Hej,

Vi har nu rivit formen (typ 90% iaf). På måndagen gjöt vi (i måndags - fredag idag). På tisdagen började vi släppa på stöttor, strävor och formlås. På onsdagen plockade vi bort alla skivor och reglar på utsidan av formen. Vi blev super-nöjda. Vi vet att uttrycket, utseendet och storleken på det här projektet är väldigt mycket en smaksak. Men vi är som sagt super-nöjda och älskar resultatet. Man får använda fantasin och tänka sig att på typ 3 sidor ska det vara altan i två olika nivåer och på två andra sidor ska det vara planteringar med höga växter. Sen innuti blomlådan blir det antagligen en massa kryddor och köksträdgård-växter. Vi tror det blir en jättefin kontrast med en massa växter, altan och sen den råa betongen bakom.

Jag är inte jätte-nöjd med hur betongen ser ut på de ställen vi använt oss utav OSB. Vi gjorde det för att komma ner i pris litegrann och vi använde bara oss utav OSB-skivor där vi visste att vi inte skulle se väggen.

Vad är kvar på detta projektet?
Just nu ska vi bara plocka upp virket och sortera lite. Spara det virke som är i okej skick och åka och slänga resten på återvinningsstationen. Så vi får lite ordning i "trädgården" igen. Vi ska fästa bärlinor till altanen i en del av blomsterlådan och bygga altan / trall kring en del. Sen ska vi till sommaren gjuta en betongskiva att lägga på den lägre delen. Det syns på bilderna att väggen är 5cm lägre på en strecka.

Betongblomlåda under konstruktion, med synliga OSB-skivor och omgivande byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen gjuten betongvägg och rivet formsvirke på byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivet byggavfall framför en nygjuten betongvägg med OSB-skiva synlig i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd rå betongvägg för trädgårdsprojekt med spillvirke och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig helg! :)
 
  • Gilla
-RB- och 8 till
  • Laddar…
Har du några bilder mer rakt uppifrån också? Vilken koloss det blev!
 
halper halper skrev:
Har du några bilder mer rakt uppifrån också? Vilken koloss det blev!
Ja den blev rejäl :) Men en del av den kommer att döljas av altanen, andra delar kommer att "döljas" av växter framför. Men vi vill ju inte dölja för mycket utav den, den är ju snygg! :)

Till dess bottenplatta gick det åt en kubik betong tror jag. Samt till väggarna gick det åt drygt 4 kubik betong. Så hela kolossen väger drygt 12 ton :)

Utanför altandörren kommer höjden att vara som en köksbänk - 90cm ovanför altan-däcket.

Jag sprang upp på balkongen och tog en bild:

Betongfundament för altan med brädor och byggmaterial runtomkring sedd från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 9 till
  • Laddar…
En fråga, till @C.Lundin eller någon annan som kanske vet...

Jag har ju knäckt av alla formstag. Kvar blir jättefina hål. MEN... mitt i hålet är ju ett avknäckt formstag. Jag antar att det kommer att börja rosta, sen kommer det antagligen börja rinna rostvatten därifrån. Eller?

Kan man undvika detta? Så att man inte får fula rost-ränder på betongväggen efter en tid? Typ spraya på någon genomskinlig sealer eller lack eller liknande?

/ Daniel
 
D Danielswe88 skrev:
En fråga, till @C.Lundin eller någon annan som kanske vet...

Jag har ju knäckt av alla formstag. Kvar blir jättefina hål. MEN... mitt i hålet är ju ett avknäckt formstag. Jag antar att det kommer att börja rosta, sen kommer det antagligen börja rinna rostvatten därifrån. Eller?

Kan man undvika detta? Så att man inte får fula rost-ränder på betongväggen efter en tid? Typ spraya på någon genomskinlig sealer eller lack eller liknande?

/ Daniel
Borra ur och gjut igen hålet?
Tänkte ni inte på att plasta OSB-skivorna eller struntade ni i det av någon anledning?
 
X xLnT skrev:
Borra ur och gjut igen hålet?
Tänkte ni inte på att plasta OSB-skivorna eller struntade ni i det av någon anledning?
Det känns som väldigt mycket meck att bora ut och sen gjuta igen. Blir det lika snyggt? Vad händer om jag träffar armeringen?

Jag hade ingen aning om att folk plastar in OSB-skivor. Jag visste som sagt att ytorna där jag använde OSB inte kommer synas sen. Och jag visste också att det kommer bli meckigt att riva. Det blev det också. Vissa OSB fick jag inte loss hela. Men det var en del av den beräknade kostnaden.
 
D Danielswe88 skrev:
Det känns som väldigt mycket meck att bora ut och sen gjuta igen. Blir det lika snyggt? Vad händer om jag träffar armeringen?

Jag hade ingen aning om att folk plastar in OSB-skivor. Jag visste som sagt att ytorna där jag använde OSB inte kommer synas sen. Och jag visste också att det kommer bli meckigt att riva. Det blev det också. Vissa OSB fick jag inte loss hela. Men det var en del av den beräknade kostnaden.

Jag menar inte att du ska borra rakt igenom, bara borra ur en del och i med en blandning grus, cement och vatten.
Om du tycker det blir snyggt vet jag inte, vet heller inte hur många hål som kommer bli synliga.

När vi gjöt vår husgrund gjorde vi en form av plywood som vi häftade fast byggfolie på, det blev väldigt slätt. Enkelt att lossa formen sen också och flytta för nästa sektionsgjutning.

Eran form med så fin k-plywood måste ha kostat en slant?
 
Laga hålen med lagningsbruk. Det är så man gör, inga som helst konstigheter.

Att plasta in OSB låter väldigt konstigt, det har jag aldrig varit med om.
Det är ju heller inte K-plyfa som ni använt så jag vet inte varför inlägget ovan diskuterar det.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag menar inte att du ska borra rakt igenom, bara borra ur en del och i med en blandning grus, cement och vatten.
Om du tycker det blir snyggt vet jag inte, vet heller inte hur många hål som kommer bli synliga.

När vi gjöt vår husgrund gjorde vi en form av plywood som vi häftade fast byggfolie på, det blev väldigt slätt. Enkelt att lossa formen sen också och flytta för nästa sektionsgjutning.

Eran form med så fin k-plywood måste ha kostat en slant?
Ah ok. Jo det hade man kunnat göra - med plasten alltså. Men under denna gjutningen var det inte meningen att återanvända några formskivor. Vi har gjort två gjutprojekt tidigare i vår och sommar, varav ett av dem var ett 28 meter långt fundament till ett plank som vi gjorde tillsammans med grannen, i tomtgräns. Så där delade vi på kostnaden på allt, bland annat typ 24 st fina formskivor, och jag fick behålla allt material efteråt. Så till detta projektet så fattades det några formskivor, då köpte vi OSB för de ställen som inte skulle synas - tanken var att slänga dem efteråt. Vissa OSB-skivor fick jag slita sönder när jag rev formen. Vissa OSB-skivor fick jag loss hela men ska slänga ändå. Alla formplyfa-skivorna fick jag loss hela. Vi ska spara dem som är i bra skick, men vissa har nu vart med om tre gjutningar. Vi har eventuellt lite små gjutningar kvar som vi kan använda dem till.

Det blev ett sjukt långt svar; men ja, formskivorna har kostat en slant, men vi har inte betalt allt själva, samt att vi har kunnat använda dem till många gjutningar.
 
C C.Lundin skrev:
Laga hålen med lagningsbruk. Det är så man gör, inga som helst konstigheter.

Att plasta in OSB låter väldigt konstigt, det har jag aldrig varit med om.
Det är ju heller inte K-plyfa som ni använt så jag vet inte varför inlägget ovan diskuterar det.
Jag skrev F-plywood vet inte varför telefonen ändrade till K.
Plasten eller folien gör ju att det blir ett slätare utseende och enklare att riva formen.
Normalt gjuter man ju inte med OSB, vissa slår på olja på formen för att lättare få av den tex.
Folie funkar lika bra.
 
C C.Lundin skrev:
Laga hålen med lagningsbruk. Det är så man gör, inga som helst konstigheter.

Att plasta in OSB låter väldigt konstigt, det har jag aldrig varit med om.
Det är ju heller inte K-plyfa som ni använt så jag vet inte varför inlägget ovan diskuterar det.
Vi vill helst inte laga hålen med lagningsbruk, även om jag förstår vitsen med det, men vi gillar utseendet vi har nu. Jag vill bara på något sätt rostskydda de brutna formstagen, kanske antingen med silvrig hammarlack eller något transparent spray av något slag.

Det är "vanlig" formplyfa vi använt oss utav. Den heter "formskiva" på byggmax. Vi köpte inte på byggmax men jag tror vi betalade typ 290kr per skiva, då var dem 600x2500x12 mm.
 
D Danielswe88 skrev:
Ah ok. Jo det hade man kunnat göra - med plasten alltså. Men under denna gjutningen var det inte meningen att återanvända några formskivor. Vi har gjort två gjutprojekt tidigare i vår och sommar, varav ett av dem var ett 28 meter långt fundament till ett plank som vi gjorde tillsammans med grannen, i tomtgräns. Så där delade vi på kostnaden på allt, bland annat typ 24 st fina formskivor, och jag fick behålla allt material efteråt. Så till detta projektet så fattades det några formskivor, då köpte vi OSB för de ställen som inte skulle synas - tanken var att slänga dem efteråt. Vissa OSB-skivor fick jag slita sönder när jag rev formen. Vissa OSB-skivor fick jag loss hela men ska slänga ändå. Alla formplyfa-skivorna fick jag loss hela. Vi ska spara dem som är i bra skick, men vissa har nu vart med om tre gjutningar. Vi har eventuellt lite små gjutningar kvar som vi kan använda dem till.

Det blev ett sjukt långt svar; men ja, formskivorna har kostat en slant, men vi har inte betalt allt själva, samt att vi har kunnat använda dem till många gjutningar.
Jag lägger ingen värdering i era beslut, ville bara lyfta fler alternativ när fler läser tråden för deras projekt.
Jag menade också att plasten hade gett ett slätt resultat och enklare formrivning. Oavsett om man tänkt slänga materialet efteråt,

Kul ni blev nöjda med resultatet, ska bli roligt att se hur det ser ut sen med trall.
 
X xLnT skrev:
Jag lägger ingen värdering i era beslut, ville bara lyfta fler alternativ när fler läser tråden för deras projekt.
Jag menade också att plasten hade gett ett slätt resultat och enklare formrivning. Oavsett om man tänkt slänga materialet efteråt,

Kul ni blev nöjda med resultatet, ska bli roligt att se hur det ser ut sen med trall.
Absolut, helt rätt att ventilera andra alternativ. Fungerar det att plasta OSB är det ju kanon. Man spar sig en slant mot att köpa formplyfa, men man behöver kanske lägga lite tid på att applicera plasten. Men Blir det lika superslätt med plastad OSB?

Jag ska tillägga också att det största problemet var att riva insidan av blomlådan där jag hade 4st inner hörn och hela insidan av blomlådan var formad med OSB. OSB-skivan hade blivit ihopklämd av trycket litegrann i hörnen så där fick jag slita isär skivorna (körde lite sticksåg också). Annars var det inte ett jättestort problem att få loss OSB-skivorna. Men dom känns ju lite slitna efter en gjutning. Så för att spara på deras yta är det nog bra att plasta.

En annan aspekt på OSB vs. formplyfa. Eftersom jag jobbat med detta endast på kvällar och helger har projektet tagit lång tid och ibland regnar det. Så varje kväll när jag jobbat färdigt fick jag lägga en stor pressening över bygget för att skydda OSB-skivorna. De sväller lätt och blir missformade. Presseningen fylldes med vatten och jag fick gå ut på morgonen och hinka ur vattnet. Ibland blåste presseningen av så jag fick gå ut och byta ut klämmorna mot tvingar istället för att hålla presseningen på plats.

Så med facit i hand hade det nog vart mindre bök och meck om jag endast kört med formplyfa.

Jag kan posta kalkylen här vid tillfälle. Jag har bokfört varenda utgift på ALLT vi gjort med huset sedan vi flyttade in i ett litet excelark :)
 
Det hade behövts väldigt tjock plast för att det inte skulle påverka det estetiska resultatet. D.v.s. tillräckligt tjock för att inte vecka sig hur som helst, typ 400g/m2. Att riva OSB är inte svårare än någonting annat, så för den sakens skull hade det inte hjälpt alls.

Om det är just hålen ni är ute efter så går det ju att bottna hålen med bruk t.ex. Men det finns ju diverse sprayer, som kallgalvning som håller ett tag men behöver göras om, men ingenting permanent.
 
C C.Lundin skrev:
Det hade behövts väldigt tjock plast för att det inte skulle påverka det estetiska resultatet. D.v.s. tillräckligt tjock för att inte vecka sig hur som helst, typ 400g/m2. Att riva OSB är inte svårare än någonting annat, så för den sakens skull hade det inte hjälpt alls.

Om det är just hålen ni är ute efter så går det ju att bottna hålen med bruk t.ex. Men det finns ju diverse sprayer, som kallgalvning som håller ett tag men behöver göras om, men ingenting permanent.
Hålen blev ju en bi-effekt av formstagen. Men hålen tillsammans med skarvarna och resten av betongen ger den råa industrikänsla vi vill ha. Men jag är rädd att det kanske börjar rinna rost på sikt. Jag ska kolla med färghandeln eller dylikt om jag hittar något silvrigt eller genomskinligt spray. Får väl antagligen göra om efter några år som du säger. Då räcker det ju att man gör det på de ställen där hålen syns.

När vi ändå pratar om OSB så upplever jag att finnishen på väggen blev aningen smulig / grusig, utöver OSB-skivans mönster efter fibrerna. Om man jämför det med finnishen på väggarna där vi hade formplyfa, där blev det lent som en barnrumpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.