:surprised: Skruvdragare, när det finns borrsväng. :cool:
 
  • Gilla
jaolha
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Näe hur komplicerat kan ett verktyg egentligen behöva vara? Ingen behöver väl mer än en skruvdragare och en fogsvans? ;)
Om Jag klagar på att frun köper mycket köksmaskiner brukar jag få höra hur många borrmaskiner jag har. :rolleyes:
 
blackarrow blackarrow skrev:
brukar jag få höra hur många borrmaskiner jag har. :rolleyes:
Det är inte antalet som är problemet. Problemet är att hon känner till antalet! :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
beqen och 12 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte antalet som är problemet. Problemet är att hon känner till antalet! :cool:
Eller hur var det jägaren sa? "Tänk om kärringa får för sig att sälja bössorna för vad du sagt att du betalat för dom!!"
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
btg308 och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Eller hur var det jägaren sa? "Tänk om kärringa får för sig att sälja bössorna för vad du sagt att du betalat för dom!!"
Ungefär som ”sälj bilen och skicka pengarna”-historierna ;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Eller hur var det jägaren sa? "Tänk om kärringa får för sig att sälja bössorna för vad du sagt att du betalat för dom!!"
Tur man inte svarar på frågor om priser, om det gäller verktyg, fordon eller kameror.
 
  • Gilla
  • Haha
btg308 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hmmm, jag längtar efter en bild på någon riktig smaskig elkoppling. :sleep:


Jag har förvisso lite på lager, jag kanske ska ta mig i kragen i morgon och fiska fram bilderna, de ligger väl begravda i telefonen någonstans.
 
Den här från Facebook elfel känns väl aktuell.
Vem får lägga värmekabel.
Felaktigt lagd värmekabel med blottade delar och skarvningar synlig på ett betonggolv innan spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Fått städa upp efter förra ägaren....
Dimmer med eluttag under.
Se kablar hur det såg ut men kort och gott i detta fall var
Gröngul tändtråd
Blå nolla
Brun fas
Öppen eluttagsinstallation med synliga kablar och en avlägsnad dimmer, damm och byggrester runt apparatdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen elinstallation med en dimmer och synliga kablar: grön/gul, blå och brun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen eluttagsdosa med anslutna kablar; gröngul tändtråd, blå nolla och brun fas i bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
GK100 och 5 till
  • Laddar…
@mxjolle dimmra jordfel mellan 0-230V.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Mikael_L
Det kändes som att det där verkligen inte kunnat funkat för 5 öre.

Men visst kan det kanske funkat (men varit livsfarligt) ifall kontakten i dimmern är "break before make" och gulgrön används som tändtråd.
Då har dimmern antingen dimrat fasen (verkar fungera som det ska) eller dimrat gentemot nollan, det ger ju inget så lampan släckt hela tiden.

Men OK, då har det saknats skyddsjord, och vad värre är, dimmern har lett ut fas, upp till 230V på jordstiften på uttaget, som alltså även skulle gjort alla anslutna skyddsjordade saker strömförande. :dizzy: :cry: *burr*
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kändes som att det där verkligen inte kunnat funkat för 5 öre.

Men visst kan det kanske funkat (men varit livsfarligt) ifall kontakten i dimmern är "break before make" och gulgrön används som tändtråd.
Då har dimmern antingen dimrat fasen (verkar fungera som det ska) eller dimrat gentemot nollan, det ger ju inget så lampan släckt hela tiden.

Men OK, då har det saknats skyddsjord, och vad värre är, dimmern har lett ut fas, upp till 230V på jordstiften på uttaget, som alltså även skulle gjort alla anslutna skyddsjordade saker strömförande. :dizzy: :cry: *burr*
Haha, korrekt. Det funkade lustigt nog... Allt började med att jag skulle byta dimmern. Sen blev jag konfunderad och började utreda. Min slutsats blev, ojdå, tändtråd på jordbleck, är det verkligen så?! Mätte, japp, när lampan var tänd så var det fas på jordblecket... Turligt nog har vi inte använt eluttaget alls. Passade på att se över alla andra uttag efter detta.
 
  • Gilla
  • Wow
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vad trevligt med en rejäl säkerhetsbrytare bredvid sig när man duschar.
Det är alltså ett badkar där under.
Elektrisk säkerhetsbrytare monterad vid dusch över ett badkar, omgiven av kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Haha
Mick13 och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad trevligt med en rejäl säkerhetsbrytare bredvid sig när man duschar.
Det är alltså ett badkar där under.
[bild]
Och om någon slår på strömmen så är kabeln åtminstone bra tejpad?
 
  • Haha
Mick13
  • Laddar…
Både anslutningsdosan (om tätmembranet finns) och säkerhetsbrytaren ser ut att vara minst IP44.
Själva kranen och duschmunstycket sitter troligen i andra änden av badkaret.
Ser ut ett ha stått en TM under varmvattenberedaren som hänger över vänsterkant av badkaret.
Så duschen har tidigare varit dikt TM antingen med bara ett duschdraperi mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.