E elmont skrev:
Nu tror inte jag att sossar är "värre" någon annan utan det handlar om hur pass egoistiska man är. Och egoister finns av alla partifärger.
Egoister finns absolut i alla färger, ingen tvekan om det. men hur ofta hör du en moderat eller centerpartist gapa om skattefusk och solidaritet samtidigt som de betalar målaren svart? Att skälla på skattefuskande "rikingar" samtidigt som man fuskar själv luktar lite illa och det är det jag harproblem med. Då har man inga principer, då är det bara jante.....
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Exempel på myglande sossar, Muteborgs politiker...
Exempel på myglande moderater, hela deras partiprogram.

Kan vi lägga ner politik bullshiten nu?
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 4 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Hmm... kan du backa upp set påståendet? Självklart finns det olika åsikter om skatt. Enkelt uttryckt, hög skatt - mycket i välfärdsstaten betalas gemensamt/låg skatt -individen betalar mer själv. Helt ok att ha olika åsikt. Handlar om värderingar osv.

Men varför slänga ur dig en massa grundlösa anklagelser mot sossar, mig, slumpmässiga grannar? Det framstår bara som otrevlig, eftersom du bara häver skit på folk som inte tycker som du.
Anklagelserna mot sossar är förresten allt annat än grundlösa. Du tycks vara från Malmö och torde då ha sett på nära håll hur dubbelmoralen, rasismen och bedrägerierna inte bara florerar utan också till stor del utförs och uppmuntras av just de sossar som styr staden och som kostar övriga landet över 5 miljarder årligen.
Jag ber om ursäkt för att jag lät mig retas upp och lämna det ursprungliga ämnet men jag har oerhört svårt för dubbelmoralen......
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
CCPusher CCPusher skrev:
Exempel på myglande moderater, hela deras partiprogram.

Kan vi lägga ner politik bullshiten nu?
Jag håller med om att det är fel forum för politik men någons inlägg var en smula märkligt och väckte en del frågor :)
 
E elmont skrev:
Självklart att du ska anmäla, reglerna gäller lika för alla och någon "kreativ" skumraskperson ska inte tro att reglerna inte gäller just honom.
Fast de gällde ju inte alla, en granne skulle han inte anmäla.
 
  • Haha
Richard Beiron
  • Laddar…
R Richard Beiron skrev:
Egoister finns absolut i alla färger, ingen tvekan om det. men hur ofta hör du en moderat eller centerpartist gapa om skattefusk och solidaritet samtidigt som de betalar målaren svart? Att skälla på skattefuskande "rikingar" samtidigt som man fuskar själv luktar lite illa och det är det jag harproblem med. Då har man inga principer, då är det bara jante.....
Moderater och centerpartister bölar inte om skattefusk och solidaritet för de vill inte ha någon solidaritet.
De vill att vi ska bli usas 51a stat där alla får klara sig själv och ingen tänker på någon annan.

Kan någon moderator röja upp lite i den här tråden?!

(ja, mina inlägg också)
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 5 till
  • Laddar…
Att köpa ett hus bara för att renovera och sälja utan att ha bott där, utom enstaka övernattningar, är spekulation I bostäder och är vad jag vet olagligt.
Fulbyggt eller ej.
 
  • Haha
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
CCPusher CCPusher skrev:
Att köpa ett hus bara för att renovera och sälja utan att ha bott där, utom enstaka övernattningar, är spekulation I bostäder och är vad jag vet olagligt.
Fulbyggt eller ej.

Det är inte olagligt. Dock skall detta anses vara en näringsverksamhet/arbete och skattas i enlighet med en högre skattetabell och som inkomst och inte enligt 22% (tror det är 22%) om man gör detta regelbundet eller systematiskt.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Som jag ser det så vet du inte om något oegentligt har skett här ?
Det är väl bättre att folk livnär sig på att renovera hus än att belasta försäkringskassan eller socialen ?
Man betalar reavinstskatt när man säljer ett hus med vinst.
Varför belasta kommunens handläggare med den här typen av frågor, de arbetar inte gratis och det är vi skattebetalare som betalar och det utgör säkert en stor del av deras jobb !?
De engagerar sig inte i mindre "byggen" annat än när de tvingas pga.att någon gör en anmälan.
Det är vanligt att kommunens kartor uppdateras och tillbyggnader ritas in med flygfoton som underlag
Mäklare upprättar frågelistor om gjorda renoveringar och det är enkelt för en spekulant att fråga eller bedöma om lov finns eller erfordras.
Jag låter var och en sköta sina hus och arbetsuppgifter och är inte avundsjuk på mina grannar.
 
  • Gilla
Richard Beiron och 3 till
  • Laddar…
30% på 90 , skatten blir 27% då.
 
  • Gilla
CamoflageX
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
vad jag vet får man göra en tillbyggnad på Högst 15 kvardratmeter utan bygglov.
 
  • Gilla
Leif Holm
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Som några säger om du har olägenhet av det så är det ganska naturligt att anmäla , men bara för att det retar dej så vore det riktigt småaktigt att anmäla , vad har du att vinna på det ? Mycket kring att bygga borde inte behöva något med myndigheter alls att göra , nog har man känsla av att de bara vill håva in pengar för ingenting ! Så "lasse faire"!!
Däremot meddela mäklaren/köparen vore väl inte så dumt ?
Bry dej inte !
 
  • Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Å andra sidan har ju ingen nått att förlora om nu all byggnation är inom det tillåtna så varför negativ till en anmälan????
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Nu har ju ts tagit bort bilden Och länkar inte till objektet så viktigt var det kanske inte längre låter inte mer som avunsjuka om man inte kan vara öppen med anmälan

men resten av huset är ju riktigt snyggt hade jag köpt det hade jag bara rivit utbyggnaden för den passar ju inte in alls
 
C CamoflageX skrev:
Nu ser jag visserligen att ovan inlägg från TS blivit redigerat, väljer ändå att upplysa dig att du sprider osanningar om mäklaren ifråga, riktigt jävla oschysst! Det är en ytterst seriös och engagerad mäklare som vi träffat på olika visningar!
Att sprida osanningar och svärta ner någons rykte är faktiskt brottsligt och olagligt, det kallas FÖRTAL. Du får börja med att rannsaka dig själv innan du pekar finger.

För det andra, lagar om byggregler finns på kommunens hemsida, du kan även välja att ringa in och begära ut olika typer av handlingar. Grannarnas ansökningar och ritningar är en del av de offentliga handlingarna.
Skiten du klagar på är inte bygglovspliktig och säljaren är därmed befriad ifrån bygglovet. Om du hade lagt ner mer engagemang på söka kunskap och fakta än att spekulera och prata illa om grannens hus och hem, är jag helt övertygad att du har varit lugn i själen nu med en varm kopp te i handen nu.

Slutligen, uppmärksammar dig att det framgår av beskrivningen av huset att säljaren tecknat en försäkring samt låtit en oberoende auktoriserad besiktningsfirma undersöka och syna huset. Om det är fuskbygge, lär väl en fackman upptäcka och anteckna detta i protokollet? Glöm inte att man kan anlita egen besiktningsfirma också, utöver sin egna undersökningsplikt.

Med detta sagt, lämnas dessvärre ingen annan slutsats än att du låtit den svenska avundsjuka överta kontrollen.
Hursomhelst, lycka till och hoppas att dina nya, blivande grannar är trevliga (det brukar smitta av sig!)
Möjligtvis mäklaren själv Mr camoUflage ?
Vad jag kan se har inte snabbe nämnt varken dig eller ditt objekt någonstans...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.