Badade nyss och det kändes som om det var fin sand över hela botten. Kan det vara någon påväxt? Någon som upplevt något liknande?
 
H henlin431 skrev:
Badade nyss och det kändes som om det var fin sand över hela botten. Kan det vara någon påväxt? Någon som upplevt något liknande?
Kanske har hittat orsaken. Jag valde att fylla poolen med vatten som passerat vårt kalkfilter och uranfilter. Hårdheten är nära noll. Antar att hög alkanitet skulle kunna skapa förutsättningarna för det jag kände i poolen. Borde kanske använt vatten från trädgårdsslangen. Det vattnet passerar inte genom filtrena. Blandar jag 50/50 borde hårdheten hamna på kring 7. Tacksam för tips/råd om någon känner igen sig och vad som bör göras härnäst. Drog en fråga till svenska badtunnor med
 
H henlin431 skrev:
Kanske har hittat orsaken. Jag valde att fylla poolen med vatten som passerat vårt kalkfilter och uranfilter. Hårdheten är nära noll. Antar att hög alkanitet skulle kunna skapa förutsättningarna för det jag kände i poolen. Borde kanske använt vatten från trädgårdsslangen. Det vattnet passerar inte genom filtrena. Blandar jag 50/50 borde hårdheten hamna på kring 7. Tacksam för tips/råd om någon känner igen sig och vad som bör göras härnäst. Drog en fråga till svenska badtunnor med
Tror det var dålig beskrivning av mig. Det är någon typ av algpåväxt som är rejält sträv. Ska åka iväg och köpa lite ph+ och ph- , 50-pack teststickor och sen tömma poolen och börja om. Om någon har annat tips tas det tacksamt emot

edit: algpåvxt lär inte vara sträv. Verkar vara någon kalkutfällning. Ska om jag kan justera ph / alkanitet och se om det löser sig
 
Redigerat:
H henlin431 skrev:
Behövs minst en tredjedel men nu när vi haft igång den en vecka nästan tycker jag fortsatt den formar sig lite. Får nästan in 34-trall under nu. Var mindre avstånd tidigare. Tänkt du skjut under trall under kanten och i så fall vilken tjocklek? Jag är inte där än.
Jag är lite kluven inför om jag ska sticka trallen in höjd med kanten eller under kanten. Jag har 28-trall på resten av altanen så kommer köra med det här också.
 
Jag tror att det är bäst att låta trallen gå in under kanten!
Anledningen till mitt påstående är att när locket legat på ett tag med poolen uppvärmd, så formar sig cellplasten något så att det sluter tätt runt om.
 
Needas Needas skrev:
Jag tror att det är bäst att låta trallen gå in under kanten!
Anledningen till mitt påstående är att när locket legat på ett tag med poolen uppvärmd, så formar sig cellplasten något så att det sluter tätt runt om.
Vilket påminner mig om att jag inte har limmat cellplasten ännu :)
Funderar nästan på att bara dra ett band runt för att hålla ihop det, verkar meckigt att limma nu i efterhand.
 
D Dallastower skrev:
Vilket påminner mig om att jag inte har limmat cellplasten ännu :)
Funderar nästan på att bara dra ett band runt för att hålla ihop det, verkar meckigt att limma nu i efterhand.
jag köpte spännband (1 x 2,5 m och 1x 5 m) och drog runt poolen 1,5 dm under kanten. Drog ihop rätt hårt. Därefter silkonade jag det jag kom åt så det blev relativt tätt. Anledningen är att jag sett att isoleringen rört sig lite och blivit otät.

Hade jag kommit åt hade jag silikonat hela vägen ner. Däremot är det bra att inte täta längst ner helt (vad jag antar). Det är ju bra att vatten kan rinna ut över tid.
 
H henlin431 skrev:
Tror det var dålig beskrivning av mig. Det är någon typ av algpåväxt som är rejält sträv. Ska åka iväg och köpa lite ph+ och ph- , 50-pack teststickor och sen tömma poolen och börja om. Om någon har annat tips tas det tacksamt emot

edit: algpåvxt lär inte vara sträv. Verkar vara någon kalkutfällning. Ska om jag kan justera ph / alkanitet och se om det löser sig
Har mätt ph och alkalinitet. Verkar ha över 8 i ph och kring 240 i alkalinitet. För högt båda två. Jag börjar med att sänka ph och mäta igen. Hittade bara alkalinitethöjning på bhus och ingen sänkning men antar att det sjunker om ph sjunker
 
H henlin431 skrev:
jag köpte spännband (1 x 2,5 m och 1x 5 m) och drog runt poolen 1,5 dm under kanten. Drog ihop rätt hårt. Därefter silkonade jag det jag kom åt så det blev relativt tätt. Anledningen är att jag sett att isoleringen rört sig lite och blivit otät.

Hade jag kommit åt hade jag silikonat hela vägen ner. Däremot är det bra att inte täta längst ner helt (vad jag antar). Det är ju bra att vatten kan rinna ut över tid.
Vilken typ, vänster eller höger?
Två olika spännband, ett med krok och räfflad spännmekanism och ett enklare med kardborre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dallastower skrev:
Vilken typ, vänster eller höger?
[bild]
vänstra modellen, för att vara säker på att de inte var ivägen när jag bygger runtom. Sen om de sitter kvar om ett par år är en annan femma men man kan ju låta delar av bygget trycka emot lite runtom så att inget glider iväg. Håller iaf allt i schack. Sen kan man givetvis lägga reglar mellan och dra ännu hårdare men om bandet inte är extremt smalt går det nog bra. De jag använde ser ut exakt som det till vänster. Jag köpte på jula för några dagar sen.
 
H henlin431 skrev:
Har mätt ph och alkalinitet. Verkar ha över 8 i ph och kring 240 i alkalinitet. För högt båda två. Jag börjar med att sänka ph och mäta igen. Hittade bara alkalinitethöjning på bhus och ingen sänkning men antar att det sjunker om ph sjunker
verkar få ph att sjunka men inte alkaliniteten. Tråkigt. Det enda jag inte fick tag på var alkalitetssänkand medel. Jag köpte dock höjande (då jag inte visste något innan jag köpt stickorna och testat)

Körde teststickor på vattnet från kranen och ser att vi verkar ha rätt höga alkalinvärden generellt. GIssar därför att alkaliniteten kommer vara fortsatt hög även om jag lyckas sänka ph ytterligare. Ser ingen skillnad på alkaliniteten trots att ph sjunker med ph-sänkande medel flera gånger i rad med någon timmes mellanrum

Struligt!
 
H henlin431 skrev:
verkar få ph att sjunka men inte alkaliniteten. Tråkigt. Det enda jag inte fick tag på var alkalitetssänkand medel. Jag köpte dock höjande (då jag inte visste något innan jag köpt stickorna och testat)

Körde teststickor på vattnet från kranen och ser att vi verkar ha rätt höga alkalinvärden generellt. GIssar därför att alkaliniteten kommer vara fortsatt hög även om jag lyckas sänka ph ytterligare. Ser ingen skillnad på alkaliniteten trots att ph sjunker med ph-sänkande medel flera gånger i rad med någon timmes mellanrum

Struligt!
Låter minst sagt struligt ja :confused:
Förlåt en dum fråga, men vad är alkalinitet?
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Har mätt ph och alkalinitet. Verkar ha över 8 i ph och kring 240 i alkalinitet. För högt båda två. Jag börjar med att sänka ph och mäta igen. Hittade bara alkalinitethöjning på bhus och ingen sänkning men antar att det sjunker om ph sjunker
pH och alkalinitet är absolut inte samma sak. Alkalinitet är ett slarvigt ord för vattnets buffertförmåga. Det har att göra med att ju högre alkalinitet så förändras inte pH (sänks) vid högre andel hydroxoniumjoner (ofta slarvigt benämnda som vätejoner). Således förändras inte den så kallade alkaliniteten eller buffertförmågan genom att sänka pH (däremot tvärtom, lägre alkalinitet = stora variationer i pH). Buffertförmågan påverkar ofta effektiviteten hos flockningsmedel, är den för hög eller låg så fungerar inte dessa så som det är tänkt.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
pH och alkalinitet är absolut inte samma sak. Alkalinitet är ett slarvigt ord för vattnets buffertförmåga. Det har att göra med att ju högre alkalinitet så förändras inte pH (sänks) vid högre andel hydroxoniumjoner (ofta slarvigt benämnda som vätejoner). Således förändras inte den så kallade alkaliniteten eller buffertförmågan genom att sänka pH (däremot tvärtom, lägre alkalinitet = stora variationer i pH). Buffertförmågan påverkar ofta effektiviteten hos flockningsmedel, är den för hög eller låg så fungerar inte dessa så som det är tänkt.
jag har gått igenom halva google och flertalet pooltiverkares tips och råd. Generellt har jag förstått det som att sänkning av ph generellt bidrar till sänkning av alkalinitet. Tar man Nitor som exempel säljer de ph+, ph- och alkalinitetshöjande men inte sänkande. Där hänvisar de istället till sin ph- som de menar bidrar till sänkning av alkalinitet.

Mitt mål är givetvis att ha bra (rekommenderade) nivåer på de båda men har man bra ph och för högt alkalinitet är det bättre än tvärtom (som jag förstått det).

Jag har sänkt ph i fyra omgångar. Är inte speciellt imponerad av Nitors svindyra teststickor. Kanske jag som är färgblind (och min fru). Mycket gissande av färgen på stickan jämfört med färgen på burken man skall jämföra med.

Frågan nu är väl om kalket (om det nu är det som fällts ut) kommer försvinna när ph gått ner till godkända nivåer, eller om jag måste tömma och börja om. Får se om några dagar. Inget större jobb att börja om.

Kan väl också nämna att ph- enligt instruktioner skall släppas ut i vattnet när pumpen är igång. Men använder man ph- för att sänka alkaliniteten rekommenderas man lösa upp det i en hink, sen släppa ut det på ett ställe och inte ha pumpen igång. Förstår inte skillnaden. Har sett olika rekommendationer på olika sidor, om samma produkter.


Tack google

edit: jag säger därmed alltså inte att den information som står ovan är rätt, faktamässigt. Däremot olyckligt att olika info kring samma kemi finns frontat för alla icke-kemister (mig inräknad)

edit (igen): Kanske innehåller Nitors ph- något annat som förändrar alkaliniteten? Har sett andra lev. som har separata produkter för att sänka alkalintet (iaf va de påstår)
 
Redigerat:
H henlin431 skrev:
Jag har sänkt ph i fyra omgångar. Är inte speciellt imponerad av Nitors svindyra teststickor. Kanske jag som är färgblind (och min fru). Mycket gissande av färgen på stickan jämfört med färgen på burken man skall jämföra med.
Stickor är helt värdelöst enligt mig.
Jag mäter väldigt sällan, men när jag gör det så använder jag ett vattentest för akvarium.
Väldigt lätt att läsa av.
https://www.hornbach.se/shop/Vattentest-JBL-ProAquaTest-pH-6-0-7-6/10035577/artikel-detaljer.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.