M mrsmitch skrev:
Jag håller med. Att det inte finns någon som gjort tester av olika medel nu när det finns pool i så många hushåll. Alla återförsäljare säger att deras medel är bäst och att det funkar. Men tydligen gör ju det inte det.
Jag undrar ibland vad som är i dessa medel?
Vi gör science water och det fungerar bra, men vad händer i kroppen vid alla bad och kallsupar egentligen? Skulle vara intressant med en kemist som kunde förklara ibland i denna djungel.
 
Det som verkar skilja en del är huruvida ph spelar roll. Biocool menar att ph kvittar medan andra medel vill att användaren säkerställer ph.

Med det sagt verkar det först som att Biocool är dyrt men kör man billigare produkter som kräver specifik ph kan det givetvis bli dyrare (om man måste lirka med tillsatser för att få rätt ph innan man tillsätter desinficeringen)
 
AndersPS AndersPS skrev:
Något liknande gjorde min elektriker också, men kabelgenomföringen på andra sidan, den hade han inga grejor för att täta. Hur har ni andra gjort?
Har inte sett några andra material för att täta helt. Det man kan göra är att säkerställa så att kablaget har rätt lutning så man slipper vatten längs kablaget och in.

I övrigt är det nu snustorrt i filterlådan sen jag startade systemet. Det blir så pass varmt. Därtill satte jag in en torrboll som drar bort all fukt. Jag har undvikit all typ av ventilation och kan nu bekräfta att det fungerar ändå. Har därtill silikonat en del i toppen av poolens isolering för att se till att all värme stannar kvar.

Värmde upp poolen över natten. 2 grader per timme ungefär (båda värmeelementen igång)

Men hur lång filtrering kör ni? Visst blir det även filtrering varje gång värmarna körs och underhåller värmen i poolen? Jag kör några timmar på morgonen och några timmar på kvällen. Tar gärna emot tips
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
De sa till mig att filtret ska gå 2x 10hr när jag frågade
 
Oj, jag fick höra ca 3 timmar per dag
 
Lenahugo Lenahugo skrev:
Oj, jag fick höra ca 3 timmar per dag
Ja det var ju lite skillnad. Melinda skrev att man ska börja med 2x10hr och sen trappa ner lite om vattnet håller sig fint. Vi körde 2x6hr först och hade lite mjölkigt vatten. Så vi fick öka upp.
 
M mrsmitch skrev:
Ja det var ju lite skillnad. Melinda skrev att man ska börja med 2x10hr och sen trappa ner lite om vattnet håller sig fint. Vi körde 2x6hr först och hade lite mjölkigt vatten. Så vi fick öka upp.
Ja minst tre timmar kör vi, gärna mer. Glömmer man det så blir vattnet mjölkigt och vi fick chocka och kör ett dygn i princip för att få ordning på det. Fick koppla manuellt för att köra mer på sommaren då sen bara startade när värmen gick under vald temperatur och det gjordes ju nästan aldrig när det var varmt.
 
M mrsmitch skrev:
De sa till mig att filtret ska gå 2x 10hr när jag frågade
Jag kör pumpen 10min var 30:e minut.
Alltså 20min/h eller 8h/dag.

Håller mitt vatten rent och fint.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag kör pumpen 10min var 30:e minut.
Alltså 20min/h eller 8h/dag.

Håller mitt vatten rent och fint.
Låter som en bra idé. Men går värmaren med då i 8 timmar? Vår värmare triggas när temperaturen sjunker och endast då startar pumpen. Annars får man starta den manuellt. hur gör ni?
Vi har phalens värmare och Wi-Fi styrning.
pumpen är ju kopplad in i styrningen annars får man köra den separat för ström och vanlig timer.
 
När min pump startar ger den ström till värmarens termostat.

Min tempgivare sitter efter pumpen, men före värmaren.
Så pumpen måste vara igång för att jag ska kunna kolla tempen.
 
  • Gilla
PJW
  • Laddar…
Jag ökade på vår filtrering nu. Kör totalt 14 h per dag även om det känns mycket. Beror givetvis på hur mycket det badas också.

Försöker vara noga med att duscha innan. Det lär vara avgörande. Man brukar ju prata om att dusch innan gör det 50ggr mindre skitigt. Då kanske vi kan sänka filtreringen till en femtiondedel :)

I övrigt står det i pumpdokumentationen att den inte är byggd för kontinuerlig drift. 20 h per dygn är rätt nära.
 
Tobzter
Står i färd att börja rita/förbereda grund arbete för denna pjäs.
Ska stå på berg så ska gjuta en platta tänkte jag .
Men om ja gör platta enligt botten på deras isolering block e man hemma då ?
Allstå 2375x1980 mm ?.
Sedan är de bara ställa ner hela härligheten på den så är de klart ?
Teknisk ritning av isolerblock med mått 2375x1980 mm för förberedelse av gjutning av en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tobzter Tobzter skrev:
Står i färd att börja rita/förbereda grund arbete för denna pjäs.
Ska stå på berg så ska gjuta en platta tänkte jag .
Men om ja gör platta enligt botten på deras isolering block e man hemma då ?
Allstå 2375x1980 mm ?.
Sedan är de bara ställa ner hela härligheten på den så är de klart ?
[bild]
du bör också gjuta en extra bit så du får plats med tekniken. Den kräver 1kvm minst och ska ligga i anslutning till poolen. Men lättare att sköta om man har lite mer plats.
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Hur mycket vatten behöver man ha i tunnan för att den ska "sätta sig"? Vet att jag läste att tunnan kan röra lite på sig när man har i vatten, så tänkte att jag skulle försöka fixa det innan jag bygger trall runt
 
D Dallastower skrev:
Hur mycket vatten behöver man ha i tunnan för att den ska "sätta sig"? Vet att jag läste att tunnan kan röra lite på sig när man har i vatten, så tänkte att jag skulle försöka fixa det innan jag bygger trall runt

Behövs minst en tredjedel men nu när vi haft igång den en vecka nästan tycker jag fortsatt den formar sig lite. Får nästan in 34-trall under nu. Var mindre avstånd tidigare. Tänkt du skjut under trall under kanten och i så fall vilken tjocklek? Jag är inte där än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.