K Knorren skrev:
Köp en/två Miele med Quick power wash. 49min på en maskin. Klockrent om man tycker att dagens långa programtider är ett problem. [länk]
OBS! Kräver ett stabilt underlag då trumman snurrar snabbt även vid tvätt
Blev nyfiken och kollade, quick powerwash är max 4 kg. Alla tillverkare har snabbprogram för halvfull maskin.
 
Åsa Lund
I tvättstugor är snittvikten som maskinerna laddas med 2,8 kg tvätt
 
Program som tvättar snabbt ja MEN blir det rent?
 
C
K Knorren skrev:
Program som tvättar snabbt ja MEN blir det rent?
Jag har inte märkt någon skillnad men tvättar å andra sidan sällan något som är direkt supersmutsigt.
Bosch påstår att det skall ge exakt samma tvättresultat men mindre miljövänligt.
Skulle vara intressant att veta vad skillnaden är.
 
A
När man har mer vatten i maskinen tvättar den snabbare och renare än dagens maskiner som tvättar nästan helt utan vatten
 
Jag märker stor skillnad på renhet gällande snabbprogram och långt program på nuvarande maskin. Undviker t.ex. att tvätta träningskläder på snabbprogram mer än någon gång ibland. Gör jag inte det börjar de till slut lukta illa när man blir varm. Mina barn är långt ifrån renliga också. Det behövs att köra deras kläder på riktigt program med 60 grader inställt.

Jag skulle uppskatta att ungefär hälften av maskinerna vi kör går med full last. Barnens kläder, lakan och handdukar, våra egna "vanliga" kläder. Det som går på mindre packad maskin är mest mina finare blusar, bh:ar (med tvättpåse såklart) och träningskläder (har inte mer än ca 3 uppsättningar i rotation och tränar 5-6 ggr per vecka).

Jag trodde att proffsmaskiner tvättade lika rent på en timme som konsumentmaskinen gör på 2,5? Men det kanske inte blir lika rent i en hyrestvättstuga som i en konsumentmaskin för villa?
 
Ni verkar ha stora tvättbekymmer.
Vi var en gång i tiden 2 vuxna 4 barn nu bara 2barn.
En lösning på tvättbekymmer är att låta tonåringar tvätta sina egna kläder :D
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ni verkar ha stora tvättbekymmer.
Vi var en gång i tiden 2 vuxna 4 barn nu bara 2barn.
En lösning på tvättbekymmer är att låta tonåringar tvätta sina egna kläder :D
Mina barn är yngre än tonåringar och tvättar faktiskt själva, eller packar oftast maskinen själv i alla fall. Sen brukar jag ha i tvättmedel och starta maskinen. Men det handlar nog om en stor mängd tvätt kombinerat med en aktiv fritid som gör att man inte driver hemma och tvättar hela dagarna/kvällarna. En hushållerska kanske vore något.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Man kan aldrig beskriva nog hur mycket jag hatar lucklåset...
Iof några år sedan jag bodde i lägenhet med stor tvättmaskin i källaren, men visst tusan har även dom lucklås.
Men visst kan det vara irriterande
 
  • Gilla
Knorren och 1 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Iof några år sedan jag bodde i lägenhet med stor tvättmaskin i källaren, men visst tusan har även dom lucklås.
Men visst kan det vara irriterande
Det måste vara en sadist som kom på det..
 
Ibland har man funderat på en Wascator modell större, men då ska väl all tvätt ha samma färg om man ska köra hela veckans tvätt i samma maskin. Tipset om två maskiner är väl i så fall rimligare om det finns plats och kapacitet (el/vatten/avlopp). T.o.m. i en större tvättstuga (med stora Wascatormaskiner) behövde man boka mer än en maskin för att kunna bli klar i rimlig tid.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ibland har man funderat på en Wascator modell större, men då ska väl all tvätt ha samma färg om man ska köra hela veckans tvätt i samma maskin. Tipset om två maskiner är väl i så fall rimligare om det finns plats och kapacitet (el/vatten/avlopp). T.o.m. i en större tvättstuga (med stora Wascatormaskiner) behövde man boka mer än en maskin för att kunna bli klar i rimlig tid.
Jag sorterar inte så noga.. :)
 
Hur vanligt är det med konsumentmaskiner med kall- och varmvattenanslutning? Jag är mest intresserad av tidsvinsten. Hade i lägenheten tvättmaskinen ansluten till badkarsblandaren under en period och det gick oerhört mycket snabbare att tvätta med varmvatten in än med kallvatten. Det var såklart en liten enfasmaskin med begränsad värmeeffekt.
 
Åsa Lund
Alla Mieles tvättmaskiner för tvättstuga går att ansluta till varmvatten. Vet inte hur det är med konsumentmaskinerna
 
Har du kollat på Podab tvättmaskiner, Podab gör också tvättmaskiner för flerfamiljshus och professionella användare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.