Fantastiskt!! Som jag letat efter en teknisk instruktion över hur systemet byggs.
Själv är jag inne på endast kyla till övervåningen på sommartid, ej värme.
I mitt fall rör de sig om 60kvm golvyta och 7-8m i fallhöjd. Hålet är från 2004 och 120m så kanske är meningslöst redan där?
Två frågor uppkommer hur som helst.

1. Hur får man cirkulation på kylvätskan från hålet? Jag tolkar det som att du stänger bergvärmepumpen när du kör den kalla sidan. Klarar den ”nya extra” pumpen cirkulera från hålet?

2. Hur mycket vätska (ca) måste fyllas på i systemet för att lösa det extra behovet som uppstår?

tack på förhand
Mvh André
 
A andrejen skrev:
Fantastiskt!! Som jag letat efter en teknisk instruktion över hur systemet byggs.
Själv är jag inne på endast kyla till övervåningen på sommartid, ej värme.
I mitt fall rör de sig om 60kvm golvyta och 7-8m i fallhöjd. Hålet är från 2004 och 120m så kanske är meningslöst redan där?
Två frågor uppkommer hur som helst.

1. Hur får man cirkulation på kylvätskan från hålet? Jag tolkar det som att du stänger bergvärmepumpen när du kör den kalla sidan. Klarar den ”nya extra” pumpen cirkulera från hålet?

2. Hur mycket vätska (ca) måste fyllas på i systemet för att lösa det extra behovet som uppstår?

tack på förhand
Mvh André
1) den extra cirkulationspumpen klarar att cirkulera vätskan i borrhålet, ja. Det är ju hela idén med att ta "kyla" från hålet.

2) det beror på hur lång rördragning, dimension på rören och konvektorn. I min anläggning går ca. 25 liter extra brine in.
 
Min extra CP orkade inte dra runt brine utan att ha pumpens CP igång oxå. Så jag fick dra en kabel från en utgång på ftxen till en ingång på VP o konfa den så den kör brine CP när den kör extra CP.

Rörisen kunde inte förklara varför detta behövdes men ha sa att i andra installationer han gjort hade dom bara satt VP CP till att köra året om.

Min gissning är att VP CP är större och den lilla inte orkar dra runt denna oxå.
 
J Joonazz skrev:
Min extra CP orkade inte dra runt brine utan att ha pumpens CP igång oxå. Så jag fick dra en kabel från en utgång på ftxen till en ingång på VP o konfa den så den kör brine CP när den kör extra CP.

Rörisen kunde inte förklara varför detta behövdes men ha sa att i andra installationer han gjort hade dom bara satt VP CP till att köra året om.

Min gissning är att VP CP är större och den lilla inte orkar dra runt denna oxå.

Intressant, lite därför jag frågade. Min granne måste använda bergvärmepumpens CP för att hämta upp ur hålet. Den extra CPn är endast för cirkulation i huset.

Stänger man befintligt system vid användning av frikylan så blir ju bergvärmepumpens CP obrukbar tänker jag.
 
Det är ju viktigt att man tar med slangarnas längd/motstånd i beräkningen av tryckfall just för att frikylans CP ska orka pumpa runt hela slingan utan att VP'ns CP ska behöva gå.
Jag skulle ha klarat mig med en tryckhöjd på runt 7 meter men var lite över och vill vara på säkra sidan så jag tog 10 meter. Dessutom går ju CP lite tystare om den inte behöver kräma på för fullt... :)
 
anders07 anders07 skrev:
Det är ju viktigt att man tar med slangarnas längd/motstånd i beräkningen av tryckfall just för att frikylans CP ska orka pumpa runt hela slingan utan att VP'ns CP ska behöva gå.
Jag skulle ha klarat mig med en tryckhöjd på runt 7 meter men var lite över och vill vara på säkra sidan så jag tog 10 meter. Dessutom går ju CP lite tystare om den inte behöver kräma på för fullt... :)

anders07 anders07 skrev:
Det är ju viktigt att man tar med slangarnas längd/motstånd i beräkningen av tryckfall just för att frikylans CP ska orka pumpa runt hela slingan utan att VP'ns CP ska behöva gå.
Jag skulle ha klarat mig med en tryckhöjd på runt 7 meter men var lite över och vill vara på säkra sidan så jag tog 10 meter. Dessutom går ju CP lite tystare om den inte behöver kräma på för fullt... :)
Du hade diameter 25 på pex röret? Så jag inte Fattat fel.
 
A andrejen skrev:
Du hade diameter 25 på pex röret? Så jag inte Fattat fel.
Precis, 25 på slangarna upp till kallvinden.
 
  • Gilla
andrejen
  • Laddar…
Hej Henrik !

Hur fungerar din kyla i praktiken ?

Henrik Nordlander skrev:
Jag kör daikins nya modell,. största vägghängda konvektor, inbyggd styrning, pump slås på och av vid kylbehov i förhållande till inställd temp.

Simpelt och enkelt, sitter i vardagsrummet på plan 2 där den öppna planlösningen finns och man är mest. Sprider sig till sovrummen också.

Lycka till.

Mvh
 
Hej !

Hur bra blir kylan, tillräcklig ?
Har du någon bild på den inbyggda konvektorn ?
 
C Calore skrev:
Jag är vvs/ Kyltekniker. Glöm frikyla och köp en luft luft för 20000 monterat och klart, mkt enklare, billigare och ger mkt mer kyla.

Kostar väl en 500-1000 spänn att driva på sommarn sen.
Låter luft luft lika mycket som typ aircondition på hotellrum?
 
@anders07

Hur går det för dig? Har du kört systemet än?

Mitt pågående projekt så är det bara lite el meck kvar för styrning. Vvsen är klar. Förvånad vad tyst Skystar SK22 är på lägsta fläkthastighet. Får verkligen lyssna om den är igång.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@anders07

Hur går det för dig? Har du kört systemet än?

Mitt pågående projekt så är det bara lite el meck kvar för styrning. Vvsen är klar. Förvånad vad tyst Skystar SK22 är på lägsta fläkthastighet. Får verkligen lyssna om den är igång.
Nä, det blev inte klart i somras... Lite trassel med sjukdom satte käppar i hjulet och sen var sommaren över...
Alla rör är i alla fall kopplade och el förberett men jag har inte kapat brinekretsen till VP ännu...
 
Kul att det är fler som håller på med frikyla, har precis dragit klart rören och snart dags att stänga installationsväggen efter elektrikern har gjort sitt.
Sen gäller det bara att klura hur man bäst styr den i praktiken (0-10v)
Installation av frikyla med rör och elektriska kopplingar i en öppen väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mark0 Mark0 skrev:
Kul att det är fler som håller på med frikyla, har precis dragit klart rören och snart dags att stänga installationsväggen efter elektrikern har gjort sitt.
Sen gäller det bara att klura hur man bäst styr den i praktiken (0-10v)
[bild]
Stiligt och snyggt med dolda rör men jag skulle ha lagt en skyddsplåt (rostfri) innan jag stänger väggen för att skydda mot framtida genomborrning/skruvning...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Stiligt och snyggt med dolda rör men jag skulle ha lagt en skyddsplåt (rostfri) innan jag stänger väggen för att skydda mot framtida genomborrning/skruvning...
Tack,
Men det är nog ingen fara, den är 6 meter upp och rören går sedan ner i bjälklaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.