Mina fällor står i kallgarage och kallförråd, så jag tar mössen innan de kommer in. Möss torkar ganska fort så det blir inte någon större lukt. Jag är också ganska mycket borta men har 24 fällor (sist jag räknade) så det är ju ingen panik att tömma.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Har lite problem med nya modellen av supercat. Fällorna har slagit igen och blivit flyttade utan fångst i Fällorna. Testade att sätta fast dem med dubbelhäftande. Är nog vid 3 tillfällen nu som dom slagit igen. Har inte kört nåt extra bete utan bara det som är fast
 
Karlia
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Intressant! Dras möss till nötter?
Möss gillar nötter och frön då det är energität mat.
 
S stiga_villa skrev:
Har lite problem med nya modellen av supercat. Fällorna har slagit igen och blivit flyttade utan fångst i Fällorna. Testade att sätta fast dem med dubbelhäftande. Är nog vid 3 tillfällen nu som dom slagit igen. Har inte kört nåt extra bete utan bara det som är fast

Bättre med ett snöre och krok för hur vittjar du fällan om den sitter fast?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Bättre med ett snöre och krok för hur vittjar du fällan om den sitter fast?

Protte
Vittjad är den hela tiden med det permanenta betet tömmer kanske du tänker på. Sitter inte hårt med dubbelhäftande så det går bra att tömma
 
Hur man kan sätta fast fällan och ändå lätt tömma den, har jag avslöjat i inlägg #32
Fällan kan exempelvis fästas med skruv+mutter, eller med buntband.
Det fungerar!
 
Skruv och mutter?
Buntband, klipper du av det för varje gång?

Jag hakar av snöret från kroken, går ut och skakar ut musen, betar om och hakar på snöret..........

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Skruv och mutter?
Buntband, klipper du av det för varje gång?

Jag hakar av snöret från kroken, går ut och skakar ut musen, betar om och hakar på snöret..........

Protte
Jo Protte, din metod är utmärkt, men jag gör på ett annat sätt:
Jag monterar fällan på en bräda (plast eller trä) som är 20-25 cm lång. När jag får fångst, tar jag upp hela den lilla brädan med handen (den väger ju inte mycket heller) och lägger den där jag vill ha den. Skakar loss musen och betar om. Musen hamnar i en hundbajspåse som jag har med mig. Brädan med fällan lägger jag tillbaka, men om jag märkt att det finns fler möss på den andra vinden, flyttar jag den dit.
Det är en smaksak vilken metod man väljer.
Musefälla monterad på vit bräda placerad i ett vindutrymme med träbjälkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ännu ett alternativ är att sätta fast en fälla med fästkuddar. (Men då kan den bli svår att få loss igen.)
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nu upptäckte jag 2 slagfällor där mus hade knyckt betet utan att fällorna slagit igen. Slutsatsen är ändå att betet måste sitta fast. Det fungerar bättre om fällan har en liten "kopp" där jag trycker in betet, t.ex. en bit av ett torkat plommon.

En fälla som jag vill beta själv, måste ha något slags liten kopp eller krok, så att jag kan trycka eller binda fast betet. Annars blir jag beroende av tillverkarens färdiga lockbeten. Och då är det jag som gått i (tillverkarens) fälla!
 
Supercat har en kopp där men kan trycka fast det som är klibbigt.
Nya fällan har en hasselnöt som ”säkring”, äter musen upp nöten så smäller det, obönhörligt.

Protte
 
T
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Supercat är effektiva, men nackdelen är att de har så diskret färg så man lätt glömmer var man satt dom. Inte kul hitta fällan med innehåll långt, långt senare...
De giljotinliknande fällorna har jag också haft, men lyckas aldrig klura ut hur man laddar.
Använder också denna fälla.
Men tar en papplåda som jag tar bort lock och en kort sida på sen lägger fällan i denna.
Då slipper jag ta i eländet sen och kan bära ut lådan.
 
Kört med Guiljotti från Biltema, funkar bra i motorrummet på bilarna - lagom trög så att de inte självutlöser.

Mindre bra under altangolvet som är inkörsporten till huset tydligen, där kommer det oftast sniglar som käkar upp betet.

Bytte ut dom mot ett par Mjölner igår och det blev fångst direkt. Agnade med jordnötssmör i ena, detta lyckades dock någon klurig mus käka upp utan att fällan utlöste. I den andra körde jag med svärmors special: solrosfrö blandade med margarin till en kletig grovkornig massa. Oerhört effektivt, det går inte att lirka ut solrosfröna utan att locket lyfts... om det var samma musindivid vet jag ju inte men Tors hammare träffade mycket exakt och den avled omedelbart av allt att döma.

Möjligt att det kanske kan vara ännu effektivare att blanda solrosfrön med jordnötssmör, återstår att testa.

Extremt lätta att tömma och spänna upp, billiga.
 
Jordnötssmör har jag varit med om mer än en gång att de kan slicka i sig utan att lösa ut fällan.
Nu kör jag mest med supercat och valnötter som jag trycker fast långt in under utlösaren. Mössen kan knapra en liten kort stund, men sen måste de trycka in nosen för att ta resten och då smäller det. Nattens fångst satt i tio sekunder och åt innan den bokstavligt talat hamnade i knipa.
 
Tors hammare dräpte ett par möss ytterligare tills idag, kanske borde skaffa fler av dessa eftersom det blev fångst i båda fällorna.

Noterar dock att fällan har en tendens att hoppa iväg en bit särskilt när små möss är i farten så det får bli att fästa fällorna på någon typ av skärbräda som föreslogs tidigare i tråden för att garantera perfekt funktion i alla lägen. Men som sagt oerhört effektiv med solrosfrö/margarin som bete de är helt chanslösa de små liven.

Den där "nyafällan" verkar rätt slugt konstruerad även om den inte verkar lika smidig att tömma. Stämmer det verkligen att den är till för både möss och råttor? Tänker att det normalt är rejält mycket grövre fällor man har till de senare.
 
Råttor finns nog av lite olika storlekar, jag har bara möss så jag vet inte men nya fällan slår oerhört hårt.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.