Fulkemisten
Jo. Men nu hade jag inte det hemma. Behöver i princip 270 grader totalt då det är så jädrans trångt i mitt teknikutrymme.
 
Sindbad Sindbad skrev:
Bubblorna styrs från kontrollpanelen ja. Belysningen är jag osäker på men jag beställde Balboas belysning som ska kopplas till resten av Balboa systemet så antar den också styrs via panelen. Finns ett annat belysningspaket from en annan leverantör (hos SBD), den har en separat knapp.
Pacific är stor :D! Ser inte så stor ut när den kommer på lastpallen, men när vi tog bort emballaget såg man hur stor den är. Jag provasatt i den (utan vatten) och då var kanten på poolen en bra bit över mina axlar (jag är 181 lång).
Finns en separat knapp för bubblorna på kontrollpanelen? Vi kan nämligen inte hitta den i så fall Inte sugna på att koppla på ett bubbelsystem som inte går att stänga av/på.
 
S Sushi skrev:
Finns en separat knapp för bubblorna på kontrollpanelen? Vi kan nämligen inte hitta den i så fall Inte sugna på att koppla på ett bubbelsystem som inte går att stänga av/på.
Undrar samma sak. Min ser inte ut som de två som visas i manualen här https://svenskabadtunnor.se/dokument/bibliotek/Image/TP500 and TP500S user guide pdf
De två knapparna längst till höger saknas.

Funderar också på var pumpen till bubbelsystemrt kopplas in? Ser ingenting om detta i någon manual.
 
  • Gilla
Rubicon och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Halvfärdig träkonstruktion intill en badtunna, omgiven av löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen tekniklåda i trä vid en badstege, innehållande poolutrustning och rör med höstlöv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniklådan/badstegen börjar ta form. Tanken är att utöka med ett trädäck mot slänten där man kan slänga upp handdukar, locket och gå i/ur ifrån.
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
S Sushi skrev:
Finns en separat knapp för bubblorna på kontrollpanelen? Vi kan nämligen inte hitta den i så fall Inte sugna på att koppla på ett bubbelsystem som inte går att stänga av/på.
Fick detta svar från Svenska badtunnor.

- Vi är medvetna om att vi har haft dålig info kring bubbelsystemet och vi håller på och jobbar på en manual till detta nu men du hinner nog klart med din anläggning innan den är färdig tyvärr.

Om jag bara gissar utifrån vad det står så gissar jag att den ska kopplas in på J14 på värmaren?
Bubbelpumpen ska kopplas direkt till 220v enfas och inte till värmaren

Och den röda slangen på bilden, var ska den anslutas?
den röda slangen är för av/på knappen somär med , trä bara på knappen i ändan på slangen


Hur startar/stoppar vi bubbelsystemet?
det gör ni med den cromade knappen, det går alltså inte att styra från panelen.
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
D Dallastower skrev:
Undrar samma sak. Min ser inte ut som de två som visas i manualen här [länk] and TP500S user guide pdf
De två knapparna längst till höger saknas.

Funderar också på var pumpen till bubbelsystemrt kopplas in? Ser ingenting om detta i någon manual.
Knapparna saknas inte på panelen! Dom är bara övertäckta med paneldekalen.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Går de att använda och hur kopplar man isåfall? Hade ju varit nice att slippa en extra knapp bredvid panelen.
 
D Dallastower skrev:
Går de att använda och hur kopplar man isåfall? Hade ju varit nice att slippa en extra knapp bredvid panelen.
Bubbelpumpen skall startas och stoppas med den pneumatiska knappen som medföljer!
Just den typen av pump fungerar så.
Annars får du köpa en annan bubbelpump!
Det bästa med den pneumatiska knappen är att den tål både väder, vind och vatten.
 
Behöver man skydda displayen på något speciellt? Ser att det står att den ska sitta så vattenskyddat som möjligt, men den tål väl att det regnar, eller?
 
Fulkemisten
D Dallastower skrev:
Behöver man skydda displayen på något speciellt? Ser att det står att den ska sitta så vattenskyddat som möjligt, men den tål väl att det regnar, eller?
Högst troligt tål den vattenstänk som t ex regn/snö/hagel ja. Det där är nog en skrivelse för att skydda sig från garantiärenden från idioter som monterat den t ex med två skruv på insidan av plastinsatsen. Lämpligen placeras den på en vertikal yta så att stänk och regn rinner av.
 
Gällande tidigare diskussion kring trall under poolkant.

Jag tog multislipen och jämnade till poolkanten. Det får nu plats 34 mm trall under kanten. Materialet är homogent och manuellt skuren sen innan (går att se på alla ojämnheter). Därefter tog jag multislipens slipfunktion pch jämnade till med 180-grovlek på pappret.

/Henke
 
H henlin431 skrev:
Gällande tidigare diskussion kring trall under poolkant.

Jag tog multislipen och jämnade till poolkanten. Det får nu plats 34 mm trall under kanten. Materialet är homogent och manuellt skuren sen innan (går att se på alla ojämnheter). Därefter tog jag multislipens slipfunktion pch jämnade till med 180-grovlek på pappret.

/Henke
Har du något foto?
 
Har bara lagt dit en bräda och även testat runt men såhär ser det ut nu. Sen har jag undvikit gersågning av de horisontella brädorna. Jag kommer köra vertikala brädor för att täcka.

Sitsarna blir dubbla brädor med 34x145 trall

Byggarbetsplats med halvfärdigt trädäck och en spabad omgiven av lösa trallbrädor och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vickedm
  • Laddar…
Några kommentarer kring Biocool nu efter nån månads användning.

När ph ligger bra och man doserar rätt verkar det fungera bra. Att det kostar en del vägs upp av väldigt lite arbete.

I början doserade jag för lite samt hade för högt ph vilket ledde till att kalkutfällning och "alglukt" fanns. Numera luktar vattnet inget efter justerat ph (löpande). Alkaliniteten är mellan 180-240 men det låter jag va. Ph stiger löpande men det skruvar jag ner med ph minus.

Jag doserar 60 ml efter varje bad. Vi badar kanske 2-3 ggr per vecka. Köpte en femlitersdunk nu senast. Är noga med dusch innan bad.

Enda utmaningen är lite kalkutfällningar vid inlopp/utloppp men kan vara för att ph fortsatt ligger lite högt
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Några kommentarer kring Biocool nu efter nån månads användning.

När ph ligger bra och man doserar rätt verkar det fungera bra. Att det kostar en del vägs upp av väldigt lite arbete.

I början doserade jag för lite samt hade för högt ph vilket ledde till att kalkutfällning och "alglukt" fanns. Numera luktar vattnet inget efter justerat ph (löpande). Alkaliniteten är mellan 180-240 men det låter jag va. Ph stiger löpande men det skruvar jag ner med ph minus.

Jag doserar 60 ml efter varje bad. Vi badar kanske 2-3 ggr per vecka. Köpte en femlitersdunk nu senast. Är noga med dusch innan bad.

Enda utmaningen är lite kalkutfällningar vid inlopp/utloppp men kan vara för att ph fortsatt ligger lite högt
Behöver man alltså kontrollera PH i alla fall då? Enligt Biocool ska man inte behöva det.
Vi hade ju problem med Biocool då vi fick utslag av en bakterie trots rätt dosering. De tog prover på vårt vatten och mycket riktigt växer den bakterien trots Biocool. Men utöver det var vattnet perfekt.
Vi fick rådet att chocka med klor och det har vi nu gjort och om det har funkat bör inga utslag kommit till kvällen (de dyker upp 48hr efter bad). vi vet inte hur bakterien hamnat i vattnet. Men den finns tydligen i vatten och jord naturligt. Nu har vi kommunalt vatten så det är verkligen svårt att säga vart den kommer ifrån.
Återkommer med resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.