T TCG skrev:
"notera hur bilden är komponerad, självklart ska Eivor vara med" :crysmile:
Ni kommer inte ha hjärta att sälja henne när huset är klart :D
Jag är lite rädd för det faktiskt. Har funderat på om man skulle parkera henne med grävaggregatet som en portal över infarten sen när vi är färdiga med allt. Lite belysning på den också så hade det ju varit riktigt tjusigt!
 
  • Älska
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Jag är lite rädd för det faktiskt. Har funderat på om man skulle parkera henne med grävaggregatet som en portal över infarten sen när vi är färdiga med allt. Lite belysning på den också så hade det ju varit riktigt tjusigt!
"färdiga med allt" vad är det? Du har nog missförstått det här med hus, man blir ALDRIG färdig. Om du mot förmodan får slut på projekt så har säkerligen din bättre hälft en lista på saker som ska göras.

Men emellan de olika projekten så kan du givetvis parkera henne som en portal vid infarten ;)
 
  • Haha
  • Gilla
gs242 och 4 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
"färdiga med allt" vad är det? Du har nog missförstått det här med hus, man blir ALDRIG färdig. Om du mot förmodan får slut på projekt så har säkerligen din bättre hälft en lista på saker som ska göras.

Men emellan de olika projekten så kan du givetvis parkera henne som en portal vid infarten ;)
¨
Hon pratar redan om växthus med öppen spis (eftersom hon inte fick någon inomhus), och vedeldad bastu (det blir elvärmd i huset), och sjutton uteplatser, osv. osv. osv. Så du har helt rätt i det du säger, men neka mig inte de glimmer av hopp jag får ibland när jag inbillar mig att det finns ett slut!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
noordh och 8 till
  • Laddar…
du är inte ensam om gipsbekymret, min grannes förråd/carport led av samma problem i stormen och han fick fara hem på lunchen för att rädda det han lade upp på söndagen... jag stod och myste i fönstret och tänkte "stackars jävel!", det var innan jag gick ut i mitt halvfärdiga garage och noterade att mina gipsskivor som jag har för portöppningen inte var där nåmer, däremot några 10-tals liter vatten blandat med sågspån i HELA garaget... skadeglädjen försvann ganska fort :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
noordh och 3 till
  • Laddar…
Ikväll har det blivit lite avbrott från husbygget, men bara för att det kom en grej till garaget i mellan...

LEDVANCE-armatur för utomhusbruk placerad på arbetsbänk, redo för installation över garageportar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ända från början planerat att ha en lampa ovanför garageportarna för bra belysning om man behöver göra något jobb utanför garaget, och efter lite funderande valde jag att satsa på en Ledvance-armatur med asymmetrisk ljusbild. Denna har en spridning på 55° i längsled och 110° i sidled, vilket innebär att den inte lyser upp fasaden och infarten i onödan. Den är på 150 W och 3000K och ger ett väldigt behagligt ljus. Jag funderade lite på om man skulle köra 4000K men bestämde mig för 3000 då jag var rädd att det skulle bli jobbigt med mycket vitare ljus när man står ute i mörkret.

Garage upplyst av en nyinstallerad LED-armatur med behagligt ljus i mörkret, belyser området framför utan spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljuset blev precis som jag önskade, lyser upp området framför garaget bra utan att lysa upp hela infarten eller gården. Dock hade man nästan kunnat gå lite i effekt då det lyser förbaskat starkt, men hellre för mycket än för lite! Placeringen under fönstren till loftet var strategisk så att man kan ha lampan igång utan att störa eventuell aktivitet i rummet över.

Nåväl, efter att lampan var monterad så tog jag en stund i huset och mätte fuktkvot i stommen. Lånade en proffsmätare av en bekant, så det här skulle bli intressant.

Fuktmätare med upplyst display som visar 35% fuktighet, riktad mot en trävägg med varmt sken från en LED-armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


35%!? Hoppsan Kerstin!
Nej, riktigt så illa var det oftast inte. Väggreglarna ligger generellt runt 18-20, och syllen ligger generellt runt 24-25. Provade mäta på det ställe som såg allra fuktigast ut och det gav ovanstående resultat.
Vi fortsätter med utsidan och låter det torka inne, ska låna mätaren om någon vecka igen och se om det hänt något, men vi kan ju inte börja avfukta eller värma förrän vi åtminstone fått upp plasten i taket, och innan den är uppe ska ventilationen och allt annat på vinden vara klart så det tar nog ett tag till.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 7 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Ikväll har det blivit lite avbrott från husbygget, men bara för att det kom en grej till garaget i mellan...

[bild]

Har ända från början planerat att ha en lampa ovanför garageportarna för bra belysning om man behöver göra något jobb utanför garaget, och efter lite funderande valde jag att satsa på en Ledvance-armatur med asymmetrisk ljusbild. Denna har en spridning på 55° i längsled och 110° i sidled, vilket innebär att den inte lyser upp fasaden och infarten i onödan. Den är på 150 W och 3000K och ger ett väldigt behagligt ljus. Jag funderade lite på om man skulle köra 4000K men bestämde mig för 3000 då jag var rädd att det skulle bli jobbigt med mycket vitare ljus när man står ute i mörkret.

[bild]
Snyggt, vart köpte du den?
 
C cap skrev:
Snyggt, vart köpte du den?
Jag beställde den från en lokal elbutik här på ön.
 
Idag har det inte blivit så mycket produktivt gjort på bygget, men jag tog mig istället tiden att fotografera lite med drönaren och insåg att jag inte gjort den sen plattan gjöts! :surprised:

Så nu tänkte jag det skulle vara lämpligt med lite före/efter-bilder så här 1,5 år in i projektet.

Drönarvy av ett byggprojektområde med delvis röjd mark och byggmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drönarvy av byggprojekt i skogsmiljö med hus och grundplatta, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drönarbild över ett byggprojekt med grävmaskin på en avskogad tomt omgiven av gröna fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drönarvy av byggprojekt med halvfärdigt hus och material spridda runtomkring på tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drönarbild av ett pågående byggprojekt med golvplatta och omgivande avverkade träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drönarvy över byggarbetsplats med halvfärdigt hus och omgivande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik_Hed och 17 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Jag beställde den från en lokal elbutik här på ön.
Ok riktigt fint ljus i den
 
Idag har det inte hänt så mycket spännande. Jag fortsatte med utegipsen så nu är den nästan helt färdig, några små bitar kvar att lappa under takfoten, och sambon har de senaste dagarna målat takfotsbrädor så de borde vara klara för montering imorgon hoppas vi.
Därefter hjälptes vi åt tillsammans med min far och har byggt landgångar över nästan hela vinden nu.

Nybyggd landgång av trä på en vind mellan takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även leverans av mera byggställning av kompisen jag lånar av, så imorgon ska vi bygga upp den igen och försöka göra lite tak klara för tegel. Jag känner dock att jag ännu inte greppat hur fasen man ska göra med läkten i ränndalarna, och hur man ska få dit plåtarna på rätt sätt. Har googlat mig less och läst massor med trådar här i ämnet, men det är oftast gamla trådar med länkar till sidor som inte finns och bilder som inte funkar...
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
pdov
S skydiver skrev:
Jag känner dock att jag ännu inte greppat hur fasen man ska göra med läkten i ränndalarna, och hur man ska få dit plåtarna på rätt sätt. Har googlat mig less och läst massor med trådar här i ämnet, men det är oftast gamla trådar med länkar till sidor som inte finns och bilder som inte funkar...
Två länkar som kanske kan hjälp dig.
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-trapanel/tak-med-tegelpannor/vinkelranna/

http://www.teknikhandboken.se/ama-figurer/
Klicka på vinkelrännan.
 
  • Gilla
Timlica och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Idag har det inte hänt så mycket spännande. Jag fortsatte med utegipsen så nu är den nästan helt färdig, några små bitar kvar att lappa under takfoten, och sambon har de senaste dagarna målat takfotsbrädor så de borde vara klara för montering imorgon hoppas vi.
Därefter hjälptes vi åt tillsammans med min far och har byggt landgångar över nästan hela vinden nu.

[bild]

Fick även leverans av mera byggställning av kompisen jag lånar av, så imorgon ska vi bygga upp den igen och försöka göra lite tak klara för tegel. Jag känner dock att jag ännu inte greppat hur fasen man ska göra med läkten i ränndalarna, och hur man ska få dit plåtarna på rätt sätt. Har googlat mig less och läst massor med trådar här i ämnet, men det är oftast gamla trådar med länkar till sidor som inte finns och bilder som inte funkar...
Se till först att du har rätt ränndalsplåt. Jag hade köpt ”ränndalsplåt” hos Beijer, vilket visade sig vara för plåttak, de hade inte hemma till tegeltak, det var beställningsvara. Plåten till tegeltak ska gå upp ovanpå ströläkten.

Sen är själva ränndalsplåten inte speciellt svårt att få till, däremot ska man få ut plåten över tegel eller plåt i nederkant och få den tät i överkant. Där finns det specialdelar att beställa till vanligaste taklutningarna, men jag tror det enklaste helt enkelt är att ringa en plåtslagare.
 
  • Gilla
skydiver
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Jag känner dock att jag ännu inte greppat hur fasen man ska göra med läkten i ränndalarna, och hur man ska få dit plåtarna på rätt sätt. Har googlat mig less och läst massor med trådar här i ämnet, men det är oftast gamla trådar med länkar till sidor som inte finns och bilder som inte funkar...
Om det är till någon hjälp så gjorde vi såhär:
Takstomme under konstruktion med nyinstallerade svarta takpannor i solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstomme med träreglar och svart takpapp, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog måtten och vinklarna sen åkte vi till Björkmans plåtslageri och dom tillverkade exakt efter måtten. Snabbt, billigt och bra blev det.
 
  • Älska
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Idag blev det lite ändrade planer. Började med landgångar på vinden i morse när det ännu var mörkt ute, men när det blivit ljust och min pappa kom över för att hjälpa till så slog det mig att det hade varit grymt bra att få dagvattnet och dräneringen färdigt nu när det är fint väder, att det inte blir som när vi grävde vatten och avlopp och fick diket vattenfyllt efter ett plötsligt regn...

När jag gjorde grunden så gjorde jag nämligen bara dräneringen färdigt runt huset men anslöt den inte till röret som mynnar ut i diket, och dagvattnet gjorde jag inte alls. Detta för att spara tid och få plattan gjuten så fort som möjligt.
För ett drygt år sedan när jag gjorde dagvattnet till garaget så lämnade jag en öppen ända i marken förberett för att ansluta huset, och lade även dräneringen till huset i samma rörgrav, så nu var det bara att gräva upp och fortsätta vidare till huset. Hade markerat slutet på rören med en pinne och lagt lite 195*45 ovanpå rören så det gick lätt att gräva fram:

Grävd rörgrav på en tomt med synligt blått rör och omgivande högar av jord och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att börja gräva.
Halvvägs till brunnen tog det dock stopp i något hårt. Misstänkte att det var en sten men då det inte rörde sig och jag verkade ha svårt att få grepp hann jag bli orolig att det skulle vara berg. Fortsatte böka runt lite tills jag plötsligt fick tag och kunde bryta. Sade till min pappa att det kändes som en stor sten, och när sen några kvadratmeter mark började röra sig fick jag det bekräftat!

En grävmaskin som lyfter en stor sten ur en rörgrav på en stenig tomt med en person som iakttar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tur att Eivor är stark, och har hårda tänder...

Fyllde igen och städade upp allt eftersom vi jobbade vidare:

Minigrävare vid en byggarbetsplats gräver en rörgrav nära en byggnad med blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin vid hus och garage arbetar med markarbeten under solig himmel, omgivet av stora stenar och högar av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut var jag tvungen att byta håll och gräva från brunnen mot ledningen vi hade lagt, detta då jag annars hade grävt in mig med maskinen och inte kunnat hämta grus osv.
Det jobbiga med att gräva från två håll är att man till slut måste gräva in sig på ett öppet dike vilket gör det svårt att få upp alla massor då man inte har något mothåll. Jag grävde bort så mycket som möjligt med Eivor och så skulle vi ta det sista för hand. Vår tomt är dock oerhört stenig, så det var verkligen inte det roligaste att stå där och hacka med spaden. Till slut kände jag bara så här:

Man i skyddskläder sitter i grävd rörgrav bredvid en grävmaskin på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men till slut kom vi igenom och fram till brunnen, och nu är jag inte sugen på att gräva några fler rörgravar på ett tag.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 14 till
  • Laddar…
Väldigt bred rörgrav ni har ingen smalare skopa till Eivor? Jag funderar på att hyra en minigrävare och gräva en rörgrav och den skopan är väldigt smal :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.