Jag har en Stihl BR 450 C-EF är mycket nöjd med den. Elstarten är fantastisk. Blir aldrig mer en utan elstart.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har en Stihl BR 450 C-EF är mycket nöjd med den. Elstarten är fantastisk. Blir aldrig mer en utan elstart.
Jo helt klart får man litet andra prylar och prestanda för 4x vad den här kina 1,25 kW ”VidaXL”-blåsen kostade.

Med tanke på hur pass mycket jag använt den så kan jag säga så här i efterhand att jag borde satsat på något dylikt. Kanske jag kan se kina-blåsen som avskriven nu.... :)

___
PS. Man tror det kanske inte men en lövblås är enormt användbar, även till att rensa hängrännor med lämpliga tillbehör. Blåsa bort nysnö från bilar och gångvägar, etc.
 
Behovet som efterfrågas var grusgångar och 200m2 grus garageuppfart, behövs ingen kraftig proffsmaskin om man inte vill sprida ut gruset också
Den lilla Stihlen fungerar alldeles utmärkt och det blir effekt över. De som blåst grusgångar vet nog vad jag menar;)
 
H Harald Blåtumme skrev:
Men: en skitgrej pajade; locket till bensintanken sprack. Inte så lätt att få tag på har det visat sig. Och det går inte an att gå omkring och skvätta bensin över sig själv osv... aja jag löser detta men för det första har jag aldrig varit med om att tanklock spricker på den här typen av maskiner, för det andra inte att det ska behövas en massa timmar av letande på Internet att hitta en ersättningsdel.

Sensmoral: köp grejer som finns i butik och att det finns reservdelar vid behov som är enkelt
Lite kul att du nämner det för hur bra än Stihl är så är tanklocket en svag punkt som ofta går sönder på dem också men å andra sidan kan man ju köpa ett nytt ”överallt”!
 
A AndersS skrev:
Behovet som efterfrågas var grusgångar och 200m2 grus garageuppfart, behövs ingen kraftig proffsmaskin om man inte vill sprida ut gruset också
Den lilla Stihlen fungerar alldeles utmärkt och det blir effekt över. De som blåst grusgångar vet nog vad jag menar;)
jag håller inte med. Har 250m2 grusuppfart med löv från stora oxlar. Blir det blött behövs det kraft som inte lilla stihlen levererar.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag har lite svårt för och undviker normalt royobi men lövblåsen min är just den du länkar till. Efter flera år så är den problemfri och blåser lätt bort grenar och blöta löv.
(Och grus) så nog räcker den till.

Har ca 6000m2 tomt så det går åt några tankningar då den är hyggligt törstig.
 
F frawer skrev:
jag håller inte med. Har 250m2 grusuppfart med löv från stora oxlar. Blir det blött behövs det kraft som inte lilla stihlen levererar.
Har en Stihl mindre handmodell BG56 och om man trycker på fullt flyger även singel iväg, kan inte köra fullt. Så det hjälper inte med mera kraft. Hos oss är det ek, lönn och björklöv.
 
hsd
Undrar vart Ni blåser löven, mina grannar skulle inte uppskatta att jag blåser löven till grannarna
 
hsd hsd skrev:
Undrar vart Ni blåser löven, mina grannar skulle inte uppskatta att jag blåser löven till grannarna
I fritidshuset blåser jag det rakt ut i skog/ängsmark bredvid, fullt blås.
Hemma blåser man dem i högar och fyller 240L säckar, men en del blåser jag in under buskar bl.a. rhododendron som gillar att få lite isolering och näring.
Och har du små ytor går det lika fort att räfsa
 
hsd hsd skrev:
Undrar vart Ni blåser löven, mina grannar skulle inte uppskatta att jag blåser löven till grannarna
Jag gör högar och sen suger jag upp dem med min gamla maskin. Lite moddad så de går rakt upp i släpkärran. Fortfarande en prototyp men konceptet funkar mycket bra. Dessutom bra mycket roligare än att köra med spade eller kratta. Modifierad lövsug kopplad till en vit slang som leder upp i en släpkärra på en stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 4 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
BR600 fungerar ok till snöröjning också, men som ses på slutet så klarar den inte alls av skarsnö..
haha! Det måste jag testa med min 600a om vi nu får någon snö i år.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
S Stall Tostaryd skrev:
haha! Det måste jag testa med min 600a om vi nu får någon snö i år.
Blåsa rent bilen från snö eller torka den efter tvätt är däremot jobbigare med ryggbyrna och då behöver man en handhållen ;)
 
A
F frawer skrev:
Jag gör högar och sen suger jag upp dem med min gamla maskin. Lite moddad så de går rakt upp i släpkärran. Fortfarande en prototyp men konceptet funkar mycket bra. Dessutom bra mycket roligare än att köra med spade eller kratta. [bild]
Nu känner man att kreativiteten väcks,fiffigt värre:)(y)
 
  • Gilla
frawer
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag har lite svårt för och undviker normalt royobi men lövblåsen min är just den du länkar till. Efter flera år så är den problemfri och blåser lätt bort grenar och blöta löv.
(Och grus) så nog räcker den till.

Har ca 6000m2 tomt så det går åt några tankningar då den är hyggligt törstig.
Om det är BP42 du tänker på så vet jag inte om den är så himla törstig egentligen, känns mer som att tanken är rätt liten så man behöver tanka lite oftare och sen är det inte så konstigt om de drar lite soppa eftersom man kör konstant med högt motorvarv. Fem liter kan man köra ganska många timmar på.
 
Flera säger smidig för att blåsa bort vatten på bilen efter tvätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.