helt tyst. Att det skulle finas något mellanläge där en kyl kyler "lite" har jag aldrig hört talas om.
hm kör inte dom nyare skåpen med variabla kompressorer? Sen har man ju inte sällan interna fläktar som skulle kunna orsaka lite sus.
 
  • Gilla
Knorren
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nja, om kylen låter eller inte är väl binärt. Antingen kyler den och då går kompressorn, eller så kyler den inte och då får man ju anta att den är helt tyst. Att det skulle finas något mellanläge där en kyl kyler "lite" har jag aldrig hört talas om.
Vet inte om det låter mer, men flera nyare kyl/frysar har ju olika snabbkylnings funktioner och fläktar för jämnare temperatur.
Dessa behöver väl egentligen inte låta samtidigt eller enbart när kompressorn jobbar.
 
K krill7 skrev:
hm kör inte dom nyare skåpen med variabla kompressorer? Sen har man ju inte sällan interna fläktar som skulle kunna orsaka lite sus.
Bara en tanke... Är det så så kan detta vara en enkel anledning till olika resultat på mätningar också. Om testmiljön är bestämd till 18C och temperaturen hemma är 22C så kan den kanske jobba hårdare med starkare volym som följd.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
R
Mac9 Mac9 skrev:
Vet inte om det låter mer, men flera nyare kyl/frysar har ju olika snabbkylnings funktioner och fläktar för jämnare temperatur.
Dessa behöver väl egentligen inte låta samtidigt eller enbart när kompressorn jobbar.
Ja så kan det kanske vara, jag är verkligen ingen kylskåpstekniker :)
 
R
K krill7 skrev:
hm kör inte dom nyare skåpen med variabla kompressorer? Sen har man ju inte sällan interna fläktar som skulle kunna orsaka lite sus.
Som sagt, det är ju möjligt och i.s.f. dyker ju en helt ny variabel upp. Precis som Mac9 säger så påverkas ljudvolymen då av hur hårt frysen får jobba.

Var är kylskåpsteknikerna? Detta måste ju redas ut :)
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.