TeroM TeroM skrev:
Jag är lite mer nyfiken på vad du egentligen sökte efter ..:cool:
Är du säker på det? :crysmile:. Den tråkiga sanningen är att jag letade efter fler produkter med tokiga översättningar.
 
Vad gäller konkurrenter till Amazon.se som AliExpress, DealExtreme, Banggood etc så är de tydliga med varifrån varorna skeppas. Många populära varor levereras från lager inom EU och detta med tull, moms osv är inget att fundera på i dessa fall. När de levereras direkt från tex Kina så får man räkna med påslag av tull och postens avgifter.

Som sagt, intressant att testa Amazon.se och se hur detta funkar i och med att man inte är tydliga med dessa delar, varifrån det skeppas och ev konsekvenser.
 
Inga på slag här
 
Halvsnuskiga översättningar i all är men vad tror ni om materialet i dessa. Emaljerad porslinsplast eller?

Vita E27 lampsocklar av troligen porslin och metall visas i paket om 10 stycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som hittat billiga krokar i varierande utförande till verktygstavlor med fyrkantiga hål? Eller har ett bra tips om vad man ska använda för sökord.

Hittat några men inte alla varianter jag vill ha.
 
yonna yonna skrev:
Det är skandal att ett multinationellt företag inte anställt ett gäng proffsiga översättare innan siten släpptes.
Amazon har läget att de kan skita fullständigt i sådant. Så länge de ser till att vara billiga kommer konsumenter köpa av dem oavsett vad.
Att de inom kort har monopol på marknaden och kan diktera villkoren verkar inte oroa någon som bara är ute efter att handla billigast....
Lite som med Kina. Vi i väst ger dem otroliga möjligheter att bygga upp möjligheten att diktera villkor, som en konsekvens av jakten på deras billiga produkter.

Sen står vi här och undrar vad som hände...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
H Harald Blåtumme skrev:
En seriös sak jag funderat på är om man blir straffad med en massa moms och tull när man beställer prylar från Amazon. En del grejer listas som att det skeppas via Amazon, andra att de levereras från tex kinesiska säljare.

Nu gjorde jag en provbeställning på de där tanklocken för att se hur det ligger till, det var i detta fall en beställning som skulle skeppas från en kinesisk leverantör. På ca en vecka beräknad leveranstid hur det nu är möjligt. Visar det sig att det tillkommer tull och ”postens avgifter” så är Amazon.se exakt som om man skulle beställa från tex Aliexpress. Vi får se!
Jag gjorde den missen och la på några billiga t-kopplingar i min beställning från Amazon.de.. trodde postfakturan var en bluff och struntade i den. En månad senare fick jag pengar tillbaka från Amazon. (13 kr, det var ju fraktfritt) Det tror jag inte att jag fått från Ali.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mystery shopping får en ny betydelse...
[bild]
4 skivor? Det är ju bara 3 bröd i beskrivningen...
 
Jonas Persson
B b8q skrev:
4 skivor? Det är ju bara 3 bröd i beskrivningen...
Eller är det 4x bröd bröd bröd =12?

Och var kommer stol, soffa verktyg mm in i ekvationen?

Översättningarna är så knasiga att man inte ens kan ana vad som stod på originalspråket.
 
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Halvsnuskiga översättningar i all är men vad tror ni om materialet i dessa. Emaljerad porslinsplast eller?

[bild]
Ser ut som plast, men när texten har med porslin kan man omöjligen veta.

Samtidigt skriver de att de behåller sitt klassiska utseende under hela sin livslängd(y) ...men hur länge är det:thinking:

Frågan om man ska köpa eller inte är ett lätt val...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane
Förutom att det är vansinniga översättningar och att sökning inte fungerar så tycker jag inte ens att det är särskilt billigt på de saker jag tittat på.

Jag hittade visserligen t.ex en Hikoki skruvdragare (DB10DL) för några hundralappar lägre pris än de vanliga konkurrenterna (1460:- istället för 1640), men å andra sidan vet jag ju vad jag får om jag beställer från någon vanlig kedja.
Enligt Amazon så är den på 18V (fel), 2 Litiumjon Batterier krävs (va, krävs det verkligen?), mätsystem = metrico och vikt=2,6 Pound

Ok, jag tror faktiskt jag vet vad jag får, men det inger ju inte direkt förtroende.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
När det kommer till verktyg är eBay bättre alla gånger nu finns ju inte riktigt eBay i Sverige tradera ägs ju av eBay men har inte alls samma utbud som eBay har utomlands
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Men sen då!? 50 000 artiklar och det går inte ens att välja bara tangentbord, än mindre trådlöst, gaming, rgb eller liknande. Det finns ett filter, men där kan du välja bland sju tillverkare, varav de flesta inte är vad man vill filtrera på, typ Microsoft, HP eller Acer. Du kan även välja leverantör, en massa kineser och någon Tysk.
Ja, det är lättare att hitta rätt grejer i behållarna på en svensk kommunal avfallsanläggning än på Amazon.
Det är en virtuell soptipp av grejer till salu.

Det finns helt klart ett inbyggt problem med att försöka sig på att sälja precis allt i sin butik. Det kräver otroligt mycket av gränssnittet och handlaren bakom för att det ska bli bra. Här har Amazon verkligen inte ansträngt sig ett dugg.
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
T tompaah7503 skrev:
Ja, det är lättare att hitta rätt grejer i behållarna på en svensk kommunal avfallsanläggning än på Amazon.
Det är en virtuell soptipp av grejer till salu.

Det finns helt klart ett inbyggt problem med att försöka sig på att sälja precis allt i sin butik. Det kräver otroligt mycket av gränssnittet och handlaren bakom för att det ska bli bra. Här har Amazon verkligen inte ansträngt sig ett dugg.
Samtidigt måste de ha mycket bra kontroll i logistiken, typ av vara, antal, vilket lager mm. Men de har kastat ut allt det med badvattnet när de byggde webbsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.