Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå, stor skillnad mellan plintgrund och gjuten platta. Vårt hus, ca 150 BYA kostade 50 tkr för plintgrund inkl markarbete och en hel del eget jobb. Hela bjälklaget är inspekterbart underifrån i vårt fall vilket är skönt om man vill hålla extra koll på skicket och dra ev nya vvs eller el-ledningar vilket är mycket svårt eller omöjligt med en gjuten platta. Priset på 1500kr/m2 gjuten platta är nog långt under marknadspris om du frågar mig.
Nu jämförde jag plintgrund mot krypgrund.
1500 bör definitivt räcka. Det beror ju också på hur du räknat. Ska du räkna in alla installationer i plattan håller det ju inte, men dessa tillkommer ju senare även vid andra grunder.
 
om man byggt lite i alla fall, utan att kunna nått egentligen :) jag tycker att grund/markarbeten får man vänja sig vid att det kostar 20-25% av den där miljonen man vll bygga för tex...och det är så helt avgörande att det blir bra så man ska nog inte snåla för mycket där...vissa kostnader är värda, har man en gjuten platta så är det ju drömmen att jobba på som amatör jämtemot att gjuta plintar och bygga bjälklag , jag tycker nog också att som självbyggare, visst man får gjutfrossa men som sagt, det är rätt många moment i att göra bjälklag, sen lägga dit skivor som måste tåla regn för man inte har tak..osv osv..
nä...mark/gjut och tak, inga genvägar där tycker jag...
Sen har jag under en tid också snöat in på att fasaderna har alldeles för kort hållbarhet, jag kör på corten nu på mitt bygge för att ...förhoppningsvis ....slippa måla om efter 12 år elelr va det blir...
 
Köpa eller "hämta mot bortforsling" ett begagnat hus på blocket som ställs på plintgrund är bland det billigaste alternativet så kan ni bo i den byggnaden medan ni bygger ut det med en till huskropp i lösvirke själva.

Glöm inte alla avgifter, VA, vägavgift, bygglov nybyggnadskarta mm, man blir imponerad av kommunens kreativitet när det gäller att hitta på olika avgifter, i vårat område gick avgifter på 500k per tomt men i vårt fall fick vi 200k vägavgift inbakad i tomtpriset då tomten kom från kommunal tomtkö

Bygger man med en stor hustillverkare kan de få väldigt bra priser på vissa hantverkare, både målning och el fick vi extremt billigt, fick känslan att firmorna prisade in sig på grundjobbet för att senare kunna ta betalt för alla tillägg vilket vi i vårat fall inte blev speciellt mycket.
 
rickardg rickardg skrev:
Köpa eller "hämta mot bortforsling" ett begagnat hus på blocket som ställs på plintgrund är bland det billigaste alternativet så kan ni bo i den byggnaden medan ni bygger ut det med en till huskropp i lösvirke själva.

Glöm inte alla avgifter, VA, vägavgift, bygglov nybyggnadskarta mm, man blir imponerad av kommunens kreativitet när det gäller att hitta på olika avgifter, i vårat område gick avgifter på 500k per tomt men i vårt fall fick vi 200k vägavgift inbakad i tomtpriset då tomten kom från kommunal tomtkö

Bygger man med en stor hustillverkare kan de få väldigt bra priser på vissa hantverkare, både målning och el fick vi extremt billigt, fick känslan att firmorna prisade in sig på grundjobbet för att senare kunna ta betalt för alla tillägg vilket vi i vårat fall inte blev speciellt mycket.
miljövänlig tanke det där också att flytta hus..toppen
 
Vi bygger ett 47kvm välisolerat hus med en totalbudget på 500.000 kr vilket innefattar tomtköp, avstyckning, bygglov, material, tjänster m.m.

Angående byggets anlitade kontrollansvarige byggnadsingenjör, skickade vi en förfrågan till 17 certifierade kontrollansvariga. Den billigaste tog 5.000 kr och den dyraste 42.000 kr för samma jobb.

90% av byggmaterialet är köpt på sajter som Blocket till ett genomsnitt av 30-35% av nypriset. Ett exempel: Nytt "felbeställt" skjutdörrsparti med energiglas om 2200x6800 mm från danska Velfac med nypris på 77.000 kr, gav vi 17.000 kr för.

Vi har nyligen färdigställt grunden vilken baseras på Surefoot, vilket är ett mikropålningssystem från Australien.
 
  • Kollage av bilder som visar byggprocessen för en husgrund med Surefoot mikropålningssystem och andra byggmaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Leif-Harald och 4 till
  • Laddar…
R Resiliens skrev:
Vi bygger ett 47kvm välisolerat hus med en totalbudget på 500.000 kr vilket innefattar tomtköp, avstyckning, bygglov, material, tjänster m.m.

Angående byggets anlitade kontrollansvarige byggnadsingenjör, skickade vi en förfrågan till 17 certifierade kontrollansvariga. Den billigaste tog 5.000 kr och den dyraste 42.000 kr för samma jobb.

90% av byggmaterialet är köpt på sajter som Blocket till ett genomsnitt av 30-35% av nypriset. Ett exempel: Nytt "felbeställt" skjutdörrsparti med energiglas om 2200x6800 mm från danska Velfac med nypris på 77.000 kr, gav vi 17.000 kr för.

Vi har nyligen färdigställt grunden vilken baseras på Surefoot, vilket är ett mikropålningssystem från Australien.
Kul! Har ni projekttråd med mer info?
 
  • Gilla
Resiliens
  • Laddar…
T TCG skrev:
Kul! Har ni projekttråd med mer info?
Det finns en del information på följande webbsida som dock behöver en del uppdateringar.

https://www.resiliens.art/
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Mitt senaste "bygge" var att köpa en litet sekelskiftestorp för avflyttning på 40+ m2 för 10'. Kostade mig ytterligare ca 15' att få den flyttad hem till mig, urgrävt, grusat och ställt på pall. Sen vidtog 1 års helgprojekt med att fixa nytt tak, gjuta o mura krypgrund, dra avlopp, el etc. Men allt som allt hamnade jag på runt 50-80'. Men badrum fanns ej och jag har pausat det (fungerar som en gäststuga). Men tanken är att jag skall bygga ut ett badrum på sikt. Så det finns väldigt billiga alternativ till att bygga nytt om man har en tomt och lite tid över.
 
B Beckborg skrev:
@banjoragge, Hur skulle du gjort om var tvungen att bygga en krypgrund? ( jag tror på en lufttät undersida o diff. öppen inåt !?. )
Hur skulle jag bli tvungen till det? Jag hade inte gjort det eftersom det inte är lönsamt. Varken på kort eller lång sikt. Varför använda en teknisk lösning som alltid innebär en risk?
 
På lång sikt är väl platta mindre lönsamt? Det går ju inte att byta ledningar under huset utan att bila upp hela skiten.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
F
S Stego1 skrev:
Vänta lite nu. Solceller blir knappast självfinansierande förrän investeringskostnaden är betald. Jag har kollat lite på priser. Min kåk är ca 90 kvm. Det skulle enligt offert ta ca 12 år innan jag går plus. En sak många glömmer är att du fortfarande är ansluten till gängse nät. Abonnemangsavgiften brukar ligga på 3-500 plus moms i månaden beroende på nätägare. Detta ska också in i kalkylen. Jag gör åt ganska lite el, knappt 8000 kvh per år. Med lite tur skulle jag kunna bli självförsörjande men om jag ska kunna sälja överskottsel, vilket man gärna lockar solcellsköpare med, så måste jag vara ansluten till nät. Sedan är det osäkert om man får så bra betalt för elen man säljer att det täcker abonnemanget. Måste man sedan dessutom köpa el så är man ju back. Sedan kan man diskutera varför man får mera i stöd om man köper en elbil än installerar solceller.
Det är ju en stor miljöförbättring om villaägare kunde producera säg hälften av sitt årsbehov av el. Fram för miljöbonus på solel, en rejäl sådan.
Hur tänker du här? Läs på för katten människa.

abbonemangsavgiften, varför skall den in i kalkylen? Du har den när du inte har solceller och du har den när du har solceller. Det är exakt samma summa oavsett vilket och det är ett nollsummespel. Så varför skall den i kalkylen? Kalkylen görs på köpt el och inget annat, det är väl ganska självklart...

Har du tur blir du självförsörjande???? Ja, en jävla tur då för ingen har ännu blivit det på ren solcellsinstallation och ingen har vad jag vet heller varit så dumma att dom försökt lösa det med batteri. Däremot finns det flera försök som pågår med vätgaslagring och det finns en privatvilla som kör på det sättet frånkopplad nätet i Göteborg. Kostnad för en sån installation ligger väl för delarna runt 2 miljoner.

”Sälja överskottsel, vilket man gärna lockar solcellsköpare med”... lockar och lockar, det finns lagar som tvingar elhandelsbolagen att köpa din el och det finns liksom inte mycket andra vägar att gå än att sälja överskottsel.

även om man totalt överproducerar (jag producerar 4000-4500kWh mer än jag gör av med) så är man inte självförsörjande. Man säljer mycket på dagarna när det är ljust och man köper tillbaks lite på natten när det är mörkt. På vintern köper man mycket.
 
  • Gilla
Leif-Harald
  • Laddar…
R Resiliens skrev:
Vi bygger ett 47kvm välisolerat hus med en totalbudget på 500.000 kr vilket innefattar tomtköp, avstyckning, bygglov, material, tjänster m.m.

Angående byggets anlitade kontrollansvarige byggnadsingenjör, skickade vi en förfrågan till 17 certifierade kontrollansvariga. Den billigaste tog 5.000 kr och den dyraste 42.000 kr för samma jobb.

90% av byggmaterialet är köpt på sajter som Blocket till ett genomsnitt av 30-35% av nypriset. Ett exempel: Nytt "felbeställt" skjutdörrsparti med energiglas om 2200x6800 mm från danska Velfac med nypris på 77.000 kr, gav vi 17.000 kr för.

Vi har nyligen färdigställt grunden vilken baseras på Surefoot, vilket är ett mikropålningssystem från Australien.
Hur långa är rören? Vilken dimension? Hur länge beräknas de hålla?och vad är plattan skruvad i? En gjuten plint?
 
  • Person monterar metallrör i en platta, möjligtvis en gjuten plint, utomhus med grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A andersmc skrev:
Det är möjligt att solcellerna lönar sig i framtiden, det är väl egentligen en annan diskussion. Men lönsamheten ligger i vilket fall en sådär tjugo år framåt i tiden.

En snabb koll och det verkar som 50m² solceller kostar ca 170.000. Det blir alltså ytterligare 2.000 kr på ert kvadratmeterpris.

Screenavbildning av offert för tak och solceller med specifikationspunkter och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump som visar tekniska specifikationer för Midsummer SLIM solcellspanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A andersmc skrev:
Det är möjligt att solcellerna lönar sig i framtiden, det är väl egentligen en annan diskussion. Men lönsamheten ligger i vilket fall en sådär tjugo år framåt i tiden.

En snabb koll och det verkar som 50m² solceller kostar ca 170.000. Det blir alltså ytterligare 2.000 kr på ert kvadratmeterpris.
Hej följer med spänning er tråd och projekt.
Beträffande solceller så snubblade jag på en kampanj när jag satt och kokade på tak lösningar till vårt lågbudget projekt ...
Midsummer AB (https://midsummersolarroofs.se)
De har integrerade solceller i ett eget framtaget plåttak. Deras kampanj gick ut på att, köp våra solceller och få taket på köpet.
Våra tak, på dom tänkta tillbyggnaderna, är ca 27× 54 m², bäst förutsättningar för solceller på den delen av bygget med 27m².
För att hålla kostnaden nere så tänkte jag att det blir betydligt billigare och jag kan stå ut med olika tak på de olika tillbyggnaderna.
Försäjaren på pekade då att det vore ju dumt att inte ta deras tak på andra sidan med... de bjuder på det taket med. Enda kostnaden skulle vara montering kostnad... troligen väl kryddad.. (eller? )
De ville ha klart med råspont när de kommer, om jag ville skulle de lägga denna med för 16.000.
Totalt skulle vårt tak exklusive råspont bli ca 200.000
Nu vill jag tillägga, har inte börjat jämföra offerter, det ligger en tid fram för vår del.
Ville bara dela med mig
För min del så lyssnar jag gärna på vad ni mera erfarna här på detta fantastiska forum tycker och tänker kring offerten... dyrt för arbets kostnaden tycker jag spontant och låg effekt på cellerna? Eller? Vill tillägga att jag inte har någon närmare koll...
 
useless useless skrev:
På lång sikt är väl platta mindre lönsamt? Det går ju inte att byta ledningar under huset utan att bila upp hela skiten.
Skillnaden mellan krypgrund och platta i det avseendet stämmer som du säger. Men ledningar som ligger i plattan är PEX för golvvärmen med en livslängd på minst 100 år. Vattenledningar ligger rör-i-rör med PEX-rören löst inne i flexslangar. Om man punkterar en vattenledning (vanligaste orsaken till att det blir läck) så drar man i en ny PEX-slang. Avloppsrör är gjorda i PP och deras livslängd är 100-150 år. Vi har haft PP-rör i ca 50 år hittills och PVC ännu längre. De rördelar som ligger ingjutna är skyddade utifrån, så det är bara vattnet på insidan som påverkar plasten. PEX-rör för vatten och golvvärme skarvas aldrig i plattan (eller dolt) och för avloppen blir det packningarna som kan bli problem. Men skaderapporter från läckande skarvar i betongplattor känner jag inte till. Jag tror att sönderfrysta rör i krypgrunder är ett större problem än åldrade rör i en betongplatta ;)
 
  • Gilla
virtq och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå, stor skillnad mellan plintgrund och gjuten platta. Vårt hus, ca 150 BYA kostade 50 tkr för plintgrund inkl markarbete och en hel del eget jobb. Hela bjälklaget är inspekterbart underifrån i vårt fall vilket är skönt om man vill hålla extra koll på skicket och dra ev nya vvs eller el-ledningar vilket är mycket svårt eller omöjligt med en gjuten platta. Priset på 1500kr/m2 gjuten platta är nog långt under marknadspris om du frågar mig.
Frågan är om det ska byggas superbilligt ( & finurligt) eller bara "konventionellt och billigt". Jag har byggt små hus med ombyggda ställningsfötter som enda grundläggning. Om marken sjunker får en skruva lite... Huset kan flyttas och säljas oberoende av tomt, om en planerat rätt., tex i sektioner á max 3 x12 x 3h m för färd på väg. Med avlopp o vatten isolerade lådor på mark behövs inget markarbete. En ordentligt luftad krypgrund är inte mer riskkonstruktion än en fasad.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.