C cpalm skrev:
Säger så klart inte att de går back på varenda affär. Men denna affär är uppenbart att någon går back på.

Man kan ju inte annat än att notera att de än så länge är väldigt långt ifrån sitt koncept i USA, där allt skeppas via ett lokalt lager och utkörningen sker med hjälp av gigg-arbetare enligt lägsta-bud-principen.
Min spaning är att de inte gör en särskilt bra affär i Sverige just nu, innan de fått till samma koncept här.
Fast det stämmer inte att allt kommer från ett centralt lager i usa många av säljarna har egna lager faktiskt dom mindre säljarna som använder sig av amazons egna lager amazon tar ju betalt för lagerkostnaden så dom större har ju redan egna lager
 
Att det funkar smidigt i andra länder är för dom har stort utbyggt transport system Sverige har ju inte det liten befolkningen men långa avstånd mellan städerna ställer till problem i Sverige har ju posten velat gå ner till att bara leverans 4 dagar i veckan när flera länder går upp till 7 dagar i veckan här nere är det 6 dagar i veckan
 
J jnse skrev:
Så där gick det för mig också, paketet fanns att hämta på utlämningsstället men i mailet stod det samma som för dig, vad är det för konstiga grejer Amazon kör med?
jag tror de här meddelandena ska läsas som typ "vi kunde inte leverera HEM till dig, varorna finns att hämta hos ditt ombud", fast på någon slags tysk artighetssvenska.
 
C
M maria01 skrev:
Fast det stämmer inte att allt kommer från ett centralt lager i usa
Du missar helt min poäng, tyvärr.

Det "unika" med Amazons koncept (åtminstone i USA) är att de samlar alla artiklar i din order i det lokala (inte centralt!) "fulfillment center" (110 st i USA) som ligger närmast kunden. Saknas någon artikel i det lokala centret så skeppas den till centret från ett annat center via Amazons interna logistiknät = väldigt billigt.
När ordern är klar att skeppas till kund läggs utkörningen ut på auktion = också extremt prispressat.

Självklart gäller detta med undantag för de artiklar som inte levereras av Amazon, och för dessa gäller inte heller Amazons frakterbjudande, det säger väl sig självt.

Sammantaget, en extremt effektiv logistik. Men så jobbar man ju inte för närvarande i Sverige.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Spontant,och jag kan givetvis få fel, så är min profetia att Amazon kommer bli en e-handlare bland många andra i Sverige. Ingenting i dagsläget tyder på att de kommer få dominans.
Det som talar mot dem:

- Otroligt rörig och gammaldags hemsida och osmidig köpupplevelse jämfört med många svenska e-handlare.
- Inte speciellt bra priser. Undantag finns givetvis.
- Leveranstiderna sticker inte ut, varken positivt eller negativt.
- Sämre utbud än i exempelvis Tyskland
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Spontant,och jag kan givetvis få fel, så är min profetia att Amazon kommer bli en e-handlare bland många andra i Sverige. Ingenting i dagsläget tyder på att de kommer få dominans.
Det som talar mot dem:

- Otroligt rörig och gammaldags hemsida och osmidig köpupplevelse jämfört med många svenska e-handlare.
- Inte speciellt bra priser. Undantag finns givetvis.
- Leveranstiderna sticker inte ut, varken positivt eller negativt.
- Sämre utbud än i exempelvis Tyskland
Man får inte glömma att vi redan har väletablerade omtyckta handlare här, det är det inte många av amazons huvudmarknader som haft.
 
C cpalm skrev:
Du missar helt min poäng, tyvärr.

Det "unika" med Amazons koncept (åtminstone i USA) är att de samlar alla artiklar i din order i det lokala (inte centralt!) "fulfillment center" (110 st i USA) som ligger närmast kunden. Saknas någon artikel i det lokala centret så skeppas den till centret från ett annat center via Amazons interna logistiknät = väldigt billigt.
När ordern är klar att skeppas till kund läggs utkörningen ut på auktion = också extremt prispressat.

Självklart gäller detta med undantag för de artiklar som inte levereras av Amazon, och för dessa gäller inte heller Amazons frakterbjudande, det säger väl sig självt.

Sammantaget, en extremt effektiv logistik. Men så jobbar man ju inte för närvarande i Sverige.
"Effektiv logistik" och "Sverige" verkar ju vara varandras motsatser?
Åtminståne om man ser det från litenkonsumentkund-hållet.:rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
J
major_tom major_tom skrev:
jag tror de här meddelandena ska läsas som typ "vi kunde inte leverera HEM till dig, varorna finns att hämta hos ditt ombud", fast på någon slags tysk artighetssvenska.
Kanske det, men mitt paket skulle ju ändå aldrig levererad hem
 
Har precis fått en CDON-order som inte levererades effektivt. Tre prylar från samma företag (VidaXL). De kom i tre separata paket med leverans vid dörren vart och ett. Så ser även mina Amazon-order ut när jag beställt från Tyskland. Om inte varorna finns i Amazons eget lager/katalog, ja då blir det frakt på dem en och en.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Har tittat lite på svenska Amazon och intrycket är att det är otroligt rörigt.

gick till kategorin cykelkläder och de 5 första artiklarna va cykelhandskar, resten är vanlig kläder. Efter lite scrollande dök det upp en jacka som såg ut av vara anpassad för cykling. Otroligt rörigt.

känns inte som ett ställe jag kommer att handla på. Har köpt en del från sportamore och andra siter och där är allt snyggt kategoriserat och lätt att hitta.
 
C
Fotografen Fotografen skrev:
"Effektiv logistik" och "Sverige" verkar ju vara varandras motsatser?
Ja, som @maria01 var inne på har jag lite svårt att se hur de skall få till det här. Annat än i storstäderna möjligtvis.

Men jag måste erkänna att jag ändå är rätt nöjd med att de låtsas att den skulle vara effektiv och därför ger mig fri frakt till dörren när jag handlar för 300 spänn. Inte mycket som konkurrerar med det. Oftast krävs det att man handlar för minst tusenlappen för fri frakt och det i nätbutiker med ett helt annat utbud.

Händer mig ofta att man behöver en grej för kanske 50-100 kr och då är det inte så roligt att betala en hundring i frakt. Alltså sitter man och klickar runt och funderar på om man kan komma på något annat man behöver så man kommer upp i fri frakt (vilket ju så klart är precis vad de vill att jag skall göra), för att till slut inse - näe, de har inget annat som jag behöver. Med Amazons bredd på sortimentet kanske det blir lättare att få ihop lite fler grejor.

Förutsatt att man nu hittar grejorna vill säga. En sämre sökfunktion får man leta efter.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men jag måste erkänna att jag ändå är rätt nöjd med att de låtsas att den skulle vara effektiv och därför ger mig fri frakt till dörren när jag handlar för 300 spänn.
Det här med frakt till dörren, är det bra?
Ja, är man hemma är det naturligtvis en service, men i 499 fall av 500 är man ju på jobbet när fraktfirman vill komma förbi. Ringer de innan är det max en halvtimme, när det skulle behövas ett par dagar ibland...?
Jag föredrar utlämningsställe, arbetstiderna är talrika och varierande här.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Fotografen Fotografen skrev:
Det här med frakt till dörren, är det bra?
Just nu när man jobbar hemifrån pga Corona så är det perfekt. Annars håller jag med, funkar inte om man har ett jobb att gå till.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Just nu när man jobbar hemifrån pga Corona så är det perfekt. Annars håller jag med, funkar inte om man har ett jobb att gå till.
Hos mig får de lämna vid dörren, den är ju inte ens låst...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det här med frakt till dörren, är det bra?
Ja, är man hemma är det naturligtvis en service, men i 499 fall av 500 är man ju på jobbet när fraktfirman vill komma förbi. Ringer de innan är det max en halvtimme, när det skulle behövas ett par dagar ibland...?
Jag föredrar utlämningsställe, arbetstiderna är talrika och varierande här.
det löser amazon med deras amazon locker som man kan hämta ifrån dygnetrunt sen är det ju skillnad på leverans tiden mellan usa och andra länder i usa har dom egna anställda eller mer som Uber med folk som kör ut packeten några timmar när dom är lediga poppis oss äldre som kan dryga ut kassan lite
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.