F
J JohanLun skrev:
Jag tänkte generellt, hur ett hus byggt idag står sig om 120 år, inte bara om det satt sig. Utan även ev andra problem, om originalfönster sitter kvar? Om innerdörrar fortfarande ser OK ut. Hur övriga snickerier står sig? Om fasadpanelen klarat sig med ommålningar eller behövts bytas osv.

Jag tänker att många hus som är dryga 100 år häromkring har kvar original panel, fönster, innerdörrar osv. Finns några hus som jag misstänker har kvar original (glaserat) taktegel, även om jag misstänker att pappen bytts...
Kommer den där vårgårda villan som byggs idag ha kvar allt detta? Finns den kvar? Vad byter man ut och vad renoverar man? Bara liksom för att förstå om dagens material och metoder är så outstanding som många vill påstå. Hur ser det ut på en typisk 70-talsvilla? Jag har ju inte tittat på speciellt många sådana då vi inte ville köpa sån, men står fasader, fönster och dörrar pall för tidens tand? De har ju ändå avverkat nästan 50 år...
Tror inte att dagens hus kommer att bli långlivade. Krav på energiförbrukning, jättehöga miljöskatter, uppkopplingar och andra moderniteter bänkar på dörren redan idag. Tror många biter sig i svansen idag, för framtiden. Bara de som ligger i framkanten kommer att klara omställningen bra. De som bor i lägenheter kommer att klara framtiden bättre. Eller kanske jag, om jag nu kan hitta någon byggare för mitt nya hus. Finns i Tyskland, men har inte råd att ta hit tyskar.
 
F Freddan#1 skrev:
Krav på energiförbrukning, jättehöga miljöskatter, uppkopplingar och andra moderniteter bänkar på dörren redan idag.
Förstår igen inte hur du resonerar.

Mitt hus från 1947 är redan uppkopplat och det har inte varit svårt att göra en teknisk modernisering av huset. Sett till energiförbrukning så kan jag ju göra huset nästintill självförsörjande med hjälp av solceller på taket.

Det låter som att du försöker hitta på problem att hitta en lösning till?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag hänger heller inte med i svängarna, du tycker man inte ska bygga i gammal stil... ja, det är ju en smakfråga... Vi är några som tycker gammal stil är snyggare, och tvärt om. Det kommer troligen att finnas köpare till alla "normala" stilar. Bygger man nåt väldigt udda håller jag med. Men det gäller även om man bygger udda och modernt.
Vissa material och stil kräver mer underhåll än andra, trä vs puts. Det är inget nytt utan har varit så senaste 100 åren.

Vi är överens om att välbyggda sekelskifteshus sannolikt är attraktiva (men få) - jag håller även med om att det sannolikt ute i riket finns vanskötta, sönderrenoverade, fuskbyggda gamla hus som är en dålig affär att renovera.

Du talar för "nya" och "moderna" stilar och tekniker, att byggbranschen gått framåt och är bra och effektiv med bra produkter... men nu när man sätter det på sin spets tror du inte dagens hus kommer vara långlivade.

Det jag inte förstår är, vart du vill komma. Att man ska bygga än mer rationellt?

Det jag tror du missar är att folk har väldigt olika smak, och väldigt många är beredda att betala ganska mycket för att få ett hus de tycker är snyggt, stilfullt och vackert - även om det kostar lite mer att köpa, underhålla och driva.

Med bergvärme och väl valda energiåtgärder så är inte ett gammalt hus dyrt att värma. Om man som Mathias säger lägger till solceller så lär man kunna komma så lågt att det är vansinne riva gamla hus och bygga nya superisolerade hus. Förutom katastrofkonstruktioner som ofelbart leder till grava fukt och mögelskador så tror jag att hus från alla tidsepoker med rimliga insatser går att hålla vid liv. Sålänge jag har råd och får bo kvar i mitt sekelskifteshus gör jag hellre det än sparar 10.000 per år genom att bo i ett nytt hus som kostar lite mindre i drift och underhåll... eftersom jag gillar gamla hus mera...

Men visst är det intressant om du bestämmer dig för att bygga ett hus som tilltalar dig, med bra lösningar och energieffektiva driftkostnader. Då blir det en specifik lösning som diskuteras. Att ha en generell diskussion som till stort är baserad på smak och val pga prioritering mellan ekonomi, livslängd osv är svårt då vi alla prioriterar olika.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
nikasp
För många sidor att ta in men håller med om premisserna känns fel. Nu bygger man förutom energisnålt osv. även för att hålla ner pris och tid maximalt. Blir såklart en stor kompromiss. Föredrar att kunna underhålla till exempel fönster istället för att slänga dem på tippen efter 20-40 år.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Förstår igen inte hur du resonerar.

Mitt hus från 1947 är redan uppkopplat och det har inte varit svårt att göra en teknisk modernisering av huset. Sett till energiförbrukning så kan jag ju göra huset nästintill självförsörjande med hjälp av solceller på taket.

Det låter som att du försöker hitta på problem att hitta en lösning till?
"Smart homes" veta mer? sök på internet tex. Integrerade funktioner och system m.m. Inte bara att de har bredband.
Självförsörjande hus också.
I Sverige ligger vi inte i framkant, fast vi borde göra det.
Var i Dusseldurf på hus mässa förra året. Vi har mkt att lära i Sverige om nya hus. Men folk bygger nya kaptensvillor ändå. De kommer att vara riktigt omoderna om 20 år för det blir för dyrt och opraktiskt att modifiera upp dem.

En halvbra parallell. Se på blocket nu. Massor av nyare beg. bilar 3-10 år cirka går att köpa till vrakpriser. Aldrig tidigare har priserna varit så dåliga på beg. Det är för att en helt nytt koncept av bilar är ett måste nu. De med enbart otidsenlig ICE som driving försvinner fort nu.
 
Karlia
Kan du berätta vad du såg på mässan som gör kaptensvillor omoderna? Integrerade system säger mig ingenting.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
De flesta jag känner vill absolut inte ha "smarta hem" där alla saker är uppkopplade. Dels är det för teknikkänsligt (beroende av ständig strömförsörjning och internetuppkoppling), dels går teknikutvecklingen så fort att om man bygger in något "smart" idag så är det kanske bara att skrota om fem år. Och inte minst är man rädd för att det är sårbart mot hacker-attacker och övervakning.

Ta bara en så enkel sak som uppvärmning - jag vet flera som tröttnat på trådlösa termostater till golvvärmen, för när batterierna tar slut i dem fungerar inte uppvärmningen som den ska. De byter tillbaka till manuell flödesreglering istället.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Karlia
Elektronik känns svårare att laga än något mekaniskt. Och om allt hänger ihop så går allt sönder när en sak går sönder..
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
En halvbra parallell. Se på blocket nu. Massor av nyare beg. bilar 3-10 år cirka går att köpa till vrakpriser. Aldrig tidigare har priserna varit så dåliga på beg. Det är för att en helt nytt koncept av bilar är ett måste nu. De med enbart otidsenlig ICE som driving försvinner fort nu.
Jag tror något annat än vad du tror, nämligen att PHEV blir en parentes och att de blir "värdelösa"inom en snar framtid.
Vad gäller hus så kommer nog hus i expansiva områden med bostadsbrist alltid gå att sälja oavsett hur de ser ut eller är konstruerade. Som Tranant i DDR, de gick att sälja alla som producerades och det var lång kö att få köpa.
I avfolkningsbygd är det inte en god affär att köpa stora renoveringsobjekt.
Smarta bilar och smarta hus riskerar bli som hemelektronik, helt värdelöst och i värsta fall obrukbara när de inte går att uppdatera längre. Förhoppningsvis är det smarta inte hårdkodat i huset så att det går att byta ut eller ersätta. Precis som det går att bygga in i efterhand.
 
Smarta hem, wifi och LAN i varje rum, det har jag redan i min sekelskifteskåk, jag kan tända bänkbelysningen i köket med google, se när barnen larmar av och kommer hem, belysningen förstår om man är hemma eller borta. Men, oavsett, den kommer vara omodern om 10 år, så livslängden på såna prylar är kort.

Ta den parallella tråden Passat GTE, har en sådan, jättefint att köra på el... men många säger att om VWs server ligger nere kan de inte ens lyssna på radio.

Jag är lite osäker på vad kaptensvilla betyder, men jag har svårt att se att den inte har väggar, tak och värmesystem. Och möjligheter att koppla in nätverk och smarta lampor, ställa in en uppkopplad kyl/frys osv.

Vad blir omodernt i kaptensvillan? Som inte blir omodernt i lådvillan som du länkar till i ett tidigare inlägg?
 
Jag renoverade köket i somras, och när det var dags för el och belysning förklarade jag tydligt för elektrikern att jag inte ville ha nåt "modernt" trams med belysning som styrs via en app, rörelsesensor eller någon fjärrkontroll som man antingen råkar förlägga eller glömma att byta batterier i. Ge mig vanliga strömbrytare, sa jag.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
"Smart homes" veta mer? sök på internet tex. Integrerade funktioner och system m.m. Inte bara att de har bredband.
Självförsörjande hus också.
I Sverige ligger vi inte i framkant, fast vi borde göra det.
Var i Dusseldurf på hus mässa förra året. Vi har mkt att lära i Sverige om nya hus. Men folk bygger nya kaptensvillor ändå. De kommer att vara riktigt omoderna om 20 år för det blir för dyrt och opraktiskt att modifiera upp dem.

En halvbra parallell. Se på blocket nu. Massor av nyare beg. bilar 3-10 år cirka går att köpa till vrakpriser. Aldrig tidigare har priserna varit så dåliga på beg. Det är för att en helt nytt koncept av bilar är ett måste nu. De med enbart otidsenlig ICE som driving försvinner fort nu.
Mässor är en sak. Vad som faktiskt byggs är en annan. Att vi ligger efter i Sverige håller jag knappast med om. På en mässa visar man ju det senaste och det dyraste. Jag förstår inte heller vad byggnadens utformning och arkitektur har med inbyggda funktioner att göra.

Själv har jag styrning på det mesta nu när jag renoverat (70-tals hus förövrigt). Dock jobbar jag även med fastighetsutveckling och våra kunder efterfrågar helt enkelt inte sådana funktioner i tillräcklig utsträckning. Det är under 10% i undersökningarna som tycker det är viktigt.

Gällande begagnatbilar är du ju helt ute och cyklar. Priserna ligger väldigt högt med stora procentuella ökningar sista året. Har flera vänner som jobbar med bilförsäljning som bekräftar detta.

Även jag förstår inte vart du vill komma. Hur folk än gör är det enligt dig fel. Kanske borde alla skicka sina bygglovshandlingar till Freddan#1 först för godkännande. Man vill ju inte riskera att stå med ett omodernt, ofunktionellt, osäljbart och fuskbyggt hus med spröjs den dagen man ska flytta till nästa boende.
 
  • Gilla
  • Haha
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker diskussionerna blir roliga med Freddan#1, men de känns som det är lite provokativa, typ;

"Hallåj, jag har kollat in framtiden. Var i Indonesien i helgen. Där vet de vad de håller på med! Google är helt ute. Det nya är tvättmaskiner uppkopplade direkt till ebay. Förresten så är det nya 3-d utskrivna källare i glasfiberarmerad plast. Varför vill nån skaffa gamla fula grejjor? Alla tvättmaskiner kommer vara röda förresten!"

Sen kommer diskussion igång, och då har Fredda#1 många vettiga tankar. Men utgångspunkten är att alla måste tycka lika (som F#1) i smakfrågor... Och ursprungsfrågan är en sån som brukar komma upp kvart i ett efter ett par groggar...

Men, det blir spännande vändningar på forumet... Så ös på!!! :)
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
"Smart homes" veta mer? sök på internet tex. Integrerade funktioner och system m.m. Inte bara att de har bredband.
Självförsörjande hus också.
I Sverige ligger vi inte i framkant, fast vi borde göra det.
Var i Dusseldurf på hus mässa förra året. Vi har mkt att lära i Sverige om nya hus. Men folk bygger nya kaptensvillor ändå. De kommer att vara riktigt omoderna om 20 år för det blir för dyrt och opraktiskt att modifiera upp dem.

En halvbra parallell. Se på blocket nu. Massor av nyare beg. bilar 3-10 år cirka går att köpa till vrakpriser. Aldrig tidigare har priserna varit så dåliga på beg. Det är för att en helt nytt koncept av bilar är ett måste nu. De med enbart otidsenlig ICE som driving försvinner fort nu.
Hmm.... de flesta 3-10 år gamla bilarna som går för vrakpriser gör det för att den överdrivet komplicerade elektroniken krånglar och den skulle bli för dyr att reparera.
En annan orsak brukar vara att bilen har börjat få den sortens smärre mekaniska fel som alla bilar drabbas av med tiden. Kamremmen och kopplingen och vevlagren och oljepumpen och drivknutarna och liknande slitdelar som egentligen borde gå att byta hemma i garaget om man är litet händig. På grund av de vansinnigt höga reparationskostnaderna som ju i grunden beror på en idiotiskt svårservads konstruktion så ger ägaren upp och säljer bilen i något skede innan nästa fel skall uppstå.

Har man råd att ständigt köpa nya bilar är de här dåraktiga konstruktionerna inget problem för man kan alltid köpa nytt med allt kortare intervall.
Har man däremot en vanlig lön att leva på eller inte ens det då är det ett stort problem.

Samma sak gäller hus. Har man råd att riva och förnya i ständigt ökande takt då kan man satsa på komplicerade kortlivade men underhållsfria lösningar.
Har man däremot litet knappt om pengar då gäller det att allt går att reparera om och om igen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
Jag tycker diskussionerna blir roliga med Freddan#1, men de känns som det är lite provokativa, typ;

"Hallåj, jag har kollat in framtiden. Var i Indonesien i helgen. Där vet de vad de håller på med! Google är helt ute. Det nya är tvättmaskiner uppkopplade direkt till ebay. Förresten så är det nya 3-d utskrivna källare i glasfiberarmerad plast. Varför vill nån skaffa gamla fula grejjor? Alla tvättmaskiner kommer vara röda förresten!"

Sen kommer diskussion igång, och då har Fredda#1 många vettiga tankar. Men utgångspunkten är att alla måste tycka lika (som F#1) i smakfrågor... Och ursprungsfrågan är en sån som brukar komma upp kvart i ett efter ett par groggar...

Men, det blir spännande vändningar på forumet... Så ös på!!! :)
Eller så är du avundsjuk på mina kunskaper?
Har aldrig skrivit att andra måste tycka som jag. Det är du som skriver det! Kanske det är du som tycker att alla måste tycka som dig?
Har sett så mycket i över 20 år att jag känner för att dela med mig av erfarenheter och kunskap. Var och en gör givetvis sedan sina egna val.

Dessutom dricker jag inte grogg. Är nästan nykterist. Dricker bara någon öl någon gång. Som sedan idag i relaxen vid bastun i Norrland efter dagens fisketur.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.