@Microkatten vår som är i Skåne
Helgat varde ditt namn. Tillkomme din verkstad.
Sked din vilja, såsom i Skåne så ock i Halmstad.
Vårt dagliga hyvelspån giv oss i dag, och förlåt oss våra inköp, såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga (för fynd framför vår näsa) äro, och inled oss icke i frestelse utan fräls oss ifrån platsbrist.
Ty verkstan är din och maskinerna och virket, i evighet. Amen.


Äldre bandsågsbladsvets från IDEAL märkt "Made in Western Germany" placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spontanköpte en bandsågsbladsvets på blocket :(
 
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Fader Prylifan hälsar från puben, där han just nu sitter och tittar djup ner i glaset, att djävulen är alltid närvarande och frestelserna stora.

Å andra sidan har Oscar Wilde sagt att det enda sättet att bli kvitt en frestelse är att falla för den. Men den gode Oscar kanske inte alltid var Guds bästa barn.

Nu vet jag i alla fall vem jag skall gå till när mina (framtida) bandsågsblad går av!
 
Cheesen
Sådär ja... Blev lite bättre ordning på Biltemaverktygen. Trots att detta i det närmaste bara är singelköpta (d.v.s köpt när det fattats, gått sönder eller glömts bort vart fasen den är) hylsor, nycklar, skaft och förlängare så var det inte många hylsor som behövdes kompletteras med... 7 hylsor, tre blocknycklar och en förlängare så var även biltemasatsen komplett.
Om jag nu bara får fram verktygsvagnen med bacho/kamaza verktygen så vore det frid och fröjd.
Organiserade verktyg med hylsnycklar, skruvmejslar och blocknycklar på en verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frustrator får komma till Boden så kan jag tipsa om hur man gör

Har ett tips till... skaffa en verktygslåda för dubbletter och när den är full får man inte köpa mer grejor förräns man tömt den på loppis eller liknande.
Här är min.
Svart verktygslåda märkt "VERKTYGSDUBLETTE" som används för att förvara extra verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Funderade på vad som var skillnaden på min och @vectrex verkstad. Kom tillslut på att det måste vara ljuset som gör det..

Så för att då bättre ordning, behövs mer ljus.
Det var rea på Jula. Men innan jag fick tummen ur hittade jag en beg.annons.

Så verkstan är på 8.5kvm-isch.

Frågan är om dessa räcker?
Staplad belysningsarmatur i hörn av verkstad med träningsutrustning på gummigolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev osäker så köpte några till.
Nya ljusrör förstärker belysningen i en verkstad på cirka 8.5 kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer ljus är bättre tydligen.

Fluorescerande ljusrör och staplar av gamla fönsterprofiler i en rörig verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ojdå..skulle ju bara testa mina lampor :(
Skärmklipp av en nyhetsartikel om stort strömavbrott, med ett glatt vuxet och barn som håller en glödlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Funderade på vad som var skillnaden på min och @vectrex verkstad. Kom tillslut på att det måste vara ljuset som gör det..

Så för att då bättre ordning, behövs mer ljus.
Det var rea på Jula. Men innan jag fick tummen ur hittade jag en beg.annons.

Så verkstan är på 8.5kvm-isch.

Frågan är om dessa räcker?
[bild]
Blev osäker så köpte några till.
[bild]

Mer ljus är bättre tydligen.

[bild]
Tyvärr behövs det nog några tillför att täcka hela takytan! :geek:
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Får ändra i mitt pass. Den här ska vara 195cm hög.. jag måste ha växt minst 10cm :)
Dammsugare för träbearbetning, fm300b, i en verkstad med synliga eluttag och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fråga till er som kör fm300b, vad har ni för säkring på det uttaget?
Enl duabhusets behövs 16a. På motorn till maskinen står siffran 7.7amp. den är på 2hk så motsvarar väl 1500w. Borde gå på ett vanligt 10a lr vad missar jag?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Får ändra i mitt pass. Den här ska vara 195cm hög.. jag måste ha växt minst 10cm :)
[bild]

En fråga till er som kör fm300b, vad har ni för säkring på det uttaget?
Enl duabhusets behövs 16a. På motorn till maskinen står siffran 7.7amp. den är på 2hk så motsvarar väl 1500w. Borde gå på ett vanligt 10a lr vad missar jag?
Möjligen startströmmen som kan bli lite hög. Jag hade iofs fm300 och inte fm300b och den gick fint på ett 10A uttag. Tror dock det är samma motor och impeller som på fm300b.
 
V vectrex skrev:
Möjligen startströmmen som kan bli lite hög. Jag hade iofs fm300 och inte fm300b och den gick fint på ett 10A uttag. Tror dock det är samma motor och impeller som på fm300b.
Ska vara samma förutom filtret och metallröret.. jag testar och ser helt enkelt :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Får ändra i mitt pass. Den här ska vara 195cm hög.. jag måste ha växt minst 10cm :)
[bild]

En fråga till er som kör fm300b, vad har ni för säkring på det uttaget?
Enl duabhusets behövs 16a. På motorn till maskinen står siffran 7.7amp. den är på 2hk så motsvarar väl 1500w. Borde gå på ett vanligt 10a lr vad missar jag?
Bättre att det går åt det hållet. Jag bad speciellt om att de skulle gå och mäta och fick klara besked av Swedendro att min Felder spånsug med filterpatron skulle vara 2100 mm hög. Då skulle den passa precis där taket var 2150 mm. Det visade sig att den i verkligheten var 2240. Då blev jag väldigt trött. Det löste sig med lite ommöblering ändå.
 
Jag har en Fm300B som går fint på en 10A säkring.
 
Testar var hyveln står bäst. Hyvelmaskin, "Hammer A3 31", i verkstad omgiven av verktyg och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här placeringen är bra utrymmesmässigt men kräver flytt för att planhyvla(ut 50cm från väggen).

Nackdelen är också att den blockerar enkel access till stora bandsågen. Men när jag väl baxat iväg lilla bandsågen borde det gå att få bättre placering..
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Cheesen
Frustrator Frustrator skrev:
Testar var hyveln står bäst. [bild]
Den här placeringen är bra utrymmesmässigt men kräver flytt för att planhyvla(ut 50cm från väggen).

Nackdelen är också att den blockerar enkel access till stora bandsågen. Men när jag väl baxat iväg lilla bandsågen borde det gå att få bättre placering..
Jag förstår då inte riktigt hur du ska kunna rikta något på den hyveln där den står just nu. Alla bitar över 60 cm tar ju i i någon eller båda av sidorna.

Prova att ställa hyveln snett. I en liten verkstad brukar man få ut mest svängrum om hyvel och klyvsåg står på snedden
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag förstår då inte riktigt hur du ska kunna rikta något på den hyveln där den står just nu. Alla bitar över 60 cm tar ju i i någon eller båda av sidorna.

Prova att ställa hyveln snett. I en liten verkstad brukar man få ut mest svängrum om hyvel och klyvsåg står på snedden
När lilla bandsågen flyttar på sig så ska stora ta dess plats och då blir det mer utrymme åt det hållet. Drar jag ut hyveln 50cm från väggen får jag fritt spelutrymme från hallen utanför. Priset jag får betala för att ha så mycket ski..eh..bra-att-ha-maskiner i min lilla verkstad är att man i princip får flytta på varje maskin för att kunna utnyttja den fullt ut.
 
"Gubber å kärringer, huk er i bänkera, för nu laddar han ôm!"

Ja, medans andra bara köper på sig saker så fortsätter jag min strävan efter KonMari..
Nu får lilla sågen ett nytt hem :)
En gammal stationär bandsåg står i ett verkstadsutrymme som en del av en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.