K Kirre2 skrev:
Är du kortis? Du kanske ska kolla själv...
Det var mitt fel, han har rätt.
 
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Förstår inte din kommentar. Vad menar du med att jag är kortis?
Jag ändrade mitt inlägg, jag antar att han inte kan se historiken. I vilket fall, allt är lugnt. Tills kortis återkommer :)
 
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
kemiläraren detta är igentligen inte riktat mot dej .
Men åter det handlade om en liten utbyggnad som ts inte vet något om.
Men även om det inte stör honom eller påverkar honom på något sätt så kollar han om det finns bygglov o drar sen en massa slutsatser o fråga om man skall anmäla detta som svartbygge.
Jag kan inte fatta detta beteende o JAG tror inte för ett ögonblick att han eller andra som honom att han kollar upp bygglovet hos kommunen av omtanke om kommande köpare.
Jag har själv råkat ut för liknande då jag, när jag hade djurhållning blev anmäld för att bryta mot allehanda regler o vanvård av mina djur.
Vilket alltid resulterade att en vetrinär som säkerligen hade bättre saker att göra, måste åka på inspektion
O sen fick jag en faktura för inspektionen...
Jag kan tillägga att jag har aldrig fått en enda anmärkning på något i min djurhållning
 
  • Gilla
CamoflageX och 4 till
  • Laddar…
Kemiläraren Kemiläraren skrev:
Hej
Jag är glad att du vill tolka mig och mina intentioner och åsikter. Jag förmodar att det är okej att jag pekar ut dina misstag, eftersom det är mig du försöker analysera?

Jag vet inget om grannens smuggelsprit, jag brukar stå för alkoholen och den kommer från systemet.

Jag känner nog ingen grävmaskinist som gräver svart, men ärligt talat har jag inte frågat dem. Lika lite som jag frågar om nästan något annat som har med deras jobb att göra.

Jag tycker inte om folk som parkerar fel och blockerar trafiken. Men om du tror att jag därför stöttar folk som kör för fort har du inte bara fel, det är dessutom helt obegripligt för mig hur du drar slutsatsen.

Och om du tror att jag behöver gömma mig bakom moral för att säga när jag tycker att någon gjort fel har du helt helt fel. Dels för att jag inte behöver gömma mig bakom något, och dels för att jag inte tror på moral som argument. Moral är en subjektiv åsikt. Jag är inte egocentrerad nog för att tro att alla i världen ska göra som JAG vill. Däremot pekar jag gärna på lagar och regler. Det är de som betyder något för mig. Bryter du inte mot en lag men jag tycker att det är farligt eller fel försöker jag ändra lagen. Jag kan be dig sluta men jag säger absolut inte till dig att göra det. Du får göra det om det är lagligt.

I detta fall handlade det såvitt jag förstått om människor som försörjer sig på att lura och stjäla från privatpersoner och staten. Jag vet inte varför det skulle vara okej. Det är inte bara omoraliskt utan direkt olagligt och farligt. Potentiellt livsfarligt. Har de dragit elen korrekt? Naturligtvis måste sådant anmälas. Det hade varit läge att anmäla även om det varit lagligt, ingen normal människa kan med gott samvete låta en annan människa utsättas för livsfaran det kan innebära. Hur förlåter man sig själv om man låter sin grannfamilj brinna inne och man kunde ha förhindrat det...

Så.. olagliga farliga saker. Berätta istället varför du tycker att man ska ignorera det?
Nu får du läsa vad jag skrev en gång till. El. Jag skrev inte att just du gör varken det ena el det andra utan hur människor brukar resonera. Du det måste vara jobbigt att ha en moral som att aldrig kunna tänka på gränser aldrig köra för fort. Tycker nog mest du verkar rädd och det är inte samma som en bra moral
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Eftersom du begärt utdrag så har du redan innan bestämt dig för att anmäla, annars skulle du ju inte begärt något utdrag. Nu vill du ha vårt godkännande för du känner längst inne att du gör fel. Det får du inte, du gör fel.
 
  • Gilla
Richard Beiron och 4 till
  • Laddar…
A
Nej, jag tror inte heller TS leker polis, privatspanare och angivare av omtanke för någon granne. Sådana här människor drivs sällan av filantropiska motiv. Det ligger nog någon form av bitterhet eller avundsjuka i bakgrunden om jag får lov att ta mig an rollen som amatörpsykolog :crysmile:

Go out and smell the flowers liksom ba...
 
  • Gilla
Richard Beiron och 3 till
  • Laddar…
Men det handlar väl inte om TS utan om att "grannen" inte har respekt för dom gemensamma regler vi har att förhålla oss till. Eller ska det vara var och en fritt att välja vad man vill "följa" ?
I alla fall tror TS att nått inte är som det ska och då ska ha naturligtvis kunna ta reda på det utan att bli utsatt för "förföljelse".
 
  • Gilla
Solblå och 2 till
  • Laddar…
A
E elmont skrev:
Men det handlar väl inte om TS utan om att "grannen" inte har respekt för dom gemensamma regler vi har att förhålla oss till. Eller ska det vara var och en fritt att välja vad man vill "följa" ?
I alla fall tror TS att nått inte är som det ska och då ska ha naturligtvis kunna ta reda på det utan att bli utsatt för "förföljelse".
Om det är mig du vänder dig till så var min poäng att ska man agera angivare så kan man ju åtminstone vara ärlig med sina intentioner och inte linda in det och låtsas göra det av godhet och omtanke för eventuella köpare.

Blir också nyfiken på hur det funkar i praktiken. Går TS runt och hittar svartbyggen varje dag? Är det TS livsuppgift nu att battla svartbyggen? SuperAntiBlackBuildMan (insert trademark).

Så många frågor!
 
  • Gilla
perwahlin och 1 till
  • Laddar…
Det gäller inte specifikt dig utan alla som mår dåligt utav att folk utnyttjar sin rättighet att "meddela" oegentligheter i samhället. Det gäller allt ifrån mord till att "gå mot röd gubbe" Bryter man reglerna ska man även utan knot ta konsekvenserna av sitt handlande, i stort som i smått.
Var och en får avgöra vad som denne tycker är värt att spilla krut på och det utan att omgivningen förfasar sig.
 
  • Gilla
Solblå och 1 till
  • Laddar…
A
E elmont skrev:
Det gäller inte specifikt dig utan alla som mår dåligt utav att folk utnyttjar sin rättighet att "meddela" oegentligheter i samhället. Det gäller allt ifrån mord till att "gå mot röd gubbe" Bryter man reglerna ska man även utan knot ta konsekvenserna av sitt handlande, i stort som i smått.
Var och en får avgöra vad som denne tycker är värt att spilla krut på och det utan att omgivningen förfasar sig.
Återigen eftersom det inte verkar gå fram. Då kan man vara ärlig med sina angivarintentioner och inte framställa sig som att man gör det av godhet och omtanke. Annars utgår jag ifrån att TS börjar engagera sig som politiker :crysmile:
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Och om man läser dom första inläggen av TS kan i alla fall jag inte se att TS inte är ärlig i sitt uppsåt. Så jag håller inte riktigt med om ärligheten.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A
E elmont skrev:
Och om man läser dom första inläggen av TS kan i alla fall jag inte se att TS inte är ärlig i sitt uppsåt. Så jag håller inte riktigt med om ärligheten.
Fortsätt läs TS argumentation så kanske bilden klarnar?
 
Skulle det vara så att TS "går bort sig" när TS måste försvara sina tankar ändrar ju det inte ursprungsfrågan.
 
  • Gilla
Solblå
  • Laddar…
A
E elmont skrev:
Skulle det vara så att TS "går bort sig" när TS måste försvara sina tankar ändrar ju det inte ursprungsfrågan.
Om man går runt och systematiskt anger folk och sätter sig själv på en moralisk pedestal så är väl det minsta man kan begära att denne själv är ärlig vad avser intentioner och agenda. För i grunden handlar det ju om moral och ska man diskutera moral kan man också diskutera det moraliska i att ange folk och sedan låtsas göra det av godhet.
 
  • Gilla
hyo57
  • Laddar…
Hur kan TS ev brister göra att "grannens" beteende är OK???? Om du har lik i din garderob kan ju det inte försvaras med att även jag har lik i min garderob.
Men det som är mest irriterande är att TS inte skulle vara berättigad till att ha sin åsikt för att han själv har sprickor i sin rustning.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.