Jag håller lite smått på och funderar inför en kommande tvättstugerenovering (inte i startgroparna utan tänker mer på vad vi vill ha på sikt). Vårt största problem med tvättstugan idag är förutom att den är omodern (rummets utformning) att tvätt tar alldeles för lång tid. Många kvällar och helger får jag i stort sett planera tvättandet in i minsta detalj för att vi ska hinna köra de maskiner vi behöver (två vuxna och två barn som tränar mycket). Det blir inte bättre av att tvättmaskinen automatiskt förlänger programmen när den känner för det (Cylinda). T.ex. blev ett 58 minuters tvättprogram idag ca 2 timmar. Nu kanske det var fel att köra ett kortprogram på den tvätten (två dunkuddar), men jag gillar inte riktigt att sitta uppe på kvällen och vänta på kuddarna... Det känns inte rimligt att det ska behöva ta närmare 3 timmar att tvätta en full maskin ren (om man laddar en full maskin med kläder). I övrigt tycker jag att denna maskin tvättar rent och bra, tvätten blir mycket renare än vad boschen med idos presterade i förra bostaden.

Så, till frågan. Vad finns det för nackdelar och för all del fördelar med att installera t.ex. en wascator av ny eller äldre modell? Jag tänker att med det tvättandet vi utför bör livslängden på en dylik maskin bli väldigt lång (vilket skulle kunna motivera ett högre inköpspris). Sen verkar de tvätta klart på tid också eftersom de är anpassade för tvättstugor med tidsbokning. Ett annat alternativ jag funderar på är att installera två vanliga konsumentmaskiner, där den ena ev. är av mindre modell för fintvätten som inte ska tumlas.
 
Åsa Lund
Vi har en Wascator i vår villa, en W455H.
Det är ingen maskin man vill bära i trappa för att få in, den väger över 120 kg.
Maskinen kräver trefas el vilket vi fick dra fram separat.
Kolla så att golvbrunnen kan ta emot vattnet när den släpper ut allt på en gång. Maskinen har ingen pump, vilket vi tycker är bra eftersom vi ibland tvättar hästtäcken.
Priset för maskinen är ca 30.000 kr.

Vi är fantastiskt nöjda med vår tvättmaskin!
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju mindre wascatormodeller, i storlek som vanliga konsumentmaskiner, de är nog inte så extremt tunga som de stora öken men fortfarande snabba och byggda att köras hårt.

Jag ser nog mest fördelar med att välja proffsmaskinerna. De är ju dyrare så klart, och snabbare program kostar mer per tvätt med, men de borde hålla betydligt längre än konsumentmaskinerna och är byggda för att kunna repareras, och det finns servicetekniker som jobbar med det. Så kan tänka mig att pris och miljönytta jämnar ut sig.

Nackdelen är väl storleken, även mindre modeller tar mycket mer plats än vanliga tvättmaskiner, samt att de inte har alla finesser, ex timerfunktioner.

Annars vill jag slå ett slag för att använda timerfunktionen på maskinen. Lägg in på kvällen och ställ in maskinen att tvätta under natten och vara klar till morgonen, eller till på eftermiddagen när ni kommer hem.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jag googlade lite igår och hittade att electrolux har en serie som riktar sig mot t.ex. frisörsalonger och är designad att klara 3 ggr så många tvättprogram och kör ett program på en timme. Den kostade ca 15 000 enligt nån tysk sida på prisjakt. Jag tänker att vi har ett gyllene tillfälle när vi gör om tvättstugan och kan möblera efter maskiner vi väljer. Ska även göra om elen (byta central) som sitter i detta rum. Men om maskinen har mängdautomatik får den gärna vara lite större tänker jag?

Gällande att tvätta på natten så är det ett bra tips, jag gör ofta det och brukar faktiskt inte bry mig om att använda timerfunktionen. Igår vid 23-tiden körde jag igång en maskin med lakan på 90 grader med förtvätt och extra skölj och den hade faktiskt hunnit klart tills vi vaknade idag. :)
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Är det nymodigheter att automatisk förlänga programen?
vi har en bosch tvättmaskin, den tvättar på 60min utan att automatisk förlänga.
vår förra Bosch tvättmaskin tvättade på samma tid.

Låter som man måste kolla specs på tvättmaskiner innan man ev måste köpa en nästa gång.
 
Det är svårt att hitta en konsumentmaskin som tvättar fullt laddad maskin på en timme tror jag. Har någon tips tas de gärna emot. 2 timmar och 16 minuter brukar nuvarande maskin öppna med som bud om jag vill köra en full maskin med bomullstvätt. Lägger jag till förtvätt eller extra sköljningar ökar tiden (2 timmar 55 minuter), sen kan sista kvarten bli flera timmar lång. Men ärligt talat upplever jag tidsökningen främst på de snabbare programmen. Det är väldigt ofta 1 minut är minst 5 minuter lång. Men de snabbare programmen tvättar inte full maskin. Maskinen har faktiskt program på 15 minuter och 38 minuter också. Tiderna är för 40 grader, ökar jag till 60 blir det längre tider.
 
Åsa Lund
Wascator full maskin 60° tar 48 minuter
 
S Sackaros skrev:
Jag googlade lite igår och hittade att electrolux har en serie som riktar sig mot t.ex. frisörsalonger och är designad att klara 3 ggr så många tvättprogram och kör ett program på en timme. Den kostade ca 15 000 enligt nån tysk sida på prisjakt. Jag tänker att vi har ett gyllene tillfälle när vi gör om tvättstugan och kan möblera efter maskiner vi väljer. Ska även göra om elen (byta central) som sitter i detta rum. Men om maskinen har mängdautomatik får den gärna vara lite större tänker jag?

Gällande att tvätta på natten så är det ett bra tips, jag gör ofta det och brukar faktiskt inte bry mig om att använda timerfunktionen. Igår vid 23-tiden körde jag igång en maskin med lakan på 90 grader med förtvätt och extra skölj och den hade faktiskt hunnit klart tills vi vaknade idag. :)
Det finns även vissa modeller som går att koppla in på varm + kallvatten, kan vara ett bra sätt att spara pengar beroende på hur ni värmer ert vatten.
 
H hapazard skrev:
Det finns även vissa modeller som går att koppla in på varm + kallvatten, kan vara ett bra sätt att spara pengar beroende på hur ni värmer ert vatten.
Vi har en vanlig varmvattenberedare så ingen besparing i pengar, men kanske i tid.
 
A
H hapazard skrev:
Det finns ju mindre wascatormodeller, i storlek som vanliga konsumentmaskiner, de är nog inte så extremt tunga som de stora öken men fortfarande snabba och byggda att köras hårt.

Jag ser nog mest fördelar med att välja proffsmaskinerna. De är ju dyrare så klart, och snabbare program kostar mer per tvätt med, men de borde hålla betydligt längre än konsumentmaskinerna och är byggda för att kunna repareras, och det finns servicetekniker som jobbar med det. Så kan tänka mig att pris och miljönytta jämnar ut sig.

Nackdelen är väl storleken, även mindre modeller tar mycket mer plats än vanliga tvättmaskiner, samt att de inte har alla finesser, ex timerfunktioner.

Annars vill jag slå ett slag för att använda timerfunktionen på maskinen. Lägg in på kvällen och ställ in maskinen att tvätta under natten och vara klar till morgonen, eller till på eftermiddagen när ni kommer hem.
Mindre än 455 finns inte, det är ju en lien 5,5kg-maskin
 
A
Störtavlopp är inga problem då man ändå måste använda luddlåda.
Dock krävs ett stabilt golv och maskinen måste bultas fast.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Vi har typ tre trappsteg, groventré in i tvättstugan. Så vikten är nog inget större problem, däremot är det trevligt om den inte är allt för stor i onödan då själva tvättstugan är smal. Men jag är beredd att ge utrymme för att slippa krångel. Är så less på dessa långa tvättprogram och kinkiga maskiner.
electroluxaren skrev:
Störtavlopp är inga problem då man ändå måste använda luddlåda.
Dock krävs ett stabilt golv och maskinen måste bultas fast.
Hur stabilt? Vi har träbjälklag. Det kanske inte är rimligt med en riktig tvättstugemaskin. I såna fall är det riktigt intressant att titta på maskiner som är designade för att gå fler cykler i alla fall.
 
C
Skulle själv hellre välja en beg. proffsmaskin istället för en ny konsumentmaskin. Dock kanske inte Wascator efter att vi hade ett måndagsex i vår BRF. Men förutsättningen är som sagts att det behövs trefas i tvättstugan. Att tänka på är också att proffsmaskinerna är lite större fysiskt, så det funkar inte med förhöjningssocklar och liknande för konsumentmaskiner.

Med det sagt så har vi nu en Bosch Serie 4 och kör alltid på snabbprogrammet och tycker den har helt okej tvättider.
Så jag antar att de astronomiskt långa tvättprogrammen har mycket med eco/energiklassning att göra.
 
S Sackaros skrev:
Tittar lite på denna: [länk]

Ganska dyrt, men jag tänker att det kanske blir den sista maskinen man köper?
Hade hellre köpt 2 st Mielemaskiner om det är kapacitet man är ute efter. Smidigt att kunna köra olika program parallellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.