haggle haggle skrev:
Wall of text
Hej,

Vet inte om någon nämnt eller du skrivit detta redan, såg ej det. Har ni kollat decibel nivån utan kylskåpet inkopplat?
I sådant fall, vad låg den på?

Jag kan tänka mig att det kan göra en skillnad när man argumenterar med Ikea.

Men som flera påpekat så anges dB nivån från en testmiljö som är annorlunda.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
för en så liten sak som detta.
Om det är en "så liten sak" kan nog diskuteras. Jag skulle nog inte tycka det om jag köpt något för ett flertal tusenlappar och upplever produkten obrukbar på grund av ljudnivån. Har man en mindre bostad kan hög ljudnivå från en vitvara i värsta fall ställa till med rejäla sömnproblem med allt vad det innebär och den som drabbas av det tycker nog inte problemet är så litet.

Men visst har du rätt i att "hårda toner" sällan hjälper framåt och bör undvikas men alla är vi människor...
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Jag köper detta men grundproblemet kvarstår; hur kan man som konsument få rättelse om det man köpt låter onormalt högt?
Det har jag inget bra svar på. Det handlar ju som i så många andra fall om en dialog med säljaren där det gäller att övertyga den om att det är ett fel på produkten.

Gissningsvis får man i värsta fall ta sig omaket att mäta på rätt sätt med allt vad det innebär. Att mäta på fel sätt kan ju knappast vara svaret.
 
R
P Pin skrev:
Jag undrar varför IKEA skickade en tekniker att mäta bullret om det ändå var meningslöst att göra så i kundens kök, eller han kanske egentligen skulle se om han hittade något fel som orsakade högre ljudnivå?

IKEA borde kunna visa upp ett mätprotokoll för produkten. 35 dB är väldigt tyst och ett fåtal kylskåp har det värdet, men kanske IKEA lyckats, konkurrenterna med samma dB är rätt dyra.

Det ger inte så mycket att mäta i kundens kök, men en jämförelse med andra skåp (IKEA 40 dB och 45 dB tex om sådana skåp finns, eller TS kan jämföra med sitt gamla skåp eller låna grannens :D) i verklig miljö skulle kunna ge en indikation även om det tex kan bero på vilken frekvens bullret har på olika skåp.
Att mäta kan ju vara en idé om det handlar om så stor differens att man kan utesluta andra felkällor. Om mätaren visat över 50dB så hade det förstås varit en annan sak. De 6-7dB TS pratar om kan lätt förklaras med just rummets inverkan och dålig noggrannhet i mätinstrument.
 
  • Gilla
axelito
  • Laddar…
B Brainsplitter skrev:
Hej,

Vet inte om någon nämnt eller du skrivit detta redan, såg ej det. Har ni kollat decibel nivån utan kylskåpet inkopplat?
I sådant fall, vad låg den på?

Jag kan tänka mig att det kan göra en skillnad när man argumenterar med Ikea.

Men som flera påpekat så anges dB nivån från en testmiljö som är annorlunda.
Ja, vi har kollat o då ligger ljudet på 32 db mitt på dagen.
Mätningen gjordes sedan mitt i rummet och där är fullt med textiler m.m. och eventuella studsande ljud på väggar eller liknande är obefintligt. Ljudet från kylen är således 42 db(a) helt enkelt, dvs. långt över specifikationen.
 
R RoAd skrev:
Att mäta kan ju vara en idé om det handlar om så stor differens att man kan utesluta andra felkällor. Om mätaren visat över 50dB så hade det förstås varit en annan sak. De 6-7dB TS pratar om kan lätt förklaras med just rummets inverkan och dålig noggrannhet i mätinstrument.
Alltså RoAd with all due respect, det blir mer och mer uppenbart att du inte alls vet vad du pratar om. Att 7 db(A) skillnad skulle bero på dålig noggrannhet stämmer inte. Mätinstrumentet var kalibrerat och har en nogrannhet på decimaler. Skillnader i den klassen du pratar om är lika orimligt som att polisens lasrar skulle slå på 50 km/h. Jobbar du på Whirlpool eller varför detta ihärdiga argumenterande
 
  • Haha
  • Gilla
Jakob.elmlund och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Att mäta på fel sätt kan ju knappast vara svaret.
Nej absolut inte och det tråkiga svaret är väl att det helt enkelt är väldigt svårt. I butiksmiljö är det rätt omöjligt att bedöma "ljudstörningar". Minns en gång när jag lyssnade på en portabel AC i butiken och tyckte den var väldigt anständig ur ljudsynpunkt. När den sen stod hemma på kvällen i sovrummet tyckte jag något helt annat och det var knappast prylens oväsen som ökat på vägen hem... :(

Just upplevelsen av hur något stör ljudmässigt måste vara något av det svåraste som finns, både att bedöma i förväg och att "klaga på" i efterhand. Gäller det en "skruvdragare" är det väl inte så noga men när något ska vara igång dygnet runt i ett hem kan det vara väldigt viktigt, men tyvärr väldigt svårt att "hantera".

Just på grund av dessa svårigheter tycker jag att en "bra" leverantör ska vara väldigt lyhörda för kritik/reklamationer i dessa frågor, även om båda parter har svårt att peka på konkreta mätvärden. Min uppfattning är att IKEA generellt sett är en "bra" leverantör men i just detta fall tycker TS uppenbarligen motsatsen. Hela bilden är naturligtvis svår att se då man som vanligt bara hör den ena parten.
 
  • Gilla
Lajmen och 2 till
  • Laddar…
R
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Nu vet jag inte om forumet syfte är att någon skall ta på sig rollen av ”kunskapspolis” och bestämma andras kompetens inom ett område innan man får ha en åsikt. Jag tycker du har en lite väl tuff ton mot folk som inte kan samma saker som du.
Nu var det ju du själv som ansåg att du var kunnig. Jag har kanske en tuff ton mot de som anser att deras åsikt ska vara lika mycket värd som faktiskt kunskap i ämnet.

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Där är du på väg att ta dig vatten över huvudet.
Ok, det vet jag inte hur du kan avgöra, men ok.

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
N
Det är en milsvidd skillnad på de två produkterna Upplevelsen av en högtalare, eller ett par snarare, står inte i specifikationer, och har i praktiken inget med frekvensrespons att göra. Det är rumsligt perspektiv, ljudbild, djup, klanglikhet och andra parametrar som spelar in. Inte frekvensområde, givet att man inte köpt en skräpprodukt från början.
Jaha, det var det du menade med vatten över huvudet. Ja. Att argumentera mot folk som ska beskriva högtalarfysik med mjuka värden är lite som att springa i vatten. Det är jobbigt och man kommer ingen vart :) Så jag låter bli, detta har jag gjort för många gånger redan.

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Högtalaren skall så klart samverka med rummet vad gäller frekvensåtergivning, och självklart påverkar rummets egenskaper, tex efterklang, men även i ännu större utsträckning högtalarens placering i rummet, i förhållande till varandra, väggar, tak, golv, reflexer etc.
Ett högtalarpars samverkan med rummet är långt ifrån ett ljudtryck från ett kylskåp. Där har frekvens och efterklang mm, begränsad till ingen, påverkan. Det är i stort sett bara ett ljudtryck. Och det skall ligga så nära det konsumenten upplever som möjligt. Annars är det irrelevant konsumentinformation.
Det är fysiskt ingen som helst skillnad på hur rummet påverkar ljudet från en kompressormotor mot hur det påverkar ljudet från en högtalakon. Mäter du kommer du att se precis samma påverkan. Därav min fråga angående frekvenskurvan på högtalaren.

"frekvens och efterklang mm" har EXAKT samma påverkan. Annars lever du i ett universum med alternativ fysik.
 
  • Gilla
Spoz och 1 till
  • Laddar…
R
haggle haggle skrev:
Ja, vi har kollat o då ligger ljudet på 32 db mitt på dagen.
Mätningen gjordes sedan mitt i rummet och där är fullt med textiler m.m. och eventuella studsande ljud på väggar eller liknande är obefintligt. Ljudet från kylen är således 42 db(a) helt enkelt, dvs. långt över specifikationen.
Det räcker med att du har ett golv under så får du reflektioner som koncentrerar ljudet och därmed höjer volymen. Att du har lite textilier i rummet hjälper lite mot högre reflexer men gör inte alls så mycket i övrigt som man kan tro. Det vet man om man lagt några timmar med en mätmikrofon och en hembioanläggning :)

haggle haggle skrev:
Alltså RoAd with all due respect, det blir mer och mer uppenbart att du inte alls vet vad du pratar om. Att 7 db(A) skillnad skulle bero på dålig noggrannhet stämmer inte. Mätinstrumentet var kalibrerat och har en nogrannhet på decimaler. Skillnader i den klassen du pratar om är lika orimligt som att polisens lasrar skulle slå på 50 km/h. Jobbar du på Whirlpool eller varför detta ihärdiga argumenterande
Jag har inte påstått att dålig noggrannhet ensamt skulle orsaka 7dB differens, eller hur? Men det kan gott vara någon till några dB som går att skylla på mätinstrumentet. Även om det var kalibrerat så görs det sällan vid en nivå på 40dB.

Rummet däremot kan vara orsak till flera dB påverkan. Sammanlagt kan det förklara uppmätt skillnad mot angiven nivå.

Att jämföra med lasermätning av hastighet är bara tramsigt.

Men jag lägger ner vidare diskussion med dig nu. Du vill inte ta in någon fakta som går mot din redan bestämda åsikt. Lycka till med ARN.
 
  • Gilla
Spoz och 4 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Just på grund av dessa svårigheter tycker jag att en "bra" leverantör ska vara väldigt lyhörda för kritik/reklamationer i dessa frågor, även om båda parter har svårt att peka på konkreta mätvärden. Min uppfattning är att IKEA generellt sett är en "bra" leverantör men i just detta fall tycker TS uppenbarligen motsatsen. Hela bilden är naturligtvis svår att se då man som vanligt bara hör den ena parten.
Jag håller helt med och jag har också haft uppfattningen att Ikea brukar vara lysande på allt vad kundvård innefattar, inklusive returer och reklamationer. De har ju dessutom haft kontakt med Whirlpool i ämnet och reparatör på plats hos TS så det är ju på intet sätt så att hen har blivit ignorerad.

TS beteende i denna tråden gör i.a.f. att jag misstänker att Ikea inte är ensamt skyldiga till att det blivit problem :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
haggle haggle skrev:
Ja, vi har kollat o då ligger ljudet på 32 db mitt på dagen.
Mätningen gjordes sedan mitt i rummet och där är fullt med textiler m.m. och eventuella studsande ljud på väggar eller liknande är obefintligt. Ljudet från kylen är således 42 db(a) helt enkelt, dvs. långt över specifikationen.
Okej, hur/vart är den placerad i rummet?
Du får en ökning på ljudnivån om den är placerad mot en vägg eller ett hörn. Kan vara anledningen till detta.

Vet inte om det är jämförbart, men kollar man högtalare får man ca +6dB mot vägg och +9dB i ett hörn.
Någon mer insatt kan kanske utveckla mer om det är tillämpbart i detta fall.
 
Släpa ut kylen och mät utomhus på en gräsmatta? Att ha en vägg bakom eller på sidan av kylen eller ett tak över ökar ljudeffekten på grund av reflektioner.

IKEA lär ha mätt upp enligt standard, och om du verkligen står på dig kan de säkert producera ett mätprotokoll som visar det. Skulle du ihärda och vilja att de tar in ditt kylskåp för felsökning så kommer det kosta dig mycket pengar om du har fel. Du åker ju på att betala hela kostnaden för felsökningen. Frakt till ett ackrediterat ljudlabb + tid att mäta, helt orimliga kostnader och knappast värt risken.
 
  • Gilla
Spoz och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
reparatör på plats hos TS
Fast man kan ju möjligen anföra att om reparatören ansåg att en ljudmätning borde göras och att mätinstrumentet inte fungerade, borde han ha kommit tillbaka med fungerande utrustning.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Borde inte jämförelsen vara mer "Det stog att bilen ska dra 1L/milen men den drar 1.2L/milen? Du har fortfarande fått det du har köpt.
Får nog också säga att alla reklamationer jag haft med ikea har varit perfekta, aldrig krånglat.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Fast man kan ju möjligen anföra att om reparatören ansåg att en ljudmätning borde göras och att mätinstrumentet inte fungerade, borde han ha kommit tillbaka med fungerande utrustning.
Jo det är möjligt. Den biten lägger jag mig inte i. Jag har bara försökt förklara att TS metod är felaktig. Resten blir ju bara spekulationer. Eftersom vi bara har TS information att gå på så saknas det nog en del av historian.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.