Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Det är kärnvirke panel! Detta kan man inte köpa hos vanlig bygghandel idag. Därför är den frisk (vad jag kunnat se ialf)

Jag såg en video på Youtube där målare applicera någon kemisk (spackel likande) ämne på husets fasad. Efter någon timmas verkan lossnade färgen med en vanlig skrapa i stora färg bitar. En panel gick liksom på ett skrap. Kan detta stämma?
Då borde man kunna skrapa bort rätt snabbt med denna metod. Någon som vet mer?
Ja, det finns ett sånt medel. Jag har en kompis som skrapat en sida i taget på timmar här och där, då tar det en evighet. Jag skulle istället hitta nån med det kemiska medlet (som inte är möjligt köpa för lekmän) eller ett gäng billiga utländska unga pigga killar med skrapa.

Heltid pratar vi inte månader tror jag, men om du ska göra det på din fritid, ja.

Akta dig dock för varmluft pistol, blir så varmt kan bli brandfara om felaktigt använt. Speedhester bättre.

Tror det handlar om hitta rätt hantverkare. Kanske en, billig, som skrapat . Och en, lite dyrare som målar. Med linoljefärg.
 
J JohanLun skrev:
Ja, det finns ett sånt medel. Jag har en kompis som skrapat en sida i taget på timmar här och där, då tar det en evighet. Jag skulle istället hitta nån med det kemiska medlet (som inte är möjligt köpa för lekmän) eller ett gäng billiga utländska unga pigga killar med skrapa.

Heltid pratar vi inte månader tror jag, men om du ska göra det på din fritid, ja.

Akta dig dock för varmluft pistol, blir så varmt kan bli brandfara om felaktigt använt. Speedhester bättre.

Tror det handlar om hitta rätt hantverkare. Kanske en, billig, som skrapat . Och en, lite dyrare som målar. Med linoljefärg.
Tack för input!
 
  • Gilla
kelegris
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart det är billigare att byta fasad. Men är det tätvuxet virke så kan det vara en nedgradering att byta bort det. Dagens panel är ju rätt trist i kvaliteten.
Går det att lossa panelen och vända den? Tyvärr sitter den väl med grov spik och då kan det vara svårt att lossa utan att skada. Men du kan ju kolla
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Tack för input!
Hoppas du hittar nån som kan fixa rimligt pris. Tyvärr upptäcker man ofta hur mycket större ett jobb är än man först trott, men gör du det ordentligt så blir det bara en vanlig ommålning nästa gång. Återkoppla gärna hur det går!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Går det att lossa panelen och vända den? Tyvärr sitter den väl med grov spik och då kan det vara svårt att lossa utan att skada. Men du kan ju kolla
Intressant tanke. Jag kan kolla med målare vad de säger. Tack för tips
 
J JohanLun skrev:
Hoppas du hittar nån som kan fixa rimligt pris. Tyvärr upptäcker man ofta hur mycket större ett jobb är än man först trott, men gör du det ordentligt så blir det bara en vanlig ommålning nästa gång. Återkoppla gärna hur det går!
Ja har ett stort arbete framför mig. Det är jag medveten om. Hur vi än väljer att göra.. Men vi tänkte inte dra igång förens mot början av nästa sommar. Men kan återkoppla då!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Går det att lossa panelen och vända den? Tyvärr sitter den väl med grov spik och då kan det vara svårt att lossa utan att skada. Men du kan ju kolla
Tror inte det är rimligt i praktiken och man vill heller inte ha baksidan målad med plastfärg, det ska helst andas där. Även gamla hus kan ha luftspalt, mitt från 1909 har det...
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag såg en video på Youtube där målare applicera någon kemisk (spackel likande) ämne på husets fasad. Efter någon timmas verkan lossnade färgen med en vanlig skrapa i stora färg bitar.
Lut eller nån annan flytande färgborttagning blandad med tapetklisterpulver är ett sånt där knep som möbelrenoverare kör med. Då får man en trög smet som man kan pensla på ytor i alla vinklar och det ligger kvar tills det har verkat.
 
Prova att spola först med en högtryckstvätt med bra tryck. Ja visst man skall inte spola vatten säger många.
Men jag ser ingen större chans att massa vatten skall tränga in på en gammal fasad som är målad med linoljefärg och är av kärnvirke.
Troligen kan mycket av blåsorna tvättas bort. Återstår att skrapa betydligt mindre. Och naturligtvis inte spola in i skarven mellan botten och lockbrädorna.
 
J JohanLun skrev:
Jag skulle istället hitta nån med det kemiska medlet (som inte är möjligt köpa för lekmän)
Det där får du gärna utveckla. Vad är det för mirakelmedel du pratar om som lekmän inte har möjlighet att köpa?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det där får du gärna utveckla. Vad är det för mirakelmedel du pratar om som lekmän inte har möjlighet att köpa?
Jag har inte kollat upp själv, men min kompis hade kollat upp detta, han kunde inte köpa den färgborttagningen utan bara köpa hela jobbet. Metoden är väl som beskrivs på möbler ovan, någon stark lösning penslas på och får verka och löser upp färgen. De medel min kompis själv kunde köpa och provat med funkade inte. Kanske går det att hitta nånstans att köpa ett tillräckligt bra medel...

Jag antar, av egen erfarenhet att försöka lösa upp saker, lika löser lika, så man ska säkert ha exakt rätt medel för den färg man vill lösa upp?
 
Har samma problem i vår sommarstuga 57kvm utbyggd i omgångar. Inget dolt fel utan syntes redan vid köpet 2012 så bara att acceptera.

Har liggande fjällpanel. Knappt 1/2 av panelen har problem (söder/öster väggar) de övriga ser väldigt bra ut. Förra ägarna har nog blandat slamfärg, oljefärg och nu senast akrylatfärg under 60-80år.:surprised: Kärnfriskt trä i princip överallt så vill egentligen helst inte byta ut panelen. Samma sak med fönsterfoder osv. Stenhårt trä med täta årsringar och fullt med kåda?

Har läst på en hel del. Var först inne på att köpa och skrapa med en eller två SpeedHeater. Sen kollade jag hur lång tid det skulle ta när man läste lite mer. Verkar som man kan räkna med ungefär 1-1,5kvm/timme när det är en del vinklar/vrår som hos oss. Dessutom är frågan hur ”rent” man får. Oljefärgen längst in lär nog kunna krypa fram ändå?

Läste då på om Metabos Lackfräs. (2500kr). Den tar ju lite mer än att bara skrapa och det verkar gå betydligt snabbare typ 2-3ggr snabbare. Har bestämt att jag köper en lackfräs och provar fräsa bort färgen på en vägg. Egentligen inte optimalt på en vinklad fjällpanel och spikar som tittar fram osv. Men det går nog bra ändå i slutändan. Blir det ändå inte bra ELLER tar allt för lång tid blir det panelbyte istället. Antingen åt två håll och fortsätta med akrylatfärg eller så byter vi all panel och tar slamfärg (Falu Vapen Ljusröd) istället.

Så har ni ”slät panel utan ribbor” så kanske lackfräs är en vettig/arbetssparande metod värd att testa?

Skadad fjällpanel på en sommarstuga med flagnande röd färg och tecken på att flera lager färg använts över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad liggande fjällpanel på sommarstuga med synliga tecken på flerskiktsmålning och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rödmålad liggande fjällpanel på en sommarstuga med synliga tecken på många färglager och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
och spikar som tittar fram
Antar att du försöker "driva in" alla spikar först annars lär väl inte skärpan hålla sig någon längre stund. Ett stort och trist arbete är det nog i alla fall hur man än gör. Rapportera gärna resultatet för du är inte ensam med liknande behov.
 
Kontentan är iallafall, åk inte och köp slumpmässigt vald fasadfärg till ett gammalt hus, ta reda på vad det är målat med innan och fortsätt på samma linje. Annars väntar förr eller senare ett mardrömsjobb i form av färgborttagning....
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Självklart slår jag in alla spikar som syns! Samtidigt är det ju utbytbara hårdmetallstål på en lackfräs så de är lite mindre känslig för om det råkar nuddar en dold spik än t ex ett hyvelstål som förstörs i princip omgående.

Hårdmetallskären till lackfräsen är dessutom inte så dyra =vändbara så att "en sida på det" kan sägas kosta 12-15 kr ungefär.
 
  • Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.