Att jämföra plastfönster med aluklädda träfönster blir ju en aning missvisande.....
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?
Jösses.
Svindyrt.
Riva klarar du själv. = gratis.
Köpa fönster på nätet ca 10000kr. Max. Kan bli billigare.
Sätta i fönster själv eller anlita en kompis ca 150kr kompispris per timma.
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
G
Stefan N Stefan N skrev:
Att jämföra plastfönster med aluklädda träfönster blir ju en aning missvisande.....
De är väl bra att jämföra tänker jag? Skrev även om arbetet, tidsmässigt mm också!
Men ville också bara slå ett slag för PCV samtidigt då det är helt galet att betala 10-tusentals kronor för träfönster! Du får ju samma om inte bättre U-värde med PVC. Det finns dom som säger att PVC inte håller i Svenskt klimat men det stämmer inte! Det är väl utseendet då som skiljer åt. Och där får man väl välja då vad man tycker :)
 
  • Gilla
cri11e
  • Laddar…
J jani84 skrev:
33h är ju 2man i två dagar. Tycker inte att det låter så mkt om du tänker på att:
Fönster ska hämtas/transporteras till huset
Befintliga fönster tas ned
Smyg/foder/lister etc demonteras
Nya fönster monteras
Nya smyg/foder/lister
Fönsterbleck förmodligen..
Drevning
Städning/bortforsling

och allt arbete ska ske utan att skada eventuell tapet eller målad vägg/golv etc.

2dagars arbete i offerten för två gubbar är fullt rimligt enligt mig. Sen kanske det finns företag som debiterar mindre/h men många gånger får man det man betalar för.
Sätt det i perspektiv.
16.5 timmar per fönster.

Vad är det som tar 16.5 timme per fönster? Vi som inte är vana fönsterbytare, (nåja far har bytat ett antal genom livet) gjorde det ju på ca 5 för ett.
 
Krokben Krokben skrev:
Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?
Hejsan som en renoverande amatör kan jag säga att du blir lurad! De har troligen mycket att göra och vill tjäna ordentligt om de skall byta dina fönster. Renoverar ett uthus och bytt 4 fönster och satt in 1 nytt. Från 13*13 elit aluminium till 4*6 elit. Viktigt är att tänka på tyngden och ev. ställning för de är tunga. Jag har dock ett trähus, men ta in 2 anbud till eller har du någon kompis som är snickarkunnig. Är ej snickare men hyfsat händig/Björn
P.s. Har du tagit måtten eller snickaren, 1240 ej standardmått.
 
V Vårhögen skrev:
Hejsan som en renoverande amatör kan jag säga att du blir lurad! De har troligen mycket att göra och vill tjäna ordentligt om de skall byta dina fönster. Renoverar ett uthus och bytt 4 fönster och satt in 1 nytt. Från 13*13 elit aluminium till 4*6 elit. Viktigt är att tänka på tyngden och ev. ställning för de är tunga. Jag har dock ett trähus, men ta in 2 anbud till eller har du någon kompis som är snickarkunnig. Är ej snickare men hyfsat händig/Björn
P.s. Har du tagit måtten eller snickaren, 1240 ej standardmått.
Jag är före detta snickare.
Har renoverat mina uthus gästhus och min vilka helt själv.
Alla fönster köpta på www.bonusfönster.se
Mina fönster är inte standard utan måttanpassade då jag har ett hus från 1700 talet så finns inget som stämmer eller är rakt.
Mina fönster kostade mellan 3000kr och 4500kr per styck.
 
Krokben Krokben skrev:
Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?
Det är Ingen raketvetenskap att byta fönster, de tog mig och en vän 9 timmar att byta 16 fönster inklusive skum. Sen ett par timmar för lister.

det priset var de vidrigaste jag sett, usch be dem dra åt h....e. Rent ut sagt.
 
Krokben Krokben skrev:
Ja själva materialkostnaden är inget jag är förbryllad över, det är själva monteringen som jag tycker är helt galet dyr.

Dem brukar ju säga att det tar ca 4 timmar per ruta.
Två fönster är ett halvdags jobb. Alltså fyra timmar. Kolla med fönsterfirmor som har egna snickare. Tex Ekstrands,
 
Redigerat:
B Benganbbb skrev:
Jag är före detta snickare.
Har renoverat mina uthus gästhus och min vilka helt själv.
Alla fönster köpta på www.bonusfönster.se
Mina fönster är inte standard utan måttanpassade då jag har ett hus från 1700 talet så finns inget som stämmer eller är rakt.
Mina fönster kostade mellan 3000kr och 4500kr per styck.
Har för mig att Era-fönster hade modulmått på 0,5 =5 centimeter som ”standard”
 
Krokben Krokben skrev:
Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?
Hej,

Du bör definitivt kontakta Nordiska Fönster. De har betydligt bättre produkter än Outline och dessutom billigare. Nordiska Fönster tar inte extra betalt för millimeteranpassade produkter så det du söker kostar 5205:- ink moms för vridfönster i Aluminiumbeklätt trä i den storleken. = 10410:- ink moms för fönsterna.

Jag gör själv alla mina inköp hos Nordiska.

Sedan har de montage genom hantverkare som certifieras hos dem och normalt pris för 2st vridfönster fönster brukar vara kring 3500-4500kr per styck, komplett installation.

Här har du snickarna som gör deras montage, du kan köpa allt genom dem.
https://www.nordiskafonster.se/monterat-och-klart
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S
OJ!

vi betalade ca 70000 (inkl rot) för 6 nya fönster (aluminium), en ny dörr + en ny helglasad altandörr. Fönstrena är SP fönster. Och det var en ok firma, inte Suspekt AB.
 
Outline är bajs! Sämsta skiten man kan köpa idag... inte en enda skruv kommer vara rakt i skruvad.

Roligt kostnadsförslag. De har offererat 3000kr/tim för jobbet. Köp fönster själv och kontakta en lokal firma som är rädd om sitt rykte.
 
  • Gilla
byggarekalle
  • Laddar…
A
Bara för att vara nyfiken,hur kom du fram till 3000kr/tim? @brozinic
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Bara för att vara nyfiken,hur kom du fram till 3000kr/tim? @brozinic
21125 / 3000 = 7 timmars debiterbar tid.
Jag byter själv ett fönster under 1 tim. x2 fönster =2tim. 5tim över till fika :cool:

Hutlöst!
 
Med lister salningar osv, städa handla grejer
Du kan nog ta 2000/h om du har eget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.