JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Anmäler så klart!
 
  • Gilla
Solblå och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag håller med ovanstående forummedlemmar vilka anför det hedervärda i att vara en dygdefull samhällsmedborgare. Det krävs en by för att fostra ett barn. Att ideligen vända andra kinden till och låta allt glida mellan fingrarna är en farlig väg att gå. Någon bryter sig in i din bil? Den som såg på tänker - det är inte min bil. Någon cyklar omkull? Det är ingen jag känner - den får klara sig själv. Bilisten framför dig vinglar betänkligt och har svårt att klara kurvorna? Skitsamma, jag är ändå inte mötande.

Ett stort problem idag är att så få bryr sig. Samma individer tror jag allt som oftast beklagar sig över att samhället är på väg utför utan att själv förstå sin roll i processen.

Att vara del av ett samhälle innebär såväl ansvar som skyldigheter, att värna om varandra genom att uppmärksamma potentiella tvivelaktigheter. Ingen dom utkunnas av vederbörande, snarare rör det sig om omsorg och välmening riktad mot potentiella köpare. Vederbörande myndigheter får därefter med erforderliga utredningar fastställa huruvida något fel är begånget. Om fler vidtog dessa typer av åtgärder skulle sannolikt leda till ett mer inkluderande, öppet och hjärtligt samhälle - det alla egentligen vill ha. Att kunna lita på varandra, göra något gott utan att för den sakens skull ha en direkt vinning på att hjälpa och värna om varandra.

Jag är för dåligt insatt i juridiken kring frågeställningen. Vad jag däremot vet, vilket många ovan anfört, är att om du meddelar mäklaren kan denne anses ha varit oaktsam om saken ej undersöks närmare och/eller potentiell köpare ej underrättas. Detta kan utlösa en möjlighet till ersättning via mäklare/ansvarsförsäkring. Mäklare tycks annars vara befriad mycket ansvar i de flesta frågor. Den som tror annat, läs på. Mäklare har ingen generell undersökningsplikt - de har däremot en upplysningsplikt (se ovan, oaktsamhet).

Det bästa vore att maila mäklaren, se till att få ett svar från densamme. Vid eventuella problem kan sedan detta mail delges köparen. Det skulle sannolikt räcka för FRN. Det ligger i sakens natur att besvisa att mäklaren hade kännedom om förhållandena för att denne skall anses vara oaktsam.

// Holm
 
  • Gilla
  • Älska
Benighted och 11 till
  • Laddar…
Med en närstående som sitter fast med en bostadsrätt utan bygglov tycker jag att du borde anmäla!

I ”mitt” fall köptes ett ruckel som renoverades, bygges om till lägenheter och om ombildades till brf. Detta har nu upptäckts 10-15 år senare, byggherren har flytt utomlands efter flera skumma affärer. Mycket hade kunnat lösas om detta upptäckts tidigare, nu ligger det många ägare emellan och information saknas.
Kan bli en otäck överraskning för framtida köpare, både byråkratiskt och ekonomisk.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Självklart att du ska anmäla, reglerna gäller lika för alla och någon "kreativ" skumraskperson ska inte tro att reglerna inte gäller just honom.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Anmäla direkt till kommunen känns lite fel, men man vill ju inte att den kommande köparen ska bli lidande. Att upplysa mäklaren om att det inte finns giltigt bygglov kan nog vara smart. Mäklaren är då enligt lag tvungen att meddela detta till eventuella köpare som därmed kan välja att inte köpa, köpa med avtal om att säljaren ska fixa bygglovet, eller dra ner priset rejält. Det är den framtida köparen som ska skyddad
hej

det är viktigt att man gör detta även skriftligt. Har varit med om där mäklare har sagt att ingen sådant info har framkommit, då blir det ord mot ord. Så vill du gå vidare se till att få iväg ett mejl.
Lycka till

p.s. Nu ser jag att det fler som tipsar om att även skicka mejl.
 
T ToRy skrev:
Jonas, det är stort av dig att göra dig omaket att potentiellt hjälpa en okänd människa från en jäkligt jobbig situation. All heder till dig! (y)

Ett tips är ju att efter att du mejlat mäklaren med information om att utbyggnaden är eller kan vara ett svartbygge så mejlar du igen, men från ett annat konto med annat namn, och agerar spekulant. Fråga om allt med huset är okej, om alla bygglovspliktiga ut/tillbyggnader har bygglov/anmälan. Då lär du ju se om mäklaren är seriös eller ej. (Detta förutsätter ju såklart att farstun faktiskt är bygglovs/bygganmälanspliktig.) Får du jakande svar har du ju bevis, om du sen vill ge de bevisen till köparen, eller skicka till mäklarsamfundet, det är upp till dig.
Så det är inte ok att bygga en veranda, men att ljuga om sin identitet och utge sig för att vara någon annan är ok?
Det är intressant att du själv kan ställa dig över lagar för att sätta dit någon annan...
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag skulle inte heller anmäla en granne, det är ju dessa oseriösa typerna man vill klämma åt.
"Jag tänker att det finns regler som vi förväntas följa och att de ska tillämpas av alla och inte bara av oss som har någon form av moral." Nu blev det väldigt selektiv och flexibel moral. Tror du behöver fundera över en gång till vad moral representerar där min syn är att oavsett var man landar rörande anmäla eller inte anmäla så är likabehandling väldigt viktigt, allt annat är omoral.
 
Skumpe
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag tänker att det finns regler som vi förväntas följa och att de ska tillämpas av alla och inte bara av oss som har någon form av moral. Men det kanske bara är jag som stör mig på sånt. Det är ju inte gratis med bygglov, så varför ska vissa komma undan?

Mäklarna skiter väl i vilket, dom ska bara håva in.
Om du orkar anmäla det ser jag det som en välgärning. Vill man ha andra regler får man rösta för förändring. Håller med dig och hade jag orkat hade jag gjort samma.

Edit: många köpare begär inte ut bygglovsansökan. Den som byggt om kanske bara säger att allt är i sin ordning eller så kommer det inte på tal. Kan bli dyr överraskning för nån som köper sitt första hus eller är i övrigt grön.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Precis vad jag ville säga. Skattefusk kan såklart också vara ett problem...Såklart inte så bra... men vet du, jag skulle nog inte anmäla om jag trodde att någon som inte är ett storföretag skattefuskande. Är inte så orolig om grannen betalar svart för gräsklippningen heller. Nej, mitt enda moraliska dilemma är att köpare av dessa hus kan hamna i problem med svart och fuskbygge på halsen.

(Skulle vara ok med ett riktigt skitfult vedskjul också).
Märkligt och typiskt svenskt sosseresonemang, det är ok att jobba svart så länga jag inte tror du är rik? Jante? Stämpla och jobba svart samtidigt är det ok? Så länge jag inte tror du är rik? Vara sjukskriven och jobba svart är det ok? Om du inte tror den som gör det är rik? Var går gränsen för att räknas som rik? Var går gränsen mellan storföretag och litet företag? Baserar du gränsen på omsättning, vinst eller antal anställda? Har du tänkt på att det är väldigt få välbeställda som skattefuskar och att de flesta som skattefuskar är snickare, målare, elektriker, städare osv. ??
 
  • Gilla
  • Arg
Färdigrenoverad och 1 till
  • Laddar…
Nu tror inte jag att sossar är "värre" någon annan utan det handlar om hur pass egoistiska man är. Och egoister finns av alla partifärger.
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu tror inte jag att sossar är "värre" någon annan utan det handlar om hur pass egoistiska man är. Och egoister finns av alla partifärger.
Du har en poäng, men om jag tillåts generalisera en aning är det påfallande ofta just samma sossar som ena sekunden skriker sig hesa om skattefuskande "rika" människor som i nästa sekund försöker övertala snickarn att slippa både moms och arbetsgivaravgifter när "pensionärskuvösen" ska betalas. Allt enligt den gamla kända parollen "Allt ditt är mitt, och det som är mitt ska du ge f-n i" ;)
 
  • Gilla
  • Arg
videopac och 1 till
  • Laddar…
underbar granne du kommer bli =)
 
Min granne är Moderat deltidspolitiker och tillika bilhandlare, Jag VET att det finns åtskilligt att önska när det gäller moral även där. Och i min vänkrets i övrigt så är det knappast någon skillnad när det gäller egoism helt oberoende av partibok utan bara beroende på girighet.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
R Richard Beiron skrev:
Märkligt och typiskt svenskt sosseresonemang, det är ok att jobba svart så länga jag inte tror du är rik? Jante? Stämpla och jobba svart samtidigt är det ok? Så länge jag inte tror du är rik? Vara sjukskriven och jobba svart är det ok? Om du inte tror den som gör det är rik? Var går gränsen för att räknas som rik? Var går gränsen mellan storföretag och litet företag? Baserar du gränsen på omsättning, vinst eller antal anställda? Har du tänkt på att det är väldigt få välbeställda som skattefuskar och att de flesta som skattefuskar är snickare, målare, elektriker, städare osv. ??
Vad är detta för aggressivt påhopp? Det är väl en jäkla skillnad om Volvo eller Telia skattefuskar eller gömmer pengar utomlands än om den här tjommen som fuskrenoverar inte betalar skatt? Inte minst för statskassan. Därmed inte sagt att något av detta är rätt, menar bara att det är betydligt värre att lura någon att köpa ett fuskbygge. Och skitsnack om att jag inte betalar skatt & moms, vad håller ni på med i den här tråden?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Tycker nog att du ska skicka dom till fångläger i Sibirien för det grova brottet !! som att jobba på ett hus i månader för att tjäna en slant !! Va glad att någon vill göra nått nu för tiden i stället för att sitta och fundera på vad andra gör med sin tid !!
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.