Kan bara hålla med, Mjölner funkar dåligt eller inte alls.
SuperCat har tagit flest hos mig.
Köpte 10 st ”Nya fällan” där man betar med en hasselnöt och när nöten är uppäten eller åker på sne slår fällan.
Det går inte att försiktig äta nöten, det är nöten som säkrar mekanismen.

Protte
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Supercat är effektiva, men nackdelen är att de har så diskret färg så man lätt glömmer var man satt dom. Inte kul hitta fällan med innehåll långt, långt senare...
De giljotinliknande fällorna har jag också haft, men lyckas aldrig klura ut hur man laddar.
Ett alternativ är att montera fällan på en platta, t.ex. en gammal plastskärbräda eller ett lock. Häromdagen sågade jag IKEAs billiga skärbräda LEGITIM i 3 delar, till var sin fälla. Det har fördelen att fällan syns tydligt, och att en ännu levande mus inte kan dra iväg med fällan.
 
prototypen prototypen skrev:
Kan bara hålla med, Mjölner funkar dåligt eller inte alls.
SuperCat har tagit flest hos mig.
Köpte 10 st ”Nya fällan” där man betar med en hasselnöt och när nöten är uppäten eller åker på sne slår fällan.
Det går inte att försiktig äta nöten, det är nöten som säkrar mekanismen.

Protte
Vilken modell är den ”nya fällan”? Har du ngn bild eller länk?
 
[URL]https://nyafallan.se/
Nöten håller fällan säkrad, den tjuvlöser inte. När nöten är uppäten så håller musen huvet på rätt ställe och[/URL]
väldigt hård fjäder som snabbt tar livet av musen.

Protte
 
  • Gilla
ompalompa
  • Laddar…
Om det inte löser sig med musfällorna så kanske du ska satsa på att skaffa en katt. Den kan nog ta en mus eller två:crysmile:
 
Har bara haft mjölner, har inte haft några problem med dom. Använder nästan alltid ost som bete.
 
Tja, i brist på bättre fällor så får mössen använda mjölner.

Protte
 
  • Gilla
  • Haha
EvaLM och 1 till
  • Laddar…
För någon vecka sedan.

Två fångade möss i musfällor på en vit yta, illustrerar effektiviteten hos nya fällan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya fällan slå till

Protte
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
För någon vecka sedan.

[bild]

Nya fällan slå till

Protte
Tycker modellen ser ut som de klassiska träfällorna. Har gått ifrån dem för att det hänt att möss har fastnat med fel kroppsdel och fått en plågsam död.
 
ser ut ja, funkar som en klassisk, nja.
Titta på länken lite tidigare och på fotot.
Nöten håller fällan säkrad, går liksom inte vifta bort betet med svansen eller försiktigt äta upp betet.
När nötan är uppäten släpper den tunna tråden om den lite tjockare som släpper iväg bygeln.
Mussla som bete på en svart musfälla med en säkerhetsmekanism och en fjäderbelastad bygel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
prototypen prototypen skrev:
ser ut ja, funkar som en klassisk, nja.
Titta på länken lite tidigare och på fotot.
Nöten håller fällan säkrad, går liksom inte vifta bort betet med svansen eller försiktigt äta upp betet.
När nötan är uppäten släpper den tunna tråden om den lite tjockare som släpper iväg bygeln.
[bild]
Intressant! Dras möss till nötter?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
För någon vecka sedan.

[bild]

Nya fällan slå till

Protte
Hur tömmer man den? Iaf på bilden längst till höger ser det ut som att man tvingas till närkontakt med muslik...
 
Tycker inte heller Mjölner är effektiv. Min erfarenhet är att den mer lyckligt lottade mus nr 2 att komma till platsen, gnager upp hålet på den gula huven betet sitter under för att lättare komma åt betet. Nästa gång (eller näst-nästa) människan gillrar fällan kan mössen komma åt att äta upp betet utan att fällan slår igen.

SuperCat är mitt val (eller en redig katt). Frågade en yrkesmördare som jobbar med skadedjur vad som var bästa betet, svar: konserverad kattmat!
 
possum77 possum77 skrev:
Hur tömmer man den? Iaf på bilden längst till höger ser det ut som att man tvingas till närkontakt med muslik...

Att tömma fällan är ingen förbättring mot den i trä.
MEN det finns tvål och vatten.

De som är kräsmagade kan använda supercat, den är också bra.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Att tömma fällan är ingen förbättring mot den i trä.
MEN det finns tvål och vatten.

De som är kräsmagade kan använda supercat, den är också bra.

Protte
Problemet är ju att om det blir för ”grafiskt” så vägrar de andra i familjen att tömma fällan och om jag då är borta blir det en besvärande lukt. Nåja, eftersom arbetsresorna gått från många till noll på senare tid så kanske det inte är något större problem ☝️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.