B byggarätt skrev:
Förutom styrningen hur tycker du fläktkonvektor integreras i inredningen jämfört med LVP?
Hur skulle du göra för att integrera en sån här i inredningen?

Väggmonterad inomhusdel av en vit luftkonditioneringsenhet mot en neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sån där är tyvärr omöjlig att integrera i inredningen jämfört med innedelen till en luftvärmepump.
 
useless useless skrev:
Hur skulle du göra för att integrera en sån här i inredningen?

[bild]
Tja det blir lite knepigt....:D
Jag trodde inte att fläktkonvektorer i princip är ikapp lvp!
Då är det bara styrningen och integration med ventilation kvar?
 
Hur mycket integration med ventilationen har en luftvärmepump?
 
useless useless skrev:
Hur mycket integration med ventilationen har en luftvärmepump?
Lika mycket som en fläktkonvektor!
 
Inte alls med andra ord.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
@byggarätt

Viessmann kan styra värme, FTX, frikyla, aktiv kyla, hela klabbet från BVP styrningen.

Finns konvektorer med filter, avfuktning mm.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@byggarätt

Viessmann kan styra värme, FTX, frikyla, aktiv kyla, hela klabbet från BVP styrningen.

Finns konvektorer med filter, avfuktning mm.
Alla styrsystem borde vara öppen programvara så att man kan lägga till vad man vill och behöver
 
HenningÖland HenningÖland skrev:
Hej !

Jag skall bygga hus på Öland. 2 plan. Källare och markplan. Jag skall ha golvvärme i källaren samt på markplan. Som komplement vill jag sommartid kunna kyla mitt sovrum som ligger i söder. Har hört att man kan kyla via bergvärme.

Vem har erfarenhet av bra kylinstallationer och hur väl de fungerar ?

Tacksam för alla råd runt installation av bergvärme.

Huset blir ca 180-200 kvm.
Sovrummet 13 kvm.

mvh Fredrik
Hej, det här är inget råd utan snarast en allmän kommentar utgående från mina personliga erfarenheter.
Jag installerade bergkyl våren 2019 i ett ca 200 kvm tvåvångshus plus källare (alla våningar inklusive källaren har golvvärme). Värmen/kylan kommer från ett borrhål som är ca 200 m djupt, men värmen - som fungerar bra - används sällan (jag har i stort sett gratis tillgång till ved och värmebehållaren rymmer 4000 liter vatten), hålet borrades några år tidigare.
Kylningen är ineffektiv, men behovet är ganska stort, ca 400 kubikmeter... Emellertid är också kylningen nära elementet överraskande svag (På kvällen är temperaturen också nära apparaten högre än på morgonen en varm dag, inte lägre även om aggregatet körts hela dagen).
Min uppfattning är att kylvätskan korrekt nog cirkuerar vätskan från bergbrunnen, medan returen går genom värmeaggegatet (också förmodligen korrekt, men jag tycker att returen borde gå rakt ner till berget). Värmeaggregatet är alltid uppvärmt till mer än 50 grader, ofta till drygt 80 för att få varmvatten, men inte med bergväme utan med vedeldning. Jag har ingen badbalja eller simbassäng som kräver uppvärmning (vilket skulle kunna kyla berget). Nu undrar jag om cirkulationen genom värmeaggretatet värmer returvätskan? Någon som vet?
Jag kan förstås specificera uppgifter om kyl - och värmeaggretat, men tror att de flesta anläggningar är kopplade på samma sätt. Skoj om någon kommenterar mitt inlägg, jag är ny medlem!
Huset, byggt år 2000, är för övrigt isolerat med cellull, inte bergull. En dag då det blåste fick jag in en stor portion ull på golvet under apparaten. Jag måste alltså isolera kylapparatens rör och tog därför bort höljet. Då kunde jag konstatera, genom att provköra medan elementet var framlagt, att det visst cirkulerar vätska genom aggregatet, temperaturen sjunker vid elementet någon grad. Kylningen har nämligen varit så svag att det varit oklart om den överhuvudtaget fungerat... Installatören behagar förstås inte svara på mejl (borde begärt garantireparation och inte fixat isoleringen själv)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.