Hej,

Vi har kommit fram till att en sk downdraft-fläkt blir den bästa kompromissen när vi i vår bygger om köket i ett hus vi nyligen köpt. Bakgrunden till detta är bl a att vi framöver kommer att höja taket över kök/vardagsrum och inte vill ha en fläktkåpa hängades från taket, som dessutom skulle vara mitt i synfältet. Jag är medveten om att det kanske inte är den bästa lösningen m a p os och rök men jag tror det räcker för vårat behov. Min tanke med denna tråden är alltså inte att diskutera downdraft-fläktar som sådana, det har gjorts förr, utan att får råd och idéer på hur man kan utforma imkanalen på ett någorlunda godkänt sätt, främst från brandsynpunkt. Efter att ha sökt en del på både svenska & utländska sidor ser jag det inte skrivits mycket om detta, trots att tekniken funnits ett tag.

Ett stort aber med tekniken, men även dess största fördel, är att imkanalen måste gå nedåt och vidar utåt utan att bli för lång och med för många böjar. I vårt fall som har platta på mark innebär detta att vi måste bila upp en ränna i golvet och lägga rör (dia 160mm) under plattan, för att sedan gjuta igen. Nu kommer vi ändå behöva bila i golvet för att dra nya avloppsrör, så delar av det arbetet skulle göras ändå.

Här är en sektion som visar hur det är tänkt att kanalen skall gå:

Teknisk ritning av en downdraft-fläkts imkanal under golv- och väggnivå med brandspjäll och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanalen blir ca 2,5 meter lång och jag kommer sätta ett brandspjäll precis efter fläkten (till höger) men jag funderar på ett ytterliggare spjäll pjäll precis innan övergången för att låsa in och kväva eventuellt brand. I ytterväggen kommer även ett kallrasspjäll sitta. Brandtekniskt tänker jag isolera alla delar i kontakt med brännbart material med 30mm stenull. Båda böjarna i grunden kommer kunna tas bort för rensning, även om det blir lite tight...

En tanke jag har är avståndet från spjället i väggen och marken, kommer detta att dra till sig ohyra tros? Det är kanske möjligt att placera utblåset högre upp men jag har det hellre längre ner. Jag kommer antagligen också sätta en bit plåt under utblåset för att skydda fasaden (träfasad).

Vad tror ni om mina tankar här?
 
Har du tänkt på ersättningsluften?
De flesta av de fläktyperna jag har sett har varit kolfilter just på grund av deras enorma fläktkapacitet.
Brandspjäll? Till vilken nytta och när ska de isåfall utlösa? Manuellt eller med smältsäkring?( Har lite svårt att se det brinna neråt men visst med en fläkt som inte ger sig och avsaknad av fettfilter i kanal)
Smågnagar skydd är nog ett måste.
 
Redigerat:
Hej!

Tack för svar & tankar!

Ersättningsluften kommer via husets självdrag (dock mekanisk frånluft). Fläkten klarar ca 750m3/h vid intensivläget och det är samma kapacitet som fläktar från både siemens, fjärråskupan m fl haft oavsett fläkttyp. Med du har rätt, det kanske blir ett jädrar undertryck om man kör på intensiven för länge (tror den har 10 min timer dock). Undrar om det är något man måste förbereda för?

Ang. brand etc så borde olja/matfett brinna oavsett riktning, och samlas det dessutom i den horizontella kanalen så skulle det kunna ta fyr ordentligt. Utan brandspjäll skulle elden kunna sprida sig till fasaden, via kanalen, vilket då förhindras. Samma gäller ner in kanalen, och så placerar man ju brandspjäll i ”normala” fall också. Det är brandspjäll med smältsäkring jag tänkt använda men om det blir två återstår att se.

Bra tips med smågnagarskydd!
 
Kom du någonsin fram till något här?
Sitter och skissar på nytt kök och just att få ut kanalen på väggen säkert känns lite lurigt. Vad är det som gäller egentligen.
 
Jag är också intresserad av hur du löste det tillslut:)
 
M Matteg01 skrev:
Jag är också intresserad av hur du löste det tillslut:)
Hej,

Blev ungefär som på bilden och det har funkat kanon sådär 1 år senare.

Renoveringsarbete med nya avloppsrör lagda i grusfyllt dike på en skyddad innegolv yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd betonggrund med isolering och trästöd som fungerat väl över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigställd stenliknande skorsten med grå topp på arbetsbord, verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör isolerat med mineralull ovanpå vit yta med tänger och isoleringskniv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av köksrenovering med osynlig diskmaskin, verktyg och installationer efter 1 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kök med mörkgrå köksö och bänkskiva i trä, modern spishäll, vit golvyta och blå skåp i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern köksö med integrerad spis och uppfällbar rostfri fläkt ovanför trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för bilderna! Satte du brandspjäll i bänkskåpet efter fläkten och sedan kallras spjäll vid genomföring yttervägg?
 
Ja precis, men även ett extra brandspjäll direkt innan vägg-genomföringen. Det är mao dubbla brandspjäll
 
Du ser det om du zoomar in på den 5:e bilden
 
Hittar inte så mycket mer information idag.. Kul att hitta denna tråd och kanske kan få lite information från någon som testat!
Ska snart gjuta plattan och vi har bestämt oss för en liknande lösning, dock tänkte jag dra upp imkanalen till taket och installera en extern fläkt på vinden... ca 11mm med 2 st 90 böjar, tankar?

Andra frågor som gör mig sömnlös:
- Har du haft problem med kondens/fett?
- Har sotaren haft synpunkter?
- fungerar fläkten bra vid större matlagning?
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Du ser det om du zoomar in på den 5:e bilden
Hej,

Hur har du tänkte med risken för kondens i kanalen? Inte risk där blir "vatten".
 
Hej,

Sotaren har inte haft synpunkter eftersom besiktning/sotning ej längre är ett krav, mao sotaren har inte sett min imkanal. Den sitter dock med flexslangar i båda ändar så jag kommer åt att rensa.

Ang kondens så har jag faktiskt frågat en sotare och han trodde inte det skulle bli något problem eftersom det går såpass mycket luft genom röret, dvs mycket god ventilation. Om man var osäker kunde man låta fläkten stå på då & då för att blåsa ur eventuell fukt. Jag har hittills inte haft några problem med kanalen.

//Andreas
 
Hej, mycket intressant. Sitter just nu och planerar köket till vårt nya hus. Jag undrar om ni har upplevt att det luktar os utanför huset med tanken på att vi kanske har altanen nära utloppet i fasaden?
 
Kan dela mina erfarenheter.
Var rädd för dålig effekt men jag tycker det här lösningen slå alla fläktkåpor jag haft hittills.
Jag har Siemens häll med integrerad fläkt och även om man steker fläsk så sugs allt ner i fläkten, ingen lukt sprids i huset. När man rör om i stekpannan kan man se att lite rök inte sugs ner men väldigt marginellt.
Nackdelen är ljudet, min fläkt går i auto och går oftast på högre hastighet än vad som krävs och då tycker jag ljudet kan störa lite(jämfört med fläkt monterad på taket) Brukar köra manuellt och då är ljudet okej.

Jag har dragit mitt rör i plattan med 160 mm spirorör med backspjäll längst ut. Bilade upp plattan.
Ska ha altanen där utsuget sitter men har inte byggt den ännu.
Tycker det luktar mer än när man hade utsuget över tak men inget jag stört mig på.
Stör mig nog mer på ljudet utanför i så fall.

inga problem med kondens men mitt rör ligger med fall hela vägen ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.