Hej!

Äntligen är det dags att ta i tu med det sista större projektet i huset, badrummet!

Jag tänkte lägga upp lite bilder och ställa lite frågor under tiden och förhoppningsvis är det någon som är intresserad!

Såhär är statusen idag 8/11
Ej renoverat badrum med reglar och byggmaterial, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att ha ett större dusch/badutrymme längst in på ca 150x170cm, med inbyggnadsdusch och ett litet badkar (småbarn).

Första steget blir att röja ut det sista och förstärka/regla väggarna så de följer säker vattens våtrumsvägg. Sen ska jag förlägga pex-rören osv i väggarna innan de stängs.

Vi plannerar att göra allt arbete själva, förutom el som vår elektriker får fixa. Det får ta den tid det tar men förhoppningen är att få allt klart till våren!
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Glöm inte märka ut vart du drar rören i väggarna. Jag gjorde det och satte en skruv rakt i en av slangarna :crysmile:

Kul projekt! Lycka till!
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Glöm inte märka ut vart du drar rören i väggarna. Jag gjorde det och satte en skruv rakt i en av slangarna :crysmile:

Kul projekt! Lycka till!
Ajaj... jag ska göra mitt bästa!!
 
Jag glömde skriva att vatten redan är framdraget till ett fördelarskåp som redan idag används. Vatten går härifrån till köket, och jag har förberett ”innehållet” för utbyggnaden. Öppningen till skåpet är inåt rummet bredvid eftersom tvättstället är tänkt att stå precis här.
Fördelarskåp med vattenrör och elektriska kablar inuti ett öppet skåp, förberett för utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även elen är förberett i samband med att elen i övriga huset gjordes om. Uttaget ska däremot flyttas en bit.

Fördelarskåp med framdragna vattenrör och elinstallationer synliga ovanför en halvfärdig vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan bjuda på ett litet tips/råd ang. val av tätskikt som jag lärt mig den hårda vägen! Vi har redan renoverat vår tvättstuga och körde där Kiiltos tätskikt. Kanongrejjer och inget att klaga på men tyvärr fick jag den dumma idéen att köpa tätskikt till både tvättstugan och det framtida badrummet, främst eftersom det va bra pris just då.

Nu står vi här ett år senare och ska börja med badrummet och det visar sig att inbyggnadsblandaren (Tapwell BOX7368) som sambon valt INTE är godkänd med Kiiltos foliebaserade tätskikt :sweat:

Jaha, bara att skaffa nytt tätskikt igen... så lärdomen är att alltid kolla godkända tätskikt OM man väljer en blandare för inbyggnad!

Så av en händelse så har jag tätskikt (Kiilto) till ett helt badrum (ca 30m folie mm) liggandes som jag kan tänka mig att låta någon annan ta över till ett bra pris! PM!
 
Det ska framgå av tillverkaren av blandaren. För just den blandare från Tapwell som vi har valt fanns detta dokument på produktsidan för blandaren på deras hemsida.

Dokument med lista på godkända tätskikt för anslutning till Tapwells låd- och säkerhetsboxsystem T BOX 2.0.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där framgår att Kiiltos rollade tätskikt råkar vara godkänt men att deras foliebaserade (och vanligaste) tyvärr inte är det. Jag har t o m varit i kontakt med Kiiltos Produktchef som bekräftade det per mail

”Det är korrekt, Tapwell har endast en godkänd lösning med vårt vätskebaserade system.”

Så det gäller att man är noggran när man plannerar för t ex inbyggnadsprodukter. T ex så är det inte alla Tapwell-återförsäljare som har denna informationen på sin egen sida om produkten.

Appropå er artikel om fördyrande saker i badrum skulle inbyggnadsblandare kunna vara en lämplig kandidat, både i form av installationskostnader men även dyra renoveringar om det skulle bli fel!

Tack för tipset ang. köp/sälj!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi har haft lite datorstrul med en laddare som givit upp, men min förhoppning är att kunna lägga upp en ritning snart!
 
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
Ok, tack!
 
T
Hur har det gått med laddaren? :):)
 
Bra fråga, men laddaren har löst sig! Hälsan har det varit sämre med tyvärr.. men det börjar lösa sig det också! Ingen covid iallafall, men efter snart 4 veckor med influensa-liknande symptom hade det väl lika väl kunnat vara det :mad:

Jag ska ge det ett försök ikväll!!
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Nu har jag lyckats fixa en ritning!

Ritning av ett badrum med mått inklusive badkar, tvättställ, och Purus Corner avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa delar av planlösningen kommer av att de befintliga avloppen ligger utmed den nedre långsidan och arbetsinsatsen ökar ordentligt om de skulle flyttas. Undantaget är hörnbrunnen (t ex Purus Corner) som kommer få ett nytt avlopp.

Badkarets vara eller icke vara har varit en sak vi pratat om men eftersom vi har småbarn (1&4år) som älskar att bada så får det bli så. I förlängningen kommer vi nog att plocka bort badkaret (det får heller inget eget avlopp utan avrinning direkt under karet) och göra någon form av spa-avdelning eller något sådant efteråt. Vi får se, skönt att ha ett stort och rymlig dusch-utrymme i alla fall.

Duschväggen är ritad som en dörr, men troligtvis blir det en skjutdörr istället. Handdukstorken kommer sitta mittemot toalettstolen!

Vad tror ni om detta? Ser det vettigt ut :D

Sådär ja, nu ska vi bara börja jobba också! :thumbdown:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
T
Är den gröna linjen innan badkaret och duschen en duschvägg? Det blir ju toppen i så fall med det utrymmet.
Du säger att det inte kommer vara en separat brunn till badkaret, inte risk för att det blir ett väldigt "långt" fall. Eller risk att vattnet stannar under badkaret?
 
Det är knepigt med inbyggnadsblandare eftersom det är svårt att hitta kompletta lösningar som är godkända. Ett av de få märken som har en sådan lösning är Tapwell, och därför har vi valt att satsa på deras BOX7368 som består av tre olika "vattenkällor"; takdusch, duschmunstycke och badkarspip. Det smidiga med denna produkten för oss är att vi kan använda blandaren till badkaret och stätta pipen där vi vill ha den, med dolda slangar i väggen. Med "vanliga" blandare hade vi tvingats sätta två olika blandare, en för dusch och en för badkaret vilket hade sett dumt ut om vi skulle ta bort det. Men även för att man då behöver två olika vattenledningar till blandarna, vilket är bökigt...

Inbyggnadsblandare Tapwell BOX7368 med takdusch, handdusch och badkarspip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om någon har något annat tips på blandare, inbyggnad eller inte, så tar jag gärna emot tips! Om vi kör på Tapwell måste den beställas ganska snart eftersom vattenläckageboxen som ingår i denna måste byggas in i väggkonstruktionen, dvs lång innan kakel osv är på plats som vid vanliga blandare...
 
Redigerat:
T TechChad skrev:
Är den gröna linjen innan badkaret och duschen en duschvägg? Det blir ju toppen i så fall med det utrymmet.
Du säger att det inte kommer vara en separat brunn till badkaret, inte risk för att det blir ett väldigt "långt" fall. Eller risk att vattnet stannar under badkaret?
Det stämmer, den gröna linjen är en duschvägg. Dörr eller skjutdörr har vi inte bestämt dock.

Du har rätt med fallet, det blir långt men min tanke är att göra fallet i hela utrymmet innanför duschväggen som "Duschplats", dvs 7-20mm/m lutning. Jag tror det borde se till att vattnet kommer dit det ska. Man kanske kan ställa badkaret på små distanser utmed kanterna så att vattnet kan komma ut, annars kanske det går ta upp ett litet hål på baksidan som man kan dra ett flexibelt avloppsrör igenom, som sedan löper ut bakom kortsidan på badkaret (längst till höger i ritningen). Jag läste här på byggahus att det inte var helt ovanligt med att låta badkaret tömmas på detta sättet, förutsatt att fallet är korrekt dvs.

Fallet i duschutrymme ska vara minst 1:150 (7 mm/m) och högst 1:50 (20 mm/m) enligt gällande branschregler. Det blir

11-30mm från duschvägg till kortsida (~1500mm)
12-34mm på från långsida till långsida (~1700mm)

Jag tänker då att fallet ska vara "diagonalt" från vänster nederhörn, till hörnet där brunnen är. Eftersom vi ska ha stora plattor på golven är det tacksamt med ett "plant" fall med en väldefinierad start (duschväggen).Men jag är ännu inte helt säker på den bästa lösningen så jag tar tacksamt emot tips på vad som är optimalt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.