Åtminstone Fresh har tänkt på luftspridningen och skapat friskluftaventiler med god spridning: "Behaglig luftspridning: Luftens spridning är noggrant utvecklad, ventilen släpper luften uppåt och åt sidorna. Luften utifrån blandas mycket effektiv med rumsluften, redan någon decimeter från ventilen har den inkommande luften fått en behaglig temperatur." https://fresh.se/produkter/friskluftsventiler/vaggventiler/629865

Men bor man långt upp i Norrland med riktigt bistra vintrar kanske jag också skulle föredra FTX men i södra halvan av landet tycker jag inte att det behövs och man sparar en del energi utan tilluftsfläkten.
 
  • Gilla
DennisTB
  • Laddar…
sunnis
DonPablo R134a skrev:
frånluftsvärmepump är en bra produkt för hustillverkarna, då den tar hand om ventilation, och förser huset med värme, men jag anser att detta är riktiga skräpgrejer, lever om som fan, och desto mer du kramar ur maskin, desto mer kallras får du, så egentligen är detta riktiga missfoster. BVP eller luftvatten är det enda
Vad tycker du om lösningar med t.ex. LVVP + en "FLVP" modul dockad på toppen för återvinning av ventilationsvärmen? Som jag har förstått det så jobbar du med värmesystem?
 
M Maestrof skrev:
Hej,
Jag har bokat ett helt nytt hus som kommer börja byggas snart.
Uppvärmningssystem är alltså frånluftsvärmepump.
Frågat runt lite. Verkar vara ett bra system i nya täta hus gällande värmen, i alla fall ur ett ekonomiskt perspektiv.
Jag har dock fått höra litegrann att varmvattnet kan ta slut om man t ex tar ett bad i badkar samt en dusch.
Badar inte ofta, men vill ju egentligen aldrig att varmvatten ska ta slut.

Finns det någon med erfarenhet av frånluftsvärmepump som vet om man kommer få börja vänja sig vid att varmvattnet tar slut då och då, eller om jag oroar mig i onödan?

Tacksam för svar.
Efter ett bad får man vänta nån timme med att duscha.
En acktank löser det om man har platsen
 
Verkar vara många "tyckare" som inte har en frånlufts-värmepump själva, eller???
Bor själv i ett hus som funkar alldeles utmärkt med en sådan
Vanligtvis har man en knapp på VP som ger extra Varmvatten om man behöver - inget problem alltså
Tror att kvaliteten är som andra VP, heller ingen skillnad
Simma lugnt!
 
  • Gilla
William hopplös och 10 till
  • Laddar…
Finns bara fördelar med att varmvattnet tar slut. De är slut på sjukt långa duschar. Mindre fuktbelastning på badrum och badrum hinner torka upp innan nästa attack kommer. Ur ett ekonomiskt perspektiv så är de också en besparing
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 10 till
  • Laddar…
Efter 13 år med "FLVP" och fyra tonåringar får jag nog säga att det fungerar bra. Jag minns inte att varmvattnet tagit slut även om det ibland är kö till duschen.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
T tommyb skrev:
Verkar vara många "tyckare" som inte har en frånlufts-värmepump själva, eller???
Bor själv i ett hus som funkar alldeles utmärkt med en sådan
Vanligtvis har man en knapp på VP som ger extra Varmvatten om man behöver - inget problem alltså
Tror att kvaliteten är som andra VP, heller ingen skillnad
Simma lugnt!
Det gäller att man trycker på extra varmvatten en stund innan badet då.
Extra varmvatten är ju bara en temphöjning med elpatronen. Tar en stund innan tempen kommit upp.
Efter 30 år med FLVP har man ju lärt sig att inte bada strax innan frun kommer hem från träningen och ska duscha.....
Första pumpens kompressor höll i 10 år. Inte värd att byta så vi bytte hela rasket nåt år senare. Den håller än...
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
S Svenslund skrev:
Efter 13 år med "FLVP" och fyra tonåringar får jag nog säga att det fungerar bra. Jag minns inte att varmvattnet tagit slut även om det ibland är kö till duschen.

Tacksam för alla svar. Ditt svar var nog i alla fall det som lugnade mig mest .
Vi är bara 2 vuxna och en bebis så länge men lär bli fler så småningom.
Känns dock som att tekniken går framåt och dagens flvp bör inte ställa till det rejält om din 13 år gamla flvp inte ställt till det.

Dessutom så är det ett helt nytt hus som kommer vara bra isolerat, med golvvärme.
Känns mycket bättre nu när jag fått läsa era svar.
Tack
 
  • Gilla
Ubbe8 och 1 till
  • Laddar…
Problemet med begränsad mängd varmvatten är detsamma på alla typer av värmepumpar, så man behöver inte välja mellan frånluftvärme eller bergvärme av den anledningen.
 
  • Gilla
sijo 50 och 2 till
  • Laddar…
TA då? Dvs TilluftsAggregat - den nya fräscha (och kalla) uteluften passerar TA först och förvärms genom ett varmvattenbatteri. Använder man det vid nyinstallation idag när man kör FLVP? Nån som vet?

Vi har TA (förutom flvp) i vårat 80-talshus och vi har nog aldrig upplevt något kallras iallafall.
 
  • Gilla
Tornhuset och 2 till
  • Laddar…
Tilluftsaggregat och luftvärmeaggregat för att värma hela huset via luften var ju något man främst satsade på under 80-talet och första halvan av 90-talet. Sedan gick man tillbaka till vattenburna radiatorer samtidigt som golvvärme kom allt mer. Tilluftsmoduler finns ju kvar som tillval till frånluftsvärmepumpar för att ge tempererad tilluft för komforten men själva uppvärmningen av huset sker med vattenburet system.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Vi har en Nibe F730 från 2019 som gör sitt jobb bra. Vill starkt tipsa/rekommendera att se till att frånluftsvärmepumpen står i ett väl ljudisolerat utrymme. Trots vår egengjorda isoleringslösning låter den en hel del. Har ställt ner pumpen till att max höjas till 65 Hz.
 
  • Nibe F730 frånluftsvärmepump i ett rum, synlig display och logotyp, med omgivande ljudisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vad är det som gör att FLVP väsnas mer än andra VP? Är det ljud från luften som passerar genom eller är det skillnad på kompressorn?
 
O Ola Hällvall skrev:
Vi har en Nibe F730 från 2019 som gör sitt jobb bra. Vill starkt tipsa/rekommendera att se till att frånluftsvärmepumpen står i ett väl ljudisolerat utrymme. Trots vår egengjorda isoleringslösning låter den en hel del. Har ställt ner pumpen till att max höjas till 65 Hz.
Har också en NIBE FLVP från 2019 i 105m2 hus från 2019 med golvvärme. fungerar fantastiskt bra. Inget kallras noteras från tilluftsventilerna. Total elförbrukning senaste 12 månaderna 7000-8000 kWh. Inget badkar, bara dusch. 2 personer i hushållet. Beträffande bullret håller jag med Hällvall. Denna pump bör stå i separat ljudisolerat utrymme. Ur den aspekten helt undermålig produkt. Det är ju i princip ett utochinvänt kylskåp. Hur svårt kan det vara att bygga ett tyst skåp ?
 
  • Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man drar in kall luft utifrån, så det blir kallras. Det finns don som sprider lite bättre men generellt vill man inte ha sängen, soffa/fotölj eller skrivbord under en ventil
Det behöver inte bli kallras, det beror på vilken FLVP du har. Den Nibe F470 som jag har förvärmer tilluften. Kräver kanaler även för tilluften, så det är lite dyrare alternativ än dom billigaste FLVP'arna.
Nibe F470 ska man nog dock inte ha i lite större hus. Då bör man nog välja lite större modell. Jag eldar i kakelugn när FLVP'en inte räcker till för att slippa betala för att elpatronen går alltför mycket.
Jag installerade min FLVP 2013 och har inte haft några driftproblem med den ... hittils i alla fall! :)
Jag har inga tonårsbarn boendes här så jag kan inte uttala mej ang. deras vattenförbrukning.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.