Fulkemisten
Jag säger det igen. Alkalinitet är ett SLARVIGT ord för vattnets buffertförmåga eller kapacitet. Ett tips är att damma av kemiboken från högstadiet eller om det kanske var gymnasiet. Det beror rätt mycket på vad flockningsmedlen innehåller eller om du vill kalka av vattnet vad du bör ha för buffertkapacitet eller t ex om vad ditt vatten har för hårdhet. Mjukt vatten har ofta lägre och hårt vatten högre buffertkapacitet, men det beror också på andra saker, man skiljer t ex på karbonathårdhet och icke-karbonathårdhet som har med mängd löst vätekarbonat och framförallt i de flesta fall mängd löst kalciumkarbonat att göra vid det förstnämnda och med innehåll av innehåll samma katjoner bundna som andra metallsalter vid det sistnämnda. Tyvärr finns det inget generellt svar såklart. Jag funderar över ditt problem och kommer inte fram till någon bra lösning. Tror du behöver testa fler egenskaper hos vattnet, vi missar något här.
 
ja, jag har lite fler ledtrådar.

Jag tog som sagt vattnet från kran som ligger efter mitt kalkfilter. Kalkfiltret är nedställt på extremt låga nivåer och bör vara näst intill kalkfritt. MEN, jag kollade i salttunnan och såg att jag missat fylla på och det var bara väldigt lite salt kvar i botten. Påfyllt nu....

Det kan alltså vara så att kalkfiltret inte fungerat som det skulle när jag fyllde på poolen. Mätning av hårdhet i vattnet innan filtren installerades var mellan 14-15. Rätt hårt alltså. Men tvivlar på att jag skulle ha mycket kalk i poolen pga av filtret. Det har inte varit slut på salt länge. Jag brukar vara rätt noga med att fylla på.

Men en fråga: Varför envisas alla pooltillverkare och forum med att ha rekommenderade nivåer för alkalinitet (min- och maxnivå? Jag ligger nog lätt kring eller över 240. Det vill säga dubbla maxvärdet av vad som rekommenderas. Men varför rekommenderas det? Det låter ju som man bör ha högt?
 
Fulkemisten
Du ökar ofta alkaliniteten med kalk eller krita, båda innehåller kalciumkarbonat. Samtidigt som du ökar buffertkapaciteten ökas alltså karbonathårdheten och vattnets "kalkinnehåll", flockningsprocesser med järn eller aluminiumsalter fungerar alltså bättre men poolen kalkar igen, det gäller att hitta en balans.
 
Jag är ingen expert,så det är bra om någon mer håller med. Men skulle du inte kunna spä med några tunnor regnvatten? Lågt PH, mjukt vatten, lite mineraler. Hur alkaniteten är i regnvatten vet jag dock inte.
 
Fulkemisten
O oddiq skrev:
Lågt PH, mjukt vatten, lite mineraler. Hur alkaniteten är i regnvatten vet jag dock inte.
Buffertförmågan hos regnvatten är obefintlig. Dock ej sagt att det inte kommer funka att göra så, man kan ju buffra regnvattnet. Bäst är att testa sig fram med det vatten man har i kranen och inte blanda in okända faktorer.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Buffertförmågan hos regnvatten är obefintlig. Dock ej sagt att det inte kommer funka att göra så, man kan ju buffra regnvattnet. Bäst är att testa sig fram med det vatten man har i kranen och inte blanda in okända faktorer.
Det jag har att välja på är vatten från kran som gått igenom kalk och uranfilter eller vatten från en annan kran som är ofiltrerat brunnsvatten (14-15 i hårdhet). Jag kommer tömma och börja om imorrn. Vill får bort allt som känns som små sandpartiklar i poolen. Funderar på att blanda 50/50 med filtrerat/ofiltrerat vatten. Lär landa på 7 i hårdhet. När jag fyllt upp mäter jag ph och justerar ner direkt istället för att vänta nån vecka som jag gjorde senast. Då borde jag slippa utfällningarna. Därtill biocools desinficering mer rekommenderade uppstartsmängder.

Regnvatten kan väl vara rejält skitigt med mycket föroreningar vad jag hört, även om det må vara kalkfritt.
 
Jag kollade våra tidigare vattenmätningar och alkaliniteten var då 350 +- 53.

Jag håller på att tömma poolen och kan bekräfta att det är vitt pulver i poolen. Som tidigare någon skrev lär det vara kalkutfällningar pga högt ph.

Jag fortsätter tömma och sen städar jag ur. Oklart hur mycket som sitter i filter men i och med att systemet bara körts någon vecka rör jag inget i filtrena. Jag fyller på med vanligt hushållsvatten (filtrerat) och blandar ut med vatten från trädgårdsslangen (ofiltrerat, hårt vatten).

Därefter sänker jag ph direkt under pågående värmning av poolen.

/Henke
 
Någon mer som får järnutfällningar på vit pool?
Vi får städa smutsranden ofta men ser att det liksom har runnit ner under vattenytan då locket varit på. Svårt att få bort. Vad gör ni åt det?
 
H henlin431 skrev:
Jag kollade våra tidigare vattenmätningar och alkaliniteten var då 350 +- 53.

Jag håller på att tömma poolen och kan bekräfta att det är vitt pulver i poolen. Som tidigare någon skrev lär det vara kalkutfällningar pga högt ph.

Jag fortsätter tömma och sen städar jag ur. Oklart hur mycket som sitter i filter men i och med att systemet bara körts någon vecka rör jag inget i filtrena. Jag fyller på med vanligt hushållsvatten (filtrerat) och blandar ut med vatten från trädgårdsslangen (ofiltrerat, hårt vatten).

Därefter sänker jag ph direkt under pågående värmning av poolen.

/Henke
Har nu tömt, tvättat ur och fyllt på. Kör 50/50 gällande filtrerat/ofilrerat. Underligt nog ser ph ut att ligga mellan 7,2 och 7,8 och betydligt närmare 7,2, alkalinitet mellan 180-240. Så just nu är det ju inget att justera.

Felet jag gjorde tidigare var väl kanske att inte hugga ph-värdet så fort det drog iväg. Det vill säga justera så fort det blev skillnad. Kalk fäller alltså ut rätt snabbt som jag förstått det. Missar man kolla på en vecka kan man ha fullt med kalksand längs botten.
 
  • Gilla
skogstomten
  • Laddar…
Fulkemisten, har du en bra utläggning på Biocools produkt "Disinfect my pool"? Eller Guardian sciencewater och dess verksamma ämne?

Jag hörde av mig till en leverantör som säljer Guardian sciencewater och bad om tester. Svaret jag fick var att de inte hade tester men att de sålt 1807 flaskor och hade fått väldigt lite klagomål (?)

Jag funderar själv på att börja kränga vanligt vatten i snyggt etiketterade 1-litersflaskor för 500 spänn litern. Jag försäkrar att ämnet är bra för naturen och betydligt skonsammare än klor.

Sen om det funkar, ja...det kanske kvittar. Det är ju miljövänligt...och kan användas till lite av varje.

Jag fortsätter med Biocool. Ser väl egentligen bara att jag doserat lite för lite. Trodde jag hade 1 kubik i poolen men den rymmer tydligen 1,8 kubik full och vi har väl kanske 1,5 kubik vatten i den. Jag har alltså använt för lite medel hittills.

Knappast relaterat till min kalkutfällningen men ville passa på att nämna det.

Ändrade för övrigt filtercyklerna från 2 x 10 h per dag till 2 x 4 hr per dag. Kikade igenom många olika leverantörers rekommendationer worldwide och de flesta rekommenderar 2 x 2-4 hr per dag, det vill säga mellan 4-8 h totalt per dag. Sällan mer.

/H
 
Redigerat:
  • Haha
Sindbad
  • Laddar…
Hmm, nu dök det upp en försändelse från Svenska Badtunnor i MinaPaket-appen. 8kg och ska hämtas hos ombud, så det lär väl vara pump och värmare då, men inget lock.:thinking:
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Fulkemisten, har du en bra utläggning på Biocools produkt "Disinfect my pool"? Eller Guardian sciencewater och dess verksamma ämne?
Jo men visst. Först det här med poolrening, det bygger oftast på tre principer, dels antibakteriell verkan/nedbrytning av andra organiska ämnen, denna nedbrytning kan ske på lite olika vis beroende på vad man använder för kemikalie.
Vidare behöver man ibland något slags flockningsmedel som kan reagera med mycket små partiklar som inte fastnar i filtret och genom denna reaktion göra så att de klumpar ihop sig och sedan fastnar.
Sist har vi då mekanisk filtration, det har egentligen inget med kemi att göra, partiklar över en viss storlek stannar i filtratet vad man nu har för något.

Nu behandlar vi alltså främst desinfektionsmedel (den första principen ovan).

Biocools produkt innehåller didecyldimeteyammoniumklorid, detta skall ej förväxlas med det som i dagligt tal kallas klor (vanligen natriumhypoklorit). Grundämnet klor ingår faktiskt i ganska många olika föreningar men betyder absolut inte att bara för att ett medel innehåller klor så fungerar det som "klor".

Didecyldimeteyammoniumklorid verkar genom att bryta ned lipidbindningar i bilager, vad betyder det här då för icke fulkemister? Jo, att bakteriers cellmembran förstörs så att de dör, lite som vissa typer av antibiotika fungerar (fast då med annan mekanism), vad didecyldimeteyammoniumklorid inte verkar göra lika bra som klor är att oxidera, dock verkar det troligen göra detta till en viss grad, vi kommer till det här med oxidation... Produkten verkar inte innehålla något flockningsmedel, óm man vill använda detta får man lägga till det. Det är helt enkelt ett desinfektionsmedel som även används mycket inom sjukvården (dock inte i Sverige vad jag känner till, kanske inom sterilteknik?)

Guardian sciencewater fungerar enligt tillverkaren som en trestegsraket med tre olika ämnen. Först en så kallad surfactant eller så kallat ytaktivt ämne som minskar ytspänning mellan oblandbara ämnen och alltså gör att t ex ett desinfektionsmedel löst i vatten kan komma åt ämnen lösta i fetter, den löser alltså enligt uppgift biofilm och är i sig själv verksam mot t ex cellväggar och heter polyetylenimin. Det är helt enkelt samma princip som ett tvättmedel med tesider (som ju alla såklart har koll på vad det är, man har ju tvättat :crysmile:). Sedan ett rent desinfektionsmedel som svävar fritt i vattnet och gör samma sak som Biocools produkt och klor, denna heter egentilgen inget vettigt men består av metylamin (som är det Walter deriverar metylamfetamin av i tv-serien Breaking Bad, rekommenderas starkt att ses om ni inte redan gjort det) med en massa extrasaker påsatta, typ kloridgrupper, funkar troligen genom oxiadation som vi återigen kommer till i avsnittet om klor.

Sist så innehåller den nån slags polymer som alltså är en lång kolvätekedja med andra ämnen insprängda (i det här fallet grundämnena klor och kväve). Denna polymer heter, håll i er, poly(iminocarbonimidoyliminocarbonimidoylimino-1,6-hexanediyl)hydroklorid och sätter sig alltså på poolytorna (utan att vara en surfactant) och verkar lätt desinficerande över tid (hur det funkar vete fan men troligen med någon av tidigare nämnda mekanismer.

Sist har vi då klor som du inte bad om men får ändå för det är så enkelt och jag behöver inte göra research i obskyra svårfunna produktdatablad och kolla upp ämnet i pubchem (som är en förträfflig databas över typ alla ämnen som finns)

Klor, eller egentligen natriumhypoklorit verkar genom att klor är ett starkt oxidationsmedel, oxidation tror många har med syre att göra men det är så att syre heter oxygen på engelska för att det är en bra oxidator. Oxidation innebär att ett ämne (jon) snor elektroner från ett annat så att det istället blir en jon, då bryts strukturer upp eller bildas och förändras, t ex cellväggar hos bakterier eller andra strukturer i fettsyror från svett eller hud eller så. Klor är väldigt bra på det här, det mesta av kloret är alltså bundet i natruimsaltet av hydrokloritsyra men också fritt som kloridjoner i vattnet, det är detta som är aktivt, när det luktar badhus är det alltså inte fritt klor som luktar utan bundet (främst med svettpartiklar) och halten fritt klor är för låg, det är dessa kloraminer som orsakar inte bara lukt utan även hudirritatation och ögonsveda (eller om man precis har chokklorerat så det är inte helt sant). Lösningen är alltså att tillsätta mer klor eller t o m chocklorera om det luktar klor, då bryts kloraminerna ned och halten fritt klor ökar. Klor förbrukas kontinuerligt, dels av oxidationen men så bryts det även ned av solljus, det gör troligen de andra medlen också men det har jag inte hittat någon uppgift på.

Vill ni ha ett inlägg om flockningsmedel och hur dessa fungerar så säg till.

Fulkemi när den är som bäst.

Långt inlägg, sorry, hoppas det hjälper någon eller i alla fall stillar den nyfiknes vetgirighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Linkt och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
En intressant detalj i sammanhanget är att de flesta verkar hälla i alla möjliga väl marknadsförda medel i sin pool utan att alls förstå vad dessa gör, däremot om man ska pula med el eller dränera om eller renovera badrummet eller nåt så är det så jävla noga... :surprised::crysmile::cool:
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo men visst. Först det här med poolrening, det bygger oftast på tre principer, dels antibakteriell verkan/nedbrytning av andra organiska ämnen, denna nedbrytning kan ske på lite olika vis beroende på vad man använder för kemikalie.
Vidare behöver man ibland något slags flockningsmedel som kan reagera med mycket små partiklar som inte fastnar i filtret och genom denna reaktion göra så att de klumpar ihop sig och sedan fastnar.
Sist har vi då mekanisk filtration, det har egentligen inget med kemi att göra, partiklar över en viss storlek stannar i filtratet vad man nu har för något.

Nu behandlar vi alltså främst desinfektionsmedel (den första principen ovan).

Biocools produkt innehåller didecyldimeteyammoniumklorid, detta skall ej förväxlas med det som i dagligt tal kallas klor (vanligen natriumhypoklorit). Grundämnet klor ingår faktiskt i ganska många olika föreningar men betyder absolut inte att bara för att ett medel innehåller klor så fungerar det som "klor".

Didecyldimeteyammoniumklorid verkar genom att bryta ned lipidbindningar i bilager, vad betyder det här då för icke fulkemister? Jo, att bakteriers cellmembran förstörs så att de dör, lite som vissa typer av antibiotika fungerar (fast då med annan mekanism), vad didecyldimeteyammoniumklorid inte verkar göra lika bra som klor är att oxidera, dock verkar det troligen göra detta till en viss grad, vi kommer till det här med oxidation... Produkten verkar inte innehålla något flockningsmedel, óm man vill använda detta får man lägga till det. Det är helt enkelt ett desinfektionsmedel som även används mycket inom sjukvården (dock inte i Sverige vad jag känner till, kanske inom sterilteknik?)

Guardian sciencewater fungerar enligt tillverkaren som en trestegsraket med tre olika ämnen. Först en så kallad surfactant eller så kallat ytaktivt ämne som minskar ytspänning mellan oblandbara ämnen och alltså gör att t ex ett desinfektionsmedel löst i vatten kan komma åt ämnen lösta i fetter, den löser alltså enligt uppgift biofilm och är i sig själv verksam mot t ex cellväggar och heter polyetylenimin. Det är helt enkelt samma princip som ett tvättmedel med tesider (som ju alla såklart har koll på vad det är, man har ju tvättat :crysmile:). Sedan ett rent desinfektionsmedel som svävar fritt i vattnet och gör samma sak som Biocools produkt och klor, denna heter egentilgen inget vettigt men består av metylamin (som är det Walter deriverar metylamfetamin av i tv-serien Breaking Bad, rekommenderas starkt att ses om ni inte redan gjort det) med en massa extrasaker påsatta, typ kloridgrupper, funkar troligen genom oxiadation som vi återigen kommer till i avsnittet om klor.

Sist så innehåller den nån slags polymer som alltså är en lång kolvätekedja med andra ämnen insprängda (i det här fallet grundämnena klor och kväve). Denna polymer heter, håll i er, poly(iminocarbonimidoyliminocarbonimidoylimino-1,6-hexanediyl)hydroklorid och sätter sig alltså på poolytorna (utan att vara en surfactant) och verkar lätt desinficerande över tid (hur det funkar vete fan men troligen med någon av tidigare nämnda mekanismer.

Sist har vi då klor som du inte bad om men får ändå för det är så enkelt och jag behöver inte göra research i obskyra svårfunna produktdatablad och kolla upp ämnet i pubchem (som är en förträfflig databas över typ alla ämnen som finns)

Klor, eller egentligen natriumhypoklorit verkar genom att klor är ett starkt oxidationsmedel, oxidation tror många har med syre att göra men det är så att syre heter oxygen på engelska för att det är en bra oxidator. Oxidation innebär att ett ämne (jon) snor elektroner från ett annat så att det istället blir en jon, då bryts strukturer upp eller bildas och förändras, t ex cellväggar hos bakterier eller andra strukturer i fettsyror från svett eller hud eller så. Klor är väldigt bra på det här, det mesta av kloret är alltså bundet i natruimsaltet av hydrokloritsyra men också fritt som kloridjoner i vattnet, det är detta som är aktivt, när det luktar badhus är det alltså inte fritt klor som luktar utan bundet (främst med svettpartiklar) och halten fritt klor är för låg, det är dessa kloraminer som orsakar inte bara lukt utan även hudirritatation och ögonsveda (eller om man precis har chokklorerat så det är inte helt sant). Lösningen är alltså att tillsätta mer klor eller t o m chocklorera om det luktar klor, då bryts kloraminerna ned och halten fritt klor ökar. Klor förbrukas kontinuerligt, dels av oxidationen men så bryts det även ned av solljus, det gör troligen de andra medlen också men det har jag inte hittat någon uppgift på.

Vill ni ha ett inlägg om flockningsmedel och hur dessa fungerar så säg till.

Fulkemi när den är som bäst.

Långt inlägg, sorry, hoppas det hjälper någon eller i alla fall stillar den nyfiknes vetgirighet.
Tack för bra info!

Oklart om jag behöver tillsätta flockningsmedel men det lär jag märka ifall vattnet blir dåligt. Avvaktar tills jag ser förändringar i vattnet antar jag.

Vad är anledningen till att du skulle vilja använda klor istället för Biocool (om så är fallet)?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
En intressant detalj i sammanhanget är att de flesta verkar hälla i alla möjliga väl marknadsförda medel i sin pool utan att alls förstå vad dessa gör, däremot om man ska pula med el eller dränera om eller renovera badrummet eller nåt så är det så jävla noga... :surprised::crysmile::cool:
Skillnaden är ju att felkopplad trefas direkt ger svar på om man gjort rätt eller fel. Pang så dör man! Rättvist och ärligt!

Poolen och dess medel tycker jag är värre. Blandar man fel riskerar man hudirritation och kanske nån form av elakartad stjärtklåda. Att försöka sova med sånt är ju riktigt jobbigt.

Lustigt nog både lever jag och har ingen till synes uppmärksammad stjärtklåda. Men ska jag vara helt ärlig tror jag att det senare ligger närmast till. Tror nämligen ph-värdet kommer dra iväg snart igen...

Poolen värmer ju så trefasen är nog ok :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.