M Mawe85 skrev:
Ja inte helt olikt. Är det ett sutteränghus?
Japp :)
 
M Mawe85 skrev:
Ja det är ett Fågelfors hus. Bifogar original ritningen. Uterummet är vid vardagsrummet/köket så det är lite annorlunda än ert kanske. Huset är väldigt energieffektivt tycker jag då vi bara förbrukar 10k kWh per år.

Hur ser ert hus ut?

[bild]
Japp, det är samma planlösning. Tyckte mig känna igen fönstersättningen på långsidan =)
men våra vardagsrumsfönster sitter på kortsidan, antagligen för att slippa titta rakt in i garageväggen.

Men jag tror nog att källaren skiljer sig, vi har två ritningar över källaren, jag tror de ändrade källaren för bättre passa med tomten. Där ni har en garderob i badrummet går vår murstock upp från gillestugan.
Har sett "likadana" hus på hemnet där vår källare skiljer sig. Ett hus på vår granngata såldes med likadan planlösning, fast med dubbelgarage i huset så det gick säkert att få i lite olika varianter.

Ska bli extra kul att följa renoveringen när man känner igen huset.
 
H henche skrev:
Japp, det är samma planlösning. Tyckte mig känna igen fönstersättningen på långsidan =)
men våra vardagsrumsfönster sitter på kortsidan, antagligen för att slippa titta rakt in i garageväggen.

Men jag tror nog att källaren skiljer sig, vi har två ritningar över källaren, jag tror de ändrade källaren för bättre passa med tomten. Där ni har en garderob i badrummet går vår murstock upp från gillestugan.
Har sett "likadana" hus på hemnet där vår källare skiljer sig. Ett hus på vår granngata såldes med likadan planlösning, fast med dubbelgarage i huset så det gick säkert att få i lite olika varianter.

Ska bli extra kul att följa renoveringen när man känner igen huset.
Roligt att höra att det finns många Fogelfors hus där ute. Nedan ser du bild på källaren. Skiljer den sig mycket från er?
Ritning av källaren i ett Fogelfors hus som visar olika rum såsom förråd, tvätt och hobbyrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Under 2019 la vi våren på att bygga ett nytt staket längs tomtgränsen (det gamla var riktigt tradigt att titta på). Blev armeringsnätstaket eftersom man inte behöver bygglov för det och murgröna växer snabbt :)

Nybyggt armeringsnätstaket längs trädgård med skottkärra, träplankor och blommande buskar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person monterar armeringsnätstaket längs trädgårdens gräns med trädgårdsredskap och murgröna i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett armeringsnätstaket i en trädgård med beskurna träd och en växande murgröna längs stakets linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I uterummet så la jag åter tid på att fixa med kaminen. Putsade med eldfastbruk på kalciumsilikatskivorna och sen målade med rätt färg. Nu smälter kaminen in mycket bättre. Satte även in ett större galler i grafitgrå färg.

Nymålad kamin med eld i, omgiven av kalksten och eldfastbruk, i ett mysigt uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av kamin i uterum med kalciumsilikatskivor och tidningar som skydd på väggarna och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprocess av kamin med eldfastbruk och skyddande tidningspapper i ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete av en kamin i ett uterum med tidningsskyddade väggar och arbetsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyputsad och målad kamin inbyggd i hörn, med stenarbeten och ett grafitgrått galler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upplyst vedeldad kamin med putsade kalciumsilikatskivor och ett grafitgrått galler, omgiven av murgröna och en väggventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Vi la även tid på att montera upp ett skuggtak som vi fick från Halle i samband med att vi köpte kanalplasttaket. Skuggtaket är ovärderligt så här i efterhand, MEN det var heeemskt att montera och jag stack mig 15000 gånger på nålarna när vi skulle montera tygerna.

Inglasad veranda med ett trädäck, matbord och stolar, omgiven av vitmålade tegelväggar och fönster med utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uteplats med ett nyinstallerat skuggtak, modernt bord och stolar med fårskinnsöverdrag, krukväxter och en uppdaterad skorsten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen så hann vi med att ge lite kärlek till skorstenen i form av en ny huv, uppfräschade fogar samt fick tegelstenarna lite färg igen (de är egentligen gula).

Renoverad skorsten med ny huv och uppfärschade fogar på ett hus med svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nytt skorstenshuv och fräschade upp gula tegelstenar på tak med ny mörk huv mot blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad skorsten med ny huv och uppfräschade fogar på ett betongtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Vi la även tid på att montera upp ett skuggtak som vi fick från Halle i samband med att vi köpte kanalplasttaket. Skuggtaket är ovärderligt så här i efterhand, MEN det var heeemskt att montera och jag stack mig 15000 gånger på nålarna när vi skulle montera tygerna.

[bild] [bild]

Slutligen så hann vi med att ge lite kärlek till skorstenen i form av en ny huv, uppfräschade fogar samt fick tegelstenarna lite färg igen (de är egentligen gula).

[bild] [bild]
Dags att tvätta taket ;) (mitt ser likadant ut)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Dags att tvätta taket ;) (mitt ser likadant ut)
Oh yes ;) Har köpt takrengöringsmedel "men ska bara" ta mig i kragen och kravla mig upp på taket för att få det överstökat.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Åsa Lund
Grön Fri (eller motsvarande) klarar nog biffen!
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Roligt att höra att det finns många Fogelfors hus där ute. Nedan ser du bild på källaren. Skiljer den sig mycket från er?
[bild]
Ritning av en källarplan med markerade rum som matrum, tvättstuga, bastu och hobbyrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser vår källare ut, lite omvänt kan man säga.
 
H henche skrev:
[bild]
Så ser vår källare ut, lite omvänt kan man säga.
Ja mycket är likt :) Ser ut som att ni inte har haft någon oljepanna?
 
M Mawe85 skrev:
Ja mycket är likt :) Ser ut som att ni inte har haft någon oljepanna?
Nej det har nog alltid varit fjärrvärme som värmekälla. Har det varit oljepanna i ert hus?
 
H henche skrev:
Nej det har nog alltid varit fjärrvärme som värmekälla. Har det varit oljepanna i ert hus?
Yes det var oljepanna i huset när vi köpte det, men redan första veckan i vår ägo bytte vi ut det till en luft/vatten från IVT som vi är väldigt nöjda med.
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
Nu har vi kommit till 2020 för renoveringen av vårt uterum. Som jag nämnt tidigare så har vi en förmåga att göra saker i fel ordning. Skyller på min bristande förmåga att tänka strategiskt och långsiktigt :crysmile:

Vi njuter väldigt mycket av vårt uterum och vill kunna vara i det även på vintern (eller mer lång höst i södra Skåne). Därför kom vi på att vi vill ha in ytterligare en värmekälla i uterummet och då fick det bli golvvärme.

Det fanns redan en platta men som var oisolerad så flyta in golvvärme där var ju inte aktuellt. Jag tog därför en vanlig snickarehammare och började banka på plattan för att se hur tjock den var. Glad blev jag när jag insåg att den endast var 6-8 cm och armringsnätet låg UNDER betongen!!

Bilade bort betongen på en förmiddagen. Att köra iväg betong, sand och lera krävdes 12(!) släp till tippen :crysmile:
Leran vad helt klart värst att gräva upp. Korpen sög verkligen musten ur kroppen. Men efter en vecka var allt ute och vi är nu framme i mitten på oktober.

Bilderna får berätta resten.

Uterum med trägolv, vit tegelvägg, möbler och krukväxter före golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivet golv i ett uterum under renovering med verktyg och avlägsnat material synligt, visar betongplattan och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbruten betongplatta i uterum med synligt armeringsnät, i förberedelse för golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett under renovering uterum med tegelväggar och plasttäckt tak och möbler, indikerar förberedelse för golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer bilar bort betonggolv i ett uterum med skyddade väggar, skottkärror och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett uterum under renovering med ett uppgrävt golv, två skottkärror, betong och leriga verktygsskyfflar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd golvplatta i uterum med grus, verktyg och skottkärror synliga i renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv i uterum med grus, verktyg, skottkärror och byggmaterial, påbörjad renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävning av golv i uterum med verktyg och skottkärra synliga under renoveringsarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av uterum med upptagen betongplatta och utspridd jord samt arbetsredskap och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uterum under renovering med borttagen betongplatta, grävverktyg och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uterum under renovering med borttagen betongplatta och synligt armeringsnät, en del med vitt täckmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av uterum med borttagen betong och högar av grus samt synlig grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uterum under renovering med borttagen betongplatta och fyllt med grus, träplankor leder in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsmaterial i staplar utanför ett vitt tegelhus, redo för renovering av uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat uterum med isoleringsblock på mörkläggda betonggolv och tegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ati och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bra egenskap med frigolit i detta sammanhang är att det blir fuktspärr under plattan. Torr och fin luft i uterummet (y)
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Så här en söndagskväll är jag lite osäker på hur jag ska göra vid skjutdörrarna så där kan jag behöva era goda råd.

Grundmuren till uterummet är uppbyggd av ihåliga block (20 cm tjocka/djupa), men vid skjutdörrarna har jag lämnat ca 10 cm av den gamla plattan för att skjutdörrarna står på denna. Min ursprungliga tanke var att inte ta bort skjutdörrarna och gjuta den nya plattan i samma nivå som den gamla, MEN jag har insett att grundmuren har satt sig ca 2 cm närmst huset.

Så frågan är:

1. Borde jag plocka bort skjutdörrarna och gjuta hela vägen ut?
2. Ignorera att grundmuren har satt sig och hoppas på att det inte blir problem i framtiden?
3. Ta bort skjutdörrarna men montera ett isolerat lekablock över grundmuren för att undvika kylan utifrån?

Andra idéer/tankar? :)

Se bilder.
Grundmur av block vid skjutdörr till uterum med synlig gammal platta och höjdskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutdörrar till uterum med synlig grundmur och gammal betongplatta, variation i höjd nära huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på skjutdörrarnas tröskel ovanpå en gammal betongplatta, synlig sättning närmast huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av höjdskillnad vid en grundmur för ett uterum med en skjutmåttstav vid en skjutdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gamla plattans kanter där skjutdörrar möter nytt grundmur av ihåliga block, med måttstock för referens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.