Jag hade nog tagit bort dörrarna för att få en stabil grund :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag hade nog tagit bort dörrarna för att få en stabil grund :)
Känner också att det är det bästa alternativet, men hur gör man på bästa sätt för att undvika kyla utifrån?
 
Något eget försök till kantelement? Gjut under partierna och avsluta med 5cm cellplast mot plattan typ? Har inte gjutit själv men om du kan göra en kopia av funktionen i ett kantelement men som passar din platta så är det väll bäst :)
 
  • Vit cellplast som används för att skapa kantelement vid bygge av grunder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ramnemark Ramnemark skrev:
Något eget försök till kantelement? Gjut under partierna och avsluta med 5cm cellplast mot plattan typ? Har inte gjutit själv men om du kan göra en kopia av funktionen i ett kantelement men som passar din platta så är det väll bäst :)
Ja någon sån variant borde kunna funka med lite anpassningar :)
 
Idag har jag och en polare jobbat på med en lösning för att få isolering för plattan ut mot trädäcket. Var lite trixande men tyckte vi fick till en bra lösning.

Vi slog bort den gamla plattan som var kvar och skenan till skjutdörrarna fick hänga kvar i luften. Därefter borrade jag åtta st 20 mm hål och monterad en 4m långt vinkeljärn under skenan till skjutdörrarna. I hålen satte jag tio mm gängstavar som gjöts in i betongen. Nu kan jag justera med hjälp av muttrar så att skenan blir helt i våg.

Imorgon ska jag fogskumma under skenan så för det agera som isolering.

Upprivet byggarbetsområde vid hus med verktyg och material på en betongplatta, nära ett trädäck och husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med nytt vinkeljärn under skjutdörrsskena och gängstavar som sticker upp från betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av vinkeljärn under skjutdörrsskena med gängstång infäst i betong för isolering mot trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har jag och sambon lagt slingor och armeringsnät. Gick väldigt smidigt utan några större utmaningar.

Blev ca 140 m av LK’s 16 mm slang. VVSaren sa att han inte tyckte att det behövdes provtryckas då slangen är två mm tjock och det krävs ett spik eller skruv för att det ska gå hål på slangen. Vet ni vad som gäller? @Krilleman? :)


Armeringsnät och 16 mm LK-slang utlagda för golvvärmeinstallation på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsnät med installerade slingor för golvvärme i en ouppvärmd byggnad under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med upphängda slingor av vit LK 16 mm slang, genomföring i väggen och armeringsnät, i ett rörigt rum med målarburkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Låt oss säga att du råkar punktera en slang med ett armeringsnät utan att du noterat det och du går på din "röris" tes med att provtryckning inte behövs.

Hur skulle du då känna dig när du tappar tryck i slangen?

Inom all VVS är det samma sak som ska följas: Fabrikantens anvisningar!!!

Så JA du SKALL provtrycka enligt konstens alla regler.

Denna är lämplig att följa:
https://www.lksystems.se/globalasse...l-tryck--och-tathetsprovning-ifyllbar-pdf.pdf
Den hittade jag här:
https://www.lksystems.se/sv/support/dokumentation/dokumentation-lk-golvvarme/teknisk-dokumentation/
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Bugar och tackar för din input! Ringer honom imorgon.
 
Uppdatering!

Idag har vi äntligen gjutit platta. Fick hjälp av min far och en erfaren betongare. Vi beställde 3 kbm betong med 2% accelerator för att betongen skulle stelna något snabbare. Betongen levererades med en rotorpumpbil och kunde då lyfta armen över huset.

Gjutningen var avklarad på 30 minuter och allt som allt var nog betongbilen på plats 45 minuter.

Kl 14 kom betongaren tillbaka och glättade plattan. Blev mycket jämnare än jag tänkte mig men jag hade nog den dåliga uterumsplattan från 80-talet som referens :D

Nu återstår lite vattning sen imorgon kväll kan vi nog börja riva ner plasten och därefter blir det lite flytspacklning över delar av den gamla plattan in mot ena ytterväggen (den delen som vi inte rev).

Så lite bilder....

En nyligen gjuten betongplatta med förstärkande armeringsnät och distanser, klar för efterbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonpumpbil med utsträckt rotorpumpsarm över ett enfamiljshus under betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i arbetskläder som glättar en nygjuten betongplatta under en plastövertäckt yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten och glättad betongplatta inomhus med skyddad tegelvägg och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henche och 5 till
  • Laddar…
Nu har det gått en vecka sen gjutningen och tycker att det ser mkt bra ut. Inga sprickor i betongen och ytan är väldigt slät. Har flytspacklat över den gamla plattan på några ställen så nu är plattan helt jämnhög.

Vi har i helgen städat, putsat alla fönster och flyttat in lite möbler. Tyvärr måste man ju vänta 3 månader innan man slå på golvvärme och lägga golv... lång väntan men det viktiga är att plattan inte går sönder.

Lite bilder:
Nyligen gjuten och slät betongplatta i en renoverad uterum med putsade väggar och öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny gjuten och slät betongplatta vid hus med tegelvägg och synliga putsade fönsterbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat rum med slätbetonggolv, stora fönster och dörrar som leder till en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nyrenoverat rum med slät betonggolv, möblerat med bord, stolar med fårskinn och en tänd brasa i öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
F.Taleman och 3 till
  • Laddar…
Snyggt
 
Igår var VVSaren här och kopplade in LK shunten och drog lite rör, så nu har vi vatten i slingorna (utan några läckor ).

Vattnet cirkulerar bara i slingorna och ingen värme är tillförd, så vi riskerar inte att rören fryser om det blir för kallt. Värmen slår vi på i början av februari.
Nyinstallerad LK shunt med cirkulationspump och rörkopplingar för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade kopparledningar och LK shunt i ett förrådsutrymme med hyllor fulla av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul med ett till fågelforshus, blir till att följa.
Vi har ett också, 105+129 med inredd källare. Ligger på 13kwh per år med bergvärme. 95mm mineralull i väggarna. Tak vet jag ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.