G Gabsson skrev:
Verkligen. Men jag upplever att så ofta är fallet att tillverkarnas manualer inte alltid är förankrade bland de som monterar det.
Ska givetvis ringa LK systems också för att få klartecken. Rörmokarna tycker det är vansinnigt att provtrycka 8.6 bar. Och dessa är erfarna, minst 30 års erfarenhet. Med över 1000 installerade system i ryggen.
Då följer de inte föreskrifterna, och ska då skriva i provtryckningsprotokollet varför de frångår dessa.

• Gilla
hlph
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det är för att de båda hänvisar till gällande branschregler enligt VVS AMA och Säker Vatten
Kan tillägga att rörmokarna har säkert vatten-intyg allihopa och gått kurser hos Uponor/LK.

L lordi skrev:
Då följer de inte föreskrifterna, och ska då skriva i provtryckningsprotokollet varför de frångår dessa.
Du har antagligen rätt. Jag försöker bara beskriva hur verkligheten ser ut, och att det är en djungel för mig som lekman.

G Gabsson skrev:
Kan tillägga att rörmokarna har säkert vatten-intyg allihopa och gått kurser hos Uponor/LK.
Ja, tyvärr så säger certifieringen inte så mycket. Det finns numera gott om arbetskraft från öst som har klarat kursen utan att ens kunna språket. Jag är själv inget fan av Säker Vatten, däremot så ska man som installatör alltid följa tillverkarens anvisningar, VVS AMA samt Boverkets Byggregler.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag själv testtrycka vid 2.5 bar under en vecka är mer pålitligt än testtrycka 8.6 bar under 90 min. Men det är min personliga åsikt utan att ha evidens för det.
Det känns som provningsinstruktionen är satt så just för att ofta är projekten under tidspress och rörmokaren kan inte följa upp trycket/läckage under en vecka.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Beräkningstrycket är ju högsta tillåtna drifttryck, eller som kan uppstå. Hur högt tryck kan det uppstå i ditt system?

Detta ska multipliceras med 1,43 enligt tillverkarens rek.

Avsäkrar du eller anser att ditt högsta drifttryck är lägre än exempelvis 6 bar på tappvarmvatten (som är normalt beräkningstryck på tappvarmvatten) kan du således ha ett lägre provtryck och fortfarande följa tillverkarens rekommendation.

Vad som är fackmannamässigt i frågan vilket som är godkänt lägsta beräkningstryck för respektive system vet jag inte.

Peter1986 Peter1986 skrev:
Beräkningstrycket är ju högsta tillåtna drifttryck, eller som kan uppstå. Hur högt tryck kan det uppstå i ditt system?

Detta ska multipliceras med 1,43 enligt tillverkarens rek.

Avsäkrar du eller anser att ditt högsta drifttryck är lägre än exempelvis 6 bar på tappvarmvatten (som är normalt beräkningstryck på tappvarmvatten) kan du således ha ett lägre provtryck och fortfarande följa tillverkarens rekommendation.

Vad som är fackmannamässigt i frågan vilket som är godkänt lägsta beräkningstryck för respektive system vet jag inte.
Enligt Uponor och LK är beräkningstrycket= tryckklassen på rören. I detta fall PN6, 6 bar.

Mikael_L
Jag har nyss provtryckt övervåningens golvvärme (bara en slinga, i badrum).
Jag körde med 3 bar och tryckluft.

När jag provtryckte alla slingor i betongplattan (nedervåningen) innan gjutningen så tryckte jag med vatten, använde kommunala nätet och minns inte vilket tryck jag testade med, men under 5 bar kan jag vara rätt säker på, misstänker att jag körde med 3-4 bar.

Vad som står för tryck i några instruktioner har jag inte speciellt koll på, men ärligt talat skiter jag i det, jag kommer aldrig ha över 1bar i systemet sen.

Skulle jag arbeta professionellt med detta så skulle jag inte kunna runda tillverkarens anvisningar såhär godtyckligt, då måste man ju ha 100% fackmannamässighet och seriositet, men detta var alltså mina val såsom privatperson och jobb jag gjorde åt mig själv.
Tilläggas kan ju också att jag i några år jobbat mycket med tryckmätningar/trycktestningar, dock inom ett helt annat område, så mina val är inte bara något som fladdrade förbi i hjärnan.

1,43ggr är ett värde som är kommet ifrån PED-norm, man hittar fler testtryck att välja beroende på produkt. ASME har också olika testtryck, 1,25, 1,3 och 1,5 ggr drifttryck är de vanligaste där. Men det finns en uppsjö med standards och normer.
Förutom att tillverkare kan (ibland) välja hur de vill. Men ofta ser det fint ut att hänvisa till någon norm/standard med en massa fina siffror och bokstäver, typ;
ASME B31.3
EN 13445
PED 2014/68/EU - directive

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
G Gabsson skrev:
Om jag ska vara ärlig så tycker jag själv testtrycka vid 2.5 bar under en vecka är mer pålitligt än testtrycka 8.6 bar under 90 min. Men det är min personliga åsikt utan att ha evidens för det.
Det känns som provningsinstruktionen är satt så just för att ofta är projekten under tidspress och rörmokaren kan inte följa upp trycket/läckage under en vecka.
Anledningen till det höga trycket är att röret ska "sätta sig". Den vidgas något. Sedan sänker man trycket och låter den dra ihop sig litegrann. Därför stiger ofta trycket något under fas 2.
Sedan brukar man ofta låta slingorna vara trycksatta under byggtiden, för då kan man hålla koll på om någon råkar dra i en skruv eller spik i någon slinga.

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Mikael_L
L lordi skrev:
Sedan brukar man ofta låta slingorna vara trycksatta under byggtiden, för då kan man hålla koll på om någon råkar dra i en skruv eller spik i någon slinga.
Med lite tur kanske t.o.m snickarjäveln kommer springandes och berättar det själv så fort det började spruta ut (lite) vatten, så man slipper leta så jävligt efter skadan!

• Gilla
lordi
  • Laddar…
G Gabsson skrev:
Enligt Uponor och LK är beräkningstrycket= tryckklassen på rören. I detta fall PN6, 6 bar.
Ja, jag såg det också när jag kikade nu. Pratar man beräkningstryck rent allmänt, så är det inte tillverkaren som definierar det utan systemet. Men man avviker ju likväl från deras instruktion om man inte använder det :)

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med lite tur kanske t.o.m snickarjäveln kommer springandes och berättar det själv så fort det började spruta ut (lite) vatten, så man slipper leta så jävligt efter skadan!
Japp. Ytterligare en anledning till att ha lite tryck i slingorna. Synd att det inte räcker till att ge snickaren en rejäl dusch :p

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Peter1986 Peter1986 skrev:
Ja, jag såg det också när jag kikade nu. Pratar man beräkningstryck rent allmänt, så är det inte tillverkaren som definierar det utan systemet. Men man avviker ju likväl från deras instruktion om man inte använder det :)
Just nu har jag fortsatt tryck i slingorna eftersom vi lade armeringen idag och vill säkerställa tätheten.
Trycket är just nu 2.1 bar. Det var 2.6 bar i fredags.

Renoveringslokal med installerad golvvärme på armeringsnät, synliga träbjälkar och vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av golvvärme med synliga rör och elledningar framför en oputsad tegelvägg och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
G Gabsson skrev:
Trycket är just nu 2.1 bar. Det var 2.6 bar i fredags.
Verkar inte helt bra.
Trycket kan (och brukar) förändras med omgivningstemp, men då bör du se 2,6 bar igen någon gång då tempen i rummet blivit densamma.

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.