Skit nu i fibersnacket..... visa jordkällaren!!!
Sjukt nyfiken är jag :rofl::love:
 
  • Gilla
  • Haha
P-son83 och 24 till
  • Laddar…
Jag bor på landet och köpte Öppen fiber från Telia, nu har Viasat ringt flera gånger och sagt att de köpt in sig på fibernätet.
Jag har alla gånger frågat vad det kostat, men först igår fick jag veta att detta kostade "jättemycket".
Är detta också bara säljsvammel från Viasat, eller har de verkligen köpt in sig?
 
  • Gilla
  • Haha
connywesth och 2 till
  • Laddar…
J Joxalatorn skrev:
Flyttade till hus för ca 3 år sedan och eftersom det inte fanns internet indraget men Fibra hade installerat i området så bad jag om att efteransluta mig. Fick slanta upp med 25k men då skulle grävarbete och återställning ingå. Jag vet att det är dyrare att efteransluta men blev ju lite snopen när det tog ca en halv dag att borra ett hål i garageväggen och sätta en accesspunkt på insidan, fibern var visst redan dragen.

Hursom, det var inte det saken handlade om, bara lite bakgrund.

För kanske 6-8 veckor sedan knackade det på dörren och utanför stod en kille från Viasat som sa att de skulle ta över fiberansvaret i området så nu ville han sälja på mig en fiberlösning med både TV och internet. Ställde mig skeptisk och sa att jag tycker utbudet från Viasat suger och de påstod även att jag skulle sänka min årskostnad med tusenlappar, utan att veta vad jag betalar nu. Tackade nej och googlade lite efteråt och verkade vara många som blivit lurade med samma snack.

För runt 4 veckor sedan så knackade det på dörren igen. Den här gången var det Fibra som var tillbaka, de ville ansluta de grannar som inte redan var anslutna och letade efter husnummer 6 på min gata, jag bor på 8. Till saken hör att gatan jag bor på har en massa förgreningar, en skola och en kyrka vilket gör numreringen rätt konstig. Jag har aldrig orkat sätta mig in i numreringen eller grannskapet så jag sa att jag inte hade en aning om var det huset låg. Satte mig återigen och googlade och det visade sig vara min tomt bakom huset som hade nummer 6, visste att jag hade två tomter men tänkte inte på att den kunde ha egen adress. Ligger en jordkällare på den tomten med ingång från gatan så vore lite kul att slå upp en postlåda utanför. Kanske skriva Fritzl på den.

Ikväll var det dags igen. Den här gången var det Open Infra (Tyckte han sa Open Fiber/Fibra, men efter att ha googlat så måste det vara Open Infra) som knackade på. De ville ha mig som kund. Upplägget var att de skulle fräsa ned en egen fiber i gatan och ansluta mig helt gratis. Jag skulle få ännu fler leverantörsalternativ än vad Fibra kan erbjuda och jag skulle få 1Gbit-anslutning för 300:-/mån i 24 månader. De skulle alltså inte påverka Fibrainstallationen alls utan installera sin uppkoppling parallellt. Jag tycker det här låter jävligt skumt och konstigt. Är det verkligen så här bra?

Tackade nej eftersom jag aldrig köper av dörrknackare och klarar mig bra med den anslutning jag har men blev nyfiken då jag inte hittade så mycket när jag googlade. Eller är det bara samma ljug som Viasat körde med?
Och varför har det helt plötsligt blivit sånt drag på alla fiberleverantörer?

Två bonusbilder på jordkällaren som jag för övrigt inte kände till när jag flyttade in. Det var en som växt upp i huset som råkade gå förbi en dag när jag höll på ute och frågade om jag kände till den. Trodde bara det var något skräp som låg slängt där.
[bild] [bild]
Jag tycker iallafall att du ska betala Extra TV avgift på den jordkällaren.. För du kanske har en TV där inne. Skoja bara, kör mobilt bredband med superhastighet funkar bäst. Jag tackade åxå nej till alla fiberförsäljare. Ha det gott
 
M mikael_sten skrev:
Jag valde att inte koppla in fiber alls!
Med tanke på hur 4G, 5G och kommande generationer av trådlöst bredband utvecklas, känner jag att det är förlegat att göra fasta installationer.
Jag vill ha snabbt internet där jag är för stunden, inte inne i huset, där jag inte spenderar många vakna timmar per dygn.
Du vet väl att 5G sprider Corona? :giggle:
Glöm inte köpa foliehattar till familjen!
 
  • Haha
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
Jag sköter allt med detta mobila bredband från ---- 2 koll på huset, kameror larm streama mm jag har allt.. Jan
 
Har bytt från Telias fiber och tv till Comhems fiber och tv.

Efter tre månader av konstanta störningsr både på tv och bredband och massor av supportsamtal så skickade jag en film till Comhem som visade problemen och krävde att dom avslutade mitt tvåårsabonnemang (jag sa att filmen inte låg på Youtube än!). Det gjorde dom och jag bytte fysiskt tillbaka till Telia.

Det går inte att jämföra stabiliteten på nät och Tv mellan dom. Jag kommer ALDRIG mer ha med Comhem att göra. Riktigt skitföretag!
 
Redigerat:
  • Gilla
Pelk och 4 till
  • Laddar…
När man fibrerar finns det alltid hungriga aktörer som själva anser sig vara bäst. Här är det viktigt att kolla upp vem som är den verkliga nätägaren. Det är just nu många kommuner som lägger fiber för kommuninnevånarnas skattemedel.....så varför beställa och betala fibrering till någon annan än till den aktören som jobbar på uppdrag från din kommun.
Vad gäller att ha fiber till din fastighet är som att tacka nej till el. Man får inte heller glömma bort att man höjer husets värde vid en ev försäljning. Dela med fördel dina tankar i 1a hand med den ansvarige på din kommun.
 
  • Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
Hur kan fiber jämföras med att tacka nej till el?
Att fiber höjer värdet på huset är mest säljsnack, dock kan det öka intresset.
 
A Andy78 skrev:
Hur kan fiber jämföras med att tacka nej till el?
Att fiber höjer värdet på huset är mest säljsnack, dock kan det öka intresset.
För mig minskar värdet på ett hus med ca 50k-100k om det INTE har fiber indraget. Så nog tycker jag man kan tala om en värdeökning då man drar in fiber.
 
  • Gilla
BiFuel och 12 till
  • Laddar…
tommib
Skit i fibern, det verkar rörigt. Däremot en egen tråd om den där jordkällaren!
 
  • Gilla
  • Haha
P-son83 och 8 till
  • Laddar…
J Jamtstårsa skrev:
Vad härligt att ha en jordkällare på tomten. Annars konstigt att det ska finnas så många olika fiberanslutningar till en del ställen medan det är dåligt på andra och om du är nöjd med det du har finns väl ingen anledning byta. Allrahelst att köpa av telefonförsäljare
Mjae den ligger knepigt till. Anslutning utifrån en gata som sagt som är någorlunda traffikerad eftersom den ligger tidigt in till ett bostadsområde. Så jag måste gå 20 meter efter gatan, lyfta bort staketet, lyfta täckdörren och sedan är det två låsta innerdörrar eftersom vem som helst kan gå raka vägen in annars. Det är ett jävla meck tycker jag, och det gjorde nog tidigare ägare också med tanke på hur igenväxt det var.

Han som visade var källaren låg berättade att den knepiga placeringen berodde på ett gäng avstyckningar och att vägen tillkommit långt efter jordkällaren.

Needas Needas skrev:
Skit nu i fibersnacket..... visa jordkällaren!!!
Sjukt nyfiken är jag :rofl::love:
Pinsamt att behöva säga det, men jag glömde ta bilder. Men den var fin, gjuten rakt igenom i betong, snustorr och i stort sett dammfri. Ett par trähyllor och några tomma burkar var allt som fanns. Men det var ju lite spännande att öppna. Funderar själv på om man skulle inreda med lite plastskelett och andra kusligheter och kanske något som rasar mot en när man öppnar inre dörren. Sedan lämna det och låta det växa igen. Kan ju bli en kul överraskning för nästa ägare. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anders.o93 och 14 till
  • Laddar…
S
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Förstår inte att kommunerna tillåter att alla möjliga aktörer förstör gatorna.. Hos oss har det dragits fiber i 3 omgångar, helt hål i huvudet.
Visserligen har du rätt men det är ju ärligare att varje leverantör har sin egen matning än som det är med elen. Där får du betala för elöverföring på ett nät som ägs av ett fåtal aktörer (samma ledning). Sedan kallar man det elöverföring trots att elen kommer från samma ställe i de flesta fall. El som köps utifrån och från vindkraft matas ut på befintligt nät. Samma skit som funnits i långliga tider. Men elektronerna kanske är färgmarkta, vad vet jag.
 
Appendix Appendix skrev:
För ett par år sen:
"Jag ser att du säger nej till försäljare men jag tänkte prata om jesus kristus"
"Ja... Men då säljer du ju jesus"

Det var inte lika uppskattat :D
Hos mig ville dom prata om världens mest tryckta bok.
Så jag undrade varför dom ville diskutera IKEA katalogen med mig
Dom bara vände och gick - märkligt
 
  • Haha
  • Gilla
Anders.o93 och 13 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Den förste som knackade på fick jag dra det ur efter att jag börjat misstänka att det var något skumt med erbjudandet när de behövde en fullmakt.
Jösses!
En fullmakt för att gräva av din befintliga fiber från annan leverantör och skarva in deras egen?? Som kommer varifrån då? Ett nytt parallellt nät som de drar hem bara till dig??
Förutom om man köper upp hela fibernätet från befintlig leverantör ser jag inte annars hur de skulle kunna flytta över bara en kund?
Om vi pratar "låst" fiber alltså. Öppet nät där man kan välja leverantör av internet är ju en annan sak förstås.
 
martin43 martin43 skrev:
Jösses!
En fullmakt för att gräva av din befintliga fiber från annan leverantör och skarva in deras egen?? Som kommer varifrån då? Ett nytt parallellt nät som de drar hem bara till dig??
Förutom om man köper upp hela fibernätet från befintlig leverantör ser jag inte annars hur de skulle kunna flytta över bara en kund?
Om vi pratar "låst" fiber alltså. Öppet nät där man kan välja leverantör av internet är ju en annan sak förstås.
Comhem hyr in sig i stationen där andra änden av kundernas fiberkablar termineras, därefter patchar/korskopplar man in kunden i comhems utrustning istället för i Telia öppen fibers..Comhem hyr alltså fibertråden mellan station och kund, inte kapaciteten i Telias aktiva utrustning som man annars gör.

Detta funkar bara där inplacering och "svartfiber till villa" tjänster erbjuds av nätägaren.

Egentligen öppen fiber på riktigt.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.