Jag ska ställa en tvättmaskin jämte en glasvägg och funderar lite på vad för tvättmaskiner som inte vibrerar så mycket eller vandrar omkring.
Är något märke eller teknik bättre än andra?
Vilket avstånd (springa) krävs i sidled för en modern tvättmaskin?
Tvättmaskinen ska även stå på några reglar eller liknande så den kommer upp 10cm från golv.
 
A
siemens IQ800 har haft automatiskt justerbar bakre fot vilket är bra men att palla upp den på reglar är nog mest att önska sig problem
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Miele är stadiga pjäser.
Rekommendation är 2cm men mindre går beroende på maskin samt trä eller betongbjälklag.
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
siemens IQ800 har haft automatiskt justerbar bakre fot vilket är bra men att palla upp den på reglar är nog mest att önska sig problem
Elbestämmelser gör att den måste upp 10cm från golvet men jag kan likväl använda tvättmaskinsstativ/förhöjningssockel.
Jag har tidigare använt 2st impregnerade reglar 100x100mm under en tvättmaskin med gott resultat på ett annat ställe i 10års tid men då hade jag en torktumlare ovanpå vilket jag inte kommer ha nu.
Är nu mer inne på ett tvättmaskinsstativ då jag helst vill ha upp tvättmaskinen lite högre så man inte behöver böja sig så mycket när man plockar ur tvätten samt att en låda i stativet vore praktiskt.
 
Redigerat:
F fixarpelle skrev:
Elbestämmelser gör att den måste upp 10cm från golvet men jag kan likväl använda tvättmaskinsstativ/förhöjningssockel.
Jag har tidigare använt 2st impregnerade reglar 100x100mm under en tvättmaskin med gott resultat på ett annat ställe i 10års tid men då hade jag en torktumlare ovanpå vilket jag inte kommer ha nu..
Vad för elbestämmelser?
 
F fixarpelle skrev:
[länk]
[länk]
Fattade inte den inte skulle stå i en tvättstuga.
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Jag har en asko den här nån lösning med stötdämpare för att minska vibrationer
 
Nu har jag köpt en Electrolux PerfectCare 600 EW6F5348B4 samt ett stativ Elvita
ZSXJ-801A
Hoppas att det blir bra.
 
  • Gilla
Knorren
  • Laddar…
Hmm denna maskinen är bara 40cm djup nertill så det finns risk för att det blir lite vingligt på en förhöjningssockel. Du borde sitta på facit nu. Hur blev det?
 
K Knorren skrev:
Hmm denna maskinen är bara 40cm djup nertill så det finns risk för att det blir lite vingligt på en förhöjningssockel. Du borde sitta på facit nu. Hur blev det?
Jag har inte ställt in tvättmaskinen än det är lite annat som ska göras innan dess.
 
Nu har jag testat och det fungerar bra men den nya tvättmaskinen läckte i avloppsslangen så fick även invänta reparatör från elektrolux.
Men jag var tvungen att väga in sockel och maskin med laser så allt stod exakt rätt för att det skulle fungera testade först när de ställt maskin och sockel efter vattenpass och då fungerade det inte.
 
A
Någon som inte förstår sig på vattenpass?
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Någon som inte förstår sig på vattenpass?
Beror kanske på vilken noggrannhet vattenpasset hade kontra lasern;)
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Jag tror att snickaren som vägde in det vet hur ett vattenpass används däremot var inmätningen jag gjorde med laser mer exakt.
Det skiljde totalt 2-3mm vid sockeln mellan vattenpasset och lasern vilket var tillräckligt för att maskinen skulle vandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.