Några mindre framsteg. Knepig logistik för mopeder och cyklar med en ränna tvärs garaget så det var hög tid att bli av med denna.

Armeringsjärnen borrades in den sågade plattan och fixerades med ankarmassa, därefter två järn på längden. Spolbrunnen
fixerades med betong dagen innan gjutningen.

122082988_985141232007272_2809322406175923240_o.jpg122051606_985141322007263_7959468499841984528_o.jpg





I en annan tråd diskuterades om man skulle gjuta direkt till färdig höjd eller spara 30mm och lägga en slipsats av finbetong ovanpå istället. Det hade nog varit enklare att göra det i två omgångar, men visst går det att få ett bra resultat även direkt i grovbetong. Här blev det en kombination - det mesta gjöts hela vägen med grovbetong, men området närmast golvbrunnen blir gjort i finbetong då det är en större yta som ska repareras.

17 säck hämtades på Hornbach och 15 gick åt.....

122076250_985141358673926_2000221572486317697_o.jpg


Skaffade också en vibbrostav från Jula som var väldigt bra att ha. Var kanske någon timme sen med glättningen men för att vara första seriösa försöket så blev det ändå rätt bra.

122078637_985141265340602_2087836212531177738_o.jpg

Nu är det dags att ta tag i stora ytan där jag grävde ut tidigare.

Väga in jordgolvet och ta bort ev högpunkter.
Gräva en ränna för radonsugen
Lägga markduk och jämna av med 8-16
Lägga isodrän
Lägga cellplast
Lägga åldersbeständig plast
Lägga markduk
Knöla in 6150 armeringsmattor
Lägga golvvärmerör (cc300 på alla ytor utom groventren där det blir cc200)
Ring någon som häller i betong.
 
  • Gilla
Utbyhuset och 11 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Några mindre framsteg. Knepig logistik för mopeder och cyklar med en ränna tvärs garaget så det var hög tid att bli av med denna.

Armeringsjärnen borrades in den sågade plattan och fixerades med ankarmassa, därefter två järn på längden. Spolbrunnen
fixerades med betong dagen innan gjutningen.

[bild][bild]





I en annan tråd diskuterades om man skulle gjuta direkt till färdig höjd eller spara 30mm och lägga en slipsats av finbetong ovanpå istället. Det hade nog varit enklare att göra det i två omgångar, men visst går det att få ett bra resultat även direkt i grovbetong. Här blev det en kombination - det mesta gjöts hela vägen med grovbetong, men området närmast golvbrunnen blir gjort i finbetong då det är en större yta som ska repareras.

17 säck hämtades på Hornbach och 15 gick åt.....

[bild]


Skaffade också en vibbrostav från Jula som var väldigt bra att ha. Var kanske någon timme sen med glättningen men för att vara första seriösa försöket så blev det ändå rätt bra.

[bild]

Nu är det dags att ta tag i stora ytan där jag grävde ut tidigare.

Väga in jordgolvet och ta bort ev högpunkter.
Gräva en ränna för radonsugen
Lägga markduk och jämna av med 8-16
Lägga isodrän
Lägga cellplast
Lägga åldersbeständig plast
Lägga markduk
Knöla in 6150 armeringsmattor
Lägga golvvärmerör (cc300 på alla ytor utom groventren där det blir cc200)
Ring någon som häller i betong.
Gott.(y)
Glöm inte att slänga upp bilder på fortsatt arbete.
 
6 av 10 meter spårat. Stenhårt. En djup grävd ränna i betonggolv med spruckna bitar och byggbråte, omgivet av cyklar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Rensat, avvägt och klart för att lasta in saker istället för ut....

Rensad och avvägd källarlokal redo för inlastning med synliga rörledningar och isolering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elbk och 3 till
  • Laddar…
Dagens sista. Dags för F1 Portugal. Markduk och radonsugrör på plats, klart för att fylla på 8-16 till jämn och rätt nivå. plattan anpassas till golvhöjden i andra halvan av huset. Siktar på att hämta 2,5ton från närmaste grustag i början på veckan, med lite tur räcker det.
Markduk och radonsugrör installerade i ett betonggrundutrymme, redo för påfyllning av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elbk och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Dagens sista. Dags för F1 Portugal. Markduk och radonsugrör på plats, klart för att fylla på 8-16 till jämn och rätt nivå. plattan anpassas till golvhöjden i andra halvan av huset. Siktar på att hämta 2,5ton från närmaste grustag i början på veckan, med lite tur räcker det.
[bild]
Är det markduken sen dränrör för radonsug?
 
Ja precis. Som synes i tråden gör jag lite annorlunda nu med avjämningen. Istället för att osthylva leran till rätt nivå och isodrän direkt på det så har jag grävt några centimeter extra och jämnar av med 8-16. Mellan 8-16 och leran vill jag ha duk. Dessutom hamnar som synes radonsugrören under isoleringen istället.
 
  • Gilla
Elbk
  • Laddar…
Uppsnappat i släpvagnsaffären:
- Hur många kilo vill du kunna lasta?
- Alla.

Släpvagn fullastad med grus parkerad vid en uppfart, med andra fordon och släpvagnar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
2/3 av ytan klar. Funderar på att ta lilla vibratorn och platta till lite för att få en slätare yta.

Två tredjedelar av en yta täckt med grus i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Psan och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
2/3 av ytan klar. Funderar på att ta lilla vibratorn och platta till lite för att få en slätare yta.

[bild]
Varför kör du inte på isodrän.
Något ny tekniskt eller är att det är billigare. Bra att veta..
 
Jag ska använda isodrän.

Gruset ligger bara här för att det är svinjobbigt att osthyvla underlaget till en plan yta. Leran är så hård att det tillochmed var svårt att skrapa av den med minigrävaren....så nu är det grovschaktat med minigrävaren och sedan har jag skalat bort någon enstaka kvadratmeter totalt med spaden, där jag missade med grävaren. Därefter 8-16 för att få en plan yta.
 
  • Gilla
Elbk
  • Laddar…
Körde lite med lilla vibratorn och det blev lite slätare iaf. Generellt var tanken god med att gräva ur istället för att osthyvla, genomförandet blev dock inte bra. Jag nöjde mig med att nå maxhöjd på leran så på vissa ställen fanns det inte plats för 8-16. Det gjorde att det blev ett jädra fipplande för att få isodränskivorna i rätt höjd. Helt i onödan om jag bara gjort som jag tänkt.

Nu kom iallafall skivorna på plats tillslut och idag kapade jag till cellplasten också, då nu är det dags att lägga in plast, duk och armering.

Arbetsområde med uppkapade cellplastskivor och verktyg som cirkelsåg och dammsugare på ett nylagt betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cellplastskivor staplade i ett byggprojekt med måttband på toppen i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat källarrum med cellplast på grus och vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Utbyhuset och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ska använda isodrän.

Gruset ligger bara här för att det är svinjobbigt att osthyvla underlaget till en plan yta. Leran är så hård att det tillochmed var svårt att skrapa av den med minigrävaren....så nu är det grovschaktat med minigrävaren och sedan har jag skalat bort någon enstaka kvadratmeter totalt med spaden, där jag missade med grävaren. Därefter 8-16 för att få en plan yta.
Hur långt skalla man gräva ur egentligen.?
Är det jämt med underkant på grudsulan?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Körde lite med lilla vibratorn och det blev lite slätare iaf. Generellt var tanken god med att gräva ur istället för att osthyvla, genomförandet blev dock inte bra. Jag nöjde mig med att nå maxhöjd på leran så på vissa ställen fanns det inte plats för 8-16. Det gjorde att det blev ett jädra fipplande för att få isodränskivorna i rätt höjd. Helt i onödan om jag bara gjort som jag tänkt.

Nu kom iallafall skivorna på plats tillslut och idag kapade jag till cellplasten också, då nu är det dags att lägga in plast, duk och armering.

[bild]
[bild]
[bild]
Varje bild du lägger upp är mer än 1000 ord. Bra jobbat. Och hoppas att mer bilder läggs upp vid varje arbetsmoment.

Notering. Bilder på Radon utförandet har vi inte sett ännu förrutom dränrören som låg i marken.
 
Elbk Elbk skrev:
Hur långt skalla man gräva ur egentligen.?
Är det jämt med underkant på grudsulan?
Man får ju gräva så man får plats med det man ska lägga dit....typiskt 30cm ungefär. Men, gräver du under grundsulan får man fundera på hur man gör - man brukar då få gjuta stödmurar invändigt så att inte marken under sulan trycks åt sidan.

Jag har nog en bit kvar till underkant, men inte jättelångt.
 
  • Gilla
Elbk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.