Fairlane
Tja,eller så kör man efter de regler som finns och låter de som inte kan trafikreglerna stå i en lång kö.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Kan man bara inte förstå att den som tar sig friheter på andras bekostnad blir betraktad som en självisk skitstövel?

Om det är målet så är det ju bara att "köra på".

Om inte kanske man ska fundera på hur ens beteende tolkas av andra. "Den där jävla idioten som inte släppte in mig" vs "den där jävla idioten som trängde sig förbi".
Jag tycker inte det är på andras bekostnad som jag använder den lediga filen så långt det går.

Tänk dig en affär där det finns tre öppna kassor. Alla kunder köar i kassa #1 och de andra två är lediga, ingen vill gå till kassorna 2 och 3. Varför ska jag inte gå till en av de lediga kassorna?
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker inte det är på andras bekostnad som jag använder den lediga filen så långt det går.

Tänk dig en affär där det finns tre öppna kassor. Alla kunder köar i kassa #1 och de andra två är lediga, ingen vill gå till kassorna 2 och 3. Varför ska jag inte gå till en av de lediga kassorna?
Det är väl en viss skillnad om alla köerna går fram till en och samma kassa, som i trafikexemplet? Om det är tre filer som går till Malmö, Linköping respektive Korpilombolo så är det ju inte så mycket konkurrens - om du ska till Malmö så ligger du lämpligen i den filen så snart du förstår att de är olika. Eller ligger du i Linköpingskön som är tom hela vägen fram till att de delar sig, då du kräver att de andra ska släppa in dig?
 
harry73 harry73 skrev:
I viss mån får man nog acceptera att inte alla i trafiken förstår vad du gör och varför du gör som du gör. Och då finns det säkert de som tycker att du är en självisk skitstövel.
Jag kan ge några exempel (som faktiskt hände på riktigt):
- Ambulansen ber mig att följa efter till sjukhuset, när det blir lite tätare trafik sätter de på blåljus och jag försöker följa efter. Några medtrafikanter började signalera med helljus att jag var en självisk skitstövel
- En annan gång skulle jag möta upp ambulansen innan de skulle komma till sjukhuset, så att jag kunde följa med in direkt (då behövde jag först parkera bilen). Det fanns säkert några som tyckte jag var en skitstövel när jag passade på att köra om när de gick.
- En annan gång höll växellådan på att rasa ihop och jag försökte att komma till verkstan utan att växla för ofta, så ibland körde jag lite för fort och ibland lite för långsamt (beroende på maxhastigheten).
- Eller en gång i utlandet fick jag hjärnsläpp och trodde att det var det var 2 körfält i min riktning och jag körde om flertal bilar som väntade för trafikljuset innan jag upptäckte mitt fel (det kom mötande trafik)
- Ibland har jag bråttom till ett möte och försöker köra om lastbilen på en 2+1 väg precis innan vänsterkörfält upphör.

Listan kan göras hur långt som helst och i de snart 30 år jag kör bil har det säkert också förekommit att jag var en självisk skitstövel men det borde gälla för de flesta. Och då är det inte så mycket begärt att ha lite översyn när man tycker att någon är en självisk skitstövel.
Jag gissar att detta inte är situationer som sker varje vecka för dig? Jag har förståelse för att det sker saker som gör att vissa måste tumma på det gemensamma ibland, men om det är, säg, en på fem som tar genvägar hela tiden så tror jag att många andra tappar tålamodet med dem.
 
harry73
kashieda kashieda skrev:
Det är väl en viss skillnad om alla köerna går fram till en och samma kassa, som i trafikexemplet? Om det är tre filer som går till Malmö, Linköping respektive Korpilombolo så är det ju inte så mycket konkurrens - om du ska till Malmö så ligger du lämpligen i den filen så snart du förstår att de är olika. Eller ligger du i Linköpingskön som är tom hela vägen fram till att de delar sig, då du kräver att de andra ska släppa in dig?
Hur långt ska man dra den principen då enligt dig?
Tänk dig att jag ska från Lund till Malmö (eftersom du tog upp just det exemplet.)
Karta som visar två olika rutter från Lund till Malmö, en via E22 och en via väg 103 och E6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska jag då välja E22 som Google Maps rekommenderar? eller ska jag tränga mig före och ta väg 103 och E6:an? Då är det många bilar som står bakom mig vid trafikljuset vid Entré, som egentligen har rätt att ligga före mig.
Eller är det rätta att göra att ta vägen till Fjellie (E6.02) och ställa mig längst bak i kön på E6:an så att jag verkligen inte tränger mig?

Och om trafiken nu flytta på sig, är det då OK att köra om folk som kör lite långsammare, även om jag med all rätt kan förmoda att vi ungefär samtidigt hamnar vid trafikljuset och jag då har trängt mig?

Kom gärna med lite vägledning här (eller håll med om att de inte finns en kösystem i trafiken.
 
kashieda kashieda skrev:
Det är väl en viss skillnad om alla köerna går fram till en och samma kassa, som i trafikexemplet? Om det är tre filer som går till Malmö, Linköping respektive Korpilombolo så är det ju inte så mycket konkurrens - om du ska till Malmö så ligger du lämpligen i den filen så snart du förstår att de är olika. Eller ligger du i Linköpingskön som är tom hela vägen fram till att de delar sig, då du kräver att de andra ska släppa in dig?
Ja du har rätt, mitt exempel var dåligt i det avseendet.

Trafikverket har dock ordnat med flera filer att åka på och det ska man förstås göra. Man har också anvisat NÄR man ska börja saxa ihop filerna inför stundande reducering till färre filer. Den anvisningen ska man förstås följa.

Så ja, jag tar den fil med minst motståndare i och sedan kräver jag att alla inblandade följer trafikreglerna, dvs blixtlås.

Även om jag åker väldigt lite bil i dessa corona-tider så är ju dessa situationer vanliga i Stockholm. Jag tycker det är väldigt odramatiskt om man beter sig korrekt. På Stockholmsvis, korrekt. Dvs, när man ska svänga in längst fram så åker man jämsides med en bil och sedan släpper man den före, tydligt. Då är det ytterst få som protesterar. Har man bilar framför sig som kör på samma sätt så är det ju varannan bil som gäller, stenhårt och utan undantag. Okomplicerat.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
harry73
Och om någon inte släpper in dig, ska man köra om nästa bil och bli insläppt där :)
Så man får akta sig för att lämna det extra körfältet helt i slutet, lite spelrum ska man ha.
 
kashieda kashieda skrev:
Det är väl en viss skillnad om alla köerna går fram till en och samma kassa, som i trafikexemplet? Om det är tre filer som går till Malmö, Linköping respektive Korpilombolo så är det ju inte så mycket konkurrens - om du ska till Malmö så ligger du lämpligen i den filen så snart du förstår att de är olika. Eller ligger du i Linköpingskön som är tom hela vägen fram till att de delar sig, då du kräver att de andra ska släppa in dig?
Fast alla tre köerna, genom de tre kassorna, leder strax därefter genom en och samma utgång. Sa exemplet är egentligen alldeles utmärkt som jämförelse med två filer som går ihop till en, vilket väl var utgångspunkten för diskussionen.
Det du menar är när två eller tre filer går till olika ställen, då är det givetvis inte ok att byta fil genom att tränga sig in i en kö längst fram.
 
harry73 harry73 skrev:
Hur långt ska man dra den principen då enligt dig?
Tänk dig att jag ska från Lund till Malmö (eftersom du tog upp just det exemplet.)
[bild]
Ska jag då välja E22 som Google Maps rekommenderar? eller ska jag tränga mig före och ta väg 103 och E6:an? Då är det många bilar som står bakom mig vid trafikljuset vid Entré, som egentligen har rätt att ligga före mig.
Eller är det rätta att göra att ta vägen till Fjellie (E6.02) och ställa mig längst bak i kön på E6:an så att jag verkligen inte tränger mig?

Och om trafiken nu flytta på sig, är det då OK att köra om folk som kör lite långsammare, även om jag med all rätt kan förmoda att vi ungefär samtidigt hamnar vid trafikljuset och jag då har trängt mig?

Kom gärna med lite vägledning här (eller håll med om att de inte finns en kösystem i trafiken.
Som med mycket annat här i livet är det inte svart och vitt. Om vi tar (det) kassa-exemplet på ICA, var går gränsen för att tränga sig?
A) Du kommer från godishyllan till vänster, någon annan från glassen till höger. Ni siktar in er på samma kassa, du ökar hastigheten lite för att slinka in först i kön. Helt OK enligt mig.

B) En person står redan i kön som går igenom godisgången. Du kommer från sidan vid tidningshyllan och ställer dig helt sonika framför personen som redan står i kön. Inte OK.

Någonstans däremellan finns en gråzon som beror på varje situation.

Detsamma gäller i trafiken. Det bästa är såklart om trafiken flyter på, alla filer används, blixtlåsprincipen tillämpas i perfektion. Så är det sällan. Av en eller annan anledning uppkommer en kö. Filer går åt olika håll. Tyvärr är det ofta så att trafiken kan liknas vid ett flockbeteende. Om ett fenomen väl har börjat (man börjar köa i högerfilen) så är det svårt att bryta det, oavsett vad som i teorin är rätt eller fel.

Så snart situationen blir uppenbar får man därför anpassa sig. Råkade det bli så att alla kör längst fram och väver ihop där, superbra! Blev det en kö i högerfilen så får man ställa sig i den.
Exempel på när situationen enligt mig blir uppenbar:
  • Trafiken går sakta, man ser blåljus blinka längre fram. Nästana alla bilar ligger i en fil medan den andra är tom.
  • Skyltar och/eller tjocka vägmarkeringar visar att nu kommer snart den ena filen att vika av någon annanstans.
  • En skylt visar att två filer snart blir en. Denna är lite lurig, men vi kan definiera två ytterligheter: a) Lite trafik, det finns luckor i högerfilen. Helt OK att fortsätta i vänsterfilen så långt det går och sen glida in till höger när vägen går ihop. b) Högerfilen är smockfull med bilar som kör sakta. Man bör så tidigt som möjligt hitta en lucka och glida in i högerfilen. INTE ok att gasa på och sen trycka sig in längst fram vilket får till följd att högerfilen måste bromsa.

Sen har man självklart alltid valet att vara ett själviskt rövhål som bara tänker på sig själv och berättigar detta beteende med en massa teorier om "vad som egentligen är mest effektivt" ;)

(OBS: denna sista mening är inte riktad till dig jag citerade, utan bara ett allmänt konstaterande).
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
harry73
S Spannen skrev:
Detsamma gäller i trafiken.
Min poäng är att trafiken inte fungera på samma sätt som kassakön på ica. I trafiken är det OK att tränga sig mitt i kön, det är även önskvärd och så man lär sig på körskola.
Sedan behöver vi inte vara överens om hur man ska göra. Gör ni fel och ställer er i kön för tidigt, kommer det ibland skapa lite extra väntetid för mig eftersom kön växer sig över en korsning och ibland ger ni mig bra möjligheter att köra om kön (obs köra i lagom takt, inte gasa på). Så jag tror faktiskt att det jämnar ut sig i längden för min del.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Dagens exempel:
På väg söderut på Rudbecksgatan (
Rudbecksgatan
https://maps.app.goo.gl/QBsyQWvzLugYTzm89). Lite längre fram går filerna ihop enligt blixtlåsprincipen, något som "alla" vet.

Jag låg som andra bil i högerfil. Bilen jämsides med mig accelererar och kör in framför mig, första bilen i vänsterfil samma framför "sin" bil.

Skåpbilen två bilar bakom bara måste förbi, det går absolut inte att göra som alla andra och bara glida in till höger.

Jag ser inte detta som något annat än ren själviskhet - en chans att komma ytterligare två-tre bilar längre fram innan cirkulationsplatsen.
 
Det bästa, förutom att fylla upp båda filerna, vore att anpassa sig till varandra redan innan det går ihop, alla i båda filer håller ett avstånd så man bara kan glida fram utan att bromsa. Som ett blixtlås på riktigt.
Tyvärr är detta en utopi.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Fairlane
kashieda kashieda skrev:
Dagens exempel:
På väg söderut på Rudbecksgatan (
Rudbecksgatan
[länk]). Lite längre fram går filerna ihop enligt blixtlåsprincipen, något som "alla" vet.

Jag låg som andra bil i högerfil. Bilen jämsides med mig accelererar och kör in framför mig, första bilen i vänsterfil samma framför "sin" bil.

Skåpbilen två bilar bakom bara måste förbi, det går absolut inte att göra som alla andra och bara glida in till höger.

Jag ser inte detta som något annat än ren själviskhet - en chans att komma ytterligare två-tre bilar längre fram innan cirkulationsplatsen.
Ja, folk som inte behärskar kugghjulsprincipen finns det ju, men det är ju inget argument för att man ska börja bygga enfiligt 700 meter före hindret eller så. Jag har varit med om folk som tycker det ska vara enfiligt flera km innan det blir enfiligt och försöker blockera omkörningar.
Folk som inte kan kugghjulsprincipen, släpper jag inte in. Exempelvis om det fungerar bra med kugghjulsprincipen och jag släpper in en framför mig så kommer bilen bakom den jag just släppte in och också ska in. Den kommer inte in utan får lägga sig bakom. Ibland har de vevat ner rutan och varit förbannade. Då får man chansen att förklara att det är kugghjulsprincipen som gäller.
 
harry73
kashieda kashieda skrev:
Skåpbilen två bilar bakom bara måste förbi, det går absolut inte att göra som alla andra och bara glida in till höger.
Det är ju jättebra att skåpbilen kör om där man kan göra det på ett säkert sätt. Ibland vet man ju att det bara finns ett ställe där man kan köra om på ett säkert sätt och gör man det inte där, då hänger man kvar efter en långsammare bil i flera km.
Mycket bättre att hjälpa dom som vill köra om att göra det så bra och säkert som möjligt, då slipper ni att bli irriterade på varandra.
 
harry73 harry73 skrev:
Det är ju jättebra att skåpbilen kör om där man kan göra det på ett säkert sätt. Ibland vet man ju att det bara finns ett ställe där man kan köra om på ett säkert sätt och gör man det inte där, då hänger man kvar efter en långsammare bil i flera km.
Mycket bättre att hjälpa dom som vill köra om att göra det så bra och säkert som möjligt, då slipper ni att bli irriterade på varandra.
Mmm, jättebra. De skulle av i första avfarten i rondellen... Och då är det säkert hela 200 meter till nästa rondell. Måste vara jobbigt för dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.