kanon en sådan fick det bil. Tack!

Raskus Raskus skrev:
Noco Boost GP40 starthjälpbatteri till bil mm

852 kr på Amazon mot 1100-1500 kr

[länk]



[länk]
 
Raskus Raskus skrev:
Noco Boost GP40 starthjälpbatteri till bil mm

852 kr på Amazon mot 1100-1500 kr

[länk]

[länk]
Har också beställt en sådan, men kollade lite vidare.
Hittade denna och är nu inte lika säker att det är en så jättebra produkt:
Kollat lite även på andra ställen och elektroniken i den verkar välbyggd och bra, men batteriet verkar enligt ovan ge för låg spänning för att i alla fall få de två motorerna att dra igång. Sedan kan det förstås vara ett måndags ex. Den har ju trotts allt fått bra betyg på Amazon.
 
ullberg
Jag har två sådana audew som är på bilden i ovan youtubeklipp (och det var bland annat det klippet som fick mig att välja audew) - har inte behövt dem i något skarpt läge men provat att starta bilen helt utan batteri och det gick bra (nu är väl kanske ett dåligt / trasigt batteri ett sämre scenario men svårt att simulera).

I project farms video tror jag dessutom han säger att det är en 1500A (peak) audew han har. Nu har de släppt en 2000A version, men vet inte om det är en ny produkt eller bara ommärkt, den första av mina är köpt innan 2000A versionen lanserades (och den andra efter) men båda står det 2000A på baksidan...

Två röda Audew Epower-155 bilstartenheter i ett fodral, märkta 2000A på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om noco inte kommer ut som väldigt bra i project farms test har noco ett övertag över exv audew, och det är anslutningen mot batteriet, noco tror jag har både längre sladdar (audews är verkligen på gränsen) och smidigare klämmor. Tror också noco tar de flesta normala situationer där man behöver en booster

Och för att återknyta lite till tråden: audew är oftast billigare än noco (speciellt om man tar två jämförbara versioner) just nu tar audew själva knappt 1000 för denna men när jag köpte min senaste var det introerbjudande och jag betalade strax över 700 direkt från audew - tror liknande erbjudanden är ganska vanliga...

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Jag har två sådana audew som är på bilden i ovan youtubeklipp (och det var bland annat det klippet som fick mig att välja audew) - har inte behövt dem i något skarpt läge men provat att starta bilen helt utan batteri och det gick bra (nu är väl kanske ett dåligt / trasigt batteri ett sämre scenario men svårt att simulera).

I project farms video tror jag dessutom han säger att det är en 1500A (peak) audew han har. Nu har de släppt en 2000A version, men vet inte om det är en ny produkt eller bara ommärkt, den första av mina är köpt innan 2000A versionen lanserades (och den andra efter) men båda står det 2000A på baksidan...

[bild]

Även om noco inte kommer ut som väldigt bra i project farms test har noco ett övertag över exv audew, och det är anslutningen mot batteriet, noco tror jag har både längre sladdar (audews är verkligen på gränsen) och smidigare klämmor. Tror också noco tar de flesta normala situationer där man behöver en booster

Och för att återknyta lite till tråden: audew är oftast billigare än noco (speciellt om man tar två jämförbara versioner) just nu tar audew själva knappt 1000 för denna men när jag köpte min senaste var det introerbjudande och jag betalade strax över 700 direkt från audew - tror liknande erbjudanden är ganska vanliga...

/U
Tack för bra info!

Har kollat lite mer nu, och som jag förstår det så måste Audew ha använt 4 Li-ion celler i serie istället för 3 som Noco har. Det borde betyda att de kan nå 4,2*4=16,8V
Medan Noco: 4,2*3=12,6V
Ett fulladdat bilbatteri når 12,7V, så Noco går egentligen en mer safe väg.

Problemet med denna väg är att när man maxbelastar Noco så går den ner till 7V. Vid maxbelastning av Audew går den ner till 10V. Beroende på hur mycket ström startmotorn kräver så ligger man alltså emellan dessa högsta och lägsta världen.

En nackdel med Audew är att det verkar vara ett kinesiskt märke. Har läst att vissa råkat ut för att den medföljande laddaren blir het. Skulle jag köpa Audew så skulle jag inte använda medföljande laddare och passa mig för att använda det medföljande cigarettuttaget till att köra någon känslig utrustning då spänningen är för hög, men tycker att alla startmotorer borde klara sig?

Så, safe Noco eller i praktiken bättre fungerande men mindre safe Kina-produkt, det är frågan. Jag är själv inte säker, men låter nog beställningen av Noco stå kvar.
 
Redigerat:
F frav skrev:
Att jämföra en "Noco GB40, 1000A Peak" med "Audew 2000A Peak" är kanske inte rättvist. "Noco GB70, 2000A Peak" är troligen mer lämpad som jämförande motsvarighet.


[länk]

[länk]

[länk]
Anledningen till jämförelsen är att de har ungefär samma pris, men det är klart, då Audew är ett kinesiskt märke, och inte verkar ha lika hög kvalitet, så kanske det ändå är rättvist att jämföra med en dubbelt så dyr Noco. Det beror väl på hur man resonerar.
 
L Lilllen skrev:
Anledningen till jämförelsen är att de har ungefär samma pris, men det är klart, då Audew är ett kinesiskt märke, och inte verkar ha lika hög kvalitet, så kanske det ändå är rättvist att jämföra med en dubbelt så dyr Noco. Det beror väl på hur man resonerar.
Att ens jämföra prestationen av en teknikprodukt baserat på prisnivå, ja det blir ju äpple & päron som resultat. Otillförlitligt.
 
Slog precis till på Gersåg bosch gcm 8 sjl + GTA 2500 för 3490kr på Bauhaus, känns som ett bra paketpris!
Bosch gersåg och arbetsbord i kombipaket med priset 3490 kronor på Bauhaus hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tegelsnickarn och 5 till
  • Laddar…
T Tobias8004 skrev:
Slog precis till på Gersåg bosch gcm 8 sjl + GTA 2500 för 3490kr på Bauhaus, känns som ett bra paketpris!
[bild]
Grymt pris, verkar som de tagit bort det nu dock. Söker jag kommer det upp för 3490kr men så fort jag går in på varan är det 4495kr som gäller.
 
F frav skrev:
Att ens jämföra prestationen av en teknikprodukt baserat på prisnivå, ja det blir ju äpple & päron som resultat. Otillförlitligt.
Det beror kanske på hur mycket pengar man har att röra sig med. Tyvärr är det mesta jag köper är en avvägning mellan pris/prestanda.
Annars skulle jag väl typ bo på slottet och fråga de som specialtillverkar verktyg åt Nasa om de kan specialbygga mina verktyg också. Pris spelar ingen roll jag kan förskottsbetala. Men då skulle jag nog inte hänga i denna tråd.
 
H
T Tobias8004 skrev:
Slog precis till på Gersåg bosch gcm 8 sjl + GTA 2500 för 3490kr på Bauhaus, känns som ett bra paketpris!
[bild]
Det går snabbt i hockey!
 
  • Skärmdump av en e-handelsproduktssida som visar en Bosch Professional GCM 8 SJL kap- och geringssåg med ett arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tobias8004
  • Laddar…
T TriNitro skrev:
Grymt pris, verkar som de tagit bort det nu dock. Söker jag kommer det upp för 3490kr men så fort jag går in på varan är det 4495kr som gäller.
Ibland har man tur :Dvar kanske en miss eller kortaste kampanjen någonsin, såg också att priset vart justerat vid 15-tiden...
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Om ni missat de har krauta löjligt bra priser på mycket dewalt, 50%
Tydligen ska stora delar av deras sortiment fasas ut
 
  • Gilla
orangeone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.