Vi diskuterade hemma igår det här med att ha två långsamma maskiner kontra en snabb och kom fram till följande scenario:

Efter att middagsbestyr och liknande är klart är kl. kanske närmare 19 en vanlig vardagskväll. Vi laddar då antingen en snabb maskin eller två långsamma med två maskiner tvätt.

Scenario 1: En snabb maskin är klar med första tvätten kl 20 och andra tvätten kl 21.

Scenario 2: Två långsamma maskiner är klara med sina tvättar kl. 21:30-22:00

Detta med vår erfarenhet av nuvarande och tidigare maskiner. Vi föredrar i detta läge scenario 1 då vi ofta lägger oss relativt tidigt och sover vid 22 (jag vet inte om vi sover ovanligt länge för att vara vuxna då vi ofta somnar tidigt och går upp strax före 6 på morgonen).
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A
T Taxture skrev:
Två tvättmaskiner...... är en bra bit på vägen
Och kolla specifikationerna noga vid köp
Tyvärr ska man frångå allt ”eco” och vattenbesparande....... helst så lite konstiga automatfunktioner som möjligt
Fastighetsmaskiner har ju inte vikt/smutsavkänning mm.
Fasyighetsmaskiner behöver inte smutsavkänning gör de har mycket vatten att tvätta i. Vikta känning har alla efter compasscontrol styrningen och om man kopplar på doseringsutrustning så blir det bättre än i-dos
 
Gillar jobbets Wascator 365 från 2003?
Full maskin 60 grader skitiga arbetskläder med förtvätt och extra skölj 66 minuter. Perfekt sköljning utan tvättmedelsrester.

Vi har en nyare maskin 2015 också ska kolla vad den är för märke och modell. Men den tar man samma program så är tiden 1h17min. Plus att att den är kass på att det skölja ur tvättmedel. Använder den aldrig pga detta. Går inte att lägga till extra sköljning. Klarar inte att centrifugera om man kör ett tyngre plagg pga obalans. Kör man fler plagg går det bra.

Gamla Wascatorn centrifugerar allt oavsett mängd....

Båda har "störtavlopp" 16A 3-fas går på kallvatten.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Tvättmaskin av märket Podab StreamLine TM 7066 med öppen lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är maskinen som tvättar "sämre" än den gamla wascatorn
 
Här är den "bästa" maskinen Frontpanel av en industriell tvättmaskin med digital display och olika programval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Jag har goda minnen från den typen av wascator från någon gång vi bodde i flerbostadshus.
 
Jag skulle gärna ha en sån wascator maskin hemma om jag hade plats. Är nöjd med snabbheten samt att de sköljer ordentligt.
Visst kanske drar mer el och tar mer vatten än dagens. Men det går snabbt och blir rent.
 
Jag undrar lite vem som har bestämt att alla konsumentmaskiner ska ta 2-3 timmar för en tvätt? Ingen har frågat mig vad jag tycker...
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar det har något med energiklassningen att göra.

"industri och fastighets" maskiner är säkert undantagna kraven som finns på konsumentmaskiner....

Lika så som maxeffekten sänktes på dammsugare för "hemmabruk"
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
C
H HSP skrev:
Jag gissar det har något med energiklassningen att göra.
Ja, inget tvivel om det. Där tycker jag "miljöbovsknappen" funkar bra på vår maskin. Tryck på den och du får rimliga tvättider. Sen är det klart att det går fortare att värma vattnet i en trefasmaskin som kanske också matas med färdigt varmvatten.
 
A
S Sackaros skrev:
Jag undrar lite vem som har bestämt att alla konsumentmaskiner ska ta 2-3 timmar för en tvätt? Ingen har frågat mig vad jag tycker...
EU förstås
energi direktivet

man tar bort allt vatten när den tvättar för att det skall gå åt mindre energi för uppvärmning.
dvs i fulla maskiner blir inte godset rent
man upptäcker det ofta när man tar ut tvätten och den inte är kall för då har den inte sköljt heller

fastighetsmaskiner focuserar bara på produktivitet och energieffektivitet.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
EU förstås
energi direktivet

man tar bort allt vatten när den tvättar för att det skall gå åt mindre energi för uppvärmning.
dvs i fulla maskiner blir inte godset rent
man upptäcker det ofta när man tar ut tvätten och den inte är kall för då har den inte sköljt heller

fastighetsmaskiner focuserar bara på produktivitet och energieffektivitet.
Ja, vi sparar inget vatten på att ha en snål maskin. Även om jag doserar hälften av rekommenderad mängd tvättmedel så ser man tydligt att det är skum kvar och då kör jag ofta en sköljning till. Då ser man att det fortfarande skummar om vattnet och då ställer jag in den på att köra ett helt tvättprogram igen. Förbannad skit är det. Diskmaskinen är likadan. Säkert snål, men så tar den tre timmar på sig att inte diska rent :poop:

Tur att vi ska renovera om några år. Då ska jag också försöka ta reda på om det finns några maskiner på marknaden som inte är helt värdelösa. Kylskåpet är dock bra, men det är ju från nittiotalet!
 
Jag är sugen på proffs diskmaskin istället för skiten jag har idag vill ha nåt som enkelt går att rensa nåt som finns reservdelar till
 
Min wascator gick sönder efter typ en vecka, nåt kretskort som pajjat, tror det kostade runt 5-7000 (kan komma ihåg helt fel) så även om det går att laga så kan det bli lika dyrt som en ny vanlig tvättmaskin...
Nu hade jag tur att det var garanti på den så firman skickade en ny "låda" utan knorr
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.