Hej!
Jag beställde en renovering för mitt gamla badrum för ungefär 2 år sen, den var i dåligt skick sen jag köpte BRF:en.

När allt gjordes klart så var jag nöjd med badrummet, jag såg några svarta fläckar på fogarna men tänkte bara att det var missfärg, jag tittade närmare på det och det visade sig vara hål, jag har garanti och har mejlat företaget som utförde jobbet.
Jag är ingen expert, men kan det vara så att vattnet har runnit ner mot tätskicktet? måste man torka ut badrummet med en fläkt ? eller räcker det att de skall täta till det?
Vad kan jag kräva ?

Jag tackar för svaren på förhand.
 
  • Svarta fläckar och hål i badrumsfogen som visar potentiellt vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nahaufnahme von schwarzen Flecken und Löchern in den Fugen zwischen den Badezimmerfliesen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på svarta fläckar och möjliga hål i badrumsfog där golv möter vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på kakelfogar med svarta fläckar och hål som kan indikera vattenskador efter badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Endast estetiskt, har ingen betydelse för funktionen
 
K Kromo skrev:
Endast estetiskt, har ingen betydelse för funktionen
Tack för svaret, jag la till en bild som jag missade innan, men ska det verkligen vara såhär efter 2 år? man ser genom hålet.
 
Karlia
Jag tycker att det ser ut som silikonfogar som släppt. Tycker nog att de borde sitta kvar längre om de inte utsätts för slitage. Å andra sidan är det enkelt att ta bort och lägga på nytt.
 
Karlia Karlia skrev:
Jag tycker att det ser ut som silikonfogar som släppt. Tycker nog att de borde sitta kvar längre om de inte utsätts för slitage. Å andra sidan är det enkelt att ta bort och lägga på nytt.
Hej!
Ja det är silikonfogar, ska det inte vara något bakom de istället för ingenting? Samma massa som finns på resten utav badrummet?
 
Karlia
Jag är ingen badrumsexpert men som jag förstår går vatten genom kakel och klinkers, tätskiktet är det som skyddar huset från väta. Tänker att silikon används bla i hörn för att det går att få snyggt.

Silikonar själv runt badkaret så vatten inte ska rinna ner i glipan och ut på golvet. När jag bytte tröskel la jag på silikon så det inte skulle komma vatten under tröskeln.

Visst kan du fråga hantverkaren som gjorde jobbet om hen kan tänka sig att lägga på nytt silikon. Fast jag har ingen aning om det går på garantin.
 
T
Som sagt är det bara estetiskt, du har ju ett tätskikt under plattorna som skyddar intilliggande konstruktioner. Med det sagt så ser silikondragningen för jävligt ut, be firman att dom skär bort all silikon och gör ett nytt försök, snyggt denna gång får man ju hoppas.
 
B Brato86 skrev:
kan det vara så att vattnet har runnit ner mot tätskicktet?
Det är ju just det vattnet gör och det tar sig genom fogarna och plattorna med så det är därför man har tätskiktet under. ;)
Du behöver inte göra något åt det om det inte är av rent estetiska skäl.
Snyggt har de ju inte lyckats göra det tyvärr.... silikonen såg ju riktigt fult och kladdigt ut. :(

Karlia Karlia skrev:
Å andra sidan är det enkelt att ta bort och lägga på nytt
Enkelt vet jag inte om jag håller med om men visst... allt e ju relativt :surprised:;)

Karlia Karlia skrev:
Fast jag har ingen aning om det går på garantin.
Finns inga garantier på sådant.

T tank77 skrev:
be firman att dom skär bort all silikon och gör ett nytt försök, snyggt denna gång får man ju hoppas.
Jag hade nog sagt att TS lika gärna kunde ta bort och lägga en ny själv för det kan inte bli fulare... :crysmile:;)
Han kan ju ändå inte få hantverkaren att göra om det gratis efter 2år. ;)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Enkelt som i visserligen tidskrävande att få bort allt men jag som amatör klarar det.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Enkelt som i visserligen tidskrävande att få bort allt men jag som amatör klarar det.
Ok.... ja då är jag med dig... och det är ju så jag avslutar mitt förra inlägg med... men inget kul jobb ;)
Man måste ju även tvätta rent riktigt noga för att ny silikon ska fästa vilket många missar.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag skulle inte ta in hantverkare för det eller fråga om garanti.. Men tänker ändå att TS kan fråga de som utförde jobbet, med lite tur kan det gå på good will.
 
T tank77 skrev:
Som sagt är det bara estetiskt, du har ju ett tätskikt under plattorna som skyddar intilliggande konstruktioner. Med det sagt så ser silikondragningen för jävligt ut, be firman att dom skär bort all silikon och gör ett nytt försök, snyggt denna gång får man ju hoppas.
Tack för hjälpen, en polare som är inom bygg men inte badrum berttar att det skall vara bruk i hörnen också, så efter silikonet skall det vara bruk bakom, som verkar missats här, kan det stämma?
 
Karlia Karlia skrev:
Jag skulle inte ta in hantverkare för det eller fråga om garanti.. Men tänker ändå att TS kan fråga de som utförde jobbet, med lite tur kan det gå på good will.
Detta borde ingå inom garanti väl?
 
Karlia
Det kan jag inte svara på, tänker att det kan gå som slitage. Silikonfogar håller inte för evigt. Men du har ju ingenting att förlora på att fråga firman som renoverade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.