K Kickan123 skrev:
Gillar Frizl-idén, det kanske kan avskräcka en och annan dörrknackare.

I mitt område har folk haft usla erfarenheter av såna som fiber-knackar. Vi har ett kommunalt nät och ett företag gick runt och erbjöd billigare till folk som inte hakat på det första. Problemet var att de inte hade tillstånd att dra i gatan, hade inte ens sökt. Min granne som skrev på fick inget bredband alls men var ändå tvungen att betala 7000 för avtalsbrott när han inte ville vara med och vänta längre.
...
De var hos mig också men jag nappade inte. Läste högt för dem ut deras eget avtalsförslag om att de kräver rätten att gräva ledningar hur mycket som helst till andra abonnenter på min tomt om jag skrivit på.
Stackars kille som skulle sälja skiten... Han blev rätt platt, kan inte vara kul att jobba med.
Hände likadant i vårat område (kanske samma kommun?). De oranga små pappskyltarna som förkunnade att här ska dras fiber har nu suttit så länge att halveringstiden löpt flera ggr om. Var samma bolag som nu bytt namn till ett som nämnts i tråden...
 
Jag valde att inte koppla in fiber alls!
Med tanke på hur 4G, 5G och kommande generationer av trådlöst bredband utvecklas, känner jag att det är förlegat att göra fasta installationer.
Jag vill ha snabbt internet där jag är för stunden, inte inne i huset, där jag inte spenderar många vakna timmar per dygn.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 18 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Regel nummer ett.

Köp inte av dörrknackare eller köpcenterförsäljare.
Köp ALDRIG av dessa.

Sítt hemma i lugn och ro och gör egna beslut genom att läsa på lite.
Den timmen kommer vara den bäst betalda timmen i livet.

Gäller i princip alla tjänster där folk knackar på dörr.
Köper ALDRIG av dörrknackare, om man bortser från grannbarn som säljer bullar till skolresa eller så.
 
  • Gilla
Melody81 och 12 till
  • Laddar…
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Förstår inte att kommunerna tillåter att alla möjliga aktörer förstör gatorna.. Hos oss har det dragits fiber i 3 omgångar, helt hål i huvudet.
Det hör knappast till vanligheterna att det etableras mer än ett fibernät i ett område.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
Både hemma i samhället vi bor och i stugan på landet har två stycken leverantörer byggt ut var sitt fibernät ungefär samtidigt.
I ena fallet gick det 2 månader mellan att de grävde upp gatan på samma sida.
 
  • Gilla
StoffeGbg
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det hör knappast till vanligheterna att det etableras mer än ett fibernät i ett område.
Inte ut till de enskilda lägenheterna/villorna, men till knytpunkterna så förekommer det ofta då det finns både gamla ComHem, Telias fasta nät och lokala fiberleverantörer. Alla tre behöver fiber dit.
 
  • Gilla
Rolf.G och 1 till
  • Laddar…
F Fields of Anfield Road skrev:
Därefter vill dom snabbt boka en tid för att "låsa upp mitt låsta fiber", alltid med utlovade besparingar.
Den har jag hört även här. När jag förklarade att jaga VILL ha stängd och låst fiber eftersom priset är lägre på tjänsten jag köper blev det tyst och argumenten tog slut. Man liksom utgick från att jag lurats in i ett stängt upplägg och att jag inte ville ha det så.
 
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte ut till de enskilda lägenheterna/villorna, men till knytpunkterna så förekommer det ofta då det finns både gamla ComHem, Telias fasta nät och lokala fiberleverantörer. Alla tre behöver fiber dit.
Ja nu avsåg jag förstås "last mile" eftersom det var det som Stoffe menade (antar jag).
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det hör knappast till vanligheterna att det etableras mer än ett fibernät i ett område.
Stämmer säkert i "villakvarter" men den BRF jag bor i har sedan länge fiberanslutning med Telenor och snart även med ServaNet/Com Hem.
 
M mikael_sten skrev:
Jag valde att inte koppla in fiber alls!
Med tanke på hur 4G, 5G och kommande generationer av trådlöst bredband utvecklas, känner jag att det är förlegat att göra fasta installationer.
Jag vill ha snabbt internet där jag är för stunden, inte inne i huset, där jag inte spenderar många vakna timmar per dygn.
Samma sak här i Nol, Ale Kommun där IP-only knackar dörrar senaste två åren! Jag hade grävmaskin i trädgården redan och frågade om halv pris om jag gräver själv, lägger rör och borrar korrekt hål i väggen (kollade med underleverantör så att allt var korrekt med djup, dimension mm) så det var att blåsa in fibern och sätta upp boxen..et jobb på 10min som jag erbjöd 12500.- för.. Men dom tackade nej, så då väntar jag hellre på 5g! Just nu är jag troligtvis ensam på en dubbel adsl linje och kör Apple TV och teamsmöten med video samtidigt utan problem, så jag kan vänta!!
 
  • Gilla
Melody81 och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja nu avsåg jag förstås "last mile" eftersom det var det som Stoffe menade (antar jag).
Och där finns det vad jag vet ofta två fiberleverantörer i homogena radhusområden/lägenhetskomplex då man ofta har rör in i lägenheterna både för Kabel-TV och för telefoni och bägge dessa populeras med fiber istället. Att man däremot gräver in två fibrer i varje villa/radhus tror jag inte är så vanligt.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Regel nummer ett.

Köp inte av dörrknackare eller köpcenterförsäljare.
Köp ALDRIG av dessa.

Sítt hemma i lugn och ro och gör egna beslut genom att läsa på lite.
Den timmen kommer vara den bäst betalda timmen i livet.

Gäller i princip alla tjänster där folk knackar på dörr.
Här brukar det ringa på larmförsäljare som säger att de ska ha ett möte eftersom det är många grannar som är intresserad av larm.
När jag frågar vilka grannar det är som är intresserade av larm så kan de inte svara men de ska ha ett möte och undrar om jag kan vara med.

Gick på detta första gången och tänkte att jag skulle lyssna. Men. Givitvis var det ett hembesök hos mig han bokad in.

skulle ha någon typ av kamera som gick på GSM- nätet (1g)??? Ville se hur bra dessa bilder blev med det var inte han kunde visa.

köp aldrig av dörrknackare så kanske det yrket dör ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
bsba och 4 till
  • Laddar…
En skylt vid dörren
”Startavgift för utbjudning av varor och tjänster 100kr. Därefter debiteras 25kr/min. Genom att trycka på dörrklockan accepterar ni detta avtal. Avgiften avläggs i förskott”
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anders.o93 och 53 till
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
de enda dörrknackare jag haft här är jehovas :crysmile:

För ett par år sen:
"Jag ser att du säger nej till försäljare men jag tänkte prata om jesus kristus"
"Ja... Men då säljer du ju jesus"

Det var inte lika uppskattat :D
 
  • Gilla
  • Haha
Anders.o93 och 17 till
  • Laddar…
J Joxalatorn skrev:
Flyttade till hus för ca 3 år sedan och eftersom det inte fanns internet indraget men Fibra hade installerat i området så bad jag om att efteransluta mig. Fick slanta upp med 25k men då skulle grävarbete och återställning ingå. Jag vet att det är dyrare att efteransluta men blev ju lite snopen när det tog ca en halv dag att borra ett hål i garageväggen och sätta en accesspunkt på insidan, fibern var visst redan dragen.

Hursom, det var inte det saken handlade om, bara lite bakgrund.

För kanske 6-8 veckor sedan knackade det på dörren och utanför stod en kille från Viasat som sa att de skulle ta över fiberansvaret i området så nu ville han sälja på mig en fiberlösning med både TV och internet. Ställde mig skeptisk och sa att jag tycker utbudet från Viasat suger och de påstod även att jag skulle sänka min årskostnad med tusenlappar, utan att veta vad jag betalar nu. Tackade nej och googlade lite efteråt och verkade vara många som blivit lurade med samma snack.

För runt 4 veckor sedan så knackade det på dörren igen. Den här gången var det Fibra som var tillbaka, de ville ansluta de grannar som inte redan var anslutna och letade efter husnummer 6 på min gata, jag bor på 8. Till saken hör att gatan jag bor på har en massa förgreningar, en skola och en kyrka vilket gör numreringen rätt konstig. Jag har aldrig orkat sätta mig in i numreringen eller grannskapet så jag sa att jag inte hade en aning om var det huset låg. Satte mig återigen och googlade och det visade sig vara min tomt bakom huset som hade nummer 6, visste att jag hade två tomter men tänkte inte på att den kunde ha egen adress. Ligger en jordkällare på den tomten med ingång från gatan så vore lite kul att slå upp en postlåda utanför. Kanske skriva Fritzl på den.

Ikväll var det dags igen. Den här gången var det Open Infra (Tyckte han sa Open Fiber/Fibra, men efter att ha googlat så måste det vara Open Infra) som knackade på. De ville ha mig som kund. Upplägget var att de skulle fräsa ned en egen fiber i gatan och ansluta mig helt gratis. Jag skulle få ännu fler leverantörsalternativ än vad Fibra kan erbjuda och jag skulle få 1Gbit-anslutning för 300:-/mån i 24 månader. De skulle alltså inte påverka Fibrainstallationen alls utan installera sin uppkoppling parallellt. Jag tycker det här låter jävligt skumt och konstigt. Är det verkligen så här bra?

Tackade nej eftersom jag aldrig köper av dörrknackare och klarar mig bra med den anslutning jag har men blev nyfiken då jag inte hittade så mycket när jag googlade. Eller är det bara samma ljug som Viasat körde med?
Och varför har det helt plötsligt blivit sånt drag på alla fiberleverantörer?

Två bonusbilder på jordkällaren som jag för övrigt inte kände till när jag flyttade in. Det var en som växt upp i huset som råkade gå förbi en dag när jag höll på ute och frågade om jag kände till den. Trodde bara det var något skräp som låg slängt där.
[bild] [bild]
Vad härligt att ha en jordkällare på tomten. Annars konstigt att det ska finnas så många olika fiberanslutningar till en del ställen medan det är dåligt på andra och om du är nöjd med det du har finns väl ingen anledning byta. Allrahelst att köpa av telefonförsäljare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.