Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F Finndjävel skrev:
Nu tänker jag inte skriva mer i den här tråden eftersom debattklimatet är otroligt dåligt här. Men angående att inte trycka ner oliktänkare så tycker jag du ska fundera lite längre hur det ligger till. Jag läste till och med för nån månad sen om forskare i Sverige som fått utså så mycket hat för att de kritiserat den svenska strategin så att de flyttade bort från Sverige.

Jag är förövrigt imponerad av #Ulltand som orkar hålla på trots dagliga återkommande personliga påhopp. Varför ni i Sverige känner att ni måste mobba bort alla som inte tycker samma sak som den överenskomna konsensuslinjen kommer jag aldrig att förstå men jag är övertygad om att just det har en stor roll i varför er coronahantering går som den går.

Lycka till.
Lycka till!
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Viruset sprids snabbare i Spanien trots hårda restriktioner än i t ex Finland.
I Finland håller folk distans ...
Inte för att man är rädd för corona, utan för att de flesta bär kniv ... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
harry73
F Finndjävel skrev:
Nu tänker jag inte skriva mer i den här tråden eftersom debattklimatet är otroligt dåligt här.
Nu vill jag inte vara otrevligt på något sätt, men det har hänt förut att debattklimatet plötsligt försämrar när du börjar skriva
 
  • Gilla
  • Haha
Hellacopter och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Precis så där. Attack, attack, attack, så fort nån säger nått annat. Man har bestämmt sig för en sak och så ska det försvaras i oändlighet. Om ni skulle respektera andra människor med andra åsikter så skulle det gå bättre.

Här är man medvetna om att utbrott kommer att ske, vi försöker bekämpa dom gemensamt med riktiga åtgärder.
Så här ser föresten utvecklingen ut i Vasa. Där bär alla mask, håller avstånd och respekterar varandra.
[bild]
Som jag ser det så är det du som kommer hit och attackerar andra det första du gör. Det verkar ju absolut som du har bestämt dig för en sak och ska försvara det. Din respekt för människor med andra åsikter verkar också lite bristfällig.

Uppenbarligen brast det då med masker, avstånd och respekt i Vasa så det är ju lite fel att säga att alla gör det.

Att få ner utbrott är ju inget som heller bara har skett i Finland utan det har ju skett på flera ställen i Sverige också, t.ex. var det ett i Västerbotten vecka 33 då antalet smittade var 4 gånger högre än veckan innan men veckan därpå var det ju nästan helt tillbaka till den tidigare nivån och det var ett i Region Kalmar v.34 med två veckor uppåt, två veckor nedåt för att landa på en lägre nivå.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Varför ni i Sverige känner att ni måste mobba bort alla som inte tycker samma sak som den överenskomna konsensuslinjen kommer jag aldrig att förstå men jag är övertygad om att just det har en stor roll i varför er coronahantering går som den går.
Så det skulle gå bra som svensk att besöka ett finländsk forum och framföra de åsikter som FHM har. Jag betvivlar det utan är rätt säker på att man kommer att möta just samma kritik som du tycker att du möter här. Finländarna kommer att mobba bort de som inte följer den finländska överenskomna konsensuslinjen.
 
Iofs tror jag att Finnjävel har en poäng - vi ser ju t.ex. att i Sverige har smittspridningen sedan i somras mest skett i åldrarna 20-40 år. Det är den ”yngre” generationen som vi i Sverige sedan 70-talet lärt att ifrågasätta allt och fatta egna beslut. Inte konstigt då att just de struntar i myndigheternas råd och rekommendationer för att istället ta egna beslut och lita på sitt eget omdöme.
Jag kan ha fel, men jag gissar att i Finland kanske man inte haft samma ”utveckling” i utbildningen och uppfostran av dessa generationer, utan att man där fortfarande har en äldre typ av respekt för äldre generationer och auktoriteter?

Sen har vi en utbredd egoism i alla åldrar i Sverige. Vi ser t.ex. folk som redan haft Corona och som därför tycker att ”jamen då kan jag leva som vanligt igen; gå på restaurang, ta bussen osv” - utan att inse att de visserligen kanske inte smittar själva MEN de bidrar till trängsel så att andra ändå lättare blir smittade.
 
Redigerat:
Mikael_L
F Finndjävel skrev:
Det kommer inte att vända i Sverige innan ni når flockimmunitet, eller alternativt inför riktiga restriktioner. Det visste vi i grannländerna redan i våras men när vi påpekade det blev vi mest idiotförklarade. Tegnell och er folkhälsomyndighet lever i nån slags utopi om att Sverige ser ut som det gjorde 1950 och att alla strävar efter vad som är bäst för "folkhemmet"

Ni kommer redan denna vecka att rapportera in runt 25000 fall, det betyder 30-40 döda om dagen tre veckor från nu. Det är enkel matematik som vem som helst kan göra om man är intresserad. Med nästan fördubbling av fall varje vecka så kan ni fundera vartåt det bär iväg.

Mitt råd är att sparka Tegnell och lägg in nån som vet vad han håller på med. Han har inte haft några rätt sen dag ett och är totalt faktaresistent. Allt är bara arrogans och prestige. Ni använde ju för h-lvete inte ens munskydd ännu...
Smäll på ett munskydd och visa medmänsklighet och förståelse för andra människor. Andra som kanske inte klarar att bekämpa viruset lika bra som ni själv gör? Hur svårt kan det vara att förenas som en nation och dra åt samma håll?

Men, ja. lycka till.
Vad händer i Finland just nu?
Har du koll och kan rapportera lite.
Jag hittade en kurva över konstaterade smittade i Finland, den steg rätt rejält under hösten (ungefär som många andra länder) tills för en månad sen (en vecka in i Oktober), då bromsade det in rejält och blev typ en plan nivå, dvs ungefär lika många konstaterat smittade per dag i de senaste 4 veckorna.
Det är ju fortfarande en helt annan nivå än sommarens siffror, men å andra sidan mycket bättre än nästan alla andra Europeiska länder.

Vad hände då i Finland? Infördes det några former av restriktioner eller så för ca 5-6 veckor sedan? Eller har man minskat mängden testning, eller har detta bara skett utav sig självt?

Vad har man för restriktioner i Finland just nu?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
lite funderingar!!! Om vi nu ska tro på forskningen, så borde smittan stiga tills vi når ungefär en samlad immunitet på 20 %. Troligen har vi tappat en del sedan i våras och under sommaren, så min gissning (mycket gissning) är att det blir 1500 döda till under hösten/vintern innan c19 ebbar ut igen, men redan till våren är dödstalen ner på den nivå som de var under sommaren. De länder som fick en andra våg (fast det är fel pga av definition av begreppet andra våg), kommer ur "andra vågen mycket tidigare, kanske redan till nyår. Börjar fundera på om våra åtgärder är fullständigt meningslösa över tid, kanske för att hindra sjukvårdskollaps?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Är ju toppen. detta med att vissa har masker som är gjorda för att inte smitta andra medan den som ev sitter bredvid har en mask som är gjord för att skydda sig själv till max. Detta innebär att den som i detta läge går med den billiga masken får smittan.
Här är ytterligare ett exempel på att maskhanteringen är ett för stort och komplext sätt att försöka använda för alla.
Och då masken blir en symbol hanteras den än sämre och helt klart bidrar snarare till risk för spridning än att minska risken.

Nej så är det inte :)

Om jag har min mask smittar jag lika mycket som alla utan mask, ca 98 %. Men jag skyddar mig själv så det blir netto en samhällsnytta.

Men visst om FHM hade varit kompetenta så hade man inte sågat enkel mask från början och vi hade kunnat få en bättre användning i befolkningen.

Märkligt att så många går på att felaktig användning av mask skulle öka risken för smitta. Det är Tegnells egen hypotes som helt saknar vetenskaplig förankring!
 
Nä jag den har jag sett med egna ögon när jag ser hur mask hanteras här i Sverige på de arbetsplatser (ej vård) där de har krav från de internationella företagets ledning. Folk fingrar och drar i masken typ var tretionde sekund för att sedan använda samma hand att öppna dörrar och liknande utan att tvätta eller sprita händerna.
Självklart kommer denna hand som inte kan låta masken vara i fred få ev smitta på sig om man är sjuk utan symtom. Samma person far inte runt med händerna i ett svettigt ansiktet lika ofta då de inte bär mask.
Och sedan har vi alla som "jag har mask jag behöver inte hålla någon typ av avstånd" som även de rör sig runt på samma sett och hoppar över det andra viktigaste man ska göra och det är att hålla handhygien.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Nu tänker jag inte skriva mer i den här tråden eftersom debattklimatet är otroligt dåligt här. Men angående att inte trycka ner oliktänkare så tycker jag du ska fundera lite längre hur det ligger till. Jag läste till och med för nån månad sen om forskare i Sverige som fått utså så mycket hat för att de kritiserat den svenska strategin så att de flyttade bort från Sverige.

Jag är förövrigt imponerad av #Ulltand som orkar hålla på trots dagliga återkommande personliga påhopp. Varför ni i Sverige känner att ni måste mobba bort alla som inte tycker samma sak som den överenskomna konsensuslinjen kommer jag aldrig att förstå men jag är övertygad om att just det har en stor roll i varför er coronahantering går som den går.

Lycka till.

Tack för dina inlägg. Det har tyvärr gått partipolitik och svensk självbild i detta . Senast idag i kollumn i Aftonbladet så skriver reportern att de som sågar FHMs straterig är de samma som tror att förorten riskerar att bli kaifat. Alltså SD eller främmande makt typ. Ja det är faktiskt sant!

Och ptja det säger ju en hel del om möjligheterna att diskutera detta på saklig grund om det genuina intresset att komma frammåt.
 
R
Och fortfarande, efter över ett halvårs pandemi, så saknas ju statistik på att mask skulle hjälpa. Jag har i.a.f. inte sett någoot sådant, och de gånger jag efterfrågat det så har det lyst med sin frånvaro. Om det hade gjort någon nytta så hade vi nog sett någon sådan rapport nu.

Så är man pragmatiker så finns det inte några skäl att tro att mask skulle göra något bättre. "Tegnells hypotes" verkar i.a.f. inte motbevisad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Nä jag den har jag sett med egna ögon när jag ser hur mask hanteras här i Sverige på de arbetsplatser (ej vård) där de har krav från de internationella företagets ledning. Folk fingrar och drar i masken typ var tretionde sekund för att sedan använda samma hand att öppna dörrar och liknande utan att tvätta eller sprita händerna.
Självklart kommer denna hand som inte kan låta masken vara i fred få ev smitta på sig om man är sjuk utan symtom. Samma person far inte runt med händerna i ett svettigt ansiktet lika ofta då de inte bär mask.
Och sedan har vi alla som "jag har mask jag behöver inte hålla någon typ av avstånd" som även de rör sig runt på samma sett och hoppar över det andra viktigaste man ska göra och det är att hålla handhygien.
En upprepning av Tegnells hypoteser utan vetenskalig grund. Märkligt att hela världen har fel men Tegnell vet bättre. Vad har han för kusnkap som ingen annan har? Och varför är smittspridning och dödlighet så ofantligt mycket större här än hos vår nordiska grannar?
 
R RoAd skrev:
Och fortfarande, efter över ett halvårs pandemi, så saknas ju statistik på att mask skulle hjälpa.

Det är väl känt att det inte går att genomföra sådana studier av etiska skäl om inte annat.

Men på det underlag som finns rekommenderar WHO mask då det inte går att hålla social distans.
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Senast idag i kollumn i Aftonbladet så skriver reportern att de som sågar FHMs straterig är de samma som tror att förorten riskerar att bli kaifat. Alltså SD eller främmande makt typ. Ja det är faktiskt sant!
Jag brukar av fullt förståeliga skäl inte läsa Aftonbladet, men nu gjorde jag ett undantag och upptäckte, föga förvånande, att det inte alls är sant.

"Den svenska modellen väcker ännu intresse. Den har gått från utskälld till beundrad och är väl i takt med ökad smittspridning än en gång på väg att bli ett skräckexempel i samma internationella kretsar som tror att vissa av Stockholm förorter har förvandlats till kalifat."
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.