• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Köpte en varvräknare på tradera, är det någon som vet om det är någon form induktiv avkänning från tändningen?
Man har väl kopplat in nån biltema-varvräknare på en Volvo 140, men då brukar det ju bara vara en sladd från tändspolen till mätaren... Jag vill ju helst inte steka den i onödan...
 
  • Varvräknare från Tradera med en röd tråd och flera anslutningar mot en blå bakgrund, möjlig koppling till tändspolen diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varvräknare för 4-cylindrig motor med tydliga siffror och röd markering, ligger på en blå plastpåse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ju vara induktivt, den vira tråden gör 2 varv runt något, lossa muttern och ta bilder vad som är under den vita tråden.

Protte
 
A
Schematisk illustration av elektrisk kopplingsplan för Smiths motorinstrument.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Kan ju vara induktivt, den vira tråden gör 2 varv runt något, lossa muttern och ta bilder vad som är under den vita tråden.

Protte
Ja, man anade ju något skumt...

Det är bara en liten plastbit som kabeln är lindad i, och en mässingbricka som går ner i mätaren...
 
  • Kabel lindad kring en plastbit med en mässingbricka på en grå metallyta, möjlig del av en mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en demonterad enhet med blandade metallkomponenter, mässingbrickor och en vit plastkabel på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Handyman 1 skrev:
[bild]
Kanske skulle testat att googla först.. :oops:(y)
 
A
Äh,byggahus,google,same same:)
 
A
Intressant,har sett på många bilder att "givarkabeln" oftast är vit,är det något speciellt med den kabeln som går i slinga?
 
Handyman 1 skrev:
Intressant,har sett på många bilder att "givarkabeln" oftast är vit,är det något speciellt med den kabeln som går i slinga?
Nej, den känns precis som kabeln som går till lampan... "Gammal bil-elkabel av högre kvalitet" - känslan

För övrigt sade guiden att RVI-modellen av varvräknare (som det här är såklart) är bäst att undvika om man har ett modernt tändsystem... :rolleyes:

Å andra sidan vore det ju kul att få det att funka.. Köpa färdigt är ju lite tråkigt...
 
Verkar ju som att en 100 mm varvräknare blir lite stort med...
 
  • Ratt monterad framför en stor varvräknare på en kartong i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver ju bara se det röda sådet kommer funka ;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du behöver ju bara se det röda sådet kommer funka ;)
Ska det vara sportigt så ska väl maxvarv vara rakt uppåt, då hamnar ju varvtalen man oftast kör på till vänster om ratten... Men jag ska nog rita in en 80 mm och se hur det ser ut.. Den här fyllde ju ut rätt bra...
 
Sån blir det i min
 
  • Hand håller en hastighets- och varvräknare för fordon med skala 0-8 KM/H och RPMx1000.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Sån blir det i min
Det är någon form av kombinationsinstrument? Kollade på en del såna, det finns ju små fina för motorcyklar, men var inget som jag fastnade för... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.