L Lasse56 skrev:
Det är väl Allbäcks Linoljeprodukter från Ystad som är den som levererat färg till slottet i Versailles?
Helt rätt! Det var jag som inte faktcheckade ordentligt innan jag skrev.
 
Benganwesslan Benganwesslan skrev:
En helt annan sak, alla färgtillverkare anger att det går alldeles utmärkt att måla med akrylat på oljefärg. Så den biten är troligen inget fel. Kanske man inte tvättat ordentligt innan målning? Vi målade så, och var som nytt 15 år efter.
Instämmer!
Så jag undrar också varför det inte skulle gå att måla med akrylat ovanpå linoljefärg :thinking:
 
A
nu får vi väl hålla isär ett dolt fel enligt jordabalken och ett dolt fel enligt en dolda fel försäkring.

Att felet inte är ett dolt fel dvs något som en besiktning som utförts noggrant skulle upptäckt verkar alla vara överens om.

Nu har detta missats och då är frågan vilka villkor som försäkringen har och om den då kan användas...
 
Benganwesslan Benganwesslan skrev:
En helt annan sak, alla färgtillverkare anger att det går alldeles utmärkt att måla med akrylat på oljefärg. Så den biten är troligen inget fel. Kanske man inte tvättat ordentligt innan målning? Vi målade så, och var som nytt 15 år efter.


M MikaelOgren skrev:
Ett alternativ är väl att skrapa ordentligt och måla med linoljefärg.

Ja, vad ska man säga.. Man läser besiktningsprotokollet noga, gör en genomgående och grundlig efterbesiktning som man betalar dyrt för.. Där kan man ju ialf hoppas att besiktningsmannen ska ta upp sådant? Eller det kanske är för mycket begärt av en besitningsman som tar 6000kr för 1.5h genomgång? Om man är förstagångsköpare av hus. Så är det inte lätt att veta eller kan förväntat sig att så är fallet, jag lovar.

Hursomhelst... om man väljer att skrapa bort akrylfärgen.. (panelen är kärnvirke) absolut inget fel på den. Kan man byta färg på husets fasad? Alltså gå från röd linoljefärg som är grunden till vit som vit färg som vi vill måla med
 
Vi hade exakt samma case. Vi fick ut på dolt fel då säljaren fuskat med färg och huset var nymålat när vi köpte. Omöjligt att se och besiktningsmannen såg inget heller. Vi fick typ 90.000 har jag för mig
 
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
Ta dit en färgtekniker. De kan mer än målarna om vad som går och inte
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Leeten Leeten skrev:
och huset var nymålat när vi köpte
Inte samma case!! Skilj på bananer och vedträn!!
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Inte samma case!! Skilj på bananer och vedträn!!
Oj, jösses jag måste ha provocerat dig rejält för det där svaret ;)
Kanske var otydlig, huset sades va målat 5 år tidigare, men det var nymålat förstod vi sen. Antagligen för att dölja blåsor.

Hoppas jag inte provocerade dig ännu mer med detta svaret :p
 
Leeten Leeten skrev:
Vi hade exakt samma case. Vi fick ut på dolt fel då säljaren fuskat med färg och huset var nymålat när vi köpte. Omöjligt att se och besiktningsmannen såg inget heller. Vi fick typ 90.000 har jag för mig
Väldigt intressant! Tack för informationen.. Vilket försäkringsbolag hade ni om det är okej att fråga? Gick felet på besiktingsmannen eller säljaren?
 
Leeten Leeten skrev:
Oj, jösses jag måste ha provocerat dig rejält för det där svaret ;)
Kanske var otydlig, huset sades va målat 5 år tidigare, men det var nymålat förstod vi sen. Antagligen för att dölja blåsor.

Hoppas jag inte provocerade dig ännu mer med detta svaret :p
Jag blev inte provocerad, anledningen till att jag tog i lite var att i ditt fall var huset nymålat uppenbarligen för att dölja något. Huset tråden gäller var målat för länge sen, men flagande färg redan vid visningen.
Simma lugnt.:)
 
  • Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Ja, vad ska man säga.. Man läser besiktningsprotokollet noga, gör en genomgående och grundlig efterbesiktning som man betalar dyrt för.. Där kan man ju ialf hoppas att besiktningsmannen ska ta upp sådant? Eller det kanske är för mycket begärt av en besitningsman som tar 6000kr för 1.5h genomgång? Om man är förstagångsköpare av hus. Så är det inte lätt att veta eller kan förväntat sig att så är fallet, jag lovar.
6000:- och genomgång av besiktningsmannen. För mig låter det inte som att ni har gjort en egen besiktning utan ni har bara köpt en genomgång av säljarens besiktning?

Nu är det ju alltid lätt att vara efterklok men det är mycket som man bör veta innan man skriver på kontraktet för sitt första hus. När jag gjorde det för ett antal år sedan så fick jag tipset (tror det var här på byggahus) att köpa denna boken:

https://www.bokus.com/bok/978919770...r-veta-innan-du-skriver-under-kopekontraktet/

Lagen gör ingen skillnad för om det är första gången du köper hus eller om det är 10:e gången.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Ja, vad ska man säga.. Man läser besiktningsprotokollet noga, gör en genomgående och grundlig efterbesiktning som man betalar dyrt för.. Där kan man ju ialf hoppas att besiktningsmannen ska ta upp sådant? Eller det kanske är för mycket begärt av en besitningsman som tar 6000kr för 1.5h genomgång? Om man är förstagångsköpare av hus. Så är det inte lätt att veta eller kan förväntat sig att så är fallet, jag lovar.

Hursomhelst... om man väljer att skrapa bort akrylfärgen.. (panelen är kärnvirke) absolut inget fel på den. Kan man byta färg på husets fasad? Alltså gå från röd linoljefärg som är grunden till vit som vit färg som vi vill måla med
Att köpa en besiktning när man köper ett gammalt hus tycker jag är bortkastade pengar. Upptäckte det efter att vi besiktade förrförra huset vi köpte och han missade en massa viktiga saker.
Köp och förutsätt att det kommer att finnas fel på huset. Det kommer att kosta dig pengar, men du har inte betalat nåt till Anticimex.
Det som däremot är vettigt är att ta med dig en erfaren snickare som kan se och berätta betydligt viktigare saker.
 
  • Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Att köpa en besiktning när man köper ett gammalt hus tycker jag är bortkastade pengar. Upptäckte det efter att vi besiktade förrförra huset vi köpte och han missade en massa viktiga saker.
Köp och förutsätt att det kommer att finnas fel på huset. Det kommer att kosta dig pengar, men du har inte betalat nåt till Anticimex.
Det som däremot är vettigt är att ta med dig en erfaren snickare som kan se och berätta betydligt viktigare saker.
Särskilt som de besiktningsföretagen vanligen avtalar bort ansvaret vid brist i besiktningen. Så i de fall fel har missats så har du oftast skrivit under på att de inte ansvarar för detta. Vad är då värdet med en besiktning? Förhoppningsvis är besiktningspersonen mer erfaren än vad du är. De tittar på saker enligt en mall, men ofta utesluts viktiga problemområden med hänvisning till bristande tillgänglighet.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
P Pugo skrev:
Särskilt som de besiktningsföretagen vanligen avtalar bort ansvaret vid brist i besiktningen. Så i de fall fel har missats så har du oftast skrivit under på att de inte ansvarar för detta. Vad är då värdet med en besiktning? Förhoppningsvis är besiktningspersonen mer erfaren än vad du är. De tittar på saker enligt en mall, men ofta utesluts viktiga problemområden med hänvisning till bristande tillgänglighet.
Ja, vi fick betydligt mer information om huset när vi senare hade en erfaren snickare där.
Och det som var problem med vårat hus hade Anticimex såklart friskrivit sig från.
 
Leeten Leeten skrev:
Vi hade exakt samma case. Vi fick ut på dolt fel då säljaren fuskat med färg och huset var nymålat när vi köpte. Omöjligt att se och besiktningsmannen såg inget heller. Vi fick typ 90.000 har jag för mig
Det där svaret hjälper inte TS det minsta. Tvärtom, när du först säger att du hade ”exakt samma case” och fick en massa pengar, men sedan förklarar att allt var annorlunda vilseleder du snarare TS att hoppas på något han omöjligen kan uppnå.
 
  • Gilla
Newgolds och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.