A
B brozinic skrev:
21125 / 3000 = 7 timmars debiterbar tid.
Jag byter själv ett fönster under 1 tim. x2 fönster =2tim. 5tim över till fika :cool:

Hutlöst!
Spännande minst sagt:)
du skulle alltså räkna med att jobbet tog max två timmar(1 man) om du lämnade offert,
ankomst-avfärd?
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Räknar man med 625kr/tim blir det väl 33 timmar,låter galet mycket,max hälften vore mer rimligt.
Var har du fått siffran 625:- från?
 
A
Bild på ett byggarbetsförslag inkluderar punktlista med arbetsbeskrivning och kostnadsuppställning med ROT-avdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krokben Krokben skrev:
Ja jag har tegelhus.
Men hur man än vrider och vänder på det så kommer det kosta ca 21000kr före rot för ett dagsjobb, där jag har läst så brukar det gå mellan 1000-3000kr per ruta. Får inte ihop det riktigt.
Det tar nog mycket längre tid att göra jobbet i tegelhus.
 
Helt uppenbart vill hantverkaren inte ha jobbet. Därför har han "saftat i" ordentligt.
Det är inte ett helt ovanligt tankesätt hos vissa hantverkare.

Men en "blåögd" kund kanske nappar genom att bara ta in en offert, och hantverkaren "skrattar hela vägen till banken".

Ta in fler offerter, alternativt köp fönstren själv och kör "på timme".
 
  • Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Ja själva materialkostnaden är inget jag är förbryllad över, det är själva monteringen som jag tycker är helt galet dyr.

Dem brukar ju säga att det tar ca 4 timmar per ruta.
När jag byter själv så tar det ca 1 dag per fönster inkl plåt och lister. En erfaren fönstermontör hinner med två fönster utan problem på en dag men de jobbar i regel två personer då de flesta monterar utan fönsterkran. Själva fönstren brukar levereras av fönsterleverantören så montören bör inte lägga på tid för inköp av material. Problemet är att man i regel debiterar per heldag även om arbetet förmodligen är klart på en förmiddag om det är två personer. Men här verkar man offererat två mandagar per fönster vilket är orimligt.

En del dyrare fönster säljs ibland med fri montering. Då ingår inte plåt och lister, men demontering, montering och drevning. Det kan alltså vara bättre att välja ett dyrare fönster som råkar ha fri montering och kanske hyra en ensam snickare en halv dag för att fixa lister.
 
Redigerat:
Jag är medveten om att jag avviker från själva frågan, men går det inte renovera de befintliga?

är det träfönster går mycket att fixa själv.
 
A
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Jag tycker det låter väldigt dyrt med arbetskostnaden. Har precis haft plåtslagare hemma som plåtat runt en dörr och satt fönsterbleck på ett fönster. Det tog honom 1,5 timme inkl att mäta ut, tillverka plåtarna och montera dit dem.

Fönster borde man kunna byta på mellan 1-2 timmar per fönster.

Det enda som jag kan tänka mig skulle ta lite tid är att fixa insidan. Det har jag aldrig anlitat hantverkare för, men att det skulle ta över 20 timmar låter orimligt.
Är du i branschen som säger vad de borde ta.

Läste precis att du tog in får plåtarbete, de klarar man väl själv runt en dörr.
 
R Rkarlsson skrev:
Sätt det i perspektiv.
16.5 timmar per fönster.

Vad är det som tar 16.5 timme per fönster? Vi som inte är vana fönsterbytare, (nåja far har bytat ett antal genom livet) gjorde det ju på ca 5 för ett.
men du räknar ju fel. Det tar inte 16,5h per fönster. En arbetsdag 7.00-16.00 för två montörer = 16h. 2dgr = 32h Om man tänker som du så tar det i snitt en dag/fönster och omvandlat i mantimmar blir det 16h. Och nej, fönsterbyten tar säkert inte en hel dag. Men transporter fram och tillbaka, tömma bilar/fylla bilar. Listarbeten. Handla på brädgården/grossisten. Alltså det händer ju saker före och efter att man ”kastat upp” ett nytt fönster. Skickar jag iväg två montörer klo 07.00 för att hämta ut två nya fönster, fyller bilen med de verktyg som behövs för uppdraget och så säger vi att de anländer till kunden 08.30 så kommer jag självklart fakturera från 07.00.

jag är ingen fönstermontör men 2dgr för två fönster samt allt arbete runtomkring kan vara fullt rimligt. 500kr/h exkl. moms är också fullt rimligt i debitering.
 
Hos mig tog det två man mindre än en timme per fönster (2 mantimmar alltså). Inklusive lister och bleck och ta ur de gamla fönstren. En del stora fönster och tvåvåningshus.
Allt material hade skickats i förväg.
Jag tog själv hand om återvinning/återbruk av gamla fönster och lister mm.

Det tar absolut inte två man en arbetsdag att byta ett fönster.
 
  • Gilla
brozinic
  • Laddar…
J jani84 skrev:
men du räknar ju fel. Det tar inte 16,5h per fönster. En arbetsdag 7.00-16.00 för två montörer = 16h. 2dgr = 32h Om man tänker som du så tar det i snitt en dag/fönster och omvandlat i mantimmar blir det 16h. Och nej, fönsterbyten tar säkert inte en hel dag. Men transporter fram och tillbaka, tömma bilar/fylla bilar. Listarbeten. Handla på brädgården/grossisten. Alltså det händer ju saker före och efter att man ”kastat upp” ett nytt fönster. Skickar jag iväg två montörer klo 07.00 för att hämta ut två nya fönster, fyller bilen med de verktyg som behövs för uppdraget och så säger vi att de anländer till kunden 08.30 så kommer jag självklart fakturera från 07.00.

jag är ingen fönstermontör men 2dgr för två fönster samt allt arbete runtomkring kan vara fullt rimligt. 500kr/h exkl. moms är också fullt rimligt i debitering.
Fortfarande. Var tar det 33 timmar att montera 2 fönster inkl allt? Det är ju helt orimligt även om du hämtar fönster, reglar.
Verktyg har man väl i firmabilen? Du vet vad du ska göra, då vet du var för verktyg du ska ha.

Hämta 2 fönster på bygghandeln tar 10 minuter på gården.

Som sagt det tog 5 timmar för oss att byta ETT fönster, från platsbyggt till ett vridfönster.
Dvs, vi fick såga ut hela karmen, mellanstolpe. Regla upp innanför teglet för att kunna fästa nya fönstret.
Och nytt fönsterbleck.

Man behöver vara 2 snubbar när det är dags att lyfta upp fönstret så det gör mig ännu med konfunderad över 33 mantimmar för att montera 2 fönster.
 
  • Gilla
brozinic och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fortfarande. Var tar det 33 timmar att montera 2 fönster inkl allt? Det är ju helt orimligt även om du hämtar fönster, reglar.
Verktyg har man väl i firmabilen? Du vet vad du ska göra, då vet du var för verktyg du ska ha.



Hämta 2 fönster på bygghandeln tar 10 minuter på gården.

Som sagt det tog 5 timmar för oss att byta ETT fönster, från platsbyggt till ett vridfönster.
Dvs, vi fick såga ut hela karmen, mellanstolpe. Regla upp innanför teglet för att kunna fästa nya fönstret.
Och nytt fönsterbleck.

Man behöver vara 2 snubbar när det är dags att lyfta upp fönstret så det gör mig ännu med konfunderad över 33 mantimmar för att montera 2 fönster.
haha. Känns som vi kan stanna här. Mitt tips till dig är att du fortsätter att byta och laga dina grejer själv och inte anlitar företag till hjälp. Jag hade inte velat ha dig som kund, och du hade förmodligen inte velat ha mig som Utförare heller så där har vi något att vara överens om.
 
  • Gilla
  • Wow
Kjol och 2 till
  • Laddar…
Hej! Jag betalade ca 280 tkr för 14 fönster plus 4 dörrar med aluminiumutsida komplett borttransport/utrivning och allt arbete utsida och insida från M. DVS ca 15 500 kr i snitt. Av dessa var 4 fönster ovanligt stora. Firman gjorde ett bra jobb. Lycka till"
 
  • Gilla
mudder
  • Laddar…
Krokben
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Jag är medveten om att jag avviker från själva frågan, men går det inte renovera de befintliga?

är det träfönster går mycket att fixa själv.
Jag har renoverat fönstret tidigare, men dessa i söderläge var så pass dåliga att jag enbart kunde "kort-tids-rädda" dem så att säga. Mycket röta och så, så känner bara att dessa får bytas ut. De övriga blev i bra skick efter renoveringen.

I övrigt, kul att så många engagerar sig i min tråd, med många delade meningar!

Jag kommer garanterat höra med andra företag, för detta priset känner jag verkligen inte att jag har råd med.

Jag börjar fundera om PVC kanske är något att sattsa på istället för aluminium? Jag kommer inte bo i huset till jag dör är jag helt säker på. Tänker att det är billigare och verkar vara många som är nöjda med dessa.

Ett annat alternativ är ju att ordna det själv med vänner som flertalet av er har nämnt tidigare!

I övrigt, måtten kommer från snickaren, inte från mig!
 
J jani84 skrev:
haha. Känns som vi kan stanna här. Mitt tips till dig är att du fortsätter att byta och laga dina grejer själv och inte anlitar företag till hjälp. Jag hade inte velat ha dig som kund, och du hade förmodligen inte velat ha mig som Utförare heller så där har vi något att vara överens om.
Det är ömsesidigt om du hade kommit med en sådan summa =) Annars är jag lätt att ha med och göra om det är rimligt, och du kommer såklart. Bra vi är överens om det :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.