Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
En upprepning av Tegnells hypoteser utan vetenskalig grund. Märkligt att hela världen har fel men Tegnell vet bättre. Vad har han för kusnkap som ingen annan har? Och varför är smittspridning och dödlighet så ofantligt mycket större här än hos vår nordiska grannar?
Är du så begränsad att du bara ser våra nordiska grannar? Varför väljer du bort att jämföra med 99,5% av jordens befolkning som bor utanför Norden?
Svaret är att de som har låga C19 siffror har mer problem kvar framför sig än de som har högre siffror. Sverige ligger väl i mittfältet globalt sett. Men pandemin är inte ens halvvägs ännu globalt sett, summera om ett par år, då vet man mer hur olika bra eller dåligt olika länder klarat sig.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej så är det inte :)

Om jag har min mask smittar jag lika mycket som alla utan mask, ca 98 %. Men jag skyddar mig själv så det blir netto en samhällsnytta.

Men visst om FHM hade varit kompetenta så hade man inte sågat enkel mask från början och vi hade kunnat få en bättre användning i befolkningen.

Märkligt att så många går på att felaktig användning av mask skulle öka risken för smitta. Det är Tegnells egen hypotes som helt saknar vetenskaplig förankring!
Vi har diskuterat masken många gånger nu.
 
Nissens Nissens skrev:
Är du så begränsad att du bara ser våra nordiska grannar? Varför väljer du bort att jämföra med 99,5% av jordens befolkning som bor utanför Norden?
Svaret är att de som har låga C19 siffror har mer problem kvar framför sig än de som har högre siffror. Sverige ligger väl i mittfältet globalt sett. Men pandemin är inte ens halvvägs ännu, summera om ett par år, då vet man mer hur olika bra eller dåligt olika länder klarat sig.

Olika strateriger har olika outcomes. Kina hade sitt senaste dödsfall i Covid i april. Taiwan i maj månad. Nya Zeland har haf runt 5 döda senate 6 månaderna.

Varför jämföra sig med dom som misskyckas mest? Känns det bättre för dig då?

Jag valde de nodiska länderna redan innan
dösfallen började sken för att vi har mest lika förutsättningar. Det som skiljer är nivån av åtgärder och senare antalet döda.

BTW tror du på riktigt som FHM att Norge, Finland, Danmark, Island kommer att gå om Sverige nu i den andra vågen?

Linjediagram som visar antalet Covid-19-relaterade dödsfall i Sverige, Danmark, Norge och Finland över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare på grund av Covid-19 i Norden, med Sverige klart högst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ch0klad
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Det är väl känt att det inte går att genomföra sådana studier av etiska skäl om inte annat.

Men på det underlag som finns rekommenderar WHO mask då det inte går att hålla social distans.
Jo vi har ju gått igenom detta några gånger nu. Du saknar tydligen fortfarande all sorts evidens. Bra att du i.a.f. erkänner det nu.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jo vi har ju gått igenom detta några gånger nu. Du saknar tydligen fortfarande all sorts evidens. Bra att du i.a.f. erkänner det nu.
Du har förstått fel. Det finns massor av evidens men inga där man gjord en dubbelblind studie. För det går inte.
 
Nissens
Du verkar tro att pandemin är över. Den är inte ens halvvägs. Du vet inget om vem som lyckats ännu. Jag har vänner på Nya Zeeland, de är väldigt bekymrade över hur det skall gå. De kan ju inte ha stängt i all evighet...

Du borde då tycka att Thailand lyckats fantastiskt bra! Låga C19 siffror.. men 40 miljoner turister per år har blivit 0 (noll), de har spökstäder i söder på grund av det och delar av befolkningen svälter. Självmorden ökar katastrofalt. Väldigt lyckat eftersom de hållit borta Covid-19?
Öppna ögonen!
Eftersom du inte begriper vad jag skrivit innan så bemödar jag mig inte med att brsvara dina naiva frågor.
Du kan inte summera en pandemi som inte kommit halvvägs ens. Är det så svårt för dig att begripa det? Att du snöat in på en så liten del av världen är också märkligt, du ser inte skogen för alla träden...
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
En upprepning av Tegnells hypoteser utan vetenskalig grund. Märkligt att hela världen har fel men Tegnell vet bättre. Vad har han för kusnkap som ingen annan har? Och varför är smittspridning och dödlighet så ofantligt mycket större här än hos vår nordiska grannar?
Vad har de andra för kunskap som inte FHM har vore intressantare att veta tycker jag.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du har förstått fel. Det finns massor av evidens men inga där man gjord en dubbelblind studie. För det går inte.
Nej, du har en fantastiskt hög faktaresistens. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Du verkar tro att pandemin är över. Den är inte ens halvvägs. Du vet inget om vem som lyckats ännu. Jag har vänner på Nya Zeeland, de är väldigt bekymrade över hur det skall gå. De kan ju inte ha stängt i all evighet...

Du borde då tycka att Thailand lyckats fantastiskt bra! Låga C19 siffror.. men 40 miljoner turister per år har blivit 0 (noll), de har spökstäder i söder på grund av det och delar av befolkningen svälter. Självmorden ökar katastrofalt. Väldigt lyckat eftersom de hållit borta Covid-19?
Öppna ögonen!

Du kanske tror att det är flockimmunitet genom sjukdom som stoppar detta?Det är dock lika fel nu som när FHM valde det spåret.

Sverige börjar vaccinera om ca två månader. Det är vaccin som kommer att stoppa pandemin. Och det vet många länder.
 
  • Gilla
Marcus Lundqvist
  • Laddar…
tusenett skrev:
Vad har de andra för kunskap som inte FHM har vore intressantare att veta tycker jag.
Precis samma men WHO har inte gått ut och sagt i januari att munskydd är en verkningslös kulturgrej i öst.

Då slipper man problemet att göra en stor pudel och x antal döda på samvetet.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, du har en fantastiskt hög faktaresistens. :)
Vilka fakta är det som du anser att jag är resistet emot?

Om du nu väljer går på person så får du allt stå upp för dina påhopp.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du kanske tror att det är flockimmunitet genom sjukdom som stoppar detta?Det är dock lika fel nu som när FHM valde det spåret.

Sverige börjar vaccinera om ca två månader. Det är vaccin som kommer att stoppa pandemin. Och det vet många länder.
Nej, i den riktiga verkligheten vet ingen när eller om något vaccin kommer. Det mest optimistiska beskedet är att det kan komma innan sommaren. Om det går bra.
Du verkar leva i en pseudo värld. Mycket märkligt.
Och några trovärdiga källor har du inte heller. Det beror sannolikt på att du själv är källan. :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, i den riktiga verkligheten vet ingen när eller om något vaccin kommer. Det mest optimistiska beskedet är att det kan komma innan sommaren. Om det går bra.
Du verkar leva i en pseudo värld. Mycket märkligt.
Och några trovärdiga källor har du inte heller. Det beror sannolikt på att du själv är källan. :)
Sverige vaccinationssamordnare planerar för vaccin i Sverige i januari

I Storbittanien har man beredskap för att kunna vaccinera nationellt i november, 2020.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Vilka fakta är det som du anser att jag är resistet emot?

Om du nu väljer går på person så får du allt stå upp för dina påhopp.
Du tar ju inte till dig fakta, det är inget personligt påhopp.
Du kan inte summera en pandemi som inte ens har kommit halvvägs. Det säger ingenting om hur det kommer att se ut när pandemin är över.
 
Är det någon mer än jag som tycker att Covid19-appen inte verkar reagera om man rapporterar flera gånger samma dygn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.