188 409 läst · 1 319 svar
188k läst
1,3k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Fast det stämmer inte att allt kommer från ett centralt lager i usa många av säljarna har egna lager faktiskt dom mindre säljarna som använder sig av amazons egna lager amazon tar ju betalt för lagerkostnaden så dom större har ju redan egna lagerC cpalm skrev:Säger så klart inte att de går back på varenda affär. Men denna affär är uppenbart att någon går back på.
Man kan ju inte annat än att notera att de än så länge är väldigt långt ifrån sitt koncept i USA, där allt skeppas via ett lokalt lager och utkörningen sker med hjälp av gigg-arbetare enligt lägsta-bud-principen.
Min spaning är att de inte gör en särskilt bra affär i Sverige just nu, innan de fått till samma koncept här.
Att det funkar smidigt i andra länder är för dom har stort utbyggt transport system Sverige har ju inte det liten befolkningen men långa avstånd mellan städerna ställer till problem i Sverige har ju posten velat gå ner till att bara leverans 4 dagar i veckan när flera länder går upp till 7 dagar i veckan här nere är det 6 dagar i veckan
jag tror de här meddelandena ska läsas som typ "vi kunde inte leverera HEM till dig, varorna finns att hämta hos ditt ombud", fast på någon slags tysk artighetssvenska.J jnse skrev:
Du missar helt min poäng, tyvärr.M maria01 skrev:
Det "unika" med Amazons koncept (åtminstone i USA) är att de samlar alla artiklar i din order i det lokala (inte centralt!) "fulfillment center" (110 st i USA) som ligger närmast kunden. Saknas någon artikel i det lokala centret så skeppas den till centret från ett annat center via Amazons interna logistiknät = väldigt billigt.
När ordern är klar att skeppas till kund läggs utkörningen ut på auktion = också extremt prispressat.
Självklart gäller detta med undantag för de artiklar som inte levereras av Amazon, och för dessa gäller inte heller Amazons frakterbjudande, det säger väl sig självt.
Sammantaget, en extremt effektiv logistik. Men så jobbar man ju inte för närvarande i Sverige.
Spontant,och jag kan givetvis få fel, så är min profetia att Amazon kommer bli en e-handlare bland många andra i Sverige. Ingenting i dagsläget tyder på att de kommer få dominans.
Det som talar mot dem:
- Otroligt rörig och gammaldags hemsida och osmidig köpupplevelse jämfört med många svenska e-handlare.
- Inte speciellt bra priser. Undantag finns givetvis.
- Leveranstiderna sticker inte ut, varken positivt eller negativt.
- Sämre utbud än i exempelvis Tyskland
Det som talar mot dem:
- Otroligt rörig och gammaldags hemsida och osmidig köpupplevelse jämfört med många svenska e-handlare.
- Inte speciellt bra priser. Undantag finns givetvis.
- Leveranstiderna sticker inte ut, varken positivt eller negativt.
- Sämre utbud än i exempelvis Tyskland
Man får inte glömma att vi redan har väletablerade omtyckta handlare här, det är det inte många av amazons huvudmarknader som haft.Raskus skrev:Spontant,och jag kan givetvis få fel, så är min profetia att Amazon kommer bli en e-handlare bland många andra i Sverige. Ingenting i dagsläget tyder på att de kommer få dominans.
Det som talar mot dem:
- Otroligt rörig och gammaldags hemsida och osmidig köpupplevelse jämfört med många svenska e-handlare.
- Inte speciellt bra priser. Undantag finns givetvis.
- Leveranstiderna sticker inte ut, varken positivt eller negativt.
- Sämre utbud än i exempelvis Tyskland
"Effektiv logistik" och "Sverige" verkar ju vara varandras motsatser?C cpalm skrev:Du missar helt min poäng, tyvärr.
Det "unika" med Amazons koncept (åtminstone i USA) är att de samlar alla artiklar i din order i det lokala (inte centralt!) "fulfillment center" (110 st i USA) som ligger närmast kunden. Saknas någon artikel i det lokala centret så skeppas den till centret från ett annat center via Amazons interna logistiknät = väldigt billigt.
När ordern är klar att skeppas till kund läggs utkörningen ut på auktion = också extremt prispressat.
Självklart gäller detta med undantag för de artiklar som inte levereras av Amazon, och för dessa gäller inte heller Amazons frakterbjudande, det säger väl sig självt.
Sammantaget, en extremt effektiv logistik. Men så jobbar man ju inte för närvarande i Sverige.
Åtminståne om man ser det från litenkonsumentkund-hållet.
Har precis fått en CDON-order som inte levererades effektivt. Tre prylar från samma företag (VidaXL). De kom i tre separata paket med leverans vid dörren vart och ett. Så ser även mina Amazon-order ut när jag beställt från Tyskland. Om inte varorna finns i Amazons eget lager/katalog, ja då blir det frakt på dem en och en.
Har tittat lite på svenska Amazon och intrycket är att det är otroligt rörigt.
gick till kategorin cykelkläder och de 5 första artiklarna va cykelhandskar, resten är vanlig kläder. Efter lite scrollande dök det upp en jacka som såg ut av vara anpassad för cykling. Otroligt rörigt.
känns inte som ett ställe jag kommer att handla på. Har köpt en del från sportamore och andra siter och där är allt snyggt kategoriserat och lätt att hitta.
gick till kategorin cykelkläder och de 5 första artiklarna va cykelhandskar, resten är vanlig kläder. Efter lite scrollande dök det upp en jacka som såg ut av vara anpassad för cykling. Otroligt rörigt.
känns inte som ett ställe jag kommer att handla på. Har köpt en del från sportamore och andra siter och där är allt snyggt kategoriserat och lätt att hitta.
Ja, som @maria01 var inne på har jag lite svårt att se hur de skall få till det här. Annat än i storstäderna möjligtvis.Fotografen skrev:
Men jag måste erkänna att jag ändå är rätt nöjd med att de låtsas att den skulle vara effektiv och därför ger mig fri frakt till dörren när jag handlar för 300 spänn. Inte mycket som konkurrerar med det. Oftast krävs det att man handlar för minst tusenlappen för fri frakt och det i nätbutiker med ett helt annat utbud.
Händer mig ofta att man behöver en grej för kanske 50-100 kr och då är det inte så roligt att betala en hundring i frakt. Alltså sitter man och klickar runt och funderar på om man kan komma på något annat man behöver så man kommer upp i fri frakt (vilket ju så klart är precis vad de vill att jag skall göra), för att till slut inse - näe, de har inget annat som jag behöver. Med Amazons bredd på sortimentet kanske det blir lättare att få ihop lite fler grejor.
Förutsatt att man nu hittar grejorna vill säga. En sämre sökfunktion får man leta efter.
Det här med frakt till dörren, är det bra?C cpalm skrev:
Ja, är man hemma är det naturligtvis en service, men i 499 fall av 500 är man ju på jobbet när fraktfirman vill komma förbi. Ringer de innan är det max en halvtimme, när det skulle behövas ett par dagar ibland...?
Jag föredrar utlämningsställe, arbetstiderna är talrika och varierande här.
det löser amazon med deras amazon locker som man kan hämta ifrån dygnetrunt sen är det ju skillnad på leverans tiden mellan usa och andra länder i usa har dom egna anställda eller mer som Uber med folk som kör ut packeten några timmar när dom är lediga poppis oss äldre som kan dryga ut kassan liteFotografen skrev:Det här med frakt till dörren, är det bra?
Ja, är man hemma är det naturligtvis en service, men i 499 fall av 500 är man ju på jobbet när fraktfirman vill komma förbi. Ringer de innan är det max en halvtimme, när det skulle behövas ett par dagar ibland...?
Jag föredrar utlämningsställe, arbetstiderna är talrika och varierande här.
Redigerat: