G GargamelSE skrev:
Fan.
Inte ens med en glasskiva går det att få skithelvetet i nivå.
De sidor som är tajtast sitter skruven på undersidan så jävla hårt åtdragen att det går fan inte att få ner skiten mer, och då började ändå med något "lösa" skruvar, ändå så räcker inte flera (10+) varv för att få den gå plant.
När du lägger på en glasskiva på 4mm är det inte säkert att du kan justera ner den tillräckligt mycket med bara skruvarna. Då kommer du få flytta upp ändlägesbrytaren på z axeln några millimeter (lämpligtvis 4mm) och sen justera med skruvarna.

Vet dock inte hur det ser ut på din cr10 max men på min Ender 3 är det inga problem att justera upp den lite :)
 
G
Z zzoink skrev:
När du lägger på en glasskiva på 4mm är det inte säkert att du kan justera ner den tillräckligt mycket med bara skruvarna. Då kommer du få flytta upp ändlägesbrytaren på z axeln några millimeter (lämpligtvis 4mm) och sen justera med skruvarna.

Vet dock inte hur det ser ut på din cr10 max men på min Ender 3 är det inga problem att justera upp den lite :)
Den mäte ju in själv med en plastpinne var toppen är av skivorna, sedan så ska man justera in det efter det, men nix, alla problem jag har, verkar vara med att Z inte blir bra med orginal-fw, många problem folk haft upplever jag att jag har med min, att t.ex. mäta på samma punkt (t.ex. z home) så skiljer det flera mm mellan gångerna.
 
G
FW och LCD:n uppgraderad till tiny machines mjukvara.


1sta lagret/Brim:en verkar knas, men när den började skriva ut det som ska vara verkar det se bättre ut.


3D-skrivare som just skriver ut det första lagret av ett objekt på en uppvärmd byggplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
Så jävla typiskt efter 10+ timmar.. Lossnade från glaset ..

3D-utskrift misslyckades, lossnade från basen, ojämn vit plast med strängar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Så här ser botten ut nu

En närbild på botten av ett lossnat föremål med synliga limrester och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Lägg den ner istället?
 
G
Nytt försök, dock körde jag på locket, cirka 4 timmar för den.
Pillade på inställningarna för brim:en samt lägre hastighet på första lagret.
Och körde Ajax tripple effect glas-pust.
Får se hur det går, hinner nog gå och lägga mig innan den är klar tror jag

3D-skrivare som skriver ut ett objekt med fokus på den första lagret och brim-inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
G
Med de nya inställningarna så gick det bättre verkar det som

Ett nyligen 3D-utskrivet objekt med jämn yta, troligen en cylinderformad behållare, visande förbättrad kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närinställd bild av en vit plastdetalj, möjligen en anordning eller knopp, med smutsfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskrivet vitt föremål med fyrkantig öppning på en träyta, postjusteringsresultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
G
Nu är hela färdig, dock inte perfekt, den stora biten tog strax under 14 timmar.

Lång vit list placerad på ett träbord, arbete färdigställt efter nästan 14 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastkomponenter på träyta, en längre bit med exponerade kablar och en kortare del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-utskrivna vita plastdelar och metallstänger på ett träbord, del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
G
lite konstig yta och nån rand dök upp.
 
  • Ojämn vitmålad yta med synlig rand bredvid träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A ansic skrev:
Någon som vill ställa upp på att skriva ut en liten (35mm) adapter till min sodastream för att köra glasflaskor istället för plastflaskor? [länk]
Jag skulle kunna lösa det, men det är på egen risk du använder den eftersom det handlar om trycksatta saker :)
 
G GargamelSE skrev:
lite konstig yta och nån rand dök upp.
Ser två problem, det ena verkar vara att du har över/underextruderingmrllan olika lager, kan orsakad av rad olika saker, men vanligaste är väl ojämn tjocklek på filamentet vilket gör att olika mängd plast kommer ut på de olika lagren. Det förklarar de horizontella linjerna i bilden.

Den vertikala är förmodligen för att skrivaren börjar på samma ställe på varje lager. Vissa slicers har inställning för slumpad startplats för varje lager.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
G
J JSten skrev:
Ser två problem, det ena verkar vara att du har över/underextruderingmrllan olika lager, kan orsakad av rad olika saker, men vanligaste är väl ojämn tjocklek på filamentet vilket gör att olika mängd plast kommer ut på de olika lagren. Det förklarar de horizontella linjerna i bilden.

Den vertikala är förmodligen för att skrivaren börjar på samma ställe på varje lager. Vissa slicers har inställning för slumpad startplats för varje lager.
När jag tittat på utskriften lite då och då så har skrivarhuvudet hoppat omkring vid uppenbara nya lager, men ganska liten variation. kör mest med Cura's standardinställningar.
 
G
Fick en ny idé att rita upp, och printa imorgon.

CAD-ritning av ett profilbräde med utsmyckade kanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.