D Bubblebubb skrev:
Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.

Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?

Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Klart man får använda sitt attefallshus till AirBnb. Det är ju en av anledningarna till att man bygger ett. Likaså som gäst/generations boende. Om ni har en så känslig väg kanske så kanske ni ska fundera på en ny typ av väg.
Att det skulle kännas olustigt för er att okända människor kör på den tolkar jag som att ni bara vill hitta fel, vill klaga och borde ägna er mer åt vad ni själva istället gör för istället för vad era grannar gör och inte gör. Va en trevlig och bjussig granne istället så ska du se att det blir jättebra och du kommer säkert märka hur trevligt det är med bra grannsämja.
 
  • Gilla
Klippanette och 4 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Man får inte hyra ut något som är en komplementsbyggnad oav
Silver78 Silver78 skrev:
Man får inte hyra ut något som är en komplementsbyggnad oavsett. Det enda tillfället man får använda det som bostad är tillfälligt använda byggnaden under tiden som bostaden renoveras o dyl. Många har inte koll på detta. Jag har kollat med skatteverket om detta då jag själv har en komplementsbyggnad på landet. Tanken var att jag skulle hyra ut huset några veckor och själv bo i komplementsbyggnaden. Det var inte okej på något plan. Räknas byggnaden som komplementsbostad så är det helt okej. Dessutom är det max 60% av tiden som man kan hyra ut annars räknas det som näringsverksamhet och då kan man inte dra av schablonbeloppet på 40000 kr.
sett. Det enda tillfället man får använda det som bostad är tillfälligt använda byggnaden under tiden som bostaden renoveras o dyl. Många har inte koll på detta. Jag har kollat med skatteverket om detta då jag själv har en komplementsbyggnad på landet. Tanken var att jag skulle hyra ut huset några veckor och själv bo i komplementsbyggnaden. Det var inte okej på något plan. Räknas byggnaden som komplementsbostad så är det helt okej. Dessutom är det max 60% av tiden som man kan hyra ut annars räknas det som näringsverksamhet och då kan man inte dra av schablonbeloppet på 40000


Attefalhus är till för att bo i :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni får väl införa högre andelstal på dessa typer av "grannar"! Så allvarligt störande kan det ju knappast vara om det inte är en bordell eller knarkarkvart?!
Detaljplanen godkänner nog inte den typen av verksamhet. Kolla med stadsbyggnadskontoret.
 
  • Haha
fäboden
  • Laddar…
Jan Christianson Jan Christianson skrev:
Detaljplanen godkänner nog inte den typen av verksamhet. Kolla med stadsbyggnadskontoret.
Vad för verksamhet, att man inte får hyra ut ett rum?
 
  • Gilla
Jasmin9371 och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad för verksamhet, att man inte får hyra ut ett rum?
Andy Pandy, Om du läser inlägget avser verksamheten hotell eller liknande.
 
  • Gilla
fäboden
  • Laddar…
Jan Christianson Jan Christianson skrev:
Om du läser inlägget avser verksamheten hotell eller liknande.
Fast som jag läser inlägget avses att hyra ut ett Attefallshus "enstaka dagar eller veckor". Detta är knappast någon hotellverksamhet eller något liknade hotellverksamhet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Rafael Ospino
Det är inte förbjudet att hyra ut Attefallshus som bostad, men om det bedrivs som hotellverksamhet är det just en verksamhet. Frågan är hur uthyrningen sker. Föreligger ett hyresavtal med tillsvidareuthyrning som grund är det oproblematiskt, men om det handlar om återkommande uthyrningar för en tidsperiod understigande fyra månader är det troligen att betrakta som hotelluthyrning. Det är inte nödvändigtvis otillåtet om man bara deklarerar inkomsten som sådan, men det som kan göra det otillåtet är om de kommunala detaljplanerna inte tillåter hotellverksamhet i området.
 
  • Haha
  • Gilla
Perolofl och 1 till
  • Laddar…
Rafael Ospino Rafael Ospino skrev:
Föreligger ett hyresavtal med tillsvidareuthyrning som grund är det oproblematiskt, men om det handlar om återkommande uthyrningar för en tidsperiod understigande fyra månader är det troligen att betrakta som hotelluthyrning.
Så du menar att många stuguthyrningar på Öland sommartid är hotellverksamhet? Större delen av stuguthyrningarna är under juni, juli & augusti. Många uthyrningar är typ torsdag-lördag/söndag, lördag/söndag-torsdag, lördag-lördag eller söndag-söndag.
 
  • Gilla
fäboden och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.

Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?

Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Och sen undrar man varför folk blir osams med grannar. Maken till småaktighet har sällan skådats. Vill han hyra ut till Air BnB så låt han göra det. Att komma med argument som att det slitet på vägen är rent ut sagt löjligt. Det visar bara vad ni är för sorts grannar.
 
  • Gilla
Xensma och 10 till
  • Laddar…
Jan Christianson Jan Christianson skrev:
Andy Pandy, Om du läser inlägget avser verksamheten hotell eller liknande.
Jag kan inte se att det står hotellverksamhet utan endast att han hyr ut sin attefallare via Airbnb.
 
  • Gilla
fäboden och 2 till
  • Laddar…
harry73
Appendix Appendix skrev:
Vi har ett stall i ena änden av vägen. De betalar samma andelstal som oss andra trots elever och hästtransporter som åker dit.
När det handlar om hästgårdar, tar lantmätaren gänsyn till antall stallplatser och om det handlar om egna eller uthyrda platser. Så din granne borde få en högre andelstal än du. Men nu ska jag såklart inte bråka om det med dig. Är du nöjd, är jag också nöjd.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J
Det luktar lite svensk avundsjuka här :) Ursäkta ;)
 
  • Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.

Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?

Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Ja, man har rätt att hyra ut eget hus så. Skillnad med lägenhet du hyr, eller bostadsrättslägenhet.
 
Så folk som inte har en bil ska dom inte betala då och dom som cyklar ska dom betala mindre en dom med bil
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Så folk som inte har en bil ska dom inte betala då och dom som cyklar ska dom betala mindre en dom med bil
Och dom som går på vägen, ska gångavgift eller dagdriveriskatt tas ut?
 
  • Haha
  • Gilla
ItWasntMe och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.