F
mfaltsjo mfaltsjo skrev:
Vi har en NIBE fvp som blev installerad i våran Fiskarhedenvilla på 140kvm från 2015 och den har tuffat och gått i snart 6 år nu och det fungerar förjäkla tillfredställande. Den enda gången varmvattnet sinar är om det har badats och duschats mycket tätt inpå varandra. Vi tycker att vi häver den effekten genom att använda oss av den "forseringen" som finns inbyggd i pannan (antar att berederan jobbar hårdare(?)). Annars finns alternativet att sätta in en extern beredera om behovet finns.

Vad gäller kallras som en del "förståsigpåare" vill hävda är ett ENORMT problem så är även detta nästintill obefintligt, visst, sätter du emot handen emot spjället när det är -10 grader ute och du har spjället på max så är det klart att du känner kallluft.
Men 8 av 10 som hävdar att det skulle vara ett problem snackar skit. Och dom har troligtvis aldrig upplevt hur ett sådant här system fungerar på riktigt utan har läst sig till detta.

Klart att det finns dyrare och säkert bättre alternativ, men du undrar om det fungerar bra, och det kan jag gå i god för att det gör :) Mycket nöje över erat nya hus :)
Håller med, man måste stå rakt under för att kunna känna något kallras
 
  • Gilla
mfaltsjo
  • Laddar…
Om ni får problem med att varmvattnet inte räcker till går det att schemalägga extra varmt vatten en halvtimme varje morgon så räcker det en stund till i duschen. Jag provade det och det fungerade fint, men insåg sedan att det inte behövdes.

Vi har fått slut på varmvatten en handfull gånger hittills på två år och det är inget jätteproblem.
 
Ingen så har tagit upp effektproblematiken ännu? FLV-pumpens toppeffekt är begränsat av ventilationsflödet. Konsekvensen blir att värmepumpen fungerar som sämst när den behövs som bäst.

Jag var nyss iblandad i ett styr-projekt där FLVP installerades i parhus. Här måste elpatronen gå in redan när utetemperaturen närmar sig nollan. Riktigt illavarslande om det skulle bli en kall vinter.
 
Säger som jag brukar när värme och varmvattenfrågan dyker upp. Med risk för att svära bland allt prat om värmepumpar. Modern vedpanna med stor ackumulatortank.. Med lite intresse och lite"träning utomhus" så har man i princip obegränsade mängder varmvatten till vilken familjekonstellation som helst.. Men man måste ju då engagera sig med både tid och arbete vilket väldigt många ser som helvetet på jorden..
 
  • Gilla
BCAB och 2 till
  • Laddar…
P PepeHands skrev:
Ingen så har tagit upp effektproblematiken ännu? FLV-pumpens toppeffekt är begränsat av ventilationsflödet. Konsekvensen blir att värmepumpen fungerar som sämst när den behövs som bäst.

Jag var nyss iblandad i ett styr-projekt där FLVP installerades i parhus. Här måste elpatronen gå in redan när utetemperaturen närmar sig nollan. Riktigt illavarslande om det skulle bli en kall vinter.
Förklara för en idiot (mig) hur detta blir ett problem? I ett worst case-scenario? Vi bor mitt i landet där vintrarna kan bli ordentligt kalla med minusgrader ner emot -20-25.
 
mfaltsjo mfaltsjo skrev:
Förklara för en idiot (mig) hur detta blir ett problem? I ett worst case-scenario? Vi bor mitt i landet där vintrarna kan bli ordentligt kalla med minusgrader ner emot -20-25.
Värmepumpen räcker inte till för att leverera tillräckligt med värme + varmvatten under en viss utetemperatur. Värmepumpen hämtar energi från frånluften men frånluftens temperatur kan bara sänkas ned till en viss gräns, sedan är energin "slut". Då måste vp skjuta till med elvärme för att stötta. Självklart dåligt eftersom elanvändningen springer iväg under de kalla månaderna. Kombinera detta med ett högt rörligt elpris och du har en rejäl räkning på ditt bord.

Vid vilken utetemperatur detta kommer att inträffa beror på flera faktorer så som användning av varmvatten, ventilationsflöde samt vilken pump du har.

Det värsta exemplet jag sett är när FLVP installerats i en tvårumslägenhet. Då är den inte mycket mer än en glorifierad elpanna.
 
Redigerat:
Magnus E K
V Aspenlid skrev:
Säger som jag brukar när värme och varmvattenfrågan dyker upp. Med risk för att svära bland allt prat om värmepumpar. Modern vedpanna med stor ackumulatortank.. Med lite intresse och lite"träning utomhus" så har man i princip obegränsade mängder varmvatten till vilken familjekonstellation som helst.. Men man måste ju då engagera sig med både tid och arbete vilket väldigt många ser som helvetet på jorden..
Det fungerar inte i ett tättbebyggt villaområde att alla ska elda ved. Luftkvaliteten blir kass då och alla kommer dö i förtid. Med gas skulle det fungera.
 
P PepeHands skrev:
Ingen så har tagit upp effektproblematiken ännu? FLV-pumpens toppeffekt är begränsat av ventilationsflödet. Konsekvensen blir att värmepumpen fungerar som sämst när den behövs som bäst.

Jag var nyss iblandad i ett styr-projekt där FLVP installerades i parhus. Här måste elpatronen gå in redan när utetemperaturen närmar sig nollan. Riktigt illavarslande om det skulle bli en kall vinter.
Det är en faktor man tar med i kalkylen. I många nya kataloghus 'ingår' en frånluftvärmepump och vill man byta till bergvärme och FTX/tilluftvärme kostar det kanske 150 000:-. Man får ganska mycket eltillskott till FLVP'n för dom pengarna.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det fungerar inte i ett tättbebyggt villaområde att alla ska elda ved. Luftkvaliteten blir kass då och alla kommer dö i förtid. Med gas skulle det fungera.
Med en ny miljögodkänd panna som eldas på riktigt vis med bra torr ved? Då tror jag nog att alla med vp som "myseldar" i sin kamin i alla villaområde så fort det börjar bli lite kyligt är betydligt värre miljömässigt..
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
mfaltsjo mfaltsjo skrev:
Förklara för en idiot (mig) hur detta blir ett problem? I ett worst case-scenario? Vi bor mitt i landet där vintrarna kan bli ordentligt kalla med minusgrader ner emot -20-25.
Det är inte ett problem om man accepterar att elpatronen går in och stöttar uppvärmningen. Huset och varmvattnet blir varmt. Värmepumpen återvinner så mycket värme den kan av luften som ändå måste ventileras ut.

Om man är oroad över enstaka dagars förbrukning av el så bör man hitta en annan lösning. Om man tittar på helårsförbrukningen och väger samman med investeringskostnaden är kalkylen för att få varmt i huset, bra ventilation, och varmvatten inte så dålig. Men det är klart att det finns lösningar som förbrukar mindre el, de kostar bara mer eller kräver större arbetsinsats.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är en faktor man tar med i kalkylen. I många nya kataloghus 'ingår' en frånluftvärmepump och vill man byta till bergvärme och FTX/tilluftvärme kostar det kanske 150 000:-. Man får ganska mycket eltillskott till FLVP'n för dom pengarna.
Så kan det självklart vara. FTX är i stort sett aldrig lönsamt sett till investering vs sparad energimängd när det gäller villor. För egen del blev det inte så mycket dyrare med bergvärme eftersom jag även skulle borra efter vatten.

Sedan är effektprofilen hos en frånluftsvärmepump väldigt problematisk för elsystemet men det är en annan fråga.
 
R RoBo skrev:
Det du beskriver är ju såklart det bästa. Men många har inte råd med detta. Tycker en Flvp med tilluftsmodul är ett vettigt alternativ. Lätt att byta till ftx och bergvärme i framtiden.
Varför måste man alltid dra det åt att man inte har råd att välja ett dyrare alternativ? I vårt fall går det knappast räkna hem en bvp mot en flvp då vi inte har så stor förbrukning och klarat oss bra med den vi har, även om vi skulle har ”råd” med en bvp. Men varför, det är ju att kasta pengarna i sjön... Det går inte säga att ett alternativ alltid är det bästa då förutsättningarna är helt olika, vi bor t ex i ett relativt välisolerat hus i södra Sverige med ett årsförbrukning på ca 8000 kwh uppvärmning. Hade jag haft 250 kvm i Norrland hade jag givetvis övervägt något annat, så kom inte och hävda att bvp alltid är det bästa och att det skulle vara någon premiumlösning som man bara väljer om man har råd.
 
  • Gilla
Lajjen90 och 6 till
  • Laddar…
1. Många som oggar på kallras, det riskerar du med vanlig F-ventilation också? Dimensionera och justera in din FLVP och ventilation rätt. Du väljer t.ex. inte en F730 i ett 100kvm2 hus såvida du inte vill överventilera. Överventilerar du och plockar in luften ojämt i huset ökar risken för kalldraget såklart och du tappar effektivitet.

2. Slut på varmvatten har inget med FLVP att göra, totala effekten inkluderat el-patron är inte sämre än övriga pumpar. Som nämnt redan, ackumulatortank får du köra på för att komma ifrån det.

3. Kollar du folks loggers på ~150-180kvm på hus byggda efter 90-talet med ventilationsflöden enligt boverket, ser du typiskt för 1,5 - 2kw-modellerna att de levererar värme och varmvatten ner 0-4 plusgrader därefter stöttar el-patronen, vid duschar slår el-patronen in några grader tidigare. 5kw-modellerna levererar däremot värme utan el-patron ner till minus 10-12 grader ungefär, även där slår patronen in vid dusch några grader tidigare vid normaldrift. Duschar man glest isär kan man komma undan med att el-patronen slår in vid dusch ifall man slår igång ekonomiläget, tar längre tid att värma vattnet men billigare i el.

Väg in hur många dagar per år du har lägre än 10 minusgrader ute i kalkylen.

* Har du slantarna över till bergvärme och vill ha det bästa, kör på det
* Vill du ha det mest kostnadseffektiva, kör på FLVP
* Vill du gå på mellantinget, kör på LVVP

Jag hade dock rekommenderat förvärmd tilluft i vilket val du än väljer.. :)
 
  • Gilla
Atom och 3 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Varför måste man alltid dra det åt att man inte har råd att välja ett dyrare alternativ? I vårt fall går det knappast räkna hem en bvp mot en flvp då vi inte har så stor förbrukning och klarat oss bra med den vi har, även om vi skulle har ”råd” med en bvp. Men varför, det är ju att kasta pengarna i sjön... Det går inte säga att ett alternativ alltid är det bästa då förutsättningarna är helt olika, vi bor t ex i ett relativt välisolerat hus i södra Sverige med ett årsförbrukning på ca 8000 kwh uppvärmning. Hade jag haft 250 kvm i Norrland hade jag givetvis övervägt något annat, så kom inte och hävda att bvp alltid är det bästa och att det skulle vara någon premiumlösning som man bara väljer om man har råd.
Har inget emot flvp alls. Som jämförelse med dig. Har bergvärme och gör av med 5000 kwh uppvärmning, och då håller den även poolen på 30-31 gr från maj-sept. Och den perioden går mer el än vintern.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
P PepeHands skrev:
Värmepumpen räcker inte till för att leverera tillräckligt med värme + varmvatten under en viss utetemperatur. Värmepumpen hämtar energi från frånluften men frånluftens temperatur kan bara sänkas ned till en viss gräns, sedan är energin "slut". Då måste vp skjuta till med elvärme för att stötta. Självklart dåligt eftersom elanvändningen springer iväg under de kalla månaderna. Kombinera detta med ett högt rörligt elpris och du har en rejäl räkning på ditt bord.

Vi vilken utetemperatur detta kommer att inträffa beror på flera faktorer så som användning av varmvatten, ventilationsflöde samt vilken pump du har.

Det värsta exemplet jag sett är när FLVP installerats i en tvårumslägenhet. Då är den inte mycket mer än en glorifierad elpanna.
Ja jo, jag är väl införstådd med hur pannan fungerar. Men jag har faktiskt inte sett det som ett problem under dessa 6 år att jag skulle ha så höga elräkningar på vintern när det är kallt? Därav min fråga :) Sen är det ju inte svårare än plus och minus att begripa att ju kallare det är ute, ju mer energi krävs för att få det varmt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.