18 418 läst · 108 svar
18k läst
108 svar
Provtrycka golvvärme LK
Bästa svaret
Att dra i en 16 pexslang i tomrören som redan ligger längs med väggen är inga problem. Man brukar säga att man kan byta en slang som är upp till 20 meter lång och med 2 skarpa böjar. Jag har själv bytat slangar som är ca 15 meter med 2 skarpa böjar. Med en skarp böj så menas t.ex. en LK Väggbockstöd Grip. När man ska dra igenom den nya slangen så gäller det bara att slitsa slangen som dras igenom samt använda en del glidmedel. Röret ska slitsas (göra det konformat) ca 30-40 cm.
ah! Säkert jag som googla kasst men den längdangivelsen hittade jag aldrig. Slitsade nog Max 10cm. Men förstår faktiskt ändå inte varför man valt att göra räfflat skyddsrör. Böjförmåga kanske? (Sorry, OT på ts frågeställning här)S simmeboy skrev:Att dra i en 16 pexslang i tomrören som redan ligger längs med väggen är inga problem. Man brukar säga att man kan byta en slang som är upp till 20 meter lång och med 2 skarpa böjar. Jag har själv bytat slangar som är ca 15 meter med 2 skarpa böjar. Med en skarp böj så menas t.ex. en LK Väggbockstöd Grip. När man ska dra igenom den nya slangen så gäller det bara att slitsa slangen som dras igenom samt använda en del glidmedel. Röret ska slitsas (göra det konformat) ca 30-40 cm.
Anledningen till att rören är räfflade är för att minska friktionen och på så vis göra det lättare att dra igenom slangen. Detta är precis samma princip som el-rör har. Vad dom där 20 meterna kommer ifrån vågar jag inte säga, förmodligen från mina kollegor. Vill man ha kunna dra längre än 20 meter så kan man alltid dra igenom en dragfjäder och dra in den i slangen.
Sedan borrar man ett hål i slangen så att man kan dra igenom en ståltråd eller något liknanden för att binda fast slingen i fjädern. I träbjälklag eller i väggar så gäller det att fästa upp slangen någorlunda så att den inte korvar sig när man ska dra igenom slangen. El-rör har precis samma princip här, är slangen inte fastsatt i väggen eller i golvet så kan det bli svårt att få igenom elsladdarna också.
Sedan borrar man ett hål i slangen så att man kan dra igenom en ståltråd eller något liknanden för att binda fast slingen i fjädern. I träbjälklag eller i väggar så gäller det att fästa upp slangen någorlunda så att den inte korvar sig när man ska dra igenom slangen. El-rör har precis samma princip här, är slangen inte fastsatt i väggen eller i golvet så kan det bli svårt att få igenom elsladdarna också.
Återkopplat med Uponor/LK systems och jag kommer göra ytterligare en provtryckning enligt de skriftliga föreskrifter som leverantörerna har.
Mest för att vara vattentät vid eventuella garantiärenden. När det är slutfört i veckan summerar jag mina erfarenheter/slutsatser.
Mest för att vara vattentät vid eventuella garantiärenden. När det är slutfört i veckan summerar jag mina erfarenheter/slutsatser.
Pratade med LK precis och enligt rådande byggföreskrifter skall man kunna byta 10 meter PEX 16 mm i ett ingjutet LK tomrör. Då gäller att man har maximalt 2 st 90graders böjar med böjradie 100mm. Trots det kommer glidex och eventuellt dragtråd behövas.
Nu kommer jag trots detta ändå dra om tomrören så de blir mer raka.
Nu kommer jag trots detta ändå dra om tomrören så de blir mer raka.
Ok, nu har jag dragit om de två tomrör som ska förse badrummet med golvvärme lite senare efter plattan är gjuten.
Det första röret som är närmst väggen är tappvarmvatten, sedan retur-golvvärme och sist till-golvvärme. Se bild nedan.
Och här vyn med badrummet.
Jag gör inte bort mig nu då..Så att det blir kalla stråk orsakade av rören som går ovanpå armeringen?
Det första röret som är närmst väggen är tappvarmvatten, sedan retur-golvvärme och sist till-golvvärme. Se bild nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här vyn med badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gör inte bort mig nu då..Så att det blir kalla stråk orsakade av rören som går ovanpå armeringen?
Provtryckt golvvärmen nu enligt instruktion dvs 8.6 bar i 30 min och 4.5bar i 90 min.
När jag sänkte till 4.5 så steg trycket till 4.8 efteråt eftersom slangarna drar sig tillbaka.
Enligt LK så klarar dessa slangar PN6 10 bar i praktiken utan problem.
Låter det ligga på 4.5 bar över helgen. Gjutning på tisdag.
När jag sänkte till 4.5 så steg trycket till 4.8 efteråt eftersom slangarna drar sig tillbaka.
Enligt LK så klarar dessa slangar PN6 10 bar i praktiken utan problem.
Låter det ligga på 4.5 bar över helgen. Gjutning på tisdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har just nu tryck i slangarna på 2bar. Men jag kommer inte sätta igång värmen förrän i februari typ. Fram till det kommer ju det frysa. Hur ska jag gå till väga för att slangarna inte ska frysa sönder?
Där jag bor blir det som kallast ca -10 grader.
Tack,
Där jag bor blir det som kallast ca -10 grader.
Tack,
Om jag ska tömma systemet, räcker det att jag öppnar ventilen så övertrycket rinner ut, eller måste jag suga upp allt vatten?MathiasS skrev:
Blanda i 20-30% glykol.
Gärna propylenglykol som inte är giftig.
Svårare att blanda in efter att slingorna redan är fyllda... Du får kanske lov att skaffa en billig pump av något slag. Kolla vad som finns som är till husvagnar och båtar, typ
Gärna propylenglykol som inte är giftig.
Svårare att blanda in efter att slingorna redan är fyllda... Du får kanske lov att skaffa en billig pump av något slag. Kolla vad som finns som är till husvagnar och båtar, typ
Jag tänkte ändå att det är enklast att tömma systemet. Finns väl ingen mening ha systemet fyllt eftersom det dröjer 3 månader innan jag ska köra skarpt. Så du menar jag behöver en pump för att tömma systemet helt på vatten?Mikael_L skrev: